Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Je kunt het beste je S88 optuigen en dan melder voor melder even testen met een draadje naar massa. Je weet dan of je systeem werkt. Als je voorts een melder aan gaat sluiten op het spoor en je hebt dan een terugmelding in je Ecos dan heb je ergens sluiting in het spoor naar massa.

Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Ben,

Citaat van: Spoorman op maandag 24 oktober 2016, 19:42:59
Het fysiek aansluiten van een draadje aan een S88 leidt niet tot een melding in de monitor van de Ecos.

Dit liet mij niet los gisterenavond en toen ik terug kwam van de hond uit laten ging ik, tot ergenis van mijn vrouw, het was al 23.30 uur, toch nog even naar zolder in plaats van naar bed.
Ik heb toen de boel aangezet en een wagonnetje over de rails geduwd en zag op de Ecos bezetmelders aan en uit flitsen.
Vanochtend een makkelijk te bereiken stuk rails los gehaald en ja hoor, niet lachen hoor, maar ik had de middenleiderisolatie aan de verkeerde kant op de rails geprikt. 
Goed er op gezet en het aantal foutieve melders is inmiddels afgenomen.

Nu zo snel mogelijk de rest controleren.

Ik was er namelijk vanuit gegaan dat in de Ecos een melding zou komen als er een draadje aangesloten was maar het is dus andersom.

Dank voor je hulp.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Heel goed. Succes met de voortgang.

Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Alle storingen zijn inmiddels opgelost en kan ik verder met de volgende serie.
Daarvoor wil/moet ik eerst de onderbouw voor het tweede niveau aan de linkerkant gaan maken.
Verder moet ik het spoor van het schaduwstation naar het bovenliggende niveau maken zodat ik weet waar ik ruimte over houd om de terugmelddecoders te plaatsen.

Ik had een helix met twee cirkels en ik liep al een tijdje te dubben of ik daar happy mee was.
Nee dus, ik heb nu een cirkel er afgehaald.

Komend weekend zal ik een paar foto's maken en plaatsen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Laat de foto's maar komen, ben benieuwd  :P
Blij dat alles opgelost is, en nu werkt naar behoren.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Fijn dat het opgelost is, je uitleg was erg duidelijk  :thumbup: :thumbup:
Op mijn nieuwe baan ga ik met dezelfde componenten aan de gang, ben blij dat het werkt.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
@ Peter
Hierbij de beloofde foto's

Alle draadjes zijn al aangesloten.
Ik had vandaag geen tijd meer om te controleren of alles goed is aangesloten.
Morgen maar even kijken.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: De baan van Trainhenk
ziet er goed uit  :thumbup: :thumbup:
groeten Quinten
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vanmiddag geprobeerd om de tweede Loconet terugmelder zichtbaar te krijgen in de Ecos2.
Dat is via een omweg gelukt maar niet zoals het mij voorgesteld is.

Morgen maar eens een mailtje naar de leverancier van de terugmelders maken.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het is weer even stil geweest maar mijn problemen met de tweede LNterugmelddecoder zijn nu opgelost.
De handleiding lezen is een ding maar goed begrijpen is een ander.
Wat is er nu gebeurd?
In de handleiding staat dat je op je centrale twee wissels moet aanmaken om de LNterugmelddecoder te programmeren.
De LNterugmelddecoder in programmeermodus zetten, beide wissels een  keer schakelen en klaar is Trainhenk. Nee dus.

De eerste LNterugmelddecoder is geprogrammeerd voor 7 decoders.
De eerste wissel zet je op adres 1 van de LNterugmelddecoder. In mijn geval 113 (decoder 8; keer 16 aansluitingen + 1).
De tweede wissel zet je op het aantal terugmelders wat op de LNterugmelddecoder en de daarop aangesloten terugmelddecoders wordt aangesloten. In mijn geval 13 dus dat is 208.
Het maximale aantal wat geprogrammeerd kan worden is 256. dit is 16 terugmelders.
Wat deed ik nu fout? Ik telde het start adres (113) op bij het aantal terugmelders (208) en voerde dit (321) als tweede wisseladres in.
Het resultaat was decoders die niet reageerden.
Na een uitgebreide mailwisseling met Rosoft viel afgelopen vrijdagavond het kwartje.

Afgelopen zaterdagochtend door mijn rug gegaan maar ik wilde toch naar Houten, niets gekocht (helaas), maar toch weer voldoende info opgedaan.

Vanmiddag eindelijk in staat om op zolder de aanpassingen in de LNterugmelddecoder te doen en ja hoor alles werkt nu zoals het behoort te werken. 
De baan maakt nog wel op een punt sluiting maar zodra mijn rug het toelaat kan ik er onder kruipen en dat probleem oplossen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik wilde weer eens wat leuks aan mijn baan doen en had besloten om de achterwand maar te gaan maken.
Ik heb daarvoor bij de bouwmarkt plastic U-profielen gehaald en de (zelfgemaakte) deur van de zolderkast in stukken gezaagd.
Vervolgens een zijde van de deur verwijderd en het restant past keurig in het U-profiel.
Vervolgens geschilderd en de eerste stappen met de airbrush gezet.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Ziet er goed uit,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat U-profiel is iets om te onthouden!
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Even een foto-test.
Ik zag  dat de panoramafoto's overdwars staan en dit is toch niet de bedoeling.

Dit is toch beter! :-)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Jan,

Ik kwam op het idee omdat de achterwand nog niet af is.
Zodra niveau twee op de baan moet de achterwand verder uitgebreid worden met bomen en struiken, gebrouwen, etc.
Daarom wilde ik een constructie hebben die ik toch weer kon verwijderen.
Een kant, lucht2, zal makkelijk gaan, de andere kant lucht3 wat moeilijker maar daar verzin ik nog wel wat op.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Je hebt het voordeel van een rechte achterwand, als die schuin was had je staande u-profielen gebruikt?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.
Of dat nu door de foto komt of een andere smaak?

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
@Jan22

Bedoel je dit Jan?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat2 @citaat2 Misschien is het een idee om geen losse wolken te nemen, maar een wat grauwe achtergrond, al dan niet met blauwtinten, zoals bijvoorbeeld in Vierheim te zien is.
Als je straks voorwerpen gaat plaatsen/schilderen komt het perspectief niet goed uit t.o.v. de wolk...
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Harald

Ik denk beiden.
De kwaliteit van de foto is niet van hoogstaand.
Daarnaast zijn dit mijn eerste stappen met de airbrush en in dat opzicht vindt het zo slecht nog niet.
In de loop van dit jaar ga ik naar een workshop airbrushen en hoop daar het nodige op te steken zodat ik deze achtergrond kan verbeteren.

en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-D

Henk

Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 03 januari 2017, 13:15:47
en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-D
O jawel hoor... Op dit forum wordt er lustig op los getwist.. :D
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Haradigi op dinsdag 03 januari 2017, 13:06:08
Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.
Ik had in mijn vorige reactie op jouw bericht iets te snel op verzenden gedrukt.

Klinkt misschien gek maar ik ben wel blij met jouw opmerking omdat dat mij weer tot nadenken stemt of ik tevreden moet zijn met het resultaat.
Op het moment dat het af is denk je, ja hier ben ik blij mee maar oprechte commentaren, ook de niet-positieve, maken jezelf alleen maar beter.

@Simon,
Ook jouw tip neem ik mee maar ik ben bang dat dat voor mij op dit moment nog iets te hoog gegrepen is.
Als ik het gevoel krijg dat het geheel niet klopt kan ik altijd nog opnieuw beginnen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Het is altijd een beetje moeilijk om hier te tikken en niet iemand in de ogen te kunnen kijken.
Probeer daarom altijd mijn mening te geven en niet alleen positieve zoals prachtige.... of hartstikke goed.....
Kijk verder eens rond bij andere bekende site's met vele voorbeelden.
Het is vaak gewoon doen en kijken, een schilder doet het ook vaak meerdere keren voordat hij "echt" tevreden is.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het is even stil geweest maar ik ben de laatste weken druk bezig geweest met de laatste drie terugmeld-decoders.
Twee daarvan hebben geen diode-truuk dus dat betekende diodes aan de rails solderen.
Een duidelijk aansluitschema staat op de site van KLIK: Littfinski
Voor de C-rails is dat geen probleem maar straks ga ik K-rails gebruiken dus dat moet ik nog even bedenken hoe ik dat ga oplossen.
Ik heb er nog wel even de tijd voor.

Verder staat er vandaag een stukje over de Amsterdamse Modelbouw Vereniging in KLIK: De Telegraaf.
De moeite van het bekijken waard!

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Beste Henk,

Je zult een draadje vast hebben gezet aan je meldrailstuk, zet daar de diode bij en voer de andere kant van de diode naar je dichtstbijzijnde koppelpunt op je ringleiding voor de railmassa, klaar is kees.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Anne W,

Het aansluiten van de diodes is geen probleem dat is mij wel duidelijk.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat in de C-rails heb je prachtige ruimte om de diodes in onder te brengen en dat heb je met K-rails niet.
Daar moet ik dus een andere, voor mij prettige en acceptabele oplossing onder de baan voor zien te vinden.
Ik wil namelijk neit het risico lopen dat ik onder de baan moet zijn en de boel stuk trek.
Ik laat het probleem rustig tussen de oren sudderen en er komt vanzelf een oplossing.

Ik heb de laatste drie terugmelddecoders geïnstalleerd en de draadjes van het laatste schaduwstation aangesloten.
Verder alle foutmeldingen (bezetmelder maakt contact met massa) er uit gehaald.
Op alle terugmelddecoders heb ik nog aansluitingen over om niveau twee aan te sluiten.

Voor de vastlegging gebruik ik een kopie van mijn baanplan.
In de bijlage zien jullie een gedeelte hiervan.
Toelichting:
Aan de rode rails zitten aansluitdraden (rood en bruin) voor de voeding.
Aan de groene rails zitten de groene dradendie naar de terugmelddecoders gaan.
De blauwe blokjes geven de scheidingen tussen de blokken aan
De oranje blokjes de scheidingen tussen de bezetmelders.
De zwarte B107 is het bloknummer waarvan het eerste nummer het niveau aangeeft en 07 het volgnummer.
De blauwe B15.5 geeft weer op welke decoder (15) de aansluiting (5) zit.
De rode W106 is een wissel waarvan het eerste nummer het niveau aangeeft en 07 het volgnummer.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Beste Henk,

Het hoeft niet bij de rails, kan ook bij de meldeenheid.



Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat2 Zo heb ik het ook gedaan. Alleen ben ik zo dom geweest om eerst de melder te plaatsen (aan de onderkant van de baan!) en toen dus liggend alle diodes eraan vast gesoldeerd B) . Volgende keer bouw ik het hele goedje op een plankje en een rij kroonsteentjes voor de verbinding met de melderdraden en de massa.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Bij mij zitten de decoders er ook al onder al zijn de meesten van Rosoft en daar zit de diode-truuk al ingebouwd.
Ik heb echter nog drie Littfinski decoders zonder diodes en al heb ik de meeste al in de C-rails ingebouwd, er komen er nog ingeveer 16 a 20 die afkomstig zijn van K-rails.
Inbouwen in de aansluiting van de terugmelder was ik ook al van plan maar ik zat nog een beetje met de andere kant.
De kroonsteen is eigenlijk wel een goede oplossing.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb de diodes onder mijn terugmeldprint gesoldeerd.
Daar zaten al schroefaansluitingen op.
Hier te lezen hoe : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg833374#msg833374

Robin



Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Robin,

Dank voor je tip.
Alleen mijn terugmelddecoders zitten in een behuizing om de decoders tegen beschadigingen (door mij) te beschermen.
Dat zou betekenen dat ik daar in moet gaan zagen en breken.
Ga het in ieder geval toch overwegen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Ik heb ze eronder gesoldeerd. Je kunt ze ook samen met een draadje in de schroef aansluitingen zetten.
Of de draden naar de rails op de pootjes die in de decoder gaan solderen.

Robin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Hero,

Ik vermoed dat het daar ook wel op gaat uitdraaien.

Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor Rail 2017.
Dit organiseer ik voor mijn treinenclub de Amsterdamse Modelbouwers Club.
We staan dit jaar met twee privébanen van onze leden omdat de club zelf geen transportabele baan heeft.
In Rail Magazine 341 staat een stuk over "De achtertuin van Eden".
Met deze baan hebben wij twee jaar geleden op Rail en Eurospoor gestaan.
De plek die we hebben toegewezen gekregen is 3.04 (zaal drie).
Zelf ben ik er vrijdag en zaterdag dus mocht je ook op een van deze twee dagen komen lijkt het mij leuk om je de hand te schudden.

Henk


Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

offline
Re: De baan van Trainhenk
Als ik naar Rail ga kom ik zeker even langs.

Robin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dit weekend niet veel tijd gehad om aan de baan te werken.
Gisteren en vandaag aan de cirkel gewerkt en de bovenleiding en de rails goed op elkaar afgestemd.
Ik gebruik hiervoor mijn 2803 (fyra lok) want die heeft Belgische en Nederlandse pantograven.
Met de Belgische (de smalle) pantograaf de fijnafstelling gedaan en de rails gefixeerd tussen kleine blokjes schuimplastic.

Komende week druk bezig met Rail 2017 en heel misschien heb ik volgende week zondag weer wat tijd om aan de baan te werken.

Henk   
Re: De baan van Trainhenk/Belgische gastendag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk/Belgische gastendag
Op 11 maart j.l. naar de Belgische Gastendag van het forum geweest.
Ik heb daar een ontzettend fijne dag gehad en van velen het gezicht achter de avatar gezien.
Je probeert je daar toch een voorstelling van te maken en sommige kwamen uit en andere heelmaal niet. O:-D

Bijna de hele dag Peter(ke) in de gaten gehouden want die nam twee wagonnetjes van mij onder handen.
Zlef ook nog een gedeelte gedaan onder het toeziend oog van de meester.

Als bijlage een foto met de orginele en de gechipte wagon.
Peter en ik zijn het er over eens dat het er goed uitziet maar dat er nog wel een wash overheen moet.
Dat gaat op termijn nogwel gebeuren.
Verder een paar foto's van Peter in actie.

Henk
Re: De baan van Trainhenk/ Belgische Gastendag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk/ Belgische Gastendag
Gelukkig was ik in St-Niklaas blijven eten en slapen.
De volgende dag ben ik nog bij Peter langs geweest om zijn baan te bekijken en gebak te eten! Nogmaals dank Peter.

Bijgaand wat foto's van de baan van Peter.

Zoals jullie op de tweede foto zien is het gat nog steeds open en is de buis nog steeds niet gemaakt.
Ik heb Peter op het hart gedrukt om hier nu toch wat vaart achter te zetten.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
En de derde update vandaag!

Door alle drukte de laatste weken niet zoveel tijd kunnen besteden aan mijn baan maar er zijn toch wel vorderingen.
Boven een schaduwstation is de beplating voor het volgende niveau aangebracht en heb ik even wat rails uitgelegd.

Wat mij opvalt is doordat ik nu de rails uitleg een beter beeld krijg van hoe het er straks uit gaat zien.
Tevens kom ik tot de conclusie dat het er op papier/computer wel goed uitziet maar dat de praktijk toch anders uitwijst.
Tijdens het leggen kom ik er steeds weer achter datals je de railgeomotrie van Marklin consequent volgt dit veel problemen oplost.
Zo had ik op dit stuk linksboven met passtukjes een flauwe bocht gelegd van 22,50 maar heb ik deze vervangen door een standaard bocht van 300.
De volgende stap wordt het verbindingsstuk naar het deel langs de lange muur maken.

Henk
   
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Goed dat je een leuke tijd hebt gehad hier in ons Belgenlandje,  :thumbup:
En je update van je baan ziet er weer behoorlijk strak uit,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag naar de open dag geweest van MSG 's-Hertogenbosch samen met drie andere leden van de Amsterdamse Modelbouwers Club.
Primaire doel van deze trip was om te kijken of wij bij de AMC de rij-wensen van de leden met iTrain konden vervullen.
We hebben daar met twee leden, Arthur en Jan, uitgebreid gesproken en letterlijk en figuurlijk een kijkje achter de schermen gekregen. :thumbup:
Daarna uiteraard nog even de banen bekeken.

Ik heb best een aardige kijk op Koploper en iTrain maar op een aantal punten ging er toch weer een wereld open. 
In ieder geval, wij gaan de leden voorstellen om met iTrain verder te gaan.
De MSG 's-Hertogenbosch heeft Koploper vevangen door iTrain om de simpele reden dat ze vinden dat iTrain makkelijker aan te leren is dan Koploper.
Een van de leden van de AMC, die niet zo automatiserings-minded was is volledig om en gaat iTrain aanschaffen.

De MSG 's-Hertogenbosch heeft een prachtig pand aan de rand van de stad in eigendom.
Beneden een aantal banen waarvan een grote Marklinbaan en op de overloop een modulebaan en diverse kleinere banen.
Daarnaaast hebben ze een aantal portocabins die ze gebruiken als zaag- en timmerplek, kantine, etc.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk

Dank je wel voor het plaatsen van de foto's als je nog van zulke wagons hebt. Dan wil ik ze zeker nog eens onderhanden nemen.  :D

Je update van je baan ziet er goed uit, het gaat helemaal goed komen bij jou.  :thumbup: :thumbup:
Het gaat helemaal goed komen lekker rustig verder doen en voor je het weet rijden je locs.  :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Even weer je topic bekeken leuke herinneringen komen er weer naar boven als ik je behandelde ketelwagons zie die door de meester worden behandeld. :thumbup:

En ja ook ik ben bij Peter thuis geweest en heb zitten kwijlen bij zijn mooie baan waar vele mooie details in zitten. :)

En ja je eigen update van je baan die mag er ook zijn kortom je bent lekker bezig. :thumbup:

Ik ben zelf een aantal keer met de gastendag bij de MSG in Den Bosch geweest en altijd is het weer een geslaagde dag want hun banen zijn het bekijken zeker waard net als de verkoophoek waar altijd wel iets tussen zit maar vooral de gezelligheid die de leden geven als je er bent kortom een leuke club mensen wat daar rond loopt. :thumbup: :thumbup:

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Beste Henk,

Even je uitspraken over de MSG/Den Bosch relativeren:

inderdaad, de Maaspoortbaan is van Koploper overgegaan op iTrain

de mensen van de twee N-Banen zweren bij Koploper

de grote Märklin baan is, lang geleden, van Koploper over gegaan op Traincontroller

de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)

Silberberg is 3 jaar geleden overgegaan van Raptor op iTrain.

Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.

Ik ben blij dat jullie veel kennis hebben opgedaan, daar zijn we als verenigingen voor.

Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Anne W,

Dank voor je aanvulling.

Inderdaad je hebt gelijk niet alles rijdt daar op iTrain maar wij gingen als AMC daar heen omdat wij op Houten Digitaal vorig jaar december met Jan van de MSG gesproken hebben en die ons adviseerde om naar Den Bosch te komen.
Zoals ik gisteren al meldde was ons primaire doel om te kijken en vragen of iTrain aan onze wensen voldoet en dat doet het.
Maar het is en blijft en kwestie van smaak van datgene wat jou of club het meeste aanspreekt zonder afbreuk te doen aan andere programma's of systemen.
Ook binnen onze hobby merk ik vaak een "Ajax - Feyenoord" gevoel. Ben je voor het ene dan is het ander niet goed te praten of te waarderen.
Daar probeer ik mij verre van te houden en ik zal ook zeker nooit het andere kamp afkraken. Hobby is voor mij plezier.
Thuis rijdt ik 3rail digitaal en op de club 2rail analoog.

Citaat van: Anne W op zondag 26 maart 2017, 23:13:49
de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)

Ik heb hem op Rail 2017 en gisteren gezien.
Wat heb ik een respect voor die man!
Zoals hij daar bezig was met zijn grote handen en voorzichtig de rijdende treinen beroerde en voelde en 'zag' wat daar reed. 
Het was een genot om hem zo bezig te zien en dat hij ondanks zijn beperking toch zo kon genieten.
Het straalde van hem af.

Citaat van: Anne W op zondag 26 maart 2017, 23:13:49
Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.
Dat kan volgens mij ook niet.
Je moet dan een dictatuur voeren en dan houd je geen 100 leden.

Citaat van: Anne W op zondag 26 maart 2017, 23:13:49
Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.
Onbekend maakt onbemind en zien is geloven.
Toen ik in 2015 lid werd van de AMC zei de voorzitter tegen mij dat er niet digitaal werd gereden, maar de loks hadden allemaal al een decoder en er lagen een paar Roco multimausen. :D :D
Wat hij toen bedoelde was dat het niet de bedoeling was om automatisch te rijden en dat de hele club met de armen over elkaar naar de treinen zouden staan kijken. In december 2015 ben ik met hem naar Houten Digitaal geweest en toe zag hij dat het ook anders kon en zijn weerstand was weg.
Gisteren ging de secretaris om. Hij besloot om thuis ook met iTrain te gaan rijden terwijl hij daarvoor dat helemaal niet van plan was.
Verder was er de wens bij de club om de wissels met schakelaartjes om te kunnen zetten en hij was daar ook een voorstander van.
Sinds gisteren niet meer.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Even je topic bekeken en het ziet er allemaal goed uit.
Heb je ook een foto van de wagon hoe deze uiteindelijk is geworden van de gastendag in St. Niklaas ?

En dit jaar is de gastendag ook weer in Den Bosch, hier ben ik vorig jaar ook voor het eerst geweest. En heb daar een zeer leuke dag gehad.
Als het goed is ga ik dit jaar de brug laten zien die ik aan het bouwen ben.
Niet dat ik dan al klaar bent, maar misschien wel aardig op weg.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Erwin,

Ja hoor die staat ook gewoon in KLIK: dit topic
Links de originele rechts de verouderde versie.
Peter en ik zijn het er nog wel over eens dat er een washing over heen moet en dat gaat ook nog wel gebeuren.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Je wagons zien er geweldig uit, mooi geweatherd,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
We zijn weer een stukkie verder met de baan en het wordt hoog tijd om wat foto's te posten.

Het linker gedeelte aan de tuinkant is al op 24 maart (post #189) geplaatst en daarna ben ik verder gegaan met de lange kanten.

Op foto sized_20170427_182258 overgang is de overgang te zien naar de baan langs de lange muur.
sized_20170427_182315_hfdbaan_1: onder de blauwe plaat komt een mangat.
sized_20170427_182334 brug: de overgang naar de draaischijf en het industriegebied.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
sized_20170427_182525 indus_1: de aanloop naar de draaischijf
sized_20170427_182525 indus_2: de lokatie van de draaischijf (links op de foto) en daarnaast het industriegebied.

Op dit stuk worden nog een paar kleine hoogteverschillen aangebracht.

Verder wordt alles afgedekt met blauwe platen.
"Overdone" misschien maar ik vindt dat je hiermee wel kleien oneffenheden in de de houten platen beter afdekt.

Zodsra de blauwe platen liggen worden de rails uitgetekened en komen daar stroken neopreenband op waarde rails op komen te liggen.

Nog werk genoeg dus.