Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Bedankt voor bovenstaande toelichting. Daar kan ik wat mee! Ga me er binnenkort eens verder in verdiepen want een goede voorbereiding is het halve werk. In mijn (voorlopige) plan heb ik een schaduwstation met drie verdiepingen, met op elke verdieping tien opstelsporen. Wil wel graag dat dit straks goed en storingsvrij gaat functioneren.

Groeten,
Wico 
Modelbaan 'Den Akker': Servo's monteren
Vandaag ben ik gestart met het monteren van de eerste servo's. Totaal (in deze fase) 20 stuks.
Ik ga de servo's onder de baan monteren met de MDF servobeugels die ik ook in het schaduwstation gebruikt heb. Ik heb voor de uitleg een servo onder een plankje gemonteerd en daar het wissel opgelegd.
Van boven naar beneden:
- Aanzicht servomontage
- Servo in het wissel. Voor de zichtbaarheid op de foto heb ik het verenstaal van een stukje isolatie voorzien.
- Positie van het wissel en het te boren gat aftekenen op een stukje karton
- Positie van het gat afgetekend op het karton. De twee kleine stippen geven de positie van de schroeven aan om de servobeugel te monteren.
- Het eerste gat is geboord. De rails ligt op 8mm MDF met daarop 2 mm kurk. Aan de onderkant wordt het MDF heel lelijk als je er zo doorheen boort. Ik houd tijdens het boren een plankje aan de onderkant om de boor 'op te vangen De krant op de achtergrond is om te voorkomen dat er stof van het boren op de rails terecht komt.

Albert.

Modelbaan 'Den Akker': Servo's monteren (2)
Hieronder nog een paar foto's van de montage:
- De eerste wissel is van een servo voorzien. Het verenstaat is nog veel te lang maar wel even handig om te laten zien hoe het zit.
- Onderzijde van de baan met gemonteerde servobeugel. Gelukkig heb ik net genoeg ruimte tussen het schaduwstation en de baan om er bij te kunnen. (Ik ben het schroefje op de servo niet vergeten, dit komt later als het verenstaal op lengte geknipt is)

3 wissels gedaan, 17 te gaan.
Wordt vervolgd.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
AlbertG

Ziet er wel netjes uit met die servo  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Bedankt voor de mooie uitgebreide fotoreportage van de servo inbouw van je eerste wissel. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Peter, Michel,
Bedankt voor de complimenten

Gisteren eindelijk binnengekomen uit China, nieuwe tuidraden voor de brug. De wol/acryl draden uit de handwerkshop zagen er nogal pluizig uit. Het nieuwe draad is nylon, gemaakt voor juwelen, maar het staat prachtig op de brug. (Ik had eerst 10 meter besteld, maar dat bleek te kort  :O. Ook hier geldt: meten is weten en ik had verkeerd gegokt.)

Op de foto's is het verschil duidelijk te zien lijkt me.
De eerste foto met de acryl draden, de tweede met de nylon uitvoering.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Dat ziet er stuk strakker uit  :thumbup: :thumbup:

Net als met bekabeling denk je altijd dat het korter is dan het in werkelijkheid is.
Ik bestel altijd meer dan ik denk nodig te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Staat een stuk beter zo met het nylon draad. :thumbup:
Je schreef 10 meter was te weinig hoeveel meter ging er in totaal in dan ?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Michel,
Ik heb het niet opgemeten, maar ik kwam ongeveer tot de helft dus er zal zo'n 15 meter in gaan. Ik heb een rol van 80 meter besteld en dat was genoeg  :-)
Mocht je besluiten iets vergelijkbaars te gaan bouwen dan stuur je maar een PB. Ik heb nog wel wat over en dan heb je het sneller dan uit China.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat ziet er mooi uit, nylon ziet er wel mooier uit echter zeg maar.

Kan je die draad bv schilderen  :help: in een kleur van staal of zo gaat mss ook mooi zijn  :help:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Dat zijn een flink aantal meters nylondraad wat er in gegaan in de brug.

Uiteraard wil ik ook je brug namaken voor op mijn te bouwen baan want hij oogt geweldig.
Zodra ik er aan ga beginnen stuur ik je een pb voor het nylondraad alvast bedankt. :)
Modelbaan 'Den Akker': Huisvlijt
Vandaag even iets anders dan op mijn rug onder de baan liggen om alle terugmelders aan te sluiten. (Ik schiet lekker op, maar je ziet er weinig van.)
Gisteren heb ik 2 bouwdozen met perrons gekregen en er was nog wat gebak over. Dat is goed te combineren op een regenachtige zondagmorgen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Wat een feestelijke foto, Albert !

Maar goed, dat het lijmflesje nog dicht is  :P
Je TEE Ram wacht wel nog op passagiers.

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Tony,
Het stadsdeel Den Akker is nog in ontwikkeling. Ik heb nog geen preisertjes bereid gevonden hier te gaan wonen.  :D

Wordt vervolgd,

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Het gebakje zag er lekker uit op de foto naast je mooie perron in aanbouw.
Misschien moet je gewoon wat preisertjes aanwijzen die er moeten wonen als er één preisertje over de dam is volgen er meer. :D :D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Michel,
Als ik weer eens in Houten kom zal ik wat preisertjes ronselen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Lekker stukje taart daar  :-) zijn mooie perrons hoor, ik ga ze zelf maken deze maal.  :)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Verdikkeme ik wist niet dat er voor de preiserianen zo'n lekkere taart voorzien was, misschien komen er daar wel enkele op af. ;-)
Modelbaan 'Den Akker': Servo's instellen
De Preserianen moeten even wachten (het gebak is al lang op trouwens  :P)

Van een forumlid mocht ik een Lokprogrammer lenen om mijn servodecoders in te stellen. Wat gaat dat gemakkelijk met dit apparaat. Ik heb een standaardinstelling voor een wissel. A = afleidend, B = rechtdoor. Voor een links wissel start A op 30 en B op 36. Voor een rechts wissel is dit net andersom. Soms zijn de waarden in 1 keer goed, soms moet ik er wat aan veranderen maar dat gaat op deze manier heel snel. Ik begin met een wissel/servo op afleidend te zetten, dan druk ik het armpje met verenstaal er op. Dat is even zoeken omdat dat van onder de baan moet gebeuren, vandaar de looplamp. De afleidende stand staat dan meestal direct al goed. Dan is het een kwestie van wissel bedienen vanuit de drivers cab en waar nodig finetunen.

Op de foto de hulpmiddelen die ik gebruik om de decoder in te stellen en de standaard instellingen.

Het was de bedoeling met de lokprogrammer ook de firmware van de servodecoders te updaten, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik ga daar een apart topic over starten.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst VIRM OV-Chipkaart
Deze week is er een nieuwe (Rivarossi) VIRM binnengereden, dit keer in de OV-Chipkaart uitvoering.

De baan is inmiddels zover dat de eerste treinen automatisch kunnen rijden tussen de 2 kopstations.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Dat is een fraaie nieuwe aanwinst, en fijn om te lezen dat het goed gaat het rijden.  :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooie aanwinst,  :thumbup: prachtige kleurstelling.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Prachtige aanwinst. :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst. :)
Modelbaan 'Den Akker': Filmpje van de pendeltrainen
Ik heb een filmpje gemaakt van de pendeltreinen die heen en weer rijden tussen de 2 kopstations. In het onzichtbare gedeelte aan de achterkant liggen 2 sporen waar 2 treinen moeten staan voordat er 1 mag vertrekken. Hiermee voorkom ik een 'deadlock' in het blok links van de klimspiraal.
Klik voor het filmpje

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Das mooi geregeld,  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Dat gaat al goed, je hebt mooi materiaal rond rijden.

Gr.
Piwie.
Modelbaan 'Den Akker': spookmeldingen
Iedereen weer bedankt voor de reacties.

Sinds deze week heb ik problemen met de bezetmelders. Het begon er mee dat een aantal melders niet meer reageerde. Dit was allemaal terug te herleiden op de middelste van 3 S88 modules in de eerste reeks op de HSI-88 (dus adressen 17 t/m 32). Gelukkig zaten er maar 5 draadjes op deze module en die pasten allemaal nog op de eerste module in deze reeks (adressen 1 t/m 16).
Daarna ging het nog verder mis. Sommige melders op deze eerste module geven nu om de haverklap een spookmelding ook als er geen trein in de buurt is. Ik heb de tweede (defecte) module en de derde afgekoppeld dus die hebben geen invloed meer op de foutmelding.
Voordat de problemen begonnen had ik net 1 nieuwe melder aangesloten op de eerste module, maar die werkt prima.

Alle 3 de modules in deze reeks zijn van het merk Etecmo en zijn inmiddels 5 jaar oud.
De 6 modules in de andere 2 reeksen op de HSI-88 geven geen problemen.

Iemand een idee waar ik nu de oorzaak van deze storing moet zoeken? Het komt me vreemd voor dat ineens 2 van de 3 modules het gaan begeven.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Vervang ook eens de kabels tussen de eenheden en ik zou de isolaties en draden van die 5 aansluitingen eens goed controleren.

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Omdat je ineens veel verschillende valse meldingen binnen krijgt lijkt het op een electronica probleem.

Is er de laatse tijd wat veranderd aan de baan, bv ergens een stroomkring of trafo neergelegd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Anne, Peter,
Bedankt voor de reacties.
Ik heb vorige week een nieuw stuk rails er bij gelegd met 2 melders. Deze waren aangesloten op de S88N die nu stuk is en zitten nu op de module die voor problemen zorgt. Alles heeft gewoon goed gewerkt, ook met de 2 nieuwe melders. Ik heb beide niuwe melders gecontroleerd en deze zorgen ook niet voor de spookmeldingen. Geen bijzonderheden geconstateerd. Ik heb geen wijzigingen doorgevoerd in de stroomkringen.

Vanavond maar weer eens op onderzoek uit met jullie tips in het achterhoofd. Eerst de 2 nieuwe melders losmaken en kijken wat er gebeurt. Dan 1 voor 1 de 5 melders waar Anne op wijst controleren en de verbinding naar de HSI-88.

Ik houd jullie op de hoogte.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': spookmeldingen opgelost
Den Akker draait weer zonder spookmeldingen.
Ik heb de 2 modules van Etecmo vervangen door 1 van Rosoft. Ik heb dat in het begin draadje voor draadje gedaan om te kijken wat het effect is, te beginnen bij de melders die de spookmelders veroorzaakten. Op de Rosoft module werkt alles zoals het hoort. Ik kan niet anders dan concluderen dat de Etecmo modules na 5 jaar de geest gegeven hebben. Waarom dat zo plotseling en direct na elkaar is zal ik wel nooit achter komen.

Ik heb aan de draden, UTP kabels en rails geen bijzonderheden ontdekt.

Bedankt voor het meedenken.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Fijn dat je de storing gevonden hebt, niets is zo vervelend als een niet goed werkende modelbaan.
Ik heb geen verstand van electronica maar als een component na 5 jaar de geest geeft kunnen er rare storingen optreden.

Langzaam overstappen naar Rosoft melders  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: degeluidsman op zondag 23 april 2017, 19:28:21
Langzaam overstappen naar Rosoft melders  :)
Peter Degeluidsman
Dat gaat gebeuren. Ik heb nog 1 Etecmo melder, maar die gaat er binnenkort ook af. Ze hebben 1 groot nadeel t.o.v. de Rosoft melders en dat is dat de connectoren aan de kleine kant zijn. Het kost nogal wat moeite om (op mijn rug onder de baan) de draadjes er in te prutsen en dan vast te draaien. Dat gaat met Rosoft melders een stuk beter.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': nieuwe S88N modules zijn er
De nieuwe S88N modules zijn er.
Op naar de laatste fase van het aansluiten van de terugmelding en de laatste 7 servo's.

Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Jij hebt de komende dagen wat om handen  :)

Het is toch slecht weer, dus lekker aan de gang met de bekabeling van je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': De laatste wissels aansluiten
Vandaag ben ik begonnen met het achterste station. Nog 7 Wissels en 12 terugmelder aansluiten en dan is de baan 100% operationeel.
Dit stuk is iets lastiger aansluiten omdat er nog een spoor onderdoor loopt. Dat was oorspronkelijk niet zo gepland, maar is er later bijgekomen.
Als ik sommige servo's recht onder de wissels zou monteren rijdt de trein er tegenaan, dus moeten die een stukje opschuiven.
Foto 1: de bovenkant
Foto 2: doorkijkje om te laten zien dat de trein niet tegen de servo rijdt.
Foto 3: servo met verlengd stukje verenstaal.
Foto 4: totaaloverzicht van de onderkant.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Mooie updates, Albert  :thumbup:

Dit zijn wel werkjes, waar ik zelf nooit aan ga beginnen.
Krijg ik de senuwe van  :?

Succes !

Grtz Tony
Modelbaan 'Den Akker': de eerste reizigers
Den Akker II is al een tijdje volledig operationeel. Onlangs zijn de eerste reizigers gearriveerd, ongeveer tegelijk met de Spurt van Arriva.
De tijd gaat hier vooral zitten in het afregelen van de treinenloop en natuurlijk gewoon lekker genieten van voorbij rijdend materieel.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Fijn dat het allemaal lekker begint te rijden Albert, de Spurt heeft het gelijk druk op jou baan  :)
Mooi treinstel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Nog even en je kan in het achterste station ook gaan testrijden.
Geniet ervan.

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties

@Harald, het achterste deel doet inmiddels ook mee.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Modelbaan 'Den Akker': Service van de zaak
Service van de zaak, het bestaat nog  :thumbup:

Etecmo
6 jaar geleden heb ik mijn eerste 3 S88N modules besteld bij Etecmo en die hebben die het steeds prima gedaan. Een paar maanden geleden vertoonde  1 module opeens spookmeldingen en de andere deed niets meer. In overleg met de leverancier heb ik ze teruggestuurd en na onderzoek aan hun kant heb ik deze week kosteloos 2 nieuwe gekregen.

Modelbouwcompany
Ik heb hier een tweedehands Mehano G2000 met geluid gekocht. Eerst reed die prima maar na een half uurtje of zo hield hij er opeens mee op. Ik heb de loc teruggestuurd en deze is onder garantie gerepareerd, er is een nieuwe motor ingezet. Vandaag heb ik de loc teruggekregen, inclusief de verzendkosten en een waardebon van ? 20,- te besteden bij dit bedrijf.

Ik ben dik tevreden over de service van beide bedrijven.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Dat zijn de leuke dingen voor modelbouwers die ook eens hun kapotte spullen vergoed
cq gerepareerd onder garantie en/of service vergoed krijgen.
Veel rijplezier nu met je G2000 en tot een volgende beurs... :P

Gr. Jan
Modelbaan 'Den Akker': Piko Railjet
Piko heeft de Railjet set 58132 opnieuw uitgebracht. Ik heb er een extra buffetrijtuig (57644) bij gekocht en voorzien van AC wielen.
Filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=f0bWXTtqaKg&feature=youtu.be

Verder is er de afgelopen zomer weinig veranderd op Den Akker. De treinen hebben wel veel gereden.
De draaischijf en de locloods wachten nog op hun definitieve plaats, maar dat is voor de wintermaanden.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Wat een prachtige loc en rijtuigen is dat toch die Railjet uitvoering. :thumbup:
Bedankt voor het plaatsen van dit helaas te korte filmpje. ;)
En gelukkig zijn de wintermaanden al dichtbij want de R zit alweer in de maand. :D
Heb je wel al enig idee waar de locloods en draaischijf gaat komen ?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie aanwinsten Albert  :thumbup: :thumbup:
De Railjet is toch wel een bijzondere verschijning, ja de winter begint zich langzaam aan te melden dus tijd voor de hobby  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Zo een Railjet sleep is wel een hele mooie verschijning.  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Iedereen bedankt voor de reactie.

@Michel
Citaat van: h0_miessie op zondag 17 september 2017, 10:15:36
Heb je wel al enig idee waar de locloods en draaischijf gaat komen ?

De locloods en de draaischijf komen boven de klimspiraal, dus waar je aan het begin van het filmpje de trein naar boven ziet komen. Ik heb al wat voorbeelde bekeken en ben al bezig geweest met een ontwerp maar ik denk dat ik er maar gewoon een plaat op leg en dan wat rails leggen zonder tekening.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Er is genoeg info te vinden van hoe een BW er uit hoort te zien.
Het zou jammer zijn als je iets "verkeerd" plaatst.

groet
Harald