Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nep bovenleiding

Gestart door baureihe24 zondag 25 december 2016, 13:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nep bovenleiding
baureihe24
gast

Nep bovenleiding
Ik rijd nu alleen maar stoom of diesel. Een elok op een baan zonder bovenleiding kan mij niet helemaal bekoren.
Ik zou gaag op een goedkope manier een soort nep bovenleiding hebben. Dus eigenlijk goedkope eenvoudige masten (maar dan niet die oude lelijke van Märklin), waartussen ik dan op de een of andere manier een draadje kan spannen. Als dat laatste niet lukt, is het rijden van een elok langs bovenleidingsmasten aantrekkelijker dan eloks op een stroomloos traject.

Als iemand iets weet, hoor ik dat graag

groeten Wim
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nep bovenleiding
Hoi Wim,

Je kan de pantograaf wel enigszins in de hoogte beperken, als je er speciaal een draad tussen wil spannen die je dan niet wil raken.

Sommigen fixeren de panto dan met een visdraadje of ander garen zodat de panto niet de maximale stand bereikt, maar er net onder zweeft ;)

Wellicht heeft jouw baan dan misschien toch nog de mogelijkheid om E-lok's in te zetten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Nep bovenleiding
Gerard
gast

Re: Nep bovenleiding
Dat 'probleem' heb ik opgelost door stroomafnemers vast te zetten. Misschien heb je hier iets aan?
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nep bovenleiding
Hoi Wim,

De nieuwe van Märklin of Viessmann zien er een stuk fraaier uit dan de oude van Märklin.
En wil je echt mooi, dan zou je eens bij Sommerfeldt kunnen kijken.
Kost wat meer maar ziet er nog fraaier uit.

Groeten,
Ton.
Re: Nep bovenleiding
baureihe24
gast

Re: Nep bovenleiding
Hartelijk dank voor de reacties. Vooral plaatjes van draad om de panto"s vind ik heel goed bruikbaar en zeer leerzaam. Ik bewonderdie bouwers!
Verder ben ik ook op zoek naar een zo goedkoop mogelijke mast voor de bovenleiding. Sommerfeldt en Märklin zijn prijzig. En ik neem het dus niet zo nauw met hoe en bovenleiding er in het echt uitziet, immers een stuk bovenleiding per rail is ook niet zo goedkoop. Ik wil eigenlijk de bovenleiding meer aanduiden (eerst door de masten en misschien ooit door een of ander draad.
En ja, ik ga natuurlijk in Februari ook naar Houten om daar te kijken.

vriendelijke groet Wim
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nep bovenleiding
Ik weet niet of je het draadje
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59527.0 wel eens bekeken hebt.

Gruezli, alias Jan, heeft zelfgebouwde bovenleiding
Foto bron: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59527.msg1042291#msg1042291


Zelf zegt hij er dit over
zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59527.msg1044633#msg1044633

CiteerBovenleidingmasten naar voorbeeld en geïnspireerd op de FO (CH). Gemaakt van satéprikker, op maat gesneden roerhoutjes en wat stukjes installatiedraad. Kosten ca. NIHIL - 0,05. Aanvullend wat huisvlijt en voila.

Nog een foto van hem (met zwart garen draad):
Re: Nep bovenleiding
baureihe24
gast

Re: Nep bovenleiding
Nee, ik kende dit draadje niet. Die bovenleiding ga ik zeker proberen. Hij hoieft bij mij niet te functioneren, alleen aan te duiden. Moet gaan lukken!

groeten en bedankt Wim
Re: Nep bovenleiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nep bovenleiding
Als de bovenleiding voor voor de beeldvorming wilt hebben, kun ook eens kijken naar masten van de 7000-serie van Märklin. Deze worden momenteel best voordelig aangeboden.

Bij Arnold werd voor spoor N jarenlang een bovenleiding systeem aangeboden met een rubber rijdraad. Hoe kon de pantograaf met beperkt druk langs bewogen worden.

Wellicht is dat voor jou ook een optie.
Re: Nep bovenleiding
Aliebengalie
gast

Re: Nep bovenleiding
Of met elastisch zwart garen , zo'n rol kost niet veel , en staat toch mooi op je baan.
oa:
https://nl.aliexpress.com/item/0-5mm-wit-zwart-nylon-buitenkant-en-binnenkant-rubberen-koord-elastische-koorden-roll-koord-draad-voor/32673060404.html

Ik denk dat ze zoiets ook bij Hobby In Praktijk op de Mijnbaan hebben gebruikt.
7,07 Euro voor 500 mtr.....proberen waard lijkt me.
Alleen hebben ze daar van die hele kleine haakjes aan de bovenleiding masten gebruikt , en die kan ik nog niet vinden.

Misschien heeft iemand dit al is aangeschaft en geprobeerd?

Mvg: Alex
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Hoi Jan

Ik rij ook met e-locs en nep bovenleiding. De masten en draad maak ik zelf. De draad is dun metaal draad (0,6 en 0,4) op klosjes bij Conrad. De palen maken ik van messing H profiel, ook bij Conrad. De isolatoren passen precies. De uithanger (of hoe heet zo'n ding) waar de draad aanhangt maak ik ook zelf (heb een originele er naast voor de maten)

De mast wordt op draad gesoldeerd die dan weer aan de onder en bovenkant met een boutje vast wordt gezet. De "betonnen" voet is een pvx buisjes grijs geschilerd en gevuld met gips.

Dan nog een kwast verf er over en klaar.

Zie bijgevoegde plaatjes

Succes Peter
Re: Nep bovenleiding
Aliebengalie
gast

Re: Nep bovenleiding
Ziet er netjes uit Peter..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nep bovenleiding
 @citaat2 Zeker! Op zich een prima oplossing, functioneel hoeft het eigenlijk (bijna) nooit te zijn en dan maakt een klein verschil in detail een hoop geld uit.
Jammer dat de oudere vakwerkmasten niet zo makkelijk na te maken zijn  :D
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Goedenmorgen

Nog even verder, de draad maak ik ook zelf, eerst een malletje maken en dan draad (op klos) m.b.v. boormachine kaarsrecht maken en dan maar solderen.....

Met het resultaat ben ik best tevreden, voor de foto heb ik het op een stukje piepschuim geprikt (zie je de kleuren beter) de rijdraad overigens moet nog geschilderd (zwart) worden.

Succes

Peter
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nep bovenleiding
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Doet niet onder voor Sommerfeldt.
Re: Nep bovenleiding
nobody
gast

Re: Nep bovenleiding
Dit iets voor je? ===> klik
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nep bovenleiding
Als primax kan, kan Jouef ook. Simpele plastic mastjes waar je zelf even een koperen beugeltje aan kunt rijgen. Die zie je af en toe, 20 voor 2 ? . In mijn arme studie tijd spaarde ik centen, boorde er een gaatje in en soldeerde daar een lasdraad in als staander. Het zwikkie bleef staan, met de lasdraad in het hout onder de rails, en de cent plat op het hout zorgde voor de noodzakelijke stabiliteit (tegen het omkiepen).
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nep bovenleiding
Is dit wellicht iets ?

Zijn indentiek aan de Marklin Masten echter deze zijn helemaal vrijstaand dooor middel van een los voetje waar de mast overheen geschoven wordt, hierdoor staat de mast helemaal vrij

Zeer detailgetrouw.

Ik heb 100 stuks nieuw in doos, voor 1,00 er stuk.






Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Nep bovenleiding
als er nog overblijven heb ik interesse in een serie

Gr Ed
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nep bovenleiding
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nep bovenleiding
Peter,

Mag ik je vragen waar je de messing profielen en de isolatoren vandaan haalt? Ik ben zo onder de indruk van je kunstwerk dat ik zelf ook een poging wil wagen.

Duncan
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Citaat van: KahnofDoen op woensdag 01 februari 2017, 11:13:09
Peter,

Mag ik je vragen waar je de messing profielen en de isolatoren vandaan haalt? Ik ben zo onder de indruk van je kunstwerk dat ik zelf ook een poging wil wagen.

Duncan

Tuurlijk mag je dat vragen Duncan, daar is een forum toch voor  :D. Ik heb ze bij een zaakje in Leeuwarden gekocht maar Conrad heeft ze ook. Op de conrad site even zoeken op "messing profiel". De isolatoren heeft conrad ook, ook even zoeken op  "isolator modelspoor"

De draadstang heb ik bij een ijzerboer gekocht deze moet van messing zijn want de gamma/karwei/formido verkoopt alleen "ijzer" draadstangen en willen heeeeeel slecht tot niet solderen.

Eerst een klodertje op een stukje draad stang, dan een malletje gebruiken om de mast er loodrecht op te krijgen en dan de soldeer bout er ophouden. De mal heb ik gemaakt omdat messing de warmte heeeeeel goed geleidt en je de mast dan niet vast kunt houden met je blote handen. De uitliggers heb ik (ik meen) van 0,6 draad gemaakt de isolator past dan precies (anders 0.4) , ook bij conrad verkrijgbaar.

De rijdraden maak ik van die 0,6 en 0,4 (ook middels een malletje....) De verf, gewoon die van Revell of Enumal (??) donkergroen voor de mast en grijzig voor de uithanger de rijdraad maak ik (denk ik) zwart of ookl heel donkergroen. Gewoon even bij de modelbouwzaak in het schap kijken naar wat je mooiste kleur vindt.

Het is even knutselen maar dan is het resultaat er ook naar, toch?

Hier heb ik ook info vandaan (voor de maten van het profiel) https://mancave.conrad.nl/maak-een-bovenleiding-naar-nederlands-voorbeeld/

Succes!!




Peter
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nep bovenleiding
Prachtig, ik kan niet anders zeggen. Dank voor de uitleg en de link. De website waar naar wordt gelinkt vanaf de Conradse mancave bestaat helaas niet meer. Maar met een beetje pielen krijg ik de maatvoeringen misschien van de foto die op de wel bestaande pagina staat.

Ik zit nog steeds in de wachtstand voor m'n baan. Van de zomer verhuisd, zat plek, maar eerst de laatste zaken in het huis opklussen; daarna gezinsuitbreiding en dan is de zolder leeg genoeg. Geen hele grote ruimte; maar groot zat voor nu (als het echt beklijft kan ik naar het souterrain en heb ik meer plek, maar eerst maar een beetje op de vierkante meter hobbyen).

Ik bewaar dit in ieder geval :)
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Citaat van: KahnofDoen op woensdag 01 februari 2017, 20:56:29
Prachtig, ik kan niet anders zeggen. Dank voor de uitleg en de link. De website waar naar wordt gelinkt vanaf de Conradse mancave bestaat helaas niet meer. Maar met een beetje pielen krijg ik de maatvoeringen misschien van de foto die op de wel bestaande pagina staat.

Ik zit nog steeds in de wachtstand voor m'n baan. Van de zomer verhuisd, zat plek, maar eerst de laatste zaken in het huis opklussen; daarna gezinsuitbreiding en dan is de zolder leeg genoeg. Geen hele grote ruimte; maar groot zat voor nu (als het echt beklijft kan ik naar het souterrain en heb ik meer plek, maar eerst maar een beetje op de vierkante meter hobbyen).

Ik bewaar dit in ieder geval :)

Das te veel eer ....  :P Raar, de url werkt bij mij in het berichtje gewoon, heb je ook geprobeerd te kopieren en te plakken in een nieuwe sessie van de browser?

Ik herken het. Toen wij net verhuist waren naar waar we nu wonen wilde ik eigenlijk ook meteen aan de slag maar goed, er moest nog een terras aangelegd worden, een tuin, een schutting, bestrating en 3 kleine kinderen die rond huppelden, na een jaartje of 2 ben ik "pas" begonnen.

Peter
Re: Nep bovenleiding
Aliebengalie
gast

Re: Nep bovenleiding
Was zeker even buiten gebruik , de URL werkt hier namelijk ook prima hoor.....inderdaad als hij bij jou niet werkt , de gehele url copyeren en in je bovenbalk plakken.  :thumbup:

Mvg: Alex

Ps: ik hoef geen boven leiding , maar de uitleg hier is klasse.
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nep bovenleiding
De URL hier werkt wel, maar op die pagina staat weer een link naar de site van de schrijver; die werkt niet. Hij verwijst naar maatvoeringen die op z'n site staan voor de mallen. Maar de site is dus niet meer operationeel.
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nep bovenleiding
Hier de juiste verwijzing van de website, hij heeft een nieuwe url gekregen

http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/hoofdpagina/ns-bovenleiding-tekeningen-in-ho-en-n
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nep bovenleiding
Dank!
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nep bovenleiding
Citaat van: pjotterke op woensdag 01 februari 2017, 19:01:05

De draadstang heb ik bij een ijzerboer gekocht deze moet van messing zijn want de gamma/karwei/formido verkoopt alleen "ijzer" draadstangen en willen heeeeeel slecht tot niet solderen.

Niet helemaal juist hoor. Je kan gerust metalen draadstangen aankopen.  Stukken goedkoper als messing !!   Deze 3 mm metalen draadstangen solderen trouwens perfect .  Heb hier al meer dan 100 masten mee gemaakt en kwasi niet kapot te krijgen. 
Zit wel een klein truukje achter om een goede solide verbinding te krijgen maar dat zie je ook in mijn bouwdraadje.

Verder kan je bepaalde kleine onderdelen bij Sommerfeldt aanschaffen (  vooral de gebogen draadhouders voor onder aan de draagarm en de kleine draadoogjes.
Ook de juiste maat isolatoren kan je los aanschaffen.

Kijk meer eens op mijn bouwdraadje in onderstaande link.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45818.msg821265#msg821265

Groetjes
Peter
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
ijzer draadstang soldeert wel ?? en daar kom je nu mee ... .wel potverdrie.....  :D na goed, ik ga je truukje even bekijken.

In elk geval bedankt.

Nu hoef ik niet de wereld aan masten te maken dus aan 2 draadstangen had ik genoeg, maar inderdaad ze kosten wel aardig een paar eur........ maar what ever als een hobby geen geld mocht kosten...

Edit Herman05: citaat volledig voorgaande bericht verwijderd.
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Heb even gekeken en ik moet zeggen petje af hoor, ziet er erg mooi uit  :thumbup: :thumbup:

Dat boren heb ik in eerste instantie ook geprobeerd maar het boortje liep (en loopt) steeds weg. Zet je het mastje vast in een bankschroef(je) of zo, een boorstandaard lijkt me haast wel een verplichting voor rechtboren (voor de dremel)

Maar dit snap ik even niet "Het H profiel boor ik eerst door in de binnenkant, dan pas op de H kant zelf.  Zo schiet de boor niet zijdelings weg" (wel waar je boort hoor maar waarom loopt je boortje niet weg op deze manier...... )

Als je H bekijkt eerst in het liggende streepje boren --- daarna pas in de vertikale | | dat bedoel je toch?

Peter
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nep bovenleiding
Inderdaad boren dmv een dremel in een boorstandaard.

Als je het  H profiel op deze H manier onder de boor legt, dan boor je dus eerst een gaatje in het brede vlak.   Nadien 90° draaien en doorboren op dezelfde plaats op de I kant . Op deze manier is de kans dat de boor zijdelings wegschiet bijna volledig geëlimineerd omdat het meeste materiaal tussen in daar al weg is.   
Als ik dan de uithouder mast erin soldeer  dan laat ik het gaatje in de H kant gelijk dichtvloeien met voldoende soldeer.   Aansluitend het overtollige soldeer met een dremel slijpschijfje wegslijpen ( veiligheidsbril opzetten !! )  en je uithouder zit niet alleen muurvast maar je hebt tevens terug een volledig gave mast.   Na schilderen zie je er zelfs niets meer van terug.   

Mvg
Peter

Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nep bovenleiding
Citaat van: Petdig1 op maandag 06 februari 2017, 12:50:09
Inderdaad boren dmv een dremel in een boorstandaard.

Mvg
Peter

Dank, dat wordt dan eens kijken voor een dremelstandaard, ik ga het eens proberen, ik vind de mastjes die je in je draadje hebt staan echt geweldig om te zien hoor, ik vond die van mij ook mooi maar als ik dat dan zien, is dat van mij maar "prutswerk"  :D Vooral die met de dubbele uitleger vind ik prachtig  :thumbup: :thumbup: (ook al is de laatste update in dat draadje van 2013).

In een ander draadje (over de diorama) zie ik dat je de standaard marklin masten gebruikt? Zo ja, dan vraag ik me het volgende af, op foto 20131121_140915.jpg zie ik dat je de uithanger (de onderste draad waaraan de rijdraad hangt) aan de (?originele?) Marklin mast hebt gemaakt, hoe?  vraag ik me dan meteen weer af, (lijkt een beetje op een messing profieltje)

De eindmasten vind ik ook geweldig de afspaninrichting is die ook zelf gemaakt?

Ik heb nogal wat "oude" Marklin mastjes liggen dus als ik die nog zo kunnen gebruiken,  hmmmmmmm  :D

Ben jij, zoals de duiters zo mooi kunnen zeggen "ein Feinwerkmechaniker"?  :thumbup: :thumbup: Je foto's is voor mij weer een mooie bron van inspiratie. dank!!

Peter
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nep bovenleiding
Dag Wim,

Ik lees nu pas je draadje. Ik maak inmiddels ook zelf bovenleidingdraad (PROFI!) en gebruik daarvoor verkoperd ijzerdaad van SOMMERFELDT: 0.5 mm voor de rijdraad, 0.4 mm voor de bovendraad en 0.35 mm voor de hangdraden (resp de cat.nrs 088 - 089 - 090). 20 draden van 50 cm lengte per verpakking tegen de huidige prijs van 5,- euro per zakjes. Laat zich prima solderen! 

Ook ik heb daarvoor een soldeermal gemaakt en dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Na een derde ronde het gewenste resultaat bereikt: maatvoering heb ik de Sommerfeldt PROFI-rijdraden aangehouden.

Mocht je iets meer willen weten lees dan HIER
Re: Nep bovenleiding
baureihe24
gast

Re: Nep bovenleiding
Dank voor je reactie! Ik ga aan de gang met iets proberen.

vriendelijke groet Wim
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nep bovenleiding
Dag Wim,

Ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar je vorderingen! Al het een en ander geprobeerd??
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nep bovenleiding
Ik heb voor de modelbaan van PvKPN in Den Haag zelf masten en portalen gemaakt van messing H profielen en strip. Deze heb ik bij de metaalwinkel in Rotterdam gekocht. Lengtes van 1 meter. Goedkoper dan bij de modelbouwwinkel en internet.
Naast enkele masten heb ik ook portalen en spanmasten gemaakt. Als isolatoren heb ik 3 kleine kraaltjes uit een knutselsetje van de Action gebruikt, deze zijn wit geschilderd.
Ook een schakelstation is zo tot stand gekomen.
Re: Nep bovenleiding
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Nep bovenleiding
Erg mooi gemaakt !!  :thumbup: :thumbup: :thumbup: