Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

motorproblemen mDDm rivarossi

Gestart door Binkie zondag 03 februari 2008, 08:38:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motorproblemen mDDm rivarossi
Lid sinds: 2023

offline
motorproblemen mDDm rivarossi
Wellicht voor velen al een bekend probleem, maar mijn vers aangekochte mDDm van rivarossi maakt, na het inbouwen van een ESU lokpilot v3.0, nogal veel motorkabaal. Het klinkt erg 'rauw'allemaal.

Heeft iemand daar ervaring mee, en weet wellicht een oplossing ???

Gr peter
Re: motorproblemen mDDm rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: motorproblemen mDDm rivarossi
Hoi Peter,

Ik heb geen ervaring met de mDDM van Rivarossi, maar ik ben er wel achter gekomen dat dat "rauwe" wat je beschijft kennelijk een eigenschap is van moderne, lastgeregelde decoders.

Ik ervaar hetzelfde als ik een (oudere) Märklinloc van een moderne decoder voorzie en eigenlijk word ik daar helemaal niet gelukkig van. Ik mis heel erg het soepele, beetje vettige rijgedrag van de oude motoren, iets wat ze wél behouden met een oude decoder (zoals de 6080). Ik kan me dus helemaal inleven in je 'teleurstelling' maar ik vrees dat er weinig aan te doen valt :|

Nou is dit gedrag in het geval van mDDM gek genoeg wél realistisch... Met name rond de 40 km/h rijdt het grote voorbeeld namelijk ronduit beroerd (!) met een heel rauw en schokkerig motorgeluid en rijgedrag (en flakkerende verlichting) :?
Ik heb nooit begrepen hoe ze dat zo hebben kunnen doen en ik snap ook niet helemaal wat er gebeurt in de tractie-installatie van mDDM rond die snelheid, maar het resultaat lijkt verdacht veel op het 'rauwe' wat de modelmotoren over zich krijgen bij bepaalde decoders.

Maar goed, ik denk dus niet dat er een oplossing voor is, anders dan misschien een andere (oudere?) decoder. Dat laat ik echter aan de decoder-experts op het forum over ;-)

Martijn
Re: motorproblemen mDDm rivarossi
Ik moet opmerken dat ik de marklin hoogvermogen decoder icm de hoogvermogenset van marklin lopen heb en dezelfde motor met een esu decoder... Het rauwe motorgeluid hoor ik bij de esu (haast) niet meer. Ik dacht ooit eens op het forum gelezen te hebben dat er problemen waren met de cardan van de motor naar een van de draaistellen, mss dat de motor hierdoor heel veel moeite moet doen?

Mvg Kristof
Re: motorproblemen mDDm rivarossi
Bedankt voor de tip, ik zal nog eens goed naar de cardan gaan kijken en wellicht nog wat smeren.

Gr peter