Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Citaat van: Yeoman op vrijdag 13 januari 2017, 14:35:46
Als de rookmelder afgaat, ben je meestal al te laat.

Een rookmelder redt levens Ton, geen huizen, laat staan modelbanen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 07-01-2017: De treinzolder voorbereiden)
Een rookmelder is vorige week al geplaatst :smile: maar bedankt voor de tip, Erik :thumbup:



Citaat van: Giant op dinsdag 10 januari 2017, 22:52:29
Ziet er uit als een interessante ruimte die zolder, maar krijg je geen last van het schuinedak/trapgat (Gelet op bereikbaarheid e.d.)?
Ja, met de schuine kanten moet ik zeker rekening houden. Sowieso is de beschikbare oppervlakte wat er beschikbaar is op de hoogte van de tafel. Dat is al aanmerkelijk minder dan het vloeroppervlak. Op tafelhoogte moet ik vervolgens met de sporen nog eens een centimeter of negen bij de schuine wand wegblijven om te voorkomen dat de treinen er tegenaan lopen. Dat zijn dingen die je wel even mee moet nemen als je een baanplan gaat maken :wink:

Qua bereikbaarheid verwacht ik geen grote problemen. Onder de tafel is juist ruimte zat en omdat de sporen om het trapgat heen gaan lopen wordt de tafel nergens heel diep en kun je overal wel bij aan de bovenkant.
Dat het trapgat in het midden zit is juist wel fijn. De baan gaat er dus omheen lopen, langs de wanden (behalve bij bureau, gootsteen en CV-ketel) en er blijft ook nog ruimte over voor een looppad :razz:

Dat ik niet langs de wand kan bij bureau/gootsteen/ketel zorgt wel voor een uitdaging: een brug. Er zal een plek moeten komen waar je onder de baan door moet kunnen duiken en daar wil ik een uitneembare of ophijsbare brug maken. Dat gaat nog een project apart worden!

Da's allemaal van later zorg. Momenteel is zich een globaal plan aan het vormen in mijn hoofd. Ik weet ongeveer waar het station, het schaduwstation en de Analoge Speeltuin gaan komen, ik moet het nog wel aan elkaar breien :wink: Binnenkort ga ik eens de boel opmeten en de beschikbare ruimte (op tafelhoogte dus) uittekenen.

Citaat van: Giant op dinsdag 10 januari 2017, 22:52:29
Overigens zit er in Zelhem ook een modelspoor winkel met een behoorlijk aanbod 3rail AC materiaal! :)
Ok, ik zal eens kijken!


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Hallo Allemaal :smile:

We gaan de treinbank opbouwen! :mrgreen:


Omdat ik geen geschikte wand beschikbaar heb om 'm tegenaan te bouwen en omdat het handig kan zijn als hij verplaatstbaar blijft, heb ik een plaat 15mm MDF gehaald om als achterwand te dienen. De bank hoort ook aan de rechterzijde aan een wand bevestigd te worden, maar dat gaan we op een andere manier oplossen. Voor nu is er even een tijdelijk pootje bevestigd om het frame overeind te houden. Hier staat verder alles nog los; de plaat leunt tegen de trapleuning.

Hij staat op twee blokjes omdat de standaardbreedte voor MDF 122 cm is. De breedte van de plaat moet 139 cm worden, dus moet hij op zijn kant. Daarmee wordt de hoogte dus 122 cm en dat is nét niet hoog genoeg... vandaar de blokjes :wink:


Alle originele schroeven en boutjes zitten er nog bij en daarvan wil ik uiteraard zoveel mogelijk hergebruiken. Alles was los gestort in het prullenbakje, dus eerst de boel maar even gesorteerd.


Stap 1: het vastzetten van de zwaarste bevestigingssteun, die in het midden. Daar kon ik geen passende bouten voor vinden, dus zijn er nieuwe in gegaan.


De achterzijde.


Daarna de linkerkant, de gangpadzijde van de bank. Ook hier moest ik even in mijn eigen verzameling boutjes duiken, maar gelukkig vond ik twee passende die ook nog in stijl zijn. De onderste is een lastige vanwege de stang die in de weg zit...


Aan de achterkant is dan ook te zien dat de onderste bout een beetje scheef zit :razz:


In het midden, onder de hoofdbevestiging, zit nog een tweede punt waar het frame aan de achterwand bevestigd kan worden. Dit zijn de originele schroeven.


Nu zit het frame stevig vast aan de achterplaat, op drie punten. De volgende stap is de houten lat. De plank met de rode bekleding is er hier even los op gezet om er zeker van te zijn dat de houten lat op de juiste plek komt. Waterpas, uiteraard. De lat hangt nu aan twee schroeven die door de bevestigingsogen van de rode plank zijn gestoken. De plank rust op de rode middenconsole van het frame.


De lat is gefixeerd met lijmtangen zodat hij vastgezet kan worden met de bijbehorende schroeven. Rechts is één van de twee schroeven te zien waarmee de positie van de lat ten opzichte van de rode plank is bepaald.


De lat zit op zijn plek, vastgeschroefd. De rode plank komt hier op te rusten. Zowel de middenconsole als de twee rugleuningen hebben metalen beugels die tussen de lat en de plank komen te zitten - daar dient die lat voor :wink: Zonder die onooglijke lat krijg je de bank dus niet opgebouwd!


Bevestiging van de zijplaat aan de gangpadkant aan het frame, met vier originele schroeven.


Als je dan even de rode plank erbij haalt zie je dat het precies uitkomt allemaal :smile:


Bovendien weet je zo zeker dat hij rechtop staat, voordat de schroeven erin gaan ter hoogte van de hoofdsteun.
(leuk detail: dit is foto 1765 :mrgreen: Dat is het nummer dat het treinstel waar de bank uit komt in 1977 kreeg)


Even een overzichtsplaatje. We zijn er nog niet maar het begint al vorm te krijgen! De rode plank is inmiddels ook vastgezet.


Het monteren van de rechter zijplaat (aan de raamzijde) is wat lastiger, omdat deze niet aan het frame bevestigd wordt, maar alleen aan de achterwand. Om de juiste positie en hoogte te bepalen heb ik hier tijdelijk even een rugkussen erin gezet, wat op zijn plek gehouden wordt door een houtje.


Ook de rechter zijplaat zit op zijn plek, op drie plaatsen aan de achterwand geschoefd maar verder helemaal zwevend.


De volgende stap is het plaatsen van het hoofdkussen. Dat wordt er van bovenaf in geschoven en zit dan met een paar tikken erop klemvast. Aan de onderkant (op deze foto niet zichtbaar) zitten twee beugeltjes die achter de rode plank komen te vallen.


Aan de bovenkant wordt het hoofdkussen vastgezet met negen originele schroeven.


De armleuning aan de gangpadzijde wordt bevestigd met drie schroeven in het hout en één bout in het frame.


Okee, dit is dus een probleem. Bij gebrek aan zijwand zweeft dit uiteinde van het frame en in tegenstelling tot de gangpadzijde is er ook geen verbinding met de achterwand.


Om dat op te lossen gaan heb ik er een stukje frame bij gemaakt. Van hout, maar geschilderd met de grijze verf die ik nog van de trap over had.


De frame-uitbreiding zit met vijf schroeven aan het frame van de bank vast en met een stevige hoekijzer aan de achterwand.


Nou, dan zijn we een heel eind: de rugkussens kunnen erin. De metalen beugels komen tussen de houten lat en de rode plank te zitten. Aan de bovenzijde worden ze verder niet vastgezet.


De vorige keer dat ik de bank opbouwde bleek dit het lastigste punt te zijn: de bevestiging van de onderkant van de rugkussens. Links moet een schroef komen in het houten balkje dat aan de zijplaat vast zit. Rechts moet een boutje door het metalen frame komen. Net als vorige keer kwam dit niet goed uit. Ik heb toen één van de bouten achterwege gelaten, maar nu heb ik een nieuw gat geboord in het frame om 'm toch vast te kunnen zetten.
Ik heb het vermoeden dat één van de rugkussens oorspronkelijk uit een ander treinstel is gekomen. Op de achterzijde staat namelijk niet het nummer 765 maar 711. Alle andere onderdelen zijn gelabeld met treinstelnummer 765.


Anyway, het is gelukt, ze zitten allebei vast :smile:


Bevestiging van het rugkussen aan de gangpadzijde.


Een ander 'probleem' waren deze rubberen steunen waarmee de bank op de vloer rust. Daar zit een vrij ruim gat in en het is de bedoeling dat een lange schroef met een zeskantige kop door het frame én het rubberen blok heen de vloer in gaat. Dat komt de verplaatsbaarheid echter niet ten goede, dus ik heb de blokken iets verplaatst en vastgezet met een schroef die wel in het rubber gaat, maar niet in de vloer.


De uitbouw van het frame heeft een poot gekregen zodat het geheel nu mooi stabiel staat. Onder de achterplaat zijn twee blokjes bevestigd bij wijze van pootjes. Overal, ook onder de rubber blokken, heb ik vilt geplakt zodat de bank nog een beetje te verschuiven valt. Hij is verder zwaar genoeg om niet te verschuiven als je erop gaat zitten. Ook heeft-ie niet de neiging om om te kiepen, da's fijn :smile:


Als laatste gaat de zitting erop en die ligt gewoon los. Dit is de onderkant ervan. Deze vorm van interieurbouw is dusdanig maatwerk dat niet alleen het treinstelnummer erop staat maar ook een indicatie van de bank. Als je dat spul door elkaar gaat husselen, past er helemaal niets meer :razz:


Tadaah! :biggrin:


Hij staat nu op de plek waar hij uiteindelijk moet komen. De hoofdsporen zullen achter de bank langs gaan lopen :smile:
Als dat eenmaal aangelegd is, kunnen we dit hoekje wat verder gaan decoreren met tafeltje, prullenbak, verlichting etc. Wellicht maak ik dan ook nog iets om de (losse) rechter armleuing te bevestigen, maar het kan ook zijn dat ik die kant van de bank open laat.


Het duurde niet lang voordat poes Lucifer de bank ontdekt had :smile:
Die ligt nu regelmatig gezellig op zolder te knorren. Wel op een handdoekje, anders zit mijn museumstuk al snel onder de haren :razz:


Tot zover!

Ondertussen heb ik de ruimte ingemeten (op 75 cm hoogte) en dit overgezet in PC-Rail. Het uitdenken van een railplan kan beginnen, maar daarover later meer...

Martijn :cool:


Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Mooie foto reportage van het in elkaar zetten van de prachtige treinbank. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
-Martijn:
Mooi gedocumteerd bouwverslag van een prachtig meubel,  :thumbup:
De kat voelt er zich al helemaal thuis, >:-D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
mooi verslag martijn, toch leuk om zo'n mat 54 bank als meubelstuk in huis te hebben :thumbup: :thumbup:
succes met de rest van het huis en het uitdenken van je baanplan natuurlijk ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Hallo Martijn,

Zoals we van jou gewend zijn weer een prachtige reportage van het plaatsen en in elkaar zetten van je bank.
Veel plezier ermee.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)

Machtig mooi verbouwingsverslag. En toen zag ik dat straatnaambordje; ik heb 27 jaar gewoond in een straat met die naam, in Bussum. Wansveld is me ook niet onbekend, ik heb er gekeken naar een koophuis een paar jaar geleden. Curieus, zo'n samenloop van omstandigheden.

Anyway, veel succes met de start, je maakt er een paleisje van.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Citaat van: Jan22 op maandag 16 januari 2017, 18:00:19
En toen zag ik dat straatnaambordje; ik heb 27 jaar gewoond in een straat met die naam, in Bussum. Wansveld is me ook niet onbekend, ik heb er gekeken naar een koophuis een paar jaar geleden. Curieus, zo'n samenloop van omstandigheden.
Nou moe, da's ook toevallig! :eek: Dat bordje komt uit de Vondellaan in Bussum  :mrgreen:
Ik heb daar gewoond op nummertje 16, aan de grote kruising met de Constantijn Huijgenslaan. Het bordje is tijdens een herfststorm naar beneden gekomen; zat aan de lichtmast die bij ons voor de deur stond...

Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
En ik diagonaal an de overkant van het zelfde pleintje ....
Wat overigens nu geen grote kruising meer is.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
...en terecht, die grote open kruising was levensgevaarlijk! Maar wat een toeval... Ik heb daar gewoond gedurende de jaren '80. Misschien was je toen wel mijn overbuurman :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-01-2017: Opbouwen van de treinbank)
Leuk te zien dat je naar Warnsveld bent verhuisd. De beurs van Zutphen is dan bijna op de fiets te bezoeken. Succes met de "wederopbouw"!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hallo allemaal,

Ik heb flinke vorderingen gemaakt met het railplan :smile:

Hier is versie 2.6.3:



Enige uitleg:

No-go zones

De buitenmaten van het plan zijn opgemeten op 75 cm hoogte. Omdat de lange wanden schuine wanden zijn, is de beschikbare ruimte op 75 cm hoogte een stuk minder dan het vloeroppervlak. Bovendien moet ik rekening houden met een strook die ik niet kan gebruiken omdat er niet genoeg ruimte is voor een trein. Die stroken zijn aangegeven met een grijze "X". Als ik daarbinnen kom met het spoor, zit ik dus te dicht bij de schuine wand. De onderste schoorsteen loopt ook schuin (maar minder) en heeft daarom ook zo'n no-go zone.
Halverwege de ruimte zitten twee vertikale balken, van het dak. Die steken een stuk de ruimte in en hebben bovendien ook een no-go zone.
Voor het emplacement van de Analoge Speeltuin, dat boven het schaduwstation komt te liggen op ongeveer 87 cm, geldt een extra no-go zone, simpelweg omdat je op die hoogte nog wat minder ruimte hebt door de schuine wand. Die zones zijn gemakeerd met een groene "X87".

Railkeuze

De blauwe rails zijn C-rails. Dit vanwege de strakke geometrie en omdat ik dit al zo ongeveer in huis heb, inclusief de wissels. En dat scheelt een hoop geld...
De rest, dus paars, grijs en groen, is K-rails. Bijna alle K-rails (op de keerlus na) is flex rail. Het emplacementje van de Analoge Speeltuin is en blijft M.

Zijlijn

Het grijze gedeelte is niet zichtbaar en de groene lijn loopt vanaf de bank langzaam omhoog naar de Analoge Speeltuin, die deels boven het schaduwstation komt te liggen. Dit keer geen 4% hellingen, ik wil niet weer een achtbaan :razz: We nemen dus een flinke lengte om het hoogteverschil te overwinnen. De rest van de baan wordt vlak, op ±75 cm boven de vloer.
Rondom deze zijlijn is verder flink wat ruimte voor scenery, boven het schaduwstation. Er is voorzien in staruimte (waar de tekst "Analoge Speeltuin" staat), maar die is in dit plan nog te krap. Ik wil daar meer ruimte gaan maken door twee van de schaduwstationsporen rechts langs de paal van de trapballustrade te leiden. De overige zes sporen kunnen dan bijna twintig centimeter opschuiven voor extra staruimte in de hoek.

Schaduwstation

Mijn oude schaduwstation telde 2 x 3 sporen en de bijbehorende estafetteschakeling is daarop gebouwd. In dit ontwerp wil ik de schakeling hergebruiken maar tegelijkertijd ook meer treinen kwijt kunnen. Het station is daarom achtsporig, waarbij per richting één spoor niet meedoet in de estafetteschakeling. Dat geeft me de mogelijkheid om daar een trein te parkeren terwijl de rest in de estafetteschakeling rijdt. Als ik de estafetteschakeling uitzet, heb ik per richting gewoon vier sporen die ik kan gebruiken om een trein op te stellen of om over door te rijden. Daar zal nog wel enige beveiliging voor uitgedacht moeten worden :confused: :idea:

Keerlus

Een keerlus is toch wel handig en die past mooi onder de lus die de zijlijn maakt om hoogte te winnen. Dit stuk is geen flexrail om er zeker van te zijn dat het allemaal goed uitkomt. Om hem te gebruiken zal een stukje linkerspoor gereden moeten worden maar dat is geen bezwaar. Ik gebruik ik 'm niet vaak maar het scheelt wel een hoop werk als je een trein 'gedriehoekt' wilt hebben :wink:

Hoofdstation

Bij het hoofdstation draait het, zoals altijd, om het bereiken van een maximale perronlengte. Na diverse varianten geprobeerd te hebben, rechts, links en schuin, bleek dit het meest effectief. De balk van het dak is daarbij nogal een beperkende factor gebleken.
Er zit wel een concessie in: er ligt een Engels wissel in de hoofdbaan. Dat "hoort" eigenlijk niet maar o.a. in Dordrecht zijn ze er niet vies van dus het komt wel degelijk voor in de praktijk. Bovendien wordt het wissel standaard rechtuit bereden, dus vooruit dan maar. Het scheelde me 188 mm lengte op alle acht sporen, dus dat vond ik het wel waard :razz:
Verder dient de zijlijn als uithaalspoor en is het kopspoortje in het perron bedoeld voor het boemeltje op de zijlijn. Dat kan dus zijn baantjes trekken zonder dat het verkeer op de hoofdbaan er last van heeft.

Werkplaats(en)

Op het bureau komt de werkplaats, zowel de loodsen en de scenery die daar bij hoort als de plek waar ik de locomotieven onderhoud kan geven en programmeren. Ik kan een loc dus echt 'binnennemen' op mijn bureau voor onderhoud :mrgreen:

Brug

De brug wordt waarschijnlijk een vakwerkbrug à lá Moerdijk, die makkelijk uitneembaar moet worden. Het zou mooi zijn als je 'm er zo uit kunt tillen en op twee beugels of iets dergelijks op een veilige plek kunt stallen. De wasbak en de CV-ketel moeten namelijk makkelijk bereikbaar blijven.

Bank

De bank staat er al zoals jullie gezien hebben en het stuk treintafel achter de bank is ook al gemonteerd - als allereerste onderdeel van de nieuwe baan. Foto's daarvan volgen nog! Van bovenaf kun je op de rail kijken, maar verder liggen ze daar uit het zicht. Aan de rechterkant zal alleen het spoor van de zijlijn zichtbaar zijn. Als je op de bank zit heb je voor je mooi uitzicht op het hoofdstation, op enkele decimeters boven de tafel. Als je naar links kijkt zal uiteindelijk alleen scenery en de enkelsporige zijlijn te zien zijn. Tenmiste, dat is het plan... :smile:


Dit plan is nog niet helemaal definitief. Zoals gezegd wil ik nog schuiven met de schaduwstationsporen en ik weet nog niet of het werkplaatsterrein zijn uiteindelijke vorm al heeft. Er zal dus zeker nog een versie 2.6.4. komen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, alle feedback is welkom :thumbup:

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hi Martijn,

Ziet er goed uit op t eerste gezicht. Wat mij wel aanspreekt is je werkplaats / prog spoor op je bureau hebt, hoop ik ooit ook te kunnen doen.
Scheelt weer veel locs oppakken en andere vervelende manoeuvres. De speeltuin kennen we ook allemaal al, dus die zien we graag terug.


- waar dienen die 4 opstelsporen voor, bij je station? Komen daar perrons bij, want bij de middelste sporen is er geen plek. Verder kan je daarvandaan niet op je hoofdbaan komen.
- idem voor de boemel: krijg je daar geen raar klein perron aan beide zijden?
- wat komt er boven je schaduwstation? Een enorm vlak, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet open houdt...

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
[img]http://files.3rail.nl/acido/baan/railplan263.jpg[/img]
komt bij mij niet meer in beeld (Firefox, laatste versie).

Dat komt omdat het geen https is; het forum is dat wel, maar files.3rail.nl is dat nog niet.
Firefox (in de toekomst alle browsers) staat niet toe dat je in een gemixte omgeving zit.

Ik heb het maar even bij Sacha neergelegd; hij kan files.3rail.nl misschien ook omzetten naar https?

Zo dan maar even (maar dat leest verrot):


Die 2 rode stippellijnen heb ik zelf toegevoegd. Ze geven aan dat het groene spoor daar op een uitneembaar stuk ligt: uitneembaar om bij het schaduwstation te kunnen komen (als dat nodig is).

Die keerlus zou beter onder het groene spoor kunnen liggen (grotere radius), maar dan zou je hem op jouw tekening grotendeels niet zien. En dat gaat natuurlijk ook niet helemaal lukken, omdat hij dan eerder moet aftakken (in het paarse gedeelte met de kopsporen, oftewel dat kost je de kopsporen in de werkplaats).

De groene sporen in de "analoge speeltuin" zou ik langer maken (kan, ligt boven het schaduwstation).
Bij de bank zit in het blauwe spoor een paar overloopwissels. Die zou ik iets naar rechts verplaatsen, en odat dit in een bocht zit, denk ik dan aan meegebogen wissels (peco, roco of piko, oftewel geen R1, geen R2, maar R3 of beter).

@vakwerkbrug à lá Moerdijk
Dubbelsporige brug van die lengte? Kijk eens bij Hack (als je het geld er voor over hebt, circa ? 200, maar dan heb je ook wat, metalen bruggen van ruim 100 of 120 cm die maar 2 steunpunten nodig hebben aan begin en eind).
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Dank voor het meedenken! :thumbup:

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 14 februari 2017, 10:56:29
- waar dienen die 4 opstelsporen voor, bij je station? Komen daar perrons bij, want bij de middelste sporen is er geen plek. Verder kan je daarvandaan niet op je hoofdbaan komen.
Die dienen om treinstellen, wagens of rijtuigstammen te stallen, zoals in elke tuin bij een station. Via het uithaalspoor (de zijlijn) kunnen die in dienst gebracht worden of uit de dienst gehaald worden.

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 14 februari 2017, 10:56:29
- idem voor de boemel: krijg je daar geen raar klein perron aan beide zijden?
Dat heet een zakspoortje zoals ze bijvoorbeeld in Almelo hebben voor het treintje naar Marienberg. Aan weerszijden daarvan zijn de perrons inderdaad smaller.

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 14 februari 2017, 10:56:29
- wat komt er boven je schaduwstation? Een enorm vlak, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet open houdt...
Geen idee! De rest van de baan beidt niet heel veel ruimte voor scenery en dit vlak is wat mij betreft vrij in te vullen. Misschien komt er een bos, een dorp of wat industrie met een spooraansluiting op de zijlijn. To be defined :wink:

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
Dat komt omdat het geen https is; het forum is dat wel, maar files.3rail.nl is dat nog niet.
Firefox (in de toekomst alle browsers) staat niet toe dat je in een gemixte omgeving zit.

Ik heb het maar even bij Sacha neergelegd; hij kan files.3rail.nl misschien ook omzetten naar https?
Onderaan dit bericht staat de link met https.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
Die 2 rode stippellijnen heb ik zelf toegevoegd. Ze geven aan dat het groene spoor daar op een uitneembaar stuk ligt: uitneembaar om bij het schaduwstation te kunnen komen (als dat nodig is).
Het groene spoor ligt op dat punt nog (vrijwel) op hetzelfde niveau als het schaduwstation, dus daar schiet je niet heel veel mee op denk ik. Je kunt er in principe bij vanuit het "sta-gat" voor de Analoge Speeltuin en ook vanuit het trapgat.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
Die keerlus zou beter onder het groene spoor kunnen liggen (grotere radius), maar dan zou je hem op jouw tekening grotendeels niet zien. En dat gaat natuurlijk ook niet helemaal lukken, omdat hij dan eerder moet aftakken (in het paarse gedeelte met de kopsporen, oftewel dat kost je de kopsporen in de werkplaats)
De keerlus ligt binnen de zijlijnlus omdat ik anders verplicht ben de zijlijn veel eerder op de hoogte te hebben die nodig is om hem boven de keerlus langs te laten lopen. Nu hoeft dat pas als hij de keerlussporen kruist, ter hoogte van het wissel van de keerlus. Dat geeft me zeker twee meter extra spoorlengte om de benodigde helling in de zijlijn over uit te smeren. Vandaar :smile:
De keerlus is verder opgebouwd uit 2231, dus radius 2. Dat is voldoende om al het materieel doorheen te kunnen laten lopen. Dat vindt bovendien buiten het zicht en niet regulier plaats. Een grotere radius vind ik daarom daar niet nodig.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
De groene sporen in de "analoge speeltuin" zou ik langer maken (kan, ligt boven het schaduwstation).
Dat gaat helaas niet zonder een deel van de scenery van de Analoge Speeltuin te slopen... Die is al helemaal klaar namelijk. In het verlengde van de kopspoortjes ligt nu de camping met daarlangs een weg met een beveiligde overweg in het 'hoofdspoor' dat het station verlaat. Dat stuk wil ik graag intact houden.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
Bij de bank zit in het blauwe spoor een paar overloopwissels. Die zou ik iets naar rechts verplaatsen, en odat dit in een bocht zit, denk ik dan aan meegebogen wissels (peco, roco of piko, oftewel geen R1, geen R2, maar R3 of beter).
Op dit stuk heb ik al flink zitten puzzelen. Aanvankelijk lagen hier slanke wissels (C-rail) maar die zijn gesneuveld omdat ze te veel ruimte in de lengte innamen waardoor de sporen van het hoofdstation te kort werden. Een mogelijk alternatief is om ze te verplaatsen naar achter de bank. Dat geeft wat lucht aan de zuidkant van het emplacement en ze kunnen dan slank uitgevoerd worden, in C of K-rail, afhankelijk of ze voor of achter de overgangsrail komen te liggen. Nadeel is dat ze dan helemaal uit het zicht liggen.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 februari 2017, 11:22:31
Dubbelsporige brug van die lengte? Kijk eens bij Hack (als je het geld er voor over hebt, circa ? 200, maar dan heb je ook wat, metalen bruggen van ruim 100 of 120 cm die maar 2 steunpunten nodig hebben aan begin en eind)
Dat klinkt goed, dank voor de tip! Ik dacht eraan om de brug op een houten plank op te bouwen, maar als-ie echt zelfdragend is, is dat wel veel mooier natuurlijk :smile:


Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hoi Martijn,

Als je onderstaande wijzigingen aan de wisselstraat aanbrengt, behoud je bestaandede mogelijkheden en krijg je de mogelijkheid om rechts rijdend vanuit het schaduwstation ook op die opstelsporen te komen 'naast' het station.  ;)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hoi Jakop,

Dank voor je reactie en je suggestie :smile:

Er is alleen een probleempje mee: met die wisselverbindingen kan ik vanuit het uithaalspoor (de zijlijn) drie van de perronsporen niet meer bereiken. Voor het uitwisselen van treinen tussen het station en de opstelsporen is het van belang dat je vanaf het uithaalspoor alle perronsporen kunt bereiken. Zo niet, dan moet je de hoofdbaan gaan gebruiken voor rangeerbewegingen.

Overigens is dit de voorloper (2.4) van het huidige ontwerp:



Door de groene verbinding te leggen, kon ik de rode delen eruit halen. Dat leverde me een raillengte winst op voor alle sporen van het station: de hele wisselstraat is een stuk richting bank opgeschoven.

Je hebt overigens gelijk als je zegt dat je nu niet vanaf de hoofdbaan direct kunt binnenkomen op de opstelsporen. Ik zal eens nadenken of ik dat een bezwaar vind of niet en hoe dat eventueel op te lossen is zonder die extra spoorlengte weer in te moeten leveren.

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
2.4.1 dan maar  :D

Ik keek steeds naar dat korte spoortje als ik in je tekst uithaalspoor las...ik snapte het ook al niet helemaal  :?
Is dit wat? Volgens mij zijn nu alle sporen bereikbaar vanaf het uithaalspoor én de opstelsporen bereikbaar én de perronsporen langer (als je de boel wat naar onderen opschuift tenminste)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik kan uitproberen. Je krijgt dan wel twee Engelse wissels in de hoofdbaan in plaats van één. Wat daarnaast roet in het eten gaat gooien is dat de boog van een wissel minder is dan 30 graden. De hoofdbaan maakt daar een bocht van 30 graden, dus als je een wissel (24,3 graden) van die bocht onderdeel laat uitmaken, moet je de bocht van het wissel aanvullen tot 30 graden.

Wacht... een plaatje zegt meer dan duizend woorden zeggen ze:



Dat krijg je dus niet passend. Ook niet als je het opvulstukje 24206 handhaaft op de plek waar-ie in de linker tekening zit. Dan verplaatst in de rechter tekening het probleem zich naar de aansluiting tussen de twee gele kruiswissels :confused:

Martijn

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hmmmm.....ja....als K-railer heb ik niet passende stukjes kunnen oplossen met stukjes flex.
De meest rechtse zou een uitdaging kunnen zijn om met een gemanipuleerd stukje C-rail op te lossen.

Wat die Engelsmannen in de hoofdbaan betreft....de NS heeft een veel grotere 'zolder' met hun baan, dus wat compromissen mag je je veroorloven  :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Het voordeel van C-rails is meteen ook het nadeel. Door de superstrakke en slimme geometrie komt het allemaal perfect uit, zolang je je aan de geometrie houdt. Doe je dat niet, dan valt er ook niets te sjoemelen. Mij M-rails kun je een beetje smokkelen en wringen en heb je allemaal kleine passtukjes. Bij K-rails kun je, zoals jij ook zegt, met flexrail veel problemen oplossen. Bij C-rails moet het allemaal kloppen...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Moet kloppen is een groot woord. Op lengte valt er flink wat te sjoemelen. Op een paar meter kan je rustig 10 cm sjoemelen. Echter, zodra je er wissels bij gaat leggen, wordt het zeuren. Zie ik goed dat je R3/4 gebruikt in je boog rechtsonder? Zo ja, daar zijn tegenwoordig boogwissels voor. Daardoor zou je in de bocht al over kunnen lopen van het buitenste spoor naar het middenspoor. Of gewoon de zaag in een paar boogstukken en die ook naar 24,3 graad brengen? Of zelfbouw? Je hoeft maar een halve engelsman te plaatsen.

Ik kan het kopspoor rechtsboven in je station ook niet plaatsen.

Groet,
Laurent
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hoi Martijn,

Sorry hoor dat ik me pro-actief tegen je baanplan aan bemoei, maar ik vind dit soort wisselstraat-puzzels leuk  ;)

Áls je het kleine bochtje wat bij 1 zit weglaat, dan komen de groene lijnen in de hoek van de wissels te lopen.
Dan krijg je dat je bij 2 4 bochten die nu een hoek van 30 graden hebben, zal moeten inkorten naar de wisselhoek 24,3o.
Dat zou volgens mij netjes en (vrijwel) onzichtbaar te doen moeten zijn. Er zullen dat wat extra voedingsdraden gemonteerd moeten worden vanwege deze zaagactie.
Ook een optie is deze bochten te vervangen door de 24224 (die zou 24,3o zijn denk ik) met een gevolg dat de bogen niet exact parallel lopen op die plekken.
Hierdoor wordt het schuine deel wel iets 'langer' door die gewijzigde hoek, maar kan het hele spul wel naar onderen schuiven waardoor effectief de perronsporen wel langer kunnen.

Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan. heb ik zelf bij K-rail ook op 2 plekken toegepast zonder dat het opvalt cq. storend is.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Jakop op dinsdag 14 februari 2017, 21:30:20
Ik keek steeds naar dat korte spoortje als ik in je tekst uithaalspoor las...ik snapte het ook al niet helemaal  :?
Citaat van: Laurent op woensdag 15 februari 2017, 01:14:06
Ik kan het kopspoor rechtsboven in je station ook niet plaatsen.
Ooh dát spoortje :smile:
Dat is bedoeld om een locomotief neer te zetten. Samen met een stam rijtuigen afkomstig van het opstelterrein kan deze een nieuwe trein vormen in "noordelijke" richting. Of andersom: als daar een trein uit zuidelijke richting is binnengekomen (op het meest rechter perronspoor) kan de loc naar dat spoortje terwijl een rangeerloc de rijtuigen afvoert via het uithaalspoor naar het opstelterrein.
Wat ook nog kan is dat ik er een postperronnetje van maak. Ik heb een mP, dus... :smile:

Citaat van: Laurent op woensdag 15 februari 2017, 01:14:06
Zie ik goed dat je R3/4 gebruikt in je boog rechtsonder? Zo ja, daar zijn tegenwoordig boogwissels voor.
Is dat zo? Misschien moet ik eens een nieuwe catalogus kopen :razz:
Weet je een artikelnummer toevallig?

Martijn


Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
24771 en 24772. Heb je per wisselpaar wel uit mijn hoofd 6x 24315 voor nodig. Hebben, net als de 24071, afneembare bedding.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Jakop op woensdag 15 februari 2017, 10:29:56
Sorry hoor dat ik me pro-actief tegen je baanplan aan bemoei, maar ik vind dit soort wisselstraat-puzzels leuk  ;)
Haha, geen enkel probleem, ik heb immers zelf om feedback gevraagd! Ik vind het leuk dat er mensen meedenken, dat levert toch altijd nieuwe inzichten op :idea:

De slinger, dus zowel de boog als de tegenboog, terugbrengen van 30º naar 24,3º lost wel de conversieproblemen op tussen de wisselbogen en de gewone bogen. Helaas heb je daarvoor alleen de 24224 beschikbaar wat bij parallelle sporen voor afwijkingen gaat zorgen die elders (bv aan de noordkant van het station) weer voor problemen gaan zorgen.

De zaag zetten in de 24230 en 24330 die nu gebruikt worden, om ze terug te brengen tot 24.3º, zie ik eigenlijk als de laatste uitweg. C-rails leent zich daar niet echt voor en het bepalen van de hoek zal nauwkeurig moeten gebeuren. Je raakt dan bovendien het kliksysteem kwijt waarmee de railstukken aan elkaar bevestigd worden en C-rail heeft geen raillassen om dat op te vangen. Dat levert, zeker in een bochtig emplacement, potentieel een blijvende "probleemplek" op in het spoor.

Hoe dan ook, dank voor het meedenken en ik ga er zeker nog mee puzzelen!

Citaat van: Laurent op woensdag 15 februari 2017, 10:46:49
24771 en 24772. Heb je per wisselpaar wel uit mijn hoofd 6x 24315 voor nodig. Hebben, net als de 24071, afneembare bedding.
Thanks! Ga ik naar kijken. Ik vrees alleen dat mijn ontwerpprogramma ze niet kent. Eens kijken of ik ze toe kan voegen.


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Nieuwe versies van SCARM kennen ze gewoon.
Citaat van: Acido op woensdag 15 februari 2017, 11:02:33
De zaag zetten in de 24230 en 24330 die nu gebruikt worden, om ze terug te brengen tot 24.3º, zie ik eigenlijk als de laatste uitweg. C-rails leent zich daar niet echt voor en het bepalen van de hoek zal nauwkeurig moeten gebeuren. Je raakt dan bovendien het kliksysteem kwijt waarmee de railstukken aan elkaar bevestigd worden en C-rail heeft geen raillassen om dat op te vangen.
Märklin 47994 schijnen raillassen te zijn. Maar je kan toch ook een middenstuk bedding eruit halen en de eindstukken weer tegen elkaar schuiven om vervolgens de rails af te knippen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Laurent op woensdag 15 februari 2017, 11:20:49
Maar je kan toch ook een middenstuk bedding eruit halen en de eindstukken weer tegen elkaar schuiven om vervolgens de rails af te knippen.

Slim Laurent! Terwijl ik jouw bericht lees bedenk ik dat elders op dit forum iemand anders dat al eens heet gedaan alsmede bochten vervormen zelfs  :?
Herstel: ik zou voor Laurent's oplossing gaan  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Even die wissels bekeken waar Laurent het over heeft.
Als je inderdaad in de boog van buitenste spoor naar middenspoor overgaat zoals Märklin in het plaatje aangeeft, kan je dan van midden naar rechts via een overloop en dan via jouw groene wissels naar de perronsporen.
Kan dat rode deel er tussenuit  :thumbup:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Jakob, in jouw plaatje de R1 boogwissels, herkenbaar aan de 246xx. Martijn moet de 247xx hebben.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Er zijn 2 draadjes op dit forum van lang geleden, de ene is extreem lang (Tilly's bouwdraadje), en de ander heel kort.
Tilly heeft een manier ontwikkeld om van C-rails rails te maken met ruime bogen.
Het andere draadje beschrijft hoe je van 3 R1 boogwissels, een kruising en 1 slanke wissel een wisseloverloop maakt. Daartoe is de boogwissel ingekort tot binnenboog 24 graden en buitenboog 12 graden.
Er is wat zoekwerk nodig om e.e.a. terug te vinden (vooral in Tilly's draadje wel zinvol).
Maar misschien heb je er wat aan.

Alvast de makkelijkste:
bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21161.msg535881#msg535881


En de moeilijkste, vanaf pagina 64-72
(het zelf maken van slanke bogen):
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg509843#msg509843 Deel I
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg510126#msg510126 Deel II
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg510348#msg510348 Deel III
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg510876#msg510876 Deel IV
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg512932#msg512932 Eveneens Deel IV
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg514057#msg514057 vervolg
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg514229#msg514229 (over de epoxy vulling)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg514373#msg514373 (en waarom dat niet werkte)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg515154#msg515154 (hoe dan wel)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg517290#msg517290 (rekensommen)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg519717#msg519717
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg521070#msg521070
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg521191#msg521191
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg521613#msg521613
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg521981#msg521981
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg525253#msg525253
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg527740#msg527740 (gelukt, maar mal blijkt+ tekort)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg530127#msg530127
(een tussendoortje)
met hieruit hosentrager met verzaagwerk::


en een verwijzing naar stummisforum oplossing (hosentrager zonder zaagwerk):


Ik denk dat die laatste wel iets is voor Acido's baan.

En over eindstukjes aan elkaar lijmen:


Het is jammer dat Tilly's draadje zo lang is, maar het is een goudmijntje voor C-rail rijders.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Zoo! Dat is een hoop informatie! Daar moet ik me eerst eens even rustig in verdiepen. U hoort nog van mij... :wink:

Thanks!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Die brug is toch ietsje duurder: http://www.hack-bruecken.de/contents/de/p116.html
Bij 120 cm is de adviesprijs 264 ?, maar dan heb je ook wat  >:-D

Hij staat ook op mijn verlanglijstje, maar sint rijdt jaarlijks hardnekkig mijn stulpje voorbij
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Juist! Daar had ik het gelezen Jan. Zeer interessante sessies die hij uithaalt. Jammer dat hij kennelijk de lust in het bouwen (of het verslaan er van) kwijt is. Hij is erg inventief!  :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Jan22 op woensdag 15 februari 2017, 21:34:28
Die brug is toch ietsje duurder: http://www.hack-bruecken.de/contents/de/p116.html
Bij 120 cm is de adviesprijs 264 ?, maar dan heb je ook wat  >:-D
Toch ben ik blij met deze tip. Het zijn namelijk (fijn)metalen bruggen, met de hand gesoldeerd. Ik vind ze erg mooi en dat ze zoveel kosten als een loc vind ik niet zo erg. Het is namelijk een absolute blikvanger op je baan, zo'n brug!

Ik moet iets meer dan 1 meter 40 overspannen en twee dubbelsporige boogbruggen (van elk 75 cm lang) lijken me wel wat :mrgreen:
Zie de B 75 op de pagina Home > Spur: H0 > Bogenbrücken op hun site

Een directe link krijg ik zo snel niet voor elkaar dus even plaatje gegapt:


Wat het topic van John/Tilly betreft: daar staan zeker nuttige tips in, zoals het kunnen maken van opvulstukken op maat. Aan het hele circus met zagen en hars voor ruime boogstralen ga ik echter niet beginnen - daar gebruik ik de K2205 wel voor :wink:

De Stummiforum-constructie-zonder-zaagwerk vind ik interessant maar er zit wel een flink nadeel aan. De treinen op het middelste spoor moeten door drie afbuigende wissels op een rij. Dat spoor is bij mij een hoofdspoor en ik wil het graag zo hebben dat in de hoofdsporen geen enkel wissel standaard in de afbuigende stand bereden moet worden - wat tot nu toe is gelukt. Zo'n rare slinger in het hoofdspoor, bestaande uit afbuigend bereden wissels, vind ik daarom echt niet acceptabel :razz: :wink:

Ik ga er zeker nog aan puzzelen. Dank nogmaals voor alle inbreng! :biggrin:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Even gepuzzeld met de nieuwe meegebogen wissels 24771 en 24772. Het bleek eenvoudig om die aan de bibliotheek van PC-Rail toe te voegen, samen met de 24315. Ik heb nu het volgende:



Het sluit nét niet helemaal met gebruikmaking van standaard railstukjes, dus waarschijnlijk moet er nog wel wat gezaagd worden om het goed pas te krijgen (maar dan met langere railstukken). Dat komt omdat in de bovenste knik de afstand tussen de sporen van slank (64 mm) naar standaard (77.5 mm) overgaat.

Ik ben wel blij met deze oplossing. Het biedt alle mogelijkheden zonder rare slingers en het enige compromis is dat kruiswissel in het hoofdspoor :smile:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Hoi Martijn,

alle niet blauwe stukken waren K rail, voornamelijk flexrail, toch? Dat betekent dat je daarin iets kan schuiven om het passend te maken. Ik heb even een kwartiertje zitten spelen, andere optie's dan dit krijg ik er niet uit. Met een hosentrager o.i.d komt het allemaal net niet uit. In gedachte even 90 graden naar links kantelen, maar zo kreeg ik een duidelijker plaatje.



Je bent op deze manier alleen de grotere radius boogjes naar het schuine deel kwijt, want ik blijf op 24,3 graad. Zoals je ziet kom ik alleen in de aansluitende bocht niet helemaal uit, maar het aanvliegende stuk is flexrail, dus dat kan je daarin corrigeren. :)

Groet,
Laurent
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
 :thumbup: Dit was inderdaad wat ik bij mijn laatste bericht bedoelde!  :thumbup:

Niks meer aan doen dit stuk zou ik zeggen  :D :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Ja, inderdaad... Toen ik het geknutseld had ging ik weer even kijken naar jouw voorstel en het is inderdaad precies geworden wat je zei :smile:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Laurent op donderdag 16 februari 2017, 01:12:43
alle niet blauwe stukken waren K rail, voornamelijk flexrail, toch? Dat betekent dat je daarin iets kan schuiven om het passend te maken.
Dat klopt! Al heb ik ook nog met andere 'constraints' te maken, zoals de balk en de brug en in mindere mate de bank (die kan als het moet nog een stukje schuiven, al is het niet veel).

Citaat van: Laurent op donderdag 16 februari 2017, 01:12:43
Je bent op deze manier alleen de grotere radius boogjes naar het schuine deel kwijt, want ik blijf op 24,3 graad.
Die 24,3º aanhouden in plaats van 30 heen en 30 terug is inderdaad een optie en jouw plan laat zien dat dat ook realiseerbaar is. Omdat de 24224 (en daarmee ook de boog van een wissel) R2 is, blijft een andere eis van mij ook overeind: géén R1 in de hoofdbaan.
Ik vind jouw onderste voorstel de mooiste oplossing van de twee. In feite is dat een uitgesmeerde hosenträger :razz:
Het biedt dezelfde rijmogelijkheden als de variant met de meegebogen wissels en is bovendien goedkoper. Die 24611/2 wissels heb ik liggen, voor die oplossing met 24771/2 moet ik 80 euro in meegebogen wissels investeren (plus zes keer 24315). Kortom, de moeite waard om te proberen.

Dank dus voor het meedenken, ik ga een versie 2.6.5 maken met jouw variant erin om te zien hoe dat uitpakt :smile:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Zo gezegd, zo gedaan: v2.6.5



Het werkt en het past. Ik heb alleen wel twee nadeeltjes ontdekt...

Ten eerste neemt het geheel meer ruimte in dan de vorige versies waardoor de perronsporen één raillengte korter worden. Ik heb dat tot een halve raillengte weten te reduceren door de korte rechte stukjes bij de onderste wissels eruit te fietsen. Het linkerspoor past daardoor nét niet maar daar valt wel iets voor te knutselen. Desondanks lever ik dus op alle perronsporen (behalve het zakspoortje) wat lengte in.

Ten tweede zijn er twee wissels in de hoofdbaan die standaard afbuigend worden bereden, iets wat ik probeer te voorkomen. De gele is nog tot daar aan toe omdat die tegen de rijrichting in ligt maar met de rode ben ik niet zo blij, temeer omdat het geen slank wissel is.

De vraag is of dat wel of niet opweegt tegen de voordelen. Lastig... Maar ik heb er wel weer een optie bij, waarvoor dank :smile: :thumbup:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het is een korte wisselstraat, daar wordt nooit hard gereden. Ik zal er straks nog eens mee pielen.
Citaat van: Acido op donderdag 16 februari 2017, 20:45:27
Ik vind jouw onderste voorstel de mooiste oplossing van de twee.
De bovenste is dan ook gewoon jouw oplossing, ter vergelijk erbij. Had wat nodig voor de referentiegeometrie. ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Laurent op donderdag 16 februari 2017, 23:15:16
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het is een korte wisselstraat, daar wordt nooit hard gereden.
Ik verwacht er ook niet direct problemen mee, het zal ongetwijfeld werken. Ik vind het voornamelijk niet mooi :wink:


Citaat van: Laurent op donderdag 16 februari 2017, 23:15:16
De bovenste is dan ook gewoon jouw oplossing, ter vergelijk erbij. Had wat nodig voor de referentiegeometrie. ;)
LOL - dat was me niet opgevallen :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Acido op donderdag 16 februari 2017, 21:35:49
Ten eerste neemt het geheel meer ruimte in dan de vorige versies waardoor de perronsporen één raillengte korter worden. Ik heb dat tot een halve raillengte weten te reduceren door de korte rechte stukjes bij de onderste wissels eruit te fietsen. Het linkerspoor past daardoor nét niet maar daar valt wel iets voor te knutselen. Desondanks lever ik dus op alle perronsporen (behalve het zakspoortje) wat lengte in.
Dit vind ik erg raar, want ik kwam juist op een cm of 2 meer uit (ik moest enkele 24172 vervangen door 24188) ten opzichte van het bovenste plan in mijn tekening.

Citaat van: Acido op donderdag 16 februari 2017, 23:34:24
Ik verwacht er ook niet direct problemen mee, het zal ongetwijfeld werken. Ik vind het voornamelijk niet mooi :wink:
Dat mag en is geheel persoonlijk. Ik heb een variant gemaakt waarbij ik een rode laat verdwijnen en er een gele bij komt (geel alsin tegen de opengaande richting bereden) en daardoor de sporen, zeker het meest rechterspoor, langer wordt, een railstuk 077/094 ten opzichte van het oude plan. Betekent wel dat je twee engelsmannen achter elkaar hebt liggen en je het meest rechterspoor nog maar in 1 richting kunt gebruiken.

CiteerLOL - dat was me niet opgevallen :mrgreen:
Lol :-) :-) :-)

Wederom: Bovenste is referentie, daaronder ken je al, die 2 daaronder zijn nieuwe ideeën.


Groet,
Laurent
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Laurent op vrijdag 17 februari 2017, 00:45:50
Citaat van: Acido op donderdag 16 februari 2017, 21:35:49
Ten eerste neemt het geheel meer ruimte in dan de vorige versies waardoor de perronsporen één raillengte korter worden. Ik heb dat tot een halve raillengte weten te reduceren door de korte rechte stukjes bij de onderste wissels eruit te fietsen. Het linkerspoor past daardoor nét niet maar daar valt wel iets voor te knutselen. Desondanks lever ik dus op alle perronsporen (behalve het zakspoortje) wat lengte in.
Dit vind ik erg raar, want ik kwam juist op een cm of 2 meer uit (ik moest enkele 24172 vervangen door 24188) ten opzichte van het bovenste plan in mijn tekening.

Ik geloof dat je je plannen gebaseerd hebt op mijn versie 2.4, die te zien is op de afbeelding in post #2067. In diezelfde post leg ik uit hoe ik alle perronsporen een raillengte heb weten te verlengen door de wisselstraat te comprimeren mbv een Engelsman, waardoor in alledrie de sporen een rechte rail kon komen te vervallen (rood in die tekening). Enkele voorstellen van Jakop zijn ook gebaseerd op die tekening. Je kunt het zien aan hoe ver het eind van het opstelspoortje van de bank af komt te liggen. Vergelijk bijvoorbeeld met de afbeelding in post #2086, dat is versie 2.6, met langere perronsporen (die me veel waard zijn).
Excuus voor de verwarring... :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Martijn, dat zal het zijn. Ben benieuwd naar de implementatie van mijn laatste voorzet, daar win ik die ruimte weer terug.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Dat rechttrekken van het onderste/meest rechter spoor heb ik ook overwogen. Dan vervalt de mogelijkheid om op dat spoor treinen klaar te zetten of af te rangeren. Aangezien het andere spoor in die rijrichting wordt gebruikt door doorgaand verkeer wil ik die mogelijkheid liever niet kwijt. Het kan eventueel ook andersom, dat wel, dus het buitenste spoor tot hoofdspoor bombarderen. Dan moet alleen wel de noordkant van het emplacement ook op de schop.

Ik heb zelf nóg een andere variant ontwikkeld (2.6.6):


2.6.6

Ik krijg 'm alleen niet sluitend zonder zaagwerk (rode cirkels).

Deze kent bovendien drie compromissen:
- 1 Engelsman in hoofdspoor
- 1 afbuigend bereden wissel in hoofdspoor (maar wel tegen de richting in)
- Een halve raillengte perronspoor inleveren tov 2.6.4

Als ik alles naast elkaar leg is de de "Jakop-variant" met de meegebogen wissels degene met de minste compromissen, namelijk alleen een Engelsman in het hoofdspoor. Aangezien deze rechtuit wordt bereden kan ik daar mee leven. Hij heeft bovendien een mooie flow, is lekker overzichtelijk en biedt maximale perronlengte plus alle rijmogelijkheden.


2.6.4

Voorlopig is dat dus de degene die de beste kansen keeft :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Citaat van: Acido op zaterdag 18 februari 2017, 10:57:59
"Jakop-variant"

:D :D  :thumbup:

Overigens zijn dit wel mooie bochtwissels. Als K-rail een dergelijk variant had gehad, zou die bij mij ook wel ergens gebruikt zijn.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-02-2017: Railplan v2.6.3)
Ik heb ze inmiddels gekocht en even in elkaar gestoken, met de 24315's met afneembare bedding erbij. Het is een indrukwekkend geheel! :mrgreen: