Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Modelbaan 'Den Akker': Zo gaat het ongeveer worden
De platen voor de eerste verdieping liggen er op. Even snel wat rails leggen en treinen laten rijden.

Eerste foto: ik heb het frame op diverse plaatsen ondersteund en het schaduwstation van led verlichting voorzien
Tweede en derde foto: zichtbare gedeelte, maar nog zonder de wissels voor de stations en de verhogingen.

Prettige kerstdagen

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Keesoldscool
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er top uit.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Mooi zo met die kerstverlichting erbij, Albert  :thumbup:

De beste wensen voor het nieuwe jaar ook  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties.
De 'kerstverlichting' is blijvend.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige treintafel zo. En alles goed bereikbaar en verlicht.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Stijn Laceur
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
mooie lengtes. Komt allemaal slim!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Iedereen alsnog bedankt voor de reacties.
De afgelopen 2 weken heb ik bijna alle rails gelegd en mijn baanplan nog een beetje aangepast. Hier een filmpje van hoe het er nu bij ligt.
Rechts achterin zie je de bocht van het enkele spoor doodlopen tegen de muur. Dat ga ik nog aanpassen en de rails komt dan uit helemaal links bij de klimspiraal waar je nu nog het stootblok ziet. In het baanplan is dit de blauwe rails.
Klik hier voor het filmpje

Hieronder het aangepaste baanplan.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert

Ja man wat een baan, zo mooi allemaal jij hebt alles mooi gelegd dat er nog veel plaats is voor scenery en huisjes.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2015

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie ruimte heb je. Vind deze opstelling zelf ook ideaal. Lekker om je tafel heen lopen.

MvG,

Timaximus.
Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst RailAd Taurus ecard
Bedankt voor de complimenten.

Deze week is er opnieuw een Taurus binnengereden op Den Akker. Dit is de eerste van het merk RailAd met fantastisch mooie opdruk. En hij rijdt ook geweldig.
En, zoals je op de foto's kunt zien, heb ik de baan bekleed met 2 mm kurk. Dat scheelt enorm in het geluid vooral op het grote middendeel.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 B) Dat is een mooie lok. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.
Ik kende het merk nog niet, ik ga even rondkijken op hun website, zo te zien hebben ze een mooi aanbod.

Dirk-Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Dirk-Jan,
Ik kende het merk ook niet maar de reviews zijn goed. Ik heb de indruk dat het een onderdeel van de ÖBB is en alleen ÖBB promotiemateriaal in de catalogus heeft staan.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': de eerste brug
Op de Hansabaan stond deze prachtige Pylon brug van Noch:
Pylonbrug Hansabaan
Noch 53501

De brug is niet meer leverbaar en zelf maken is ook erg leuk. Op basis van de foto's heb ik zelf een begin gemaakt met een pylonbrug.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
hele mooie locomotief is dat!!

mvg
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Wat een prachtige Taurus heb je aangeschaft. :) :)
Zal ook eens op hun site kijken had er namelijk ook nooit van gehoord.
Succes met het bouwen van de mooie brug maar dat gaat helemaal goed komen bij jouw. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Mooie loc is dat.

Het begin van je brug ziet er ook al goed uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Modelbaan 'Den Akker': de eerste brug, tuidraden
Bedankt voor de complimenten.

Om een beeld te krijgen van hoe het gaat worden heb ik gisteravond nog wat tuidraden gespannen. Helaas was er net te weinig draad voor de hele brug.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er goed uit :thumbup:, jammer dat je draad op was.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Met de tuidraden eraan is het meteen een brug geworden. :)
Jammer dat je geen draad meer had.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Leuk idee en met de beschrijving op de site via jou link kan je hem ook precies na maken. Mooi hoor ben benieuwd naar het eind resultaat.  :thumbup:

Gr. Dirk
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties. Wordt vervolgd.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wat mooi die brug dat je aan het maken bent !!!  :thumbup:
Ik had ook al naar die brug van Noch aan het kijken, maar nu volg ik met véél bewondering jouw vorderingen !!!  :)

Gr Jet
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 :) Dat gaat een hele gave brug worden, echt een blikvanger. B) :thumbup:
Suc6 met de verder bouw.

Dirk-Jan
Modelbaan 'Den Akker': Den Akkerbrug gereed
Bedankt voor de reacties en de complimenten.

De brug is klaar en staat op zijn plaats. Ik was niet tevreden over de vorm van de staander en heb een nieuwe gemaakt.
Het rode draad voor de tuidraden pluist een beetje, dat wordt binnenkort vervangen door nylon draad van 2 mm dik, maar wel rood.

De foto's:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat ziet er heel mooi uit die brug  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Wat een mooie brug heb je gemaakt het eindresultaat mag er zeker zijn en de brug staat mooi in het middelpunt van je mooie baan. :thumbup:

In mijn nieuwe baan zijn boogbruggen getekend maar zit erg te twijfelen of ik deze nog zal nemen na het zien van jouw brug.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik heb een paar filmpje gemaakt 'uit de losse pols', dus niet helemaal stabiel:
https://youtu.be/B3oTm07Jz_w
https://youtu.be/Qhhyh3ibz6g
https://youtu.be/hpj60VVjJGw

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de complimenten.

@Michel,
Als je meer wil weten over de afmetingen, laat het me weten. Er rust geen copyright op  ;)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Das mooi dat er geen copyright op zit. :)
Ik ga contact met je opnemen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Machtig mooie brug die je daar gebouwd hebt,  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

WAUW wat een mooie brug, ik dacht precies het zelfde als Michel  :)
Super dat je met eigen middelen zo,n resultaat kunt bereiken.
Je Taurus is voor mij van een onbekend merk, net even op de website gekeken en ze hebben wel een paar juweeltjes gemaakt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Opnieuw bedankt voor de complimenten.

@Peter: ik kende het merk ook niet, maar de reviews waren goed.

Voor de liefhebbers hierbij de tekening van de staander. Deze heb ik uit 22 mm MDF gezaagd. Ik heb wat geëxperimenteerd met de vorm maar die is geworden zoals aan de linkerkant van de tekening. De bovenkant is rechthoekig gebleven. Het brugdek is 100 x 18 cm met een versmalling tot 12 cm in het midden.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het origineel https://www.wegenwiki.nl/Rheinbr%C3%BCcke_Speyer_(A61)

Groet, Anne W

EDIT Ad: Link hersteld
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Anne,
Bedankt voor de link, maar er zit een typefoutje in. Het laatste haakje sluiten ) zit niet in de hyperlink.
Ik zat vorige week te kijken naar het programma Spoorloos en China en daar kwamen ook een paar vergelijkbare bruggen voorbij.

Ik heb er mijn eigen invulling aan gegeven.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Ik zie het, geprobeerd te corrigeren, maar niet gelukt (de wegen in de IT zijn soms niet te volgen), maar de oplossing is simpel, kopieer de link even naar een lege internetpagina.

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Je zelfbouwproject heeft een hele fraaie brug opgeleverd, Albert  :thumbup:
Da's dubbel genieten  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je hebt een heel mooie brug gemaakt en wat heb je een heerlijke grote ruimte ter beschikking voor je modelspoor!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige brug. En ook je baan is zo mooi. Blijf je zeker volgen
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties en complimenten.
Het kan even duren voor er weer een update komt. Ik moet nu de wissels van servo's voorzien en de blokken indelen. Het zichtbare deel is nu 1 groot blok en het is veel te leuk om een trein uit de klimspiraal over de baan te laten rijden en de wissels met de hand in te stellen. Nadeel is wel dat er maar 1 trein tegelijk rijdt maar die kan ik dan wel heel goed volgen.

Wordt vervolgd.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Mooie baan die u aan het bouwen bent,
ben onder de indruk van uw mooie brug, is vakwerk wat u daar levert.

En die loc, heb er ook een van railad in de ömtc uitvoering.
Deze heb ik gekocht in de webshop vd ÖBB.
Die locs zijn inderdaad reclamelocs en worden in opdracht van de ÖBB door railad geproduceert in beperkte oplage.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Prachtige brug is dat!
NOCH  heeft een gelijkaardige (art 53501)
Bron:  http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=145427
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Catje: bedankt voor je compliment

@Ludo1957: Bedankt voor je compliment. Als je even terugleest in mijn topic zal je zien dat mijn brug inderdaad op dit model van Noch gebaseerd is. De Noch brug is echter niet meer leverbaar.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Rocrail schaduwstation en klimspiraal
Onderstaand het schaduwstation en de klimspiraal zoals opgebouwd in Rocrail.
De klimspiraal
De klimspiraal omhoog bestaat uit 5 blokken, genaamd Hlx-01Up tot en met Hlx05-Up, linksonder op de afbeelding. (ik zie nu pas dat in niet consequent ben geweest met de naamgeving)
Elk blok heeft 1 melder. De treinen hoeven niet netjes te remmen in het blok en de snelheid is ook overal dezelfde. Ik zag geen reden voor 2 of meer melders.
Na Hlx05-Up volgt via het symbool met nummer 21 de aansluiting naar de hoofdlijn (Main line), hier niet afgebeeld.
Via het symbool met nummer 20 komt de trein vanaf de hoofdlijn weer de klimspiraal in, nu naar beneden. Alleen het eerste blok (Hlx01-Down) heeft 2 melders, omdat ik de snelheid van de trein bij de ingang wil kunnen aanpassen.

Het schaduwstation
Het schaduwstation bestaat uit 6 sporen en 27 blokken, met de mogelijkheid om via 'Shortcut' het hele schaduwstation te omzeilen. Ook hier weer 1 melder per blok.
De blokken N0-01, N0-06 en N0-11 vormen een 'Locatie' waar alleen goederentreinen langs mogen. Deze Locatie is zo ingesteld dat er in elk blok een trein moet staan voordat er 1 mag vertrekken. Dit om te voorkomen dat de treinen altijd eerst het buitenste spoor (N0-01 -> N0-02, enzovoort) opvullen en dan het tweede, en derde.
Datzelfde heb ik gedaan voor de blokken N0-16, N0-20 en N0-24, maar dan voor de reizigerstreinen.

Alleen de bovenste wissels worden bediend, bij de onderste heb ik de omstelinrichting er uit gehaald.

Volgende keer meer over de hoofdlijn (of Main line zoals die nu nog heet)

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Rocrail sensor monitor
Vandaag heb ik eindelijk de 'shortcut' afgemaakt die er voor zorgt dat een trein die de klimspiraal uitkomt niet door het hele schaduwstation hoeft maar direct weer naar boven kan. Ook hier weer een blok met 1 melder.

Ik heb via de HSI88 in totaal 8 stuks S88N melders aangesloten in 3 groepen. Dan maakt het best lastig het juiste adres van de sensor uit te rekenen. Gelukking heeft Rocrail een sensor monitor die het juiste adres van de melder weergeeft zodra deze is aangesloten en er een trein over rijdt. Dit adres hoef ik dan alleen nog maar in te vullen bij de sensor.

Hieronder de afbeelding van de sensor monitor direct naast de nieuwe sensor. Zodra het adres ingevuld is en er een trein over rijdt kleurt de sensor rood.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dag Albert,

Door jouw reactie even naar jouw plannen en baan  gekeken!
Wat een handigheid en creativiteit, met mijn 2 linkse handen en atechnisch inzicht ben ik al heel blij dat mijn platte NS-polderbaan
het zo goed doet.
Groot compliment en heel veel succes met alles.
vr.gr.
Niek
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Niek,
Bedankt voor je compliment.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dag Albert,
Kun je iets vertellen over de verrijdbaarheid van de tafel? Je gebruikt behoorlijk veel plaatmateriaal, dus het geheel zal wel zwaar worden. Hoe gaat het verplaatsen?

gr. Gertjan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Vandaag je topic ontdekt en met plezier gelezen hoe je je nieuwe baan opbouwt. De zelfbouwbrug is ook heel mooi geworden. Dit najaar gaan we verhuizen en ga ik ook een nieuwe baan bouwen. Blijf je volgen, want je stap voor stap uitleg is voor mij erg leerzaam. Zie dat je servo's gebruikt in het schaduwstation. Dit lijkt me ook een bedrijfszekere oplossing, maar mijn vraag: hoe worden deze aangestuurd. Ikzelf werk met CS2 en Itrain en vraag me af hoe ik dan de servo's kan/moet aansturen. Misschien kun je hier in je topic wat aandacht aan besteden.

Groeten,
Wico   
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 24 februari 2017, 16:39:21
Kun je iets vertellen over de verrijdbaarheid van de tafel?
gr. Gertjan
Hoi Gertjan,
De tafel is nog steeds verrijdbaar ondanks alles wat er op ligt. Maar ik heb hem op ongeveer 0,5 meter van de achterwand en de zijmuren staan zodat ik er zonder problemen rondomheen kan lopen. Het plaatmateriaal is allemaal 8 mm mfd, dus niet al te zwaar.  Ik zal straks eens tellen hoeveel wielen ik er onder heb geplaatst, ik schat een stuk of 8.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: wicho op vrijdag 24 februari 2017, 18:39:35
vraag me af hoe ik dan de servo's kan/moet aansturen. Misschien kun je hier in je topic wat aandacht aan besteden.
Hoi Wico,
Bedankt voor je complimenten.
Om servo's aan te sturen heb je een decoder nodig tussen je CS2 en de servo's. Ik gebruik bij voorkeur de ESU Switchpilot Servo. Met 1 decoder stuur je 4 servo's aan. Digikeys heeft ook een vergelijkbare decoder, maar net als met centrales en software geldt dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft. Ik zowel de ESU als de Digikeys decoders.
Hier Klik leg ik uit hoe ik de servo's instel met behulp van een SprogII en Rocrail. De ESU decoder kun je ook instellen met 4 knoppen op de decoder. De Digikeys stel je in via de centrale.

Ik ga binnenkort beginnen aan de servo's op de hoofdbaan. Ik ga daar wel weer een verslag van maken.

Groeten,
Albert.