Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Hoi Marten,

Een meter is wel erg diep/breed, ook om er aan te werken.
Voor dubbelspoor (bochten) is 90 cm genoeg en houd je ook meer loop- en bewegingsruimte over.

Ik heb nog een keer in je foto gepaint en de hoeken afgeschuind, zodat je je kwiebus niet stoot  :D
Met groen heb ik het houten draagframe en de poten getekend.
Afhankelijk van de plaat/platen die er op komen, zou je er nog wat extra dwarslatten tussen moeten maken.

Als je iemand die er werkt en die je wil helpen deze foto laat zien, is dat makkelijk te maken.

Succes  :thumbup:

Grtz Tony

Ps. misschien loopt er daar wel een klusjesman/conciërge  rond, waar je vriendjes mee kunt worden  :P
Er is zelfs kans, dat er al allerlei spullen/materialen zó voorhanden zijn.
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Hoi Tony,

Bedankt voor het meedenken! Ik wil echter geen ovaaltje maken, dat is zó saai en standaard...... Als het wil lukken dan maak ik een soort U vormige constructie waarbij ik zelf in het midden kan zitten en zo de hele baan kan overzien!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet zo opschieten....
Haloa goedenavond,

Ik heb eens nagedacht en de baan wordt een U vorm waarbij de lengte 3 meter bij 60 cm breed is  en de korte zijde wordt 1 meter 40 bij 50 cm breed.
Nu eens zien wat voor baanplan ik daar op kan bouwen en of ik dan ook nog ruimte heb voor scenery! Vast wel!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Hoi Marten,

We zien je plan wel verschijnen.

Henk
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Hi Marten,

To be honest: maak een straightforward plan, lekker simpel. Liefst net als Tony liet zien, een lange plank, zonder L of U vorm, niet te diep.
Waarom? Je bent al best wel lang plannen aan het maken en je wilt best wel veel (net als wij allemaal overigens ;) ). Hak knopen door en begin.
Ook een baan van 3.0x0.5 heb je niet binnen een paar maanden afgebouwd.... Als je te groot begint zit je straks maanden in de zooi van een half afgemaakte baan, terwijl dat ook je leefruimte is!
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Ja je hebt wel gelijk Siem, alleen, wat voor soort baanplan kan je bouwen op 3 bij 0,5 meter? Dat is een beetje mijn vraag, want ik kan wel een station bouwen, maar dan kan ik nog niet rijden.....

Ik ben wel benieuwd wat jij in gedachten zou hebben om mij op weg te kunnen helpen.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Een fiddleyard + klein station waarvan het middelste spoor later kan worden verlengd naar een toekomstige uitbreiding. KISS...
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; het wil nog niet lukken, maar we blijven proberen!
Dag Marten.

Citaat van: The MaSt op vrijdag 31 maart 2017, 12:13:24
... wat voor soort baanplan kan je bouwen op 3 bij 0,5 meter?

Klik.  Genoeg keus, maar een beetje fantasie helpt ook .... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Dag vrienden,

Hier maar weer eens een berichtje van die polderige wispeltuurder!
Alles gaat hier wel z'n gangetje, ik heb een leuk clubje mensen om mij heen waar ik goed contact mee heb en leuke dingen doe.
Vorige week zaterdag is er een eenpersoons appartement (epa) vrijgekomen, ik zei half voor de grap half serieus dat ik nu dat appartement wil hebben. Afgelopen week heb ik met diverse begeleiders het hier over gehad, vanmorgen had ik dan ook eindelijk mijn gesprek met mijn persoonlijk begeleider en heb ik mijn plannen verteld.
Maandag ga ik het er met mijn woonbegeleider over hebben.
Ik ben nu super de puper gemotiveerd om naar boven te gaan, dus jullie kunnen wel begrijpen dat ik éxtra mijn best doe om dit gedaan te krijgen.
De begeleiding vindt het voor zover ik weet, wel goed dat ik mij hier mee ga bezigen.
Hierdoor heb ik besloten om nog éven af te zien van het bouwen van een (stukje) spoorbaan, want stel je voor dat ik net lekker bezig ben, kan ik verkassen naar boven. Ik ga er niet vanuit dat dat binnen 1 á 2 maanden gebeurd is, ik denk dat daar wel even overheen gaat, maar je weet maar nooit. Misschien gaat het wel met sprongen vooruit!!

Als ik naar boven verhuis weet ik al hoe ik het ga inrichten, er zijn 2 kamers, te weten een woonkamer en slaapkamer én een badkamerpaleis....
In de slaapkamer komt natuurlijk mijn bed, m'n vitrine en nog wat. In de woonkamer de spoorbaan. Hopelijk krijg ik het appartement waar ik een oogje op heb, dat is namelijk een appartement op de hoek van het gebouw. Waarom weet ik niet, maar ik heb daarbij het idee dat ik daar meer ruimte heb dan bij een 'ingesloten' appartement.Én ik heb dan een balkonnetje  B)
Natuurlijk komt er ook een eettafel en zithoek in, dus de spoorbaan gaat niet de hele woonkamer beslaan, hoe graag ik dat ook zou willen  >:-D

Aangezien ik nog niks van afmetingen heb, kan ik mij ook nog niet bezigen met een baanplan, maar dat komt tzt.
Dan heb ik nog wat leuks: ik ga veranderen van dagbesteding, ik heb het gehad met de zorgboerderij en ga, als het lukt naar een - ja hoe noem je zoiets? Tis geen instelling..... - locatie waar je onder andere met hout gaat werken. Voordeeltje voor als ik een spoorbaan ga maken!  :o)
Als het zover is dat ik verhuisd ben en toe ben aan de spoorbaan en u heeft zin om eens te komen kijken / helpen of wat dan ook, stuur dan een PB'tje voor het adres  :o)

Wel, op dit moment was het het even, hieronder nog een foto van mijn dioramaatje wat ik nog altijd heb, wie weet over een poos kan ik foto's laten zien van mijn spoorbaan in opbouw!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)



En ja, ik weet dat de auto's verkeerd om staan, ik dacht dat ze goed stonden  >:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
-Marten:
Dat zijn hele mooie vooruitzichten,  :thumbup: je gaat toch niet in de pruimentijd verhuizen,  >:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Jazeker wel! En als Haragadi komt, krijgt ie een schaaltje pruimen!  >:-D

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Marten,

Dat zijn mooie vooruitzichten ik zal voor je duimen. :thumbup:
En nee de auto's staan goed als de foto is Engeland genomen is. ;)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
In de steek gelaten door de bestuurders.... :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Viel zu viel pruimenschnapps!!  8) >:-D

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Dag Marten.

Het gaat allemaal in een stijgende lijn bij jou de laatste tijd :cool:
De plannen zijn gemaakt, het enthousiasme barst uit z'n voegen
en het is wachten op het aankomende grote modelspooravontuur!

Je hebt trouwens een mooie compositie op de foto gezet :thumbup:
Nu nog wat meer aandacht krijgen voor de details, die juist op
foto gaan opvallen, zoals de bestuurders, wat Wim al opmerkte.
En met een spiegeltje haaks op de achterwand, kun je onder
de juiste hoek bekeken, de illusie wekken dat de weg doorloopt. :wink:  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Emmeloord is wel een eind weg ...

Zou zo'n beetje het hart van Nederland kunnen zijn, als Houten dat niet al geclaimd had te zijn.
Er komt een bus, geloof ik .
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!

Dat leest er rooskleurig uit voor je Marten  :thumbup:

Nieuwe vaardigheden opdoen bij de nieuwe dagbesteding, klinkt ook niet verkeerd.
Aan je diorama ( of een ander ) kun je altijd knutselen natuurlijk.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
@ Erik: Zekersteweten! Ben er erg blij mee natuurlijk!! Ik grijp alle kansen aan die ik kan krijgen, soms zal ik een tegenslag krijgen, maar ik heb al zó veel tegenslagen overleefd, dat ik weet dat ik er altijd weer uit kom, hoe lastig het soms lijkt, maargoed, alles gaat nu prima, dus we denken niet aan tegenslagen!!

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 21 april 2017, 20:05:58

Je hebt trouwens een mooie compositie op de foto gezet :thumbup:
Nu nog wat meer aandacht krijgen voor de details, die juist op
foto gaan opvallen, zoals de bestuurders, wat Wim al opmerkte.


Dank! Heb nu nieuwe auto's, busje, vrachtwagens en ook autootjes met bestuurders, ga vanmiddag maar weer een nieuwe compositie opzetten!  :o)

Oja, spiegeltje: gaan we eens naar op zoek! Eens zien welke hoek ik dat mooi kan plaatsen zonder dat het opvalt!

Bedankt voor de gezellige reactie, Erik!

Citaat van: Jan22 op vrijdag 21 april 2017, 23:29:48
Emmeloord is wel een eind weg ...
Er komt een bus, geloof ik .

Hangt vanaf waar vandaan Jan!  :D
Bussen komen er van alle richtingen! Fryslân, Grünn, Zwolle, Kampen, Lelijkgat, Urk  >:-D

Citaat van: Tony op zaterdag 22 april 2017, 09:43:04

Dat leest er rooskleurig uit voor je Marten  :thumbup:

Nieuwe vaardigheden opdoen bij de nieuwe dagbesteding, klinkt ook niet verkeerd.
Aan je diorama ( of een ander ) kun je altijd knutselen natuurlijk.


Zeker! Ik zie door de rozen de rozen niet meer!  >:-D

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Ondertussen aan het prutsen met Preiserbeentjes en armpjes amputeren en in autootjes en de bus plakken..... binnenkort maar nieuwe preisers kopen die zitten, zometeen maar even stoppen voor ik wegvlieg.....  >:-D
Wat een gedoe die krengen te amputeren! Ze vliegen alle kanten op die ettertjes en ook al draag ik een bril, als ze op de grond vallen zie ik ze niet.....  8o


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
ziet er al leuk uit marten.
succes met de rest van je poppetjes en ik hoop voor je dat je naar die kamer mag :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Marten,

Citaat van: The MaSt op maandag 24 april 2017, 16:47:39
Ze vliegen alle kanten op die ettertjes en ook al draag ik een bril, als ze op de grond vallen zie ik ze niet.....  8o

Bril schoonmaken 8) 8)

Wat ik altijd doe is met mijn hoofd op de grond en horizontaal over de vloer kijken (met schone bril).
Ik vind dan de meest kleine dingen terug.   
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
 >:-D >:-D Tis goed gelukt hoor!! Bedankt voor het helpen!  :o)

Tot in de eeuwige pruimentijd!  :-)

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, wel een nieuwe ontwikkeling!!
Nog maar weer even bezig geweest met dioramafoto's welke ik jullie niet wil onthouden!
Misschien vinden mensen het leuk als ik ergens een keer op een gastendag ofzo een workshopje geef over modeltreinfotografie?
Laat het maar weten en ik ben graag van de partij!



V100 en wegverkeer

Wederom een dioramafoto, nu met de wegvoertuigen wél op de juiste weghelft én nieuwe voertuigen, veel auto's, 1 bus, wat vrachtwagens, nu op zoek naar figuurtjes om erin te zetten en het diorama gaat leven!



DB 216 090-1 als losse loc bij de Waldbrunnbrucke

DB loc 216 090-1 is als losse loc onderweg naar bahnhof Waldbrunn en kruist hierbij de Waldbrunnbrucke en een vrij goed gevulde bus onderweg naar het dorp



Baureihe 17 1137 bij de Walbrunnbrucke

Baureihe 17 1137 komt zojuist van het depot gestoomd en is onderweg naar het bahnhof en kruist enkele laatste honderden meters voor het station de Waldbrunnbrucke waar het vrij druk is op de weg zo aan het begin van de vakantie


Wel, ik hoop dat jullie er wat van hebben genoten!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Marten,

Prachtige foto's laat je weer zien.
En ja ik zou je workshop modeltreinfotografie zeker bezoeken lijkt mij erg interessant.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's

Zeker genoten van de foto's, Marten  :P

Ik heb ook een foto voor jou.
Knutselklusje voor in de pruimentijd; de grille van de Büssing met zilververf/stift pimpen.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
@Michel: Hartelijk dank! Ik zal, tegen de tijd dat er een gastendag is en ik geen overvolle agenda heb eens contact opnemen met de organisatie of ze mij een plekje kunnen geven! Ik heb er alvast zin in!  :)
@ Tony:  Goed idee, dat wordt op zoek gaan naar tape en zilverstift!  :)
Ook moet ik er nog vrachtwagenchauffeurtjes in plaatsen en iets van spiegeltjes maken. Maar alvast bedankt voor de foto, weet ik hoe t moet!  :o)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
En laat dan even weten of dat werkt, met die stift...  O:-D
Wilde heel enthousiast een berichtje typen met hoe je die stomme grille het beste kan schilderen (gaat hier ook te vaak mis), tot ik jouw idee zag...
Als t werkt ga ik die ook aanschaffen, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
-Marten:
Heb zeker genoten van je verouderde sepia foto's, knap gedaan en straalt zo een nostalgische sfeer uit.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Marten en Simon BR39

Mss een tip, fijne hobby tape nemen, die vind je normaal in de betere hobby zaak.  :important:
Dan een flesje of potje verf, kleur van de gril bestaat en zelf schilderen. (lijnen maken)  :idea:  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
mooie foto's marten
vooral die 1e met die V100 vind ik gaaf.
die V100 lijkt overigens een beetje geweatherd op de huifen, of zijn dat vingerafdrukken/vetvlekken? :D :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
@ Simon: probeer jij het eerst, dan probeer ik het daarna!   >:-D
@ Jörg: Hartelijk dank!
@ Peterke: Ik zal eens gaan speuren mocht ik weer eens in een treintjeszaak zijn
@ Tim: weathering, geen vingerafdrukken, geen vetvlekken

Tot in de pruimentijd:

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Goe bezig mijn jongen
Tot in de perentijd 😉😉😉😉😉

Mvg Michel
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Citaat van: Tony op dinsdag 25 april 2017, 14:02:36
Knutselklusje voor in de pruimentijd; de grille van de Büssing met zilververf/stift pimpen.

Citaat van: The MaSt op dinsdag 25 april 2017, 14:09:24
@ Tony:  Goed idee, dat wordt op zoek gaan naar tape en zilverstift!  :)

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 25 april 2017, 16:16:47
En laat dan even weten of dat werkt, met die stift...  O:-D
Wilde heel enthousiast een berichtje typen met hoe je die stomme grille het beste kan schilderen (gaat hier ook te vaak mis), tot ik jouw idee zag...
Als t werkt ga ik die ook aanschaffen, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Als ik daar even op in mag haken heren, dan mag je daar wel een Pentel Fineliner voor nemen van 0,5mm,
maar mijn ervaring is dat het aanbrengen van verf m.b.v. een cocktailprikker zeker net zo gemakkelijk en
wellicht nog nauwkeuriger is. Echter, ook hier geldt weer: eerst oefenen op een testobject :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Beste vrienden en vriendinnen,

Binnenkort start ik op een nieuwe dagbesteding! Deze dagbesteding gaat voornamelijk gepaard met houtbewerking.
Als ik een beetje gewend ben en met de machines overweg kan, ga ik kijken of het mogelijk is om mijn eigen modulebakken daar te gaan maken.
Er wordt daar gebruik gemaakt van gebruikt hout, dus het aanbod van hout is divers, alles wordt gratis opgehaald, dus ze zullen niet snel zonder hout komen!  :D
Afmetingen per module zal neerkomen op 80 bij 40 cm. Of ik daar ook een station op ga krijgen weet ik niet, dat zie ik dan wel, en anders heb ik gewoon een breder stuk voor het station  8)

Ik heb al geïnventariseerd voor hout, het beste is multiplex van 12 mm dik en balken tegen splijten en stevigheid van 40 bij 40 mm. Het moet wel te tillen zijn (ook per fiets of desnoods maak ik eerst een kar), dus het gewicht is wel belangrijk.

Met het bouwen van de baan wacht ik nog altijd totdat ik over mag naar een eenpersoons appartement, maar ik kan dan in ieder geval oefenen met indeling van de oppervlakte en dan heb ik alvast weer wat voorpret!

Jullie gaan weer van mij horen!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Leuk vooruitzicht Marten!
Het nuttige met het aangename verenigen. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, modulebakken komen eraan?
Yes! Volgende week dinsdag mag ik dan toch EIN-DE-LIJK gaan beginnen bij mijn nieuwe dagbesteding (zie vorige post)!!
Ik weet natuurlijk niet exact wat de mogelijkheden zijn voor modelbaanbouw, ik ga eerst 3 maanden op "proef" en ik denk, dat als ze mij wat beter kennen en ik hun en weet hoe met de machines om te gaan dat er best overleg mogelijk is!
De sfeer daar is vet ontspannen en gewoon chill, het is geen dagbesteding maar gewoon lekker aan de gang met hout in een soort vetgrote mancave! Nou dat is errug prettig! Nog even de laatste 2 dagjes op de zorgboerderij volhouden en dan heb ik dat ook weer gehad! Pffftt.

Mochten er ontwikkelingen plaatsvinden op gebied van de modelspoorbaan(bouw) laat ik het natuurlijk snel weten!

Oja, eerst even m'n huidige project bij De Houtgrutter (zo heet t) afmaken; m'n bijzettafel  :o) :o)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)


PS: Harald, mocht u hier meelezen, heb een poosje terug een geinig gedichtje geschreven over pruimen, zal u vast smaken  >:-D

Zuurpruim

Een man uit de straat at de ganse dag pruimen;
van vroeg tot 's avonds laat zat hij te genieten.
Zijn vrouw wilde dat hij eens anders at
dus ze kocht een citroen
maar dacht: 'dat zal hij vast niet eten,
dus weet je wat, ik schilder hem als een pruim!'
De arme man nam een hap, hij bleek zó zuur
dat hij meteen voor de rest van zijn leven
een zuurpruim is gebleven.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Goeie berichten Marten :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Hallo Marten,

Hieronymus van Alphen schreef ook ooit een gedicht over pruimen. John O'Mill (Johan van der Meulen) her schreef het gedicht als volgt:

Jantje zag eens pruimen hangen,
oh, als eieren zo groot;
de tuinman zag zijn bolle wangen
en sloeg de vuile gapper dood
:D
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Beste Marten,

Sinds ik voor een zorgatelier wat vrijwilligers autoritten maak, weet ik dat er meer bestaat als een zorgboerderij, ik kan me voorstellen dat je binnen het concept van een zorgatelier ook een modelbaan kunt bouwen, veel succes.

Groet, Anne W
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Mooie vooruitzichten Marten!

Die Hieronymus zal zich omdraaien  >:-D:
Jantje zag eens pruimen hangen
Aan zijn vaders blote kont
Jantje dacht dat t pruimen waren
Maar het waren ballen str*nt!!!



Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Boh Hanzi! Er zijn jeugdigen hier!  >:-D
Dat gedichtje van mij was enkel omdat Harald het altijd heeft over pruimen omdat ik zeg "Tot in de pruimentijd", wat even zoveel betekent als "Tot in de toekomst". En aangezien ik zo nu en dan wel eens graag dicht open, dacht ik: Dit is wel een leuke voor Harald, maar volgens mij slaapt hij al!  :P

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)

Enne, nu maar weer on-topic naar de treintjes!  :D


PS: Voor de mensen die het leuk vinden: Ik ben bezig met een dichtbundel te schrijven, duurt wel lang, maar als ie over 5 jaar klaar is ofzo en ergens bij een uitgever is goedgekeurd en wordt gedrukt laat ik het wel weten  :)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Hallo The MaSt

Wij hadden vroeger een hele modelbaan scharnierend aan de muur hangen. Die klapte je omlaag als je er mee wilde rijden. En de bedrading kun je eventueel staande aanbrengen aan de onderkant :D
Kortom veel succes met het uitvogelen van de beste oplossing.
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Hoi Adrie,

Dat had ik thuis ook, op een standaard plaat van 110 bij 220, das al snel erg klein  :P
Hier bouw ik geen opklapplaat, om 2 redenen:
1) dan moeten er gaten in de muur, wordt straks voor eigen rekening, best zonde, dat geld is beter te besteden
2) aangezien ik ongetwijfeld nog een x aantal keer zal verhuizen is een modulebaan de beste oplossing.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Adrie, moest je dan telkens de huisjes en ander bouwsels verwijderen ?
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Daar hebben ze nou een plakkerig goedje met de naam LIJM voor uitgevonden, Johnny!
Opklapbanen zie je tegenwoordig niet zo veel meer volgens mij, terwijl dat vroeger heel gebruikelijk was. Kwestie van alles vastplakken, behalve je materieel  >:-D
Re: Analoge Märklin M rail baan; vanaf morgen modulebakken maken?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; vanaf morgen modulebakken maken?
Poging 2 (vannacht klikte ik per ongeluk op tabblad sluiten.....)

Vanaf morgen heb ik 6 dagdelen dagbesteding bij De Houtgrutter, de dinsdag wordt een complete dag en de donderdag ook; de maandag, woensdagmiddag en vrijdagmiddag blijven vrij voor taken hier (er wordt inmiddels druk gescreend om te zien wat ik al kan en wat nog niet, voor naar een eenpersoons appartement [epa] te gaan). Ik ga morgen overleggen met de man van de houtwerkplaats of ik in de middagen - als er geen andere opdrachten zijn om dingen te bouwen - of ik mijn modulebakken mag bouwen.
Ik heb allerlei machines en houtsoorten binnen loopbereik, dus ik zal een aardig eind komen denk ik zo.
Ik weet alleen niet of wij multiplex hout hebben, aangezien wij hout gebruiken dat vaak gebruikt is voor transportkisten e.d.
Nu vraag ik mij af, als wij geen multiplex hebben, wat voor hout van 12 mm dik kan ik dan het beste gebruiken voor de plaat? De balken worden 40 mm, daar moet ik op zich wel uitkomen.
Ook zou ik graag willen weten wat zijn de handigste afmetingen van een module om te transporteren?
Dat wordt waarschijnlijk per fiets door relatief druk verkeer....
Wat is tevens een ideale hoogte voor de poten voor je modulebakken? Ik denk er over om poten te maken die ik los kan koppelen van de bak zelf, zodat dat makkelijker is met verhuizen, trap op en af enzovoorts.

Dan moet ik nu toch ook maar eens gaan nadenken over een baanplan.....

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gegroet;

The MaSt
Marten

PS. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik geschreven heb, ik zie namelijk net dat de tekst niet helemaal 1 geheel verhaal is, maar meer losse stukjes. Mijn excuus, ik weet niet hoe dit is gekomen....
Re: Analoge Märklin M rail baan; vanaf morgen modulebakken maken?
Hallo Marten,

Je zou kunnen overwegen om de bak te maken alsof het een behangtafel is. Dan klap je de poten binnen de bak. Googel maar eens. Ik denk dat je met balken 4mm, balken 4 cm bedoeld. Transportkisten hebben ook wel eens triplex. Je dan een paar lagen triplex op elkaar kunnen lijmen en je eigen multiplex maken. Gewoon lekker creabea zijn. Wat de hoogte van de moduletafel betreft zijn er wel maten te vinden. Bij de buren (beneluxspoor.net) heb je een hele afdeling met modulebouwers.
Voor transport kun je natuurlijk een fietskar overwegen. Misschien kun je die zelf wel bouwen.
Re: Analoge Märklin M rail baan; vanaf morgen modulebakken maken?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; vanaf morgen modulebakken maken?
Bedankt Gerrit! Ik ga er eens naar kijken en uitvogelen hoe en wat!  :) Moet vást wel goed komen. Enige wat ik dan nog moet hebben is een baanplan, maar ik denk zelfs dat ik het zonder plan doe, moet ik alleen wel een baan verzinnen waarvan het sporenverloop niet te snel verveeld, maar goed, eerst beginnen bij het begin, checken of de bar die we aan het bouwen waren al klaar is en of er ruimte is om voor mijn eigen aan de gang te gaan!

Wordt vervolgd.....

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; nog altijd geen baan, dioramafoto's
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 25 april 2017, 16:16:47
En laat dan even weten of dat werkt, met die stift...  O:-D
Wilde heel enthousiast een berichtje typen met hoe je die stomme grille het beste kan schilderen (gaat hier ook te vaak mis), tot ik jouw idee zag...
Als t werkt ga ik die ook aanschaffen, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
met die stiften werkt perfect.

groet Winno
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuwe dagbesteding & gedichtje voor Harald >:-D
Citaat van: adrie1961 op woensdag 17 mei 2017, 09:02:03
Hallo The MaSt

Wij hadden vroeger een hele modelbaan scharnierend aan de muur hangen. Die klapte je omlaag als je er mee wilde rijden. En de bedrading kun je eventueel staande aanbrengen aan de onderkant :D
Kortom veel succes met het uitvogelen van de beste oplossing.

Haha mooi verhaal ;) Mijn ouwe heer had mijn moeder weten te overtuigen dat er boven het trapgat een takelconstructie moest komen zodat er een plaat kon zakken op de balustrade. Zeer indrukwekkende vertoning als het geheel naar beneden werd gedraaid ;). De katrollen zijn er er nog, alleen heeft mijn partner haar veto gegeven en mag ik het truukje niet herhalen in de huiskamer.