Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Je bent weer lekker op dreef,  :thumbup:
Van een verrassing gesproken, zomaar 2 wisselaandrijvingen tegenkomen.
Ik zie ook dat je de klassieke aansluitrail van de K-rails gebruikt om je baan van spanning te voorzien, in het schaduwstation maakt dat niet zo veel uit omdat je ze toch niet ziet, maar op een zichtbare plaats vindt ik ze minder mooi, daarom soldeer ik de draad rechtstreeks aan de rails.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank,

Jammer dat je geen blauwe draad meer had en dat terwijl je net lekker bezig bent.
Een leuke meevaller die 2 "gevonden" wisselaandrijvingen. :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
@Jørg: ja, dat was een prettige meevaller.
En wat die aansluitrail betreft: in het schaduwstation is dat inderdaad geen probleem, want dat zie je uiteraard minder en is daar niet hinderlijk. Op de bovenbaan maar een andere oplossing vinden, dus wat je zegt: gelijk aan de rails soleren.

@Michel: inderdaad, dat was wel wat minder, maar de wisselaandrijvingen maakten toch wel wat goed :)
Voordeel is wel dat het niet per se morgen af moet ;)
Re: Rijshoven - even terug naar af
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijshoven - even terug naar af
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 03 juni 2016, 21:10:36
@Jan22:
Citaat van: Jan22 op vrijdag 03 juni 2016, 19:17:17
Ik heb die verbouwd naar wissels met strijkregels in plaats van het bewegend puntstuk.
Kun je dat verder toelichten; liefst met foto's of een link naar een topic waarin dat beschreven wordt?

Ik weet niet of ik dat gefotografeerd heb. Is alweer van een tijdje terug.


Indertijd (2013) heb ik zelf op een draadje gereageerd
Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716.
Ik heb mijn bijdrage in dat draadje de nodige jaren bijgewerkt en onderhouden, o.a. omdat illustrateis verdwenen, en nieuwe feiten werden aangedragen. Er staat dus ook een verwijzing in naar Rijshoven (2016).

Rond die tijd (2012-2013) heb ik m'n wissels omgebouwd naar wissels met vast puntstuk en langere strijkregels.

Zoals misschien uit dat draadje blijkt, ligt mijn voorkeur bij de "omgebouwde"  slank wissel oude-stijl (2272 & 2273).

Dat is niet omdat deze wissels (2272 & 2273 ) uit de ovp direct geschikt zijn voor 2-rail, terwijl de nieuwere dat vaak niet zijn (zonder ombouw), maar omdat ze naar mijn mening na ombouw meer bedrijfszeker zijn dan de nieuwere serie.

Frenkievee en Walter (Wasmi) zien dat net andersom. Ach ja, ieder z'n meug.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Mooi dat je nog 2 wisselaandrijvingen hebt gevonden, soms heb je meer dan je denkt  :P
En ja verder is prachtig gedaan allemaal liggen mooi je sporen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Dankjewel Jan. Ik heb inderdaad wat minder goede ervaringen met de wissels met bewegende puntstukken omdat ik merk dat sommige loks bij langzaam rijden dat niet altijd helemaal leuk vinden. Met de wissels met het vaste puntstuk heb ik daar geen last van ondervonden (tot nu toe).
Ik ga je aangereikte link zeker bestuderen! Dankjewel daarvoor!

Peter: de sporen zijn allemaal weer losgehaald, want er moesten diverse problemen opgelost worden.

Op één stuk op de buitencirkel hadden alle drie de loks, die ik heb laten rijden, een probleem. Bij voldoende snelheid was dat alleen een hikje, maar bij langzaam rijden bleven ze gewoon staan. De oorzaak bleek te liggen in het feit dat de puko's van dat betreffende stukje allemaal verroest zijn. Na vervanging ervan bleek dit opgelost.
Een tweede probleem lag in het feit dat de verbinding tussen een flexrail (2205) en een ander railstukje niet goed aansloot. Ik heb niet te lang geleden zeven stuks van die flexrails voor heel erg weinig kunnen overnemen en ze zijn niet allemaal even goed, maar als eindspoor kunnen ze nog prima fungeren, want één kant is nog prima in orde. Die 2205 is nu vervangen door vijf stuks 2200 en dat gaf ook geen problemen meer.

En last but not least: de boel was vies, dus vandaag heb ik ze stuk voor stuk schoon zitten maken. Een eerste proefstukje van drie rails leverde dit vieze wattenstaafje (licht gedoopt in de wasbenzine) op:


Van een oud kussensloop een aantal handzame doekjes geknipt en die over de rails heen gehaald. Dat dat hard nodig was, spreekt voor zich denk ik.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Daar kijk ik ook steeds van op, wat voor viezigheid er allemaal op de sporen/puko's blijft kleven.  :O
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Dat zijn best vuile rails, nu ze weer proper zijn zal het rijden ook wel beter zijn.

Mss even je sleper van je loc even proper maken met wasbenzine.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank,

Er blijft best veel troep achter op de rails, jou doekje geeft goed aan wat er allemaal op zit.

Veel rijden wordt er wel eens gezegd, de meeste troep komt volgens mij van de rubberen asjes af.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Vanavond weer een klein stapje verder.
Eerst nog een keer een doekje over de rails gehaald en tot mijn verbazing was dit weer zwart....  8o
Ook de slepers en wielen van de loks schoongemaakt, die leverde ook een aantal zwarte wattenstaafjes op. Vooral de niet zo heel oude BR89 (Märklin 30000) bleek supersmerig! De 1100 was nog mooi schoon, maar ja, die heeft nog niet zo heel lang geleden een wasbenzinebadje gekregen.

Daarna een aantal loks de baan opgestuurd om te kijken of er nog plekken zijn, waar wat problemen zijn. Op twee plaatsen was het heel consequent dat loks bij langzaam rijden stopten. Bij één plek was het snel opgelost door de puko's nogmaals te poetsen, maar op een ander plekje bij één van de opstelsporen moest ik weer een stukje rails vervangen. Dit zorgde ervoor dat nu alles wel netjes reed zoals verwacht.

Paar sfeerbeeldjes van de treinen:


De DE1 is een dankbare test-trein, omdat deze heel mooi kan kruipen en gaf dus netjes de slechtere stukken aan.





Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Prachtige sfeerplaatjes Frank van uniek mooi Nederlands materiaal.

Groetjes,

Antal
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Prachtig materiaal staat er op de foto's. :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Mooi dat alles naar wens is nu, en je foto's zijn mooi  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Mooi dat alles nu goed rijd.
Altijd handig als je een loc hebt die super langzaam kan kruipen.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Nog wat sfeerbeeldjes:

Voor mezelf om te kijken wat er allemaal in het schaduwstation past. Uiteraard nog zonder wagons, dus het zal wel minder moeten dan wat er nu staat. Maar in de toekomst zal een deel van de treinen in Rijshoven zelf staan, dus mogelijk past het wel.....

Analoog en digitaal staan door elkaar, dus er staat uit veiligheidsoverwegingen geen spanning op de baan. Anders wil bijv. de 1600 er met volle kracht vandoor, want nog analoog, en dat is natuurlijk niet echt de bedoeling :D








Jammer genoeg laat de verf van de vervuiling op het hekwerk van de 2300 los.... maar ja, lokje is dan ook al meer dan 30 jaar oud.


Drie generaties BR89. Van rechts naar links: Een gepimpte van één van de eerste generaties (dus nog met handschakelaar, als is die hier weg), eentje van iets later waarbij de handschakelaar al weg is en een 30000, die af fabriek al digitaal is.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Mooie line-up van je loc's in het schaduwstation,  :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Met die BR89 zijn de meeste modelspoorders begonnen Frank, dit was in ieder geval mijn eerste loc.

Mooie line-up  :thumbup: :thumbup:


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Je hebt daar een mooie collectie staan.
Grappig om te zien hoe aan zo'n klein locje als de 3000 uiterlijk en innerlijk nog zo veel verandert kan worden.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Het is bijna een kopie van al het rijdende materiaal wat bij mijn ouders in dozen staat(ga morgen even kijken of het er nog staat ;) )
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation

Heej, Frank !

Een beetje modelspoorder heeft altijd plek tekort op zijn baan  :P
Er blijft altijd nieuw materieel bij komen  :D

Zo'n moment van je baan vol zetten is altijd een feestelijk gebeuren  @citaat

Grtz Tony
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank

Zo dat zijn al aardig mooi locs dat je hebt staan, en ja een baan is nooit groot genoeg.
Heb er zelf ook last van, maar alles bij elkaar erg mooi hoor  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Dag Frank,

Mooi verslag van de bouw.  :thumbup: :thumbup: Je draadje Rijshoven vanaf het begin doorgelezen, dan ben ik goed op de hoogte van alle wel en wee.

Waar de baanstukken bij elkaar komen, zit niet overal een lat van het raamwerk onder. Heb je die aan de onderzijde met een plaatje hout een elkaar door verbonden of "zweeft" dat. Als er niets onder zit verbinden, want ook multiplex trekt krom is mijn ervaring. I.v.m ruimte gebrek (verdieping hoogte in de spiraal) heb ik de baandelen aan de zijkant doorverbonden met aluminium U-profiel 1x1x1cm. Dat zit nog steeds perfect vast.

Ik vermoed ook, dat die ene aansluitrail in het schaduwstation onvoldoende is om storingvrij in de (verre) toekomst te blijven rijden. Mijn K-rail heb ik voor alle zekerheid na ongeveer 5 rails opnieuw aangesloten. Op de raillassen en het kontaktveertje van de puko's een draadje gesoldeerd. Omdat ik ook 2-rail rijd, heb ik de andere buitenrail met een andere kleur aangesloten.
En ik zou het schaduwstation met nog een of twee opstelsporen uibreiden, die zijn wel korter dan de anderen, maar een tweetje of de DE1 kunnen er makkelijk staan.

En het klopt Tony en Peter, je komt altijd opstelsporen te kort. Ik heb er 3 extra opstelsporen bijgebouwd van 2 meter in het verleden, maar de zolder is te klein. :-(


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Volgens mij is onze treinruimte niet te klein maar onze voorraad rollend materiaal veel te groot.  8o
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Volgens mijn vrouw ook, ik mag niet eens meer ruimte van ons huis gebruiken. :-(
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 28 juni 2017, 23:42:51
Volgens mijn vrouw ook, ik mag niet eens meer ruimte van ons huis gebruiken. :-(
Mijn vrouw begint bij te draaien: ze wil een vitrine, b.v.  in de huiskamer, omdat ze de ladder naar de vliering niet op durft. En daar voel ik dan weer niet zoveel voor. In de huiskamer!
Toen ik hier kwam wonen schaamde ik me voor de boekenkast in de huiskamer. Dat kon toen echt nog niet in het wijkje, dat mensen vanaf de straat kunnen zien dat je boeken leest en zo. Of zoals een buurman toen zei: "boeken die ik uit heb, gooi ik weg!". Ik moet wel een wereldvreemde studiekamergeleerde zijn geweest, voor die mensen. Ik kan ze de beproeving van het zicht op een vitrine werkelijk niet aandoen.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 27 juni 2017, 23:23:48
Mooi verslag van de bouw.  :thumbup: :thumbup: Je draadje Rijshoven vanaf het begin doorgelezen, dan ben ik goed op de hoogte van alle wel en wee.
Dankjewel Wil!

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 27 juni 2017, 23:23:48
Waar de baanstukken bij elkaar komen, zit niet overal een lat van het raamwerk onder. Heb je die aan de onderzijde met een plaatje hout een elkaar door verbonden of "zweeft" dat.
Daar zit overal braaf een plaatje hout onder, zodat dat inderdaad niet krom trekt. En ja, dat triplex krom trekt staat zich nu op zolder te bewijzen  :? Na de zomer maar eens wat recht hout halen om daar wat platen op te schroeven. en verder te gaan.

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 27 juni 2017, 23:23:48
Ik vermoed ook, dat die ene aansluitrail in het schaduwstation onvoldoende is om storingvrij in de (verre) toekomst te blijven rijden.
Dat is voor nu, dat wordt bij het aansluiten van de diverse draden wel meer.

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 27 juni 2017, 23:23:48
En ik zou het schaduwstation met nog een of twee opstelsporen uitbreiden, die zijn wel korter dan de anderen, maar een tweetje of de DE1 kunnen er makkelijk staan.
Eens kijken of dat gaat lukken, ik heb nog wel een paar van die wissels liggen, maar er moet ook wat ruimte zijn voor ondersteuning van het niveau erboven.

Citaat van: Johnnytrein op woensdag 28 juni 2017, 06:47:38
Volgens mij is onze treinruimte niet te klein maar onze voorraad rollend materiaal veel te groot.  8o
Klopt, en het wordt m.i. alleen maar meer. Maar ja, waar alles te laten......

Vandaag heeft toevallig het museum STMR zijn hand kunnen leggen op een drietal wagons voor in de collectie:
Een zandwagen, deze bleek nog in meer dan prima staat te zijn!


Een hogeboord wagen met remmershuisje voorzien van een lading kolen.


Een goederenwagon met behoorlijk wat achterstallig onderhoud. Aan beide zijden staat bij één as de tekst: "As kapot". Dit is zo overgenomen van de verkoper, dus de vrijwilligers van het museum zullen hier nog wel een flinke kluif aan hebben.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Om de wissels in het schaduwstation te bedienen, is er natuurlijk een bedieningspaneeltje nodig. Daarom ben ik met een plaatje hout en twee wisselbedieningskastjes aan het rommelen geweest.

Dit is het geworden, al zijn er nu negen gaatjes in het plaatje geboord voor de draadjes.


Nu zit ik alleen even met een praktische kant: zo plaatsen? of....


.... toch beter maar zo.


Mijn gevoel zegt: doe het eerste, al staan de kastjes dan op de kop, want minder kans op problemen.
Volgende stappen zijn de rails met verdunde houtlijm hier en daar vastzetten en dan de bedrading van de wissels aansluiten. En nog een kopspoortje erbij maken, want ik heb nog één wissel die daarvoor ingezet kan worden.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank

Ik heb mijn schakelkastjes tegen mijn balk geschroefd, zoals op jou eerste foto.  :)

Heb er geen problemen mee zo heb je meer plaats, en zit je plankje niet in je weg.  :warning:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hallo Frank,

De schakelkastjes zou ik verticaal vastmaken. Dan loop je er niet tegen aan.
Ik weet niet meer precies hoe de kastjes in elkaar zitten, maar kan je de rode en de groene knopjes niet omwisselen?
Of waren de rode knopjes nu langer dan de groene, dan gaat het natuurlijk niet.

Groetjes van de andere zijde van het Spui.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation

Mooie wagens, Frank  :thumbup:

De bruine vooral zo laten  :P
Kep ff in je foto gepaint, schakelkastjes gewoon wat laten zakken.
Kun je nog kiezen om ze wat uit te laten steken of niet.

Grtz Tony
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Ik heb ze in een lade gezet. Handig als je aan het werk bent (lade ingeschoven) en als je aan het rijden bent (lade uitgetrokken) klik hier voor foto

Een paar berichten naar boven zie je de opbouw van de lade: een dubbele bodem zodat de draden verstopt zijn. Het plankje met de schakelkastjes is uitneembaar. Ik heb de verbindingen met stekkerkroonsteentjes gemaakt.

Groeten,
Roel
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Afgelopen week toch maar mezelf op zolder teruggetrokken en bezig geweest met een bouwpakketje van Markenburg.
Ooit heb ik het gratis probeersetje van hun laten aanrukken. Dit betreft een bouwcontainer met uiteraard reclame voor henzelf. Maar dat is geen probleem, je kunt op deze manier wel handig kennis maken met hun artikelen.

1. Als je het zakje leeg schudt, ligt er dit op je bureau. Ik heb hier de plaatjes van het geraamte al uitgesneden.


2. Dit zijn de plaatjes voor het geraamte.


3. Voorzichtig met een tandenstoker en een druppeltje houtlijm aan het plakken geweest. Dit is de onderkant, de voorkant en twee zijkanten.


4. Omdat ik graag verlichting in het bouwseltje wil hebben en ik van de ombouw van de Koploper een ledje over had, deze voorzien van twee draadjes en aan het plafond geplakt.


5. Omdat het een container is, zitten er in de buitenkanten gaatjes om de hijsogen te imiteren. In het geraamte zie je dit terug in de hoeken, waardoor er bij het plaatsen van verlichting sprake zal zijn van lichtlekkage. Dit kun je verhelpen door kleine vierkantjes in de hoeken te plakken.


6. Als je heel goed kijkt, kun je het resulaat van dit priegelwerk zien zitten.


7. Het geraamte in elkaar van de voorkant ....


9. .... en van de achterkant.


10. Het dak erop.


11. De voorkant erop. Dit bestaat uit vier elementen: de voorplaat, het kozijn, het glas en het blauwe frame wat de versteviging van de container moet voorstellen.


12. Smoelt goed.


13. En iets meer zijkant erbij.


14. De onderkant met de draadjes voor het ledje wat in het containertje zit.


15. Prutsen met een 3volts batterijtje en idem met de camera levert het bewijs op dat het werkt. Ik wil nog een rolluik (ook meegeleverd) half open zetten, want er zit geen interieur in dit dingetje.


16. En dan blijft dit over voor in de rommelbox.

Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Frank,

Leuk containertje. :)
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Frank

Ik vind het persoonlijk heel mooi spul dat zich lekker laat snijden en lijmen, en je container ziet er goed uit met dat licht er in.  :)
Mss eens bestellen voor mijn baantje, voor in de industrie te plaatsen.  :P
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Leuk dingetje Frank.

Wat ki me afvroeg, je zal toch wel een weerstandje tussen batterijen en ledje zitten?
Anders is het ledje geen lang leven beschoren.

groetjes
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Lekker bezig!
Nou de bouwkeet klaar is, kan de aannemer er mooi gebruik van maken tijdens de bouw van (de rest van) Rijshoven :D
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 21 oktober 2017, 22:50:35
Wat ki me afvroeg, je zal toch wel een weerstandje tussen batterijen en ledje zitten?
Anders is het ledje geen lang leven beschoren.

Dag Wil,

Dat zilverkleurige ronde "dingetje" is volgens mij de batterij.
Dit is een knoopcel-batterij en die zijn er in verschillende voltages.

Henk
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Voor een led moet altijd een weerstand. Een led is een diode en heeft bijna geen inwendige weerstand, dus aangesloten op een spanning maak je a.h.w. kortsluiting en dan weet je wat er gebeurt. Flits/pats.
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
 :) Voor de berekening van de weerstand ga je best naar onderstaande :

https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator

Groeten Freddy

Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
-Frank:
Prachtig bouwwerkje,  :thumbup:
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
@Michel, Dank! Ik vind het zelf ook prima gelukt.

@Peter, inderdaad prima spul om te verwerken. Hier ligt nu nog een heel station om in elkaar te rommelen. Alleen wil ik daar interieur in hebben, en dat moet tegelijk met de bouw anders kun je nergens meer bij.

@Wil, dankjewel. En ik heb getest met een 3 volts gelijkstroom batterijtje. Zo'n ding die ook in die nep-theelichtjes ziet die je bij bijv. het Kruidvat kunt krijgen. De bedoeling is dat een en ander aangesloten wordt aan 12 volt gelijkstroom met inderdaad de nodige weerstandjes.
Trouwens TIP: Die dingen zijn normaal 4 voor iets van 10 euro 8o , maar als je bij het Kruidvat na de kerst in de uitverkoop er koopt dan heb je 50% korting en betaal je ? 3,39 voor een verpakking van 16 van die nep-theelichtjes inclusief batterijtjes. Ik heb dus nu >32 van die dingen liggen hier  :D

@John, inderdaad John. Kreeg al klachten voor een onderkomen tijdens de bouw :D

@Henk, dank voor het meedenken en zie mijn antwoord aan Wil hierboven.

@Fred. Dank! die had ik zelf al ooit eens gevonden. Er zijn trouwens wel meer van dit soort weerstand-calculators op het web te vinden.

@Jørg, dankjewel.
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)

Gaaf bouwsel, Frank  :thumbup:

Het wordt tijd, dat je je eens wat vaker terugtrekt in huis  :D

Grtz Tony
Re: Rijshoven - even tussendoortje gebouwd (oktober 2017)
Citaat van: Tony op zondag 22 oktober 2017, 14:16:01
Het wordt tijd, dat je je eens wat vaker terugtrekt in huis

Helemaal niet, hij mot eerst nog kiekies schieten van de Botlekbrug, wah daggie dan. >:-D

Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Twee van mijn treinstellen zijn een poosje buiten Rijshoven, voor een technische revisie (lees: digitalisering middels ESU decoders, nieuwe printplaten en binnenverlichting). Sinds gisteren is de Plan-V weer terug en de revisie is meer dan geslaagd!

De binnenverlichting gaat mooi aan en imiteert TL-verlichting. En de front- en sluitseinen branden ook mooi.


Ook rijdt het stel mooi langzaam weg.


Al met al is de overstap van analoog naar digitaal meer dan geslaagd. Volgende stap is de cosmetische wijziging van het interieur en het plaatsen van de nodige (china) reizigers.
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Hoi Frank

Dat is waanzinnig mooi dat het licht aangaat zoals een TL verlichting, ik weet bij wie ik moet zijn voor mijn rijtuigen.
En digitaal is erg mooi te regelen, wens je er veel veilige kilometers mee.
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Peter heb je de digikeijs printjes met decoder dan nog nooit gezien die kunnnen dit ook alleen ben je een 20 euro plus per print kwijt.
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Tegenwoordig zit dit ook in je ESU V4 decoder .

Werkt precies het zelfde.

Als je daarbij nog is een programmer gebruikt is het helemaal een appeltje eitje om dit voor elkaar te krijgen.

Mvg: Alex
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Dit is wel een top revisie.   :thumbup:

Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
die is mooi geworden frank.
blijven mooie treinstellen die mat 64.
is de 2e trein ook al weer terug of is die nog 'in revisie'?
veel rijplezier ermee :)
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijshoven - Plan V terug van revisie (juni 2018)
Mooie beeldjes Frank, ziet er goed uit.