Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Gestart door C.B. dinsdag 29 december 2015, 00:30:53

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Nu kan ik de plaatjes zien. Prachtig gedaan je moet echt goed kijken wil je zien dat dit een modelspoorbaan is en geen grootspoor.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je allen voor de complimenten. :)
Het even niet zichtbaar zijn van de foto's is buiten mijn wil om gebeurt , gelukkig is alles terug in orde.

@ Frank : 99% van mijn vloot bestaat uit Roco locomotieven ... 1% is de rest : (LS Models , Piko , Mehano.)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Da's weer mooi gemaakt Claudio vooral de perron borden zijn echt mooi  :thumbup: en wat die tunnelingang betreft, die begroeiing die komt ook wel, kun je altijd nog doen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Even met iets anders bezig geweest.
Sinds enige tijd zijn de containerwagens type T2000 beschikbaar van Roco.
Helaas moet aan de modellen heel wat gesleuteld worden. (lees getuned)
(dit was vroeger toch ondenkbaar bij dit merk)

Eerst de wagen zelf , daar is niet mis mee , alleen de wielen , ze hebben er 9 mm ondergestoken in plaats van de gewone 11 mm.
Je kan ze eronder plaatsen maar dan is het gevolg dat het chassis weer te hoog op zijn draaistellen staat en bijgevolg ook de bufferhoogte.

1 oplossing, dat is de onderkant waar de draaistellen opgeschroefd zitten alles bijvijlen (ik heb dit gedaan met een dremel)
Hierdoor komt het chassis als het ware lager liggen op de draaistellen zoals ook bij het echt model , en geeft weinig problemen bij het rijden.



Ook de trailers zijn aangepakt , die staan ook te hoog op hun wielen , die heb ik dus ook verlaagd zoals het hoort.



Links op de foto de afgewerkte T2000 met 11 mm wielen , rechts de originele T2000 met 9 mm wielen (en merk het verschil van bufferhoogte)
Je kan desnoods ook de 11mm RP 25 ondersteken .. geeft nog een beter effect.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Knappe ombouw,  :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio,
Heel duidelijke uitleg, geflankeerd door de prachtige foto's. Jammer, dat jij alles moest gaan ombouwen! Maar het resultaat is magnifiek! Ook mijn complimenten voor de scenery op de door jouw geplaatste onderste foto! Niet van echt te onderscheiden! 8)
:thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: GWS op maandag 27 maart 2017, 15:53:46
-Claudio,
Heel duidelijke uitleg, geflankeerd door de prachtige foto's. Jammer, dat jij alles moest gaan ombouwen!

Dank je. Ben alleen vergeten een foto te maken langs de onderkant van de T2000 en van de trailer voor/na , hou je nog te goed.
En inderdaad , voor een model dat al niet goedkoop is , mogen zo'n fouten niet gebeuren (zeker omdat je de wielassen nog eens opnieuw moet aanschaffen).
Nee , dan zijn de kombimodellen bijvoorbeeld , op dat gebied super en juist afgewerkt.

Nu dit werkje duurt gelukkig niet zo lang ; hooguit een 30tal minuutjes.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Nog eens een update , ik ben begonnen aan de bouw van het dak op het tussenperron.
Eerst nog eens 2 foto's van het origineel (kwaliteit is wat minder - dit zijn nog analoge foto's van vroeger , en zijn ingescand)





Begonnen met de juiste messing profieltjes te zoeken en zo goed mogelijk samen te stellen.
Vermits mijn perron in een bocht ligt , maakt het de zaak niet eenvoudig.



Ook de verlichting mag niet vergeten worden , 2 boven de trappen en eentje voor in het wachtlokaal (moet nog gebouwd worden)

Het dak wordt uit plasticcard uitgesneden.



Dan worden de zijkanten bevestigd en alles in een eerste grondkleurtje gespoten.



de steunpaaltjes voor het dak zijn nog niet vast bevestigd , daarom staan ze nog een beetje schuin en zelfs sommige nog niet mooi recht naar beneden.



Hier zie je goed hoe alles in een bocht ligt , het dak is ook nog verre van af.

Wordt vervolgd. :smile:

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Mooi werk weer,  :thumbup:
Staat mij ook te wachten, perrons in meerdere bochten, dus al de nodige inspiratie opgedaan.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio.

Die perronoverkapping is weer een prachtig zelfbouw project :thumbup:
Mooi hoe het frame van messing profielen is opgebouwd en in elkaar gezet.

Nu heeft het frame dezelfde kromming als die van het spoor en lijkt het op
de laatste foto, alsof het dak wel een rechthoek is, indien ik dat juist heb:
waarom niet met dezelfde vorm als het frame en de sporen, het wijkt dan zo af!
Wellicht naar het voorbeeld, maar je geeft zelf al aan dat het perron bij jou in
een bocht ligt en het origineel niet. Het is dan toch logischer om jouw situatie
hierbij aan te houden, in plaats van het origineel?

Groeten,

Erik.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je Jørg en Erik.

@ Jørg:

Alleen zorgen voor een goede hete soldeerbout want messing solderen is anders een ramp.

@ Erik:

Ik had ook eerst gedacht om het dak mee te laten volgen met het spoor , maar het zou me achteraf wel storen , dus heb ik het niet gedaan.
Wat ik wel gedaan heb (en dat is niet zo goed te zien op de foto) , de korte zijkanten zijn wat schuin afgesneden (naargelang de straal van de bocht) , waardoor de vorm van het dak een beetje uitziet zoals een trapezium.
In ieder geval , optisch valt het echt goed mee en ben er vrij tevreden over.

In het ergste geval , moest het op niets trekken , gaat alles er terug uit.  :lol:
Ook de steunpaaltjes moeten nog een kleurtje krijgen , ook het dak is nog helemaal niet af ...
Dus nog veel werk , (dan heb ik nog niet over het wachtlokaal dat moet komen.) :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ben het wel met Erik eens, Claudio. De onderbouw mooi rond met de sporen mee en dan dat rechte dak erop is geen fraaie oplossing en zonde van je nauwkeurige werk.
Althans, op de foto is het niet fraai, misschien valt het in werkelijkheid mee.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Wat word dit ook prachtig, er zitten toch echte kunstenaars op het forum.

Erg mooi gedaan allemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Mooie update van je perronoverkapping. :)
Ben het wel met Hans en Erik eens dat het "rechte" dak afbreuk doet aan je fraaie  gemaakte onderstel.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dat dak mag van mij wel in twee of drie stukken met een klein knikje.
Hoewel ik deze vorm niet super storend vind.

Wat me verder nog opvalt is de brede trap. Je houdt wel erg weinig ruimte over om er langs te kunnen lopen.
Dat valt me eerder op als de rechte vorm vh dak.

Succes met het bedenken van een mooie oplossing.

Robin
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Mooie vorderingen Claudio! Blijf je (achter)volgen  :D :D
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hey allen;

Even wat antwoorden.
Het dak ga (nog) niet gewijzigd worden , in het echt is dit ook recht en bij mij toont het allesbehalve storend.
(dan zou ik het wachtlokaal ook in een boog moeten plaatsen en dat is niet wat ik echt wil.) :wink:

Het frame eronder zie je toch niet , tenzij je helemaal onder het afdak wilt kijken.  :lol:

Er is ruimte tussen trap en perron , misschien niet zo breed , maar er kan een Preiser figuurtje langs staan (in het echt heb je daar ook niet veel plaats (zie maar op de eerste 2 foto's)
Nu, de onderste foto bedriegt wel wat , want het lijkt inderdaad dat de zijkant van de trap vlak naast de perronkant bevind.
De steunpaaltjes staan ook nog niet juist (alles moet nog uitgemeten worden alvorens de definitieve bevestiging) :wink:
Als alles af is , kan ik pas zeggen of het goed is , of dat alles er weer uit gaat ... :lol:

@Henk , hier was het snelste middel om iets te posten (op dit moment.)  :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Juist terug van een reisje Gotthard.
Daar heb ik weeral veel gezien en onthouden voor de modeltreintafel.

De lijn is ondertussen zo goed als uitgerust met ETCS Level 1 en 2.
Dit betekent dat alle magneten langs het spoor voor treinbeveiliging zijn verdwenen.
In plaats daarvan zijn dan de bakens/balises gekomen die tussen de rails liggen.

Dus nu ook bij mij (zelfbouw want volgens mij bestaat dit nog niet in model)
De eerste fase op mijn treintafel.



De eerste 2 (proef) balises liggen tussen de rails aan het uitritsein , links daarvan nog een spoor met de conventionele magneten (die er bij mij dus allemaal eruit gaan)

Ook worden de laatste seinen (van het merk Schneider nog) vervangen door exemplaren van Microscale (omdat die de juiste kleur oranje/groen geven)
Ook wordt de 1e seinbrug aan het station zelf volledig opnieuw terug opgebouwd en zal ongeveer hetzelfde uitzicht krijgen zoals de seinbrug op de verbindingsbrug tussen beide kamers.
Dan wordt het tussenperron verder aangepakt.

Werk genoeg dus.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio,
Jawel, jouw kennis op het traject is weer up-to-date en tegelijk wort er een begin gemakt met jouw baan. Geweldig god resultaat en het 'ligt' erbij, alsof het al jaren zo is gemaakt. Mooi gedaan! Zal wel een flink stukje extra hobbywerk opleveren aan jouw modelbaan!  :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je Gerard;

Ondertussen heb ik fijne messingplaatjes (met gaatjes)  op overschot gevonden , en die nu gebruikt als ETCS balises , ziet er heel wat beter uit.
Foto volgt nog. :)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik kan nog eens een update geven (is al een poosje geleden hier).
Het gaat nu even over bosbedekking , seinen/ETCS bouw en wachtlokaal op het tussenperron.

Ik was geëindigd met nieuwe zelfbouw ETCS balises (versie 2.0 voor mij) gemaakt van messing plaatjes.
Hieronder de foto van het (betere) resultaat.



Ook de 1ste seinbrug aan het station is volledig opnieuw gedaan.
Alle SBB seintjes zijn vernieuwd en opnieuw geplaatst , en dit volgens de werkwijze van de 2e seinbrug op de verbindings-brug naar de 2e kamer.



Ook zijn nog enkele seinen vervangen door die van Microscale , ok ze zijn een pak duurder , maar geven wel de juiste kleur groen/geel/rood.



Ook is eindelijk het dwergseintje van spoor 1 op zijn plaats gezet.



Mag nog eens los : 3x BLS met trein 42027 Köln Eifeltor - Gallarate.



Ook nog eens snel een kijkje langs de andere kant.



Er komt eindelijk ook wat beweging in de opbouw van het tussenperron.
Maar eerst : Arnold en Mattias zijn 2 fantastische mensen die belangeloos voor mij het lokaal uitgesneden hebben met een plotmachine .
Moesten ze het hier alsnog lezen , nogmaals bedankt , mannen.  8)

Eerst nogmaals het voorbeeld. Het wachtlokaal te Taverne Torricella.



De uitgesneden zijwandjes , met de hand kun je dit niet realiseren (heb ik persoonlijk kunnen ondervinden).



Het puzzelen en plakwerk kan beginnen. Het gaatje rechts beneden is voor het printplaatje met LED om door te steken.



Ondergrond is al in orde , ook de zitbankjes (zelf gemaakt) zijn een feit.



Ook de bijhorende onderdeeltjes aangeschaft , gaande van Zwitserse klokjes , ticketautomaat tot de Selecta bak. Allen verlicht , ook de trein (uurrooster) affiches mogen niet ontbreken en gaan ook dienen om de LED draadjes weg te camoufleren.



Het is met momenten echt prullenwerk.
Het wachtlokaal staat daar los en zeker niet op zijn plaats , daarom dat het wat scheef op de foto staat. (ik moet plaats hebben om te werken  ....)
De rest van het verhaal over het lokaal komt hopelijk binnenkort.
ook zijn de muurtjes van de trapjes opnieuw compleet opgebouwd en geverfd  (nog geen foto) , er waren enkele nog niet echt recht)



Ook zijn de rotsen verder aangekleed en in eerste fase is de bosbedekking erop gekomen.
Maar eerst het voorbeeld hoe het daar echt uitziet.



En hieronder in eerste fase bij mij:





De rotsen moeten ook nog een behandeling krijgen.
De overgang van deze bosbedekking wordt gedaan door boompjes en struikjes , die goed zouden moeten aansluiten op deze bedekking.



Ook is een beetje aan de parking (uitneembare plaat) gewerkt , er zijn steunmuurtjes bijgekomen en ook verdere begroeiing fase 02. ('t is nog niet af ze ne)



Als laatste een foto vanop de Gotthardlijn genomen in het voorjaar:



Doortocht in Steinen (CH) met een RailCare trein naar Oensingen met winkelwaar voor supermarkt keten COOP.
Hier met BLS lok 465 018 Flash Fire.

Zo dat was het voor nu ...


Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio.

Wat een prachtige beelden allemaal, van zelfbouw tot de te evenaren werkelijkheid!
De begroeiing van de berg ziet er nu al erg mooi en aannemelijk aan  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio,
Het is en blijft wonderbaarlijk, zoals jij dat allemaal voor elkaar hebt weten te maken. Vooral alles wat met de ECTS te maken heeft! Prachtig! Doorgaan ermee!  :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
We hebben iets langer moeten wachten, maar deze machtige update maakt alles weer goed,  :thumbup:
Het is weer genieten geblazen om alles te kunnen bekijken.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio

Dat word echt prachtig bij jou, wat een meesterwerk is jou baan.
Het is of je naar groot spoor kijkt.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je allen , 't was nogal druk hier thuis de laatste dagen , daarom nu pas een antwoord.  :oops:

Over de bosbedekking , dat valt inderdaad goed mee en niet moeilijk om aan te brengen .... was ik blij dat ik de omgeving daar nogmaals goed verkend en gefotografeerd heb.
De overgang van deze bedekking naar echte boompjes en struikjes in schaal 1:87 zal niet zo eenvoudig zijn , ik moet buiten een mooie overgang ook nog een diepte effect gaan creëren ... maar dat is iets voor 1 van de volgende jaren.

Voorlopige Planning 2018:
- afwerken tussenperron met lokaal. (ik had gehoopt dit dit jaar nog af te hebben , maar is niet gelukt)
- afwerken bosbedekking - parkeerplaats/heuveltje van de afneembare plaat
- aanleggen van het groot schaduwstation in de andere kamer. (plannen zijn getekend - komt binnenkort online)
  (de reden dat ik toch aan deze kamer wil beginnen , is dat ik toch eens een keer wil rondrijden en al enkele treinen wil parkeren omdat deze nog in kamer 1 , op de 
   sporen staan en , bijgevolg een beetje in de weg staan bij verdere werkzaamheden.)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio,
Al met al is het toch wel een hele organisatie voor jouw toekomstige baanplan. Maar je hebt inmiddels een planning gemaakt, die staat als een klok. Houden zo en volhouden, hoewel het niet eenvoudig zal zijn. Jouw foto's zullen allicht helpen met de verdere opbouw! Laat 2018 maar komen en zeker dat zoiets gaat gebeuren!  :-) Morgen is het zover!  :-)
Ontzettend veel suk6 en 'keep cool'!  :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Absoluut Gerard; het jaar is weer snel voorbij gegaan.

Nog even dit  :biggrin: :



Tot in het nieuwe jaar.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Door drukke en privé omstandigheden (gezondheid van mijn moeder) loopt het niet zoals ik het zou willen.
En dat merk ik ook op de modeltreintafel.
Enfin , ik ben toch nog wat bezig geweest ; het tussenperron met wachthuisje is zo goed als klaar.
Hier en daar nog een zitbankje en wat aankleding en kan ik dit hoofdstuk afsluiten.





Ziehier het afgewerkt lokaal langs beide zijden.



Ja , ziet er niet zo slecht uit ....  :smile:



Uiteraard mag de verlichting niet ontbreken in het wachtlokaal , ook de zitbankjes zitten mooi op zijn plaats in het lokaal.

Nu kan ik op deze plaats ook verder werken (als de tijd toelaat) aan de bovenleiding.

Hopelijk tot binnenkort.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Hopelijk gaat het weer snel beter met de gezondheid van je moeder.
Verder een prachtige update van het wachtlokaal. :) :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,
Ik zag in het verjaardag topic dat je van 50 jaar bent geworden bij deze van harte gefeliciteerd en ik vroeg mij af zijn er nog wat update's te verwachten van je schitterende baan ?
Want de laatste update dateert alweer van ruim twee jaar geleden. :-(

Groet Michel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Schitterende en zeer duidelijke foto's.

Kogelpennen heten hier balpennen....die hebben om de vulling vaak zo'n veertje zitten.

Mvg: Alex
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-CLAUDIO,
Nog eventjes een kleine gelukwens voor jouw verjaardag. De behaalde 50 is een 'mijlpaal'. Normaal gesproken gaan we daar snel overheen, maar gezien de omstandigheden, waarin jij privé verkeert, zal het niet altijd 'mee' zitten. Helaas dit is een onderdeel van de levensweg, die gaat over hobbels en dalen om daarna weer terug te keren naar een vlakke weg zonder allerlei moeilijkheden.
Nu is het ook nog eens een 'virus', die uitmondt in een pandemie. Ook weer iets, wat een groot deel van de bevolking tegenzit.
Maar desalniettemin is het toch jouw verjaardag! Jouw feestje moet gevierd worden. Nog vele gezonde jaren en ook veel hobbyplezier!

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hey allen , dank je wel voor de felicitaties , al is het wel heel laat van mij om nog te reageren.
Ik ben er nog steeds , en ja , het is ongeveer 2 jaar geleden dat ik hier nog iets gepost heb , mijn excuses hiervoor.

De reden zijn divers , de toestand van hierboven is er nog steeds , al is het wat beter , ook ook ons dochtertje /en het huishouden nemen tijd in beslag , ook met echte treinen rijden met de onregelmatige uren helpt niet echt soms  :D en, ik had een jaar praktisch geen zin en tijd om aan de modelbaan te werken.
Ondertussen met andere zaken bezig geweest (eindelijk eens mijn muziekdatabase in orde gebracht wat ook een jaar heeft geduurd)

Sinds een half jaar terug ben ik stilletjes aan terug aan de slag gegaan met het in orde brengen van het rollend materieel.
(superen , herstellingen , afwerken , instellen en  inrijden en zo verder ..)

De baan zelf is weinig aan gedaan , enkel hier en daar wat , en ook wat proeffilmpjes gemaakt ,
De zin is er ondertussen al terug.
De rest volgt wel.

Komt wel goed.  :)

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ondertussen worden / zijn ... de ETCS namaakbakens/balises verwijderd , en vervangen door SBB ETCS balises die ondertussen in model worden nagemaakt.
Ook de onderlinge afstand tussen beide balises aan een sein is gecorrigeerd.



kiekeboe ...



Als het wat donker begint te worden:



Ondertussen moet ook het echte werk gebeuren.  :D
Een fotootje van een anderhalf jaar terug
Even gestopt (er was geen enkele andere trein in de omgeving of achter of voor mij en ik reed ook voor uur , dus ...)
Trein Lineas/SBB 40249 Antwerpen Hupac terminal - Gallarate via Aachen West - Basel - Luino

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Wat een mooie update weer van je baan. :) :)
Alles ziet er weer fraai en verzorgd uit zeker de verlichting in het donker komt mooi tot zijn recht. :thumbup:
Ook de foto van je loc is zeer zeer fraai net als het fotografeer werk dat ziet er super strak uit allemaal.

Groet Michel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dank je Michel,

Bwa zo donker was het op dat moment nog niet  :D .
Ik heb er andere die beter tot hun recht komen in het donker.
Er staan ook nog wat proeffilmpjes in de wachtrij , wat enkele tips en zo verder , kortom ik heb er terug wat zin gekregen om te posten.

Alleen niet vandaag , klein prive feestje met aangepaste corona maatregelen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Nou, kom maar op met dat beeldmateriaal! Wat een fraaie dingen maak je. Die mag je best laten zien, of anders gezegd: die wil ik graag zien en ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben. Bij sommige foto's moest ik toch goed kijken of ik nu modelspoor zag of de echte wereld. Puur genieten.

Groet,

Peter
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 26 juli 2020, 08:46:04
ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben.
Zeker...
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Even iets anders tussendoor: :D

Dankzij een simpel printje dat door iemand in belgië ontworpen is (gewoon voor een 8 polige decoder) , heb ik eindelijk een oude Roco lok zonder decoderaansluiting (een SBB Re 4/4 IV 10103 "Luino") kunnen updaten naar de huidige stand van zaken.

Het was een beetje denken , puzzelen , maar het is gelukt.
De lichtgeleiders en beide lampjes eruit , de volledige originele printplaat eruit , de brugstekker van de decoder moest er ook af , een beetje frezen aan de onderzijde van het dak , alles isoleren , maar kon wel alle metalen onderdelen van het chassis behouden.
De volledige lok lag feitelijk uit elkaar , want de draden moesten aan beide motor-pinnen gesoldeerd worden.
Dan snel nog wat SMD LED's besteld , waaronder ook duo LED's rood/warm wit   (gewone LED uitvoeringen pasten niet bij de eerste probeersels)
Ook nog de lenzen van de lichtgeleiders afslijpen en kleven in de koplamphouders van de lok.
Dan een keuze maken , wat wil je doen met de beperkte aantal uitgangen.
Ik had gekozen :

F0 + F1 = 3x wit voor en achterkant gedoofd in voorruit. (witte koplamp links en 3e koplamp zitten samen op F0 , witte koplamp rechtsonder aan de F1 - nodig voor de rangeerstand)
F0 = enkel 1x wit rechtsonder aan de achterkant in achteruit. (rangeerstand)
F2 = 1x rood rechtsonder aan de achterkant.

Foto's hieronder maken het wat duidelijker:



Zo ziet het eruit nadat alles was ingebouwd.
ook de stuurposten werden aangepakt , bekleed , rolgordijntjes in en zo verder...



detail van de bevestiging van de derde SMD LED

Hier de verschillende lichtwissels:

 

 

Hier zie je het leuke van een duo SMD LED warm wit/rood.

Ook fijnere stroomafnemers werden geplaatst.
Dan werd nog via decoderpro/Sprog de intensiteit van de LED's op een lager niveau ingesteld.
Ook de decoder zelf werd verder ingesteld naar mijn persoonlijke keuzes , en een snelheidsmeting voor alle 126 stappen.

Dus dankzij dit printje kan deze oude lok , terug helemaal met de tijd mee.  :)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Die kan er voorlopig weer tegenaan  :thumbup: :thumbup:
Knappe ombouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,
Dank voor delen van je verbouwproject.
Model is er flink van opgeknapt.
Groet, Erik

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Verrassend mooi resultaat!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik word helemaal gek als ik dit zie :P (denk dan: dat lukt mij nooit  :-().
Maar ik blijf dit volgen en hoop stiekem (of gewoon openlijk) de kunst in elk geval een beetje af te kijken.
Het is in een zeer inspirerend topic en ga vooral door met het maken van mooie dingen.

gr. Gertjan
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Geweldig mooie baan en erg mooie foto's. Ga dit verder volgen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Bedankt Peter , Erik , Jan en Marc.
@ Gertjan: je mag dat niet denken , (ik deed dat ook in het begin) , gewoon durven proberen , dat is alles.
Bij mij mislukt er ook nog steeds vele zaken hoor , maar na het (nodige) gevloek begin je gewoon opnieuw en kom je tot verrassende resultaten.
Aan de SBB lok , heb ik ongeveer een maand over gedaan (inclusief denkwerk) , om te proberen , te testen en alles deftig te kunnen inbouwen.
Ik had dit daarvoor ook nog nooit gedaan , en ben blij dat het gelukt is.

Trouwens (even) terug naar het station Taverne Torricella geweest in het zomerse Ticino (CH) , om de verdere details te kunnen vastleggen op extra veel foto's , zodat ik alles stilletjes kan gaan inplannen.





Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik bedoelde eigenlijk niet het in/ombouwen, maar de scenery. Maar daarvoor geldt waarschijnlijk het zelfde antwoord  >:-D.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Bij de topic "Show je nieuwste modelspoor aanwinsten - 2020" had ik al geschreven dat ik aan de Lineas Traxx ben begonnen.
En sinds gisteren is de loc volledig klaar.

Als eerste foto , doortocht op de Gotthard (Ceneri) - en als enige manier : zogezegd op sleep mee in een trein.

De eer is voor trein SBB / Lineas 40074 Chiasso SM ( I )- Genk goederen. ( B )


Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Prachtige aanwinst die zich goed thuis zal voelen in de mooie sleep. :) :thumbup:
Ook deze foto heeft weer een hoog smulfactor waar de vele details het kijken meer dan waard maakt.

Groet Michel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-CLAUDIO,
Wat jij ons allemaal voorschotelt is en blijft heel 'aantrekkelijk'! Dit 'stel' voelt zich helemaal op de modelbaan thuis. Heerlijk om dit te mogen aanschouwen. Jawel, het 'spel' is begonnen!