Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Hoi Frank

Ziet er netjes uit, heb je gelijk een mooi ballast bed.  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
-Frank:
Heb ooit eens in Houten een tooltje gezien op een of andere stand waarmee je schuine kanten aan de isolatie kon maken, zou nog mooier uitkomen.
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
 @citaat
Dit wordt gemaakt met een scheer- of stanleymesje dat in een hoek van 450 in een frame wordt geplaatst.
Bedoel je dat Jorg?
Ik heb het ene keer in de Railhobby gezien maar weet zo niet meer welke.
Wordt (lang) zoeken.

Henk
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
-Henk:
Idd het was een houten of plastiek blokje, dat met gleufjes was om over de rails te passen waarin twee mesjes zaten die een schuine kant aan de isolatie maakten.
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Jørg, Henk,

Voordat jullie je stapel Railhobby's en andere zaken ondersteboven gaan keren: het is een apparaatje van Rail-Kees, wat hij in zijn webshop hier aanbiedt.

en de foto staat daar dus ook.
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
-Frank:
Idd dat is het,  :thumbup:
Er kwam bijna rook uit Google zijn oren van het zoeken,  >:-D
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Bij jou misschien Jørg.
Ik wist dat Rail-Kees deze dingen in het assortiment heeft en had ooit al een linkje in mijn favorieten gezet :D

Misschien toch een vorm van valsspelen dus  O:-D
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
-Frank:
Das zeker niet valsspelen, das vooruitziend zijn,  >:-D
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Ik zie toch een begin van een start Frank  ;) :P

Kennelijk heb ik ooit de 'verkeerde' ondervloer gekocht, want dat van mij laat zich lang niet zo netjes snijden als op voorgaande foto's hier...
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Citaat van: frenkievee op zondag 27 november 2016, 21:46:36
het is een apparaatje van Rail-Kees

Dank je wel Frank.
Dat is inderdaad het apparaatje wat ik bedoelde.

Een andere mogelijkheid is om met siliconenkit een schuine rand er langs te maken.
Voor als je van kliederen houd......

Henk
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!

Dat wordt erg strak zo, Frank !

Het werkwoord "kezen" heeft er een betekenis bij gekregen  :D

Grtz Tony
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Vandaag druk geweest met een aantal dingen, waaronder een latje voorzien van gaatjes op de juiste plekken. Zodat ik die kan gebruiken als een (soort van) passer om twee cirkels af te kunnen meten.
Dus zo gezegd, zo gedaan: twee halve cirkels afgemeten ruim rondom de diameter van van een boog K-rail 2231 (R2).

Daarna de workmate en de decoupeerzaag buiten gezet. Plaat hout naar beneden gesjouwd en aan de gang:


En zo heb je er één, en even later zes:


Aan één kant (boven aan de foto) zijn ze al netjes op maat. Vooraan op de foto gaat de bocht over in een stukje recht, wat nog op de juiste lengte afgezaagd moet worden.

... to be continued ...
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
-Frank:
Strakke zaagkunst,  :thumbup:
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Frank,

Het zaagwerk ziet er goed uit. :thumbup:
Op naar de volgende vorderingen ik zit er klaar voor. :)
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Frank

Het begin ziet er veel belovend uit dus wacht met spanning op de volgende up date .  :D :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Hoi Frank

Nu ik er aan denk, mss te laat maar heb je rekening gehouden met je uitzwaai van je loc.  :warning:
Toen je hier op visite was met John je loc tegen mijn masten kwam  :-(
Maar verder top gedaan hoor  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
We gaan vrolijk verder!

@Peter: is rekening mee gehouden, want ik gebruik alleen rails 2231 (vergelijk C-rail 24230) of groter. Dus niet 2221 (vergelijk 24130). De DE1 kan zonder problemen door de 2231 rijden.
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rijshoven - hernieuwde start!
Dat gaat de goede kant op Frank  :thumbup: . Blijf je spiraal-ervaringen volgen. Zelf had ik in gedachten om het met trapeziumvormen te bouwen, maar jij hebt ook niet gek veel afval zie ik zo...
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
De decoupeerzaag heeft weer zijn kunsten mogen laten zien. Er zijn nu een tweetal platen gezaagd, waarop ik wissels kwijt kan voor een aantal opstelsporen van het schaduwstation. In totaal wil ik twee doorgaande sporen voor getrokken treinen en vier kopsporen voor treinstellen.

Eerst de gezaagde kwart-cirkels eens neergelegd en een rijtuig van 27 cm op losgelaten. Mijn vermoeden klopte dat bij 8 cm breedte de wagen nergens contact maakt. Dus nogmaals dank aan hen die meedachten aan de breedte van dit stukje houtwerk.
En ja, hier komt zeker een soort van valbescherming :P


Aan de voorkant het plaatje met vijf wissels. Ik kwam tot de ontdekking dat ik duidelijk een tekort heb aan wisselaandrijvingen.....




Het plaatje voor de andere kant van de tafel, al voorzien van een geluiddempende laag van laminaat-ondervloerplaat en de drie wissels die er op moeten komen, incl. de wisselaandrijvingen.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Das weer een mooie update,  :thumbup:De baanbouw vordert mooi.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Ziet er goed uit frank :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Ziet er mooi uit, die blauwe platen laten zich makkelijk snijden.  :P
Je kan als je wil met beetje vaste hand er een randje aansnijden met breekmes.  :idea: :idea:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
De tafel helemaal leeg gemaakt en de inmiddels rechte stroken er even op gelegd. Tot mijn verrassing hoef ik er, qua lengte, niks meer vanaf te halen of een stukje ertussen te passen.


Ook even wat rails erop gelegd en ook dat is naar mijn verwachting. Van de achterkant komen twee doorgaande sporen en gaat er één spoor als keerspoor dienen. Van de vijf wissels aan de voorkant worden er twee aangesloten aan de doorgaande sporen en de andere drie worden ook keersporen. Aan het einde van de tafel is nog net een wissel te zien, wat gebruikt gaat worden om een spoor de tafel af te laten gaan. Hoe ik dat in ga vullen, komt nog.


Volgende stappen zijn de eerste bochten vastzetten, de stukken ondervloer erop vastlijmen, de plaatjes waarop de wissels op hun juiste plek en dan de tussenliggende rechte stukken afmeten en op maat maken.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Mooi knutselwerk,   :thumbup: dat die rechte stukje goed passen is dat toeval of goed meetwerk,  >:-D
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Het gaat gelijk goed bij jou en je baan, ziet er allemaal top uit  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank,

Dat ziet er goed uit, je wisselstraat is mooi uitgezaagd.

Er gaan een hoop wissels in zitten maar dan heb je ook wat  :)

Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation

Dat zijn serieuze vorderingen, Frank  :thumbup:

Ik begrijp alleen die houtstroken tussen de wissels niet zo.
Waarom niet één plaatje ?

Grtz Tony
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Citaat van: Jørg op zaterdag 15 april 2017, 21:48:34
is dat toeval of goed meetwerk,  >:-D
Meer geluk dan wijsheid in dit geval, Jørg.  :D
oftewel: soms zit het mee ;)

Dank voor de reacties Peter en Peter!

@Tony: stroken zagen was in dit geval gemakkelijker dan één plaat aftekenen, die dan een stuk groter (lees: langer) had moeten zijn dan de stroken die ik nu gezaagd heb. En dit stukje plaat stond er nog en was iets meer dan 40 cm breed, dus kon daar met gemak vijf stroken uithalen.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Het ovaal is rond:




Dit waren de laatste schroefjes om het ovaal van het schaduwstation dicht te leggen. Nu de latten voor de opstelsporen aan de binnenzijde klaar maken (gaatjes boren en zo) en dan vast schroeven.
Klein issue: accu van de accutol was leeg, dus was het voor beiden etenstijd. Strakjes weer verder.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
frank,

:thumbup: :thumbup:

En eet smakelijk. :)
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Leuke mijlpaal voor je dat je ovaal klaar is, en nu kan je met een volle accu verder doorgaan.  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Vordert goed daar in Rijshoven! Complimenten!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Dank voor jullie reacties!

Vandaag nog meer schroefjes in hout laten verdwijnen, met dit als resultaat:




Nog één lat nodig om een kopspoor in het schaduwstation te kunnen maken.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Dat ziet er weer strak werk uit, goed bezig,  :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Daar ben ik het mee eens! Misschien voor het mooie de naden nog opvullen met plamuur o.i.d., of leg je de volle breedte met isolatiemateriaal neer?
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
@Jørg: dankjewel!

@Simon: nee, die naden laat ik zo. Daar komt wel (al is het niet over de hele breedte) wel die ondervloer op te liggen. De treinen zullen er denk ik geen last van ondervinden.

Vandaag weer een paar uurtjes op zolder gezeten. Ik heb voor mijn MS1 zo'n aansluitboxje voor K-rail (de Märklin 60115). Daarin zitten twee gaten om deze vast te kunnen zetten aan een ondergrond. Helaas had ik ooit bedacht om daar een schroefje voor te gebruiken die te kort bleek te zijn, maar inmiddels dus ook niet meer te verwijderen bleek..... :(
Dus accutol gepakt, metaalboortje en daarmee geprobeerd om dat toch voor elkaar te krijgen. Na het nodige geboor, gepruts en inwendig gemopper is het me toch gelukt!

Volgende stap: plaatje op maat maken en daar het boxje op vastgeschroefd met twee schroefjes die wel lang genoeg zijn, maar ook klein genoeg om gewoon weer te verwijderen zijn :)


Daarna het hele spul onder de baan geschroefd, maar uiteraard wel op een zodanige manier dat ik er nog gemakkelijk bij kan komen.


Van de week houtlijm gekocht, maar dat bleek de verkeerde te zijn :( nl. constructie-houtlijm. Dat is chemische houtlijm, die je echt niet binnen wil verwerken, zo kwam mijn neus al gauw tot de ontdekking.... dus die maar terzijde gezet voor het andere kluswerk en niet voor de modelbouw.
Daarom toch de oude houtlijm maar weer gepakt en een beetje in zo'n pillen-uitdeel-bekertje gedaan (toch een voordeel als je vrouw een aantal dagen in een ziekenhuis gelegen heeft, dan heb je een leuke voorraad van die dingen in huis) en met water de boel wat aangelengd.


Na het mengen van de houtlijm de eerste stukken ondervloer vastgelijmd. Deze bewogen foto (:() geeft wel de actie aan (:)) (hoop ik :P ).


Het blijkt wel te werken, want het p(l)akt toch al vrij snel.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank

Zo dat gaat lekker je bent al bezig met blauwe platen, dan gaat het sneller dan je denkt  :P lekker bezig  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank,

Mooie vorderingen je gaat lekker. :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Vandaag maar eens een hoop spul opgeruimd. Gaandeweg was het toch meer een bende geworden, dan dat eigenlijk handig werkbaar is.  :?
Waarschijnlijk herken je dat wel: even schroevendraaiertje hier neerleggen, o, daar ligt al een stukje rails.... nou die maar bij de andere rails neerleggen, etc. Waardoor je al gauw een beste kluwen aan spulletjes hebt liggen.

Daarna de transformator voor de MS1 aan een poot van de tafel vastgemaakt:


Aan diezelfde poot een haak geschroefd zodat ik daar het snoer met de stekker op kan hangen als deze niet nodig is.


en bij het aansluitblokje het andere (laagspannings-)snoer ruim opgerold neergelegd.

Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank:
Zeer herkenbaar,  >:-D
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Zodra ik, voor mijn gevoel,  langer dan vijf minuten moet zoeken begin ik met opruimen.
Als ik iets meer dan drie keer moet verplaatsen ga ik het verder weg opruimen.

Zo heb ik twee pakken met piepschuim (moet straks een berg worden) in een van de kinderkamers gezet en grote platen hout op de overloop alhoewel het laatste behoorlijk aan het slinken is.
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Tussen alle verwikkelingen door (zoals een wespennest in de spouw van de voorgevel, en doordat een flink aantal van die beestjes via een gaatje onder de vensterbank de woonkamer binnen kwamen :O en daardoor de vensterbank los moest om uit te vogelen waar precies.... en uiteraard ook de reparatie van het een en ander) toch nog tijd gevonden om iets aan de treintafel te doen:
Alle stukken ondervloer zijn nu vastgelijmd, wat mij naar de volgende stap kan brengen: het plaatsen van de bedrading voor de wissels en aansluitrails e.d.

Dit is de huidige stand van zaken, met de rails er nog los op.



Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Je bent lekker bezig geweest  :thumbup:

Nog ff en je kan weer een rondje rijden ;)
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank,

Mooie vorderingen. :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank

Jij bent inderdaad lekker bezig geweest, en alles mooi netjes aansluiten en testen maar.  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Frank

Dat schiet lekker op zo ziet er weer keurig uit   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
-Frank:
Das weer een mooie update van je baan,  :thumbup: nog even en je kan beginnen rijden,  >:-D
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
hoi frank,
je bent hard gegaan de laatste tijd. het ziet er allemaal zeer goed uit.
succes met de rest :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Hoi Frank,

Dat ziet er allemaal netjes uit. :)

Gr.
René
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - opbouw van het schaduwstation
Deze week nog een keertje driftig op zoek geweest naar blauw draad, maar ik blijk dat dus niet meer op voorraad te hebben. Wel ben ik dus rijker dan ik dacht, want ik vond nog wel twee wisselaandrijvingen, waarvan ik dus niet (meer) wist dat ik die had...  :?
Dat is mooi meegenomen, want ik heb er voor het schaduwstation eigenlijk zeven nodig en met deze twee, heb ik er dus precies zeven :)

Gisteren en vandaag mezelf bezig gehouden met gaatjes boren en draadjes door die gaatjes heen frummelen.


Verder het spoor uitgelegd en het begint er zowaar al een beetje op te lijken. Eerst maar verder met draad trekken en rails poetsen.