Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Marc,

Leuk en mooi gemaakt, ga ook met zoveel mogelijk scenario modules werken.
als je ergens bij moet zijn kan je dat makkelijk wegnemen.



Groeten


Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
- Bedankt allemaal! :)

- Ceess, omdat Charlie al een mooi testverslag met filmpjes had gemaakt over de V80, heb ik dat maar achterwege gelaten.

- Peter, ik vind het werken met dit soort modules ook ideaal. Je kunt het rustig in je woon- of knutselkamer in elkaar zetten en als er later nog iets aan moet gebeuren, dan koppel je het los en pak je het zo mee.

Voor het overzicht heb ik nog een foto gemaakt van de linkerkant van de baan met het baanwachtershuisje en het nieuwe gedeelte daarachter. Ik zie alleen dat ik de overgang tussen de steentjes en de weide (ongeveer in het midden van de foto) nog wat subtieler moet zien te krijgen. Maar eens kijken hoe ik dat kan gaan doen.



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16

Hoi Marc !

Dat is een mooi stukje scenery geworden  :thumbup:
Je zou het tempex nog met een mengsel van verf, verdunde houtlijm en fijn zand kunnen kwasten. Heb er goede ervaringen mee  ;)
Ik gebruik ook wel eens mengsels van verf, water en voegenwit op de piepschuim. Is zelfs nog te schuren.
Beide manieren vullen de gaatjes goed op.

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Tony, achteraf gezien had ik het piepschuim misschien toch nog iets meer moeten bewerken. Bedankt in elk geval voor de tip, daar kan ik wat mee! Ik neem aan dat je deze methode ook gaat gebruiken bij de muren van je nieuwe station? Ik ben benieuwd hoe dat er dan straks gaat uitzien.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Dat ziet er  al goed uit dit stukje scenery. Wellicht ook wat gras mengen in andere kleuren. Het is nu iets teveel groen. Maar dat kan je altijd nog doen. Verder erg leuk.

Gr henk
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Hallo Marc,

Leuke baan heb jij, vind het ook mooi om te zien hou jij dit doet in een relatief kleine ruimte, pet je af. :thumbup:
Blijf je volgen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Marc,

Mooi stukje scenery. :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
 :)
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuw stukje 'scenery' - 12/02/16

Ga ik zeker doen, Marc !

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Het is alweer een tijdje dat ik met de baan bezig was. Het motorseizoen is aangebroken en meestal wordt het dan ook wat rustiger in het kleine 1:87-wereldje.

Maar goed, sinds zaterdag is er een nieuwe wagon op het rangeerterrein aangekomen. Een nieuwe zes-asser beladen met stalen profielen (Märklin 48680). Meegekomen uit Houten zijn twee - nou vooruit, drie dan - bewoners die eerder in een bos dan op een wagon thuis horen. Geen idee wat die rare snuiters daar aan het uitvoeren zijn.



Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Mooie wagon Marc. :thumbup: :thumbup:
Het zijn wel goede bewakers die 3 rare snuiters voor je staal. :D
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Marc

Dat zijn heel knappe wagons, heb hier wagons staan met staal rollen 3X en 1x staalplaten.

Verder ja die rare snuiters jaag die maar vlug weg hoor.  :D :D  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
-Marc:
Volgens mij zijn het houthakkers die verloren gelopen zijn, en denken dat ze met hout bezig zijn,  >:-D
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Intussen heeft het spoorpersoneel de rare snuiters toch maar weggejaagd. Ze zitten nu weer opgesloten in hun doosje. Als het bos (ooit) klaar is, mogen ze er weer uit.  >:-D

Peter, deze zes-assers vind ik zelf ook inderdaad prachtig. Ik heb inmiddels een zestal van deze wagons (aangevuld met twee vier-assers), allemaal met een een of andere andere metaal-lading. Samen een mooi treintje voor achter de E 50.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16

Mooie wagen en vooral ook mooie lading, Marc  :thumbup:

Die snuiters zijn niet zo vreemd hoor; in de boomstronk zit een joekel van een boktor en zodra die stronk door de houthakker gespleten wordt, schiet de jager hem voor zijn raap. Als het schot niet dodelijk is, grijpt de hond hem alsnog bij zijn kladden  :o)

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Hallo Marc,
Dat is een zeer mooie wagon.
Je hebt ook een erg mooie baan. :D
Veel rijplezier met je de wagon. :)

Groeten,

Remco
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
- Tony, dat zal het zijn! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. :D

- Remco, bedankt!

Groet, Marc
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Citaat van: 10103 op maandag 30 mei 2011, 21:34:36
Anders moet het op die plekken inderdaad maar met een enkele geleide draad tot stand komen.
Ik lees je draadje voor het eerst, van achteren naar voren. En zie dat Harry je kundig heeft beantwoord: 65 mm is de minimale afstand tussen bovenkant rails en onderkant bovenleiding.

Maar er zijn van die plekken waar je domweg de ruimte niet hebt, niet zult hebben, en dat weet je bij aanvang, bij de planning van de baan. Ik zat daar vroeger ook mee, en heb uiteenlopende oplossingen uitgetest:

1. Aluminiumfolie (koperfolie) kleef je op het hout van de onderkant van je brug of passage.
dit is absoluut de dunste oplossing, je spreekt over tienden of hondersten van een mm, en het enige wat je hoeft te doen is een elektrische draad (ouderwetse PTT-kabel ader werkt het lekkerst) er door heen steken en vastlijmen. Blanke draad op folie. Bij mij werkte dat ruim 20 jaar zonder problemen.

2. Frees een voor  boven de baan, in de plaat boven de rails met een freesje van circa 1 mm, en lijm met BisonTix daarin een lasdraad vast. Mijn ervaring is met FSC multiplex. Gaat ruim 15 jaar mee, zonder los te laten. Om het los te krijgen na 35 jaar moet je er hard aan rukken. Werkt uitstekend, maar steekt wel ruim 1-1,5 mm uit de plaat.

3. Knip een N-spoor (of h0-spoor) flexrail dwars op de bielsjes overlangs door; je hebt dan twee spoorstaven met halve bielsjes eraan. De bielsjes lijm je met 2-componentenlijm aan de onderkant van het hout van je brug of passage. Het plastic laat in geen jaren meer los, en de spoorstaaf dient als bovenleiding. Werkt uitstekend.

Middel 1,2 en 3 hebben als nadeel dat die plank erboven naadloos de sporen op de baan eronder moeten volgen. Het grootste gevaar: krom trekkend hout.

Daar naast heb ik andere opties leren kennen op het forum:
a. Metalen verpakkingsband met gaatjes (afstelbaar met draadstangen vanaf de zijkant), en leverbaar zowel self made als van officiele merken. Nadeel je hebt dan moertjes van minimaal 2-3 mm nodig, dus die afstand wordt vanzelf wat groter.

b. Zijlegger geboord in een staander: als je voldoende paaltjes of draadstangen hebt om de bovenbaan op te monteren, dan heb je automatisch staanders waarin je zijleggers kunt boren. Onder die zijleggers hangt je draad.

c. Ronduit ingenieus maar onnavolgbaar was de tip in een Zwitsers tijdschrift. Je neemt plat aluminium profiel.
Je boort daarin gaatjes van 0,5 mm. Je gaat naar een Volkswagen garage en bestelt daar rubberen bevestigingen voor sierstrips. In die 0,5 mm grote gaten druk je zo'n VW-sierstrip houder in.
In de sierstriphouder past exact een lasdraad van 1,5 mm (alsof het ervoor gemaakt is).

Voor mij is tip C onnavolgbaar. Ten eerste omdat ik geen auto rij, dus geen garages ken, geen idee heb waar de PON tegenwoordig zit (vroeger zat hij in m'n geboortedorp op 100 meter afstand), en al helemaal niet of VW's nog steeds sierstrippen hebben die op dezelfde wijze als 30 jaar geleden worden vast geclipst.

Maar in alle gevallen 1,2,3 en a,b,c  ben je voor je bovenleiding constructie zelf hooguit 8 mm kwijt.
Dus vanaf bovenkant rails tot onderkant van de plaat erboven ben je maximaal 65+8= 73 mm kwijt, en minimaal 65,015 mm (bij folie).
Re: De modelbaan van '10103' - Nieuwe wagon - 04/07/16
Hoi Jan Willem,

Ik moest even terugbladeren om te kijken waar het ook weer precies om ging. :D
Bij de bouw van de baan wilde ik toen rekening houden met eventuele bovenleiding die later geplaatst zou kunnen worden. Maar op sommige plaatsen zou dat vanwege de hoogte niet met de standaard paaltjes kunnen. Inmiddels rij ik al zo'n vijf jaar met de panto's omlaag en zie ik bovenleiding zo snel nog niet komen. Dat zal waarschijnlijk pas gaan gebeuren bij een nieuwe baan in een grotere treinenkamer (ooit...)

Ik heb echter met veel interesse je tips gelezen. Vooral het idee om een halve flexrail te gebruiken bij lage gedeeltes als plaatsvervangende bovenleiding vind ik een hele mooie. Die ga ik onthouden! :thumbup: 

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Afgelopen weekend ben ik begonnen met een klein verbeteringsklusje aan mijn baan.

We beginnen met een oud stukje laminaat dat nog ergens rondslingerde in huis:



Op de onderzijde wordt een laagje kurk geplakt om de juiste hoogte te krijgen:



Vervolgens worden op de bovenzijde vier van deze platen met steentjes-motief van Auhagen (52408) geplakt. Het mooie aan deze platen is dat ze vrijwel naadloos in elkaar passen en dat je de gewenste oppervlakte zo groot kan maken als je wilt. De motiefjes die in elkaar grijpen heb ik hier al aan de linkerkant weggesneden:



Nadat de platen vastzitten, komen er aan de zijkant houten balkjes tegenaan:



Vervolgens alles in de verf zitten en heel lichtjes verweren:



En dan hebben we een nieuwe bodemplaat voor het station! De originele plaat vond ik zelf altijd iets aan de kleine kant (ter vergelijking), vooral aan de perronzijde. Dat is nu opgelost:


Nu zijn we er nog niet, want er moet nog het een en ander aangepast gaan worden. Maar dat is voor de volgende keer.  :)

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Hoi Marc,

Dat is heel mooi gedaan, leuk en top dat brengt me op een  :idea:



Groeten


Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Marc,

Mooi gedaan hoor. :thumbup: :thumbup:
Inderdaad is het perrongedeelte nu veel breder dus mooier als de oorspronkelijke plaat. :) :)
Mooi gefotografeerd ook trouwens. :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
-Marc:
Prachtig ineen geknutseld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Bedankt heren!

Intussen weer wat kleine dingen gedaan. Omdat de originele bodemplaat nu weg is, moest er ook een nieuwe vloer komen voor het 'wisselkamertje'. De medewerker daar heeft nu een eiken houten vloertje gekregen:



Ook moest er een nieuwe trap gemaakt worden zodat de reizigers op het perron kunnen komen:



Die uiteraard ook weer in de (beton) verf gezet werd:



Met het resultaat ben ik nog niet zo tevreden. Het lijkt een wat megalomane trap voor zo'n klein dorpsstationnetje. Misschien moet ik die toch wat minder breed maken.
Heel wat bescheidener is in elk geval het kleine opstapje naar de zijdeur. Ook die moest opnieuw gemaakt worden (samen met nog twee andere), aangezien het vorige opstapje aan de oude bodemplaat vast gegoten zat:



Prettig is wel dat de Schienenbus nu in zijn geheel langs het perron past. Dat was ook een van de uitgangspunten:


De volgende aanpassingen betreffen de verlichting en nog wat andere zaken die op het perron komen.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
-Marc:
Ik vindt de trap niet misstaan, je zou kunnen aan de zijkanten en één in het midden wat leuningen maken dat breekt de breedte van de trap wat
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Hi Marc,

Dat pak je weer netjes aan (Y)
Kan je bij de rand van het perron geen extra rand maken, tussen de verticale staanders?
Van dezelfde maat, zodat die staanders niet uitsteken...
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Echt een prachtige baan, ik doe een boel ideeën op. Mooi gebouwde baan en leuk bedachte details. Dit motiveert mij om ook een reportage te gaan maken.

Jeroen
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Citaat van: Jørg op dinsdag 12 juli 2016, 16:29:22
je zou kunnen aan de zijkanten en één in het midden wat leuningen maken dat breekt de breedte van de trap wat

Goed idee, dat zou een oplossing kunnen zijn!

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 12 juli 2016, 16:45:17
Kan je bij de rand van het perron geen extra rand maken, tussen de verticale staanders?
Van dezelfde maat, zodat die staanders niet uitsteken...

Dit 'ontwerp' heb ik eigenlijk overgenomen van de originele bodemplaat, hoewel de verticale balkjes daar wel mooier oogden. Ik neem aan dat je zo'n rand voorstelt om zo de afstand tussen perron en trein te verkleinen?

Citaat van: Grensgeval op dinsdag 12 juli 2016, 17:40:40
Echt een prachtige baan, ik doe een boel ideeën op. Mooi gebouwde baan en leuk bedachte details. Dit motiveert mij om ook een reportage te gaan maken.

Bedankt! Zo'n eigen 'modelbaan-draadje' is zeker leuk om te hebben. Dan kun je zelf ook nog eens terugkijken hoe je baan tot stand is gekomen. Bovendien kijken er een heleboel mensen mee die je allerlei goede tips geven! :)

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Yes, en het ziet r beter uit (vind ik :P)
Zie de paint tekening, oranje is de toevoeging.
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Het eikenvloertje is prachtig mooi daar zullen de preisertjes heel blij mee zijn. :)
De trap vindt ik niet verkeerd en met een leuning ertussen vindt jij hem ook geslaagd dan Marc. ;)
De schienenbus staat inderdaad mooi voor het perron. :thumbup: :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Vandaag heb ik nog wat kleine aanpassingen uitgevoerd.

Allereerst het voorstel van Simon maar eens uitproberen. Houten tussenlatjes gemonteerd:



Terwijl de lijm droogt, de perronlampen in de tussentijd plaatsen:



Dan de perronverbreding verven. Dat ziet er inderdaad zo beter uit. Bedankt Simon!



Meteen het andere idee van Jörg toepassen. Ook dat is beter zo. :thumbup:



Nadat de draadjes zijn aangesloten voor de verlichting en de Preisers weer vastzitten, ziet het er dan als volgt uit:




Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Hallo Marc,

Ik vind het zeer geslaagd.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Hoi Marc,


Dat is heel knap gemaakt, doe hier gelijk weer leuke dingen op die ik ook kan toepassen op mijn baan.  :P
Ziet er allemaal heel goed en mooi gemaakt uit, die vloer is heel knap gedaan.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
-Marc:
Veel beter zo, vindt ik ook, misschien nog eens proberen om aan de zijkanten van de trap een leuning te plaatsen, maar het zou kunnen dat het iets te wordt, voor de rest ziet de aankleding van je perron er zeer goed uit.
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Marc,

En het wordt mooier en mooier. :thumbup:
De aanpassingen zijn goed gelukt en mede daardoor straalt het totaal plaatje een heerlijke rust uit. :)
De laatste foto is schitterend mooi en goed gefotografeerd ook. :) :)
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Ik kan niks anders dan een duim opsteken  :thumbup:
Waar haal je die latjes? Wil dit op eenzelfde manier gaan aanpakken...
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Bedankt weer voor jullie reacties. :)

Simon, die latjes haal ik gewoon bij de modelspoorwinkel bij mij in de stad. Die hebben een uitgebreide collectie van dit soort houten latjes in allerlei maten.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Marc

Is dat balsa hout dan heb ik ook een winkel waar ze veel hebben, leuk idee om dat zo te maken.




Groeten


Peter
Re: De modelbaan van '10103' - Verbeteringsklusje - 11/07/16
Hoi Peter,

Ik denk inderdaad dat het balsahout is. Het is namelijk vrij licht en ook qua kleur en hoe het aanvoelt lijkt het daarop.
Je hebt wel een scherp mes nodig om het te snijden, anders kan het makkelijk gaan rafelen en versplinteren. Met houtlijm kun je het goed aan elkaar vastmaken.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Boodschappenlijstje 2017
Zojuist de Märklin Nieuwigheden 2017 eens op mijn gemak bekeken. Voor mij toch altijd een van de leukste momenten van het nieuwe jaar. Deze keer heb ik het eens anders aangepakt door niet in het Nieuwigheden-topic te kijken wat er al uitgelekt is aan nieuwe modellen (moeilijk, want je bent toch erg nieuwsgierig...). Ik wilde me dit jaar gewoon laten verrassen door de PDF-folder als die online kwam te staan. Kijken of er iets leuks uit periode III voor mij bij zit. Vandaag was het dan eindelijk zover. Lekker een biertje en wat te knabbelen erbij gepakt en genieten van het mooie, nieuwe spul!

Mijn eerste indrukken? Dit zou wel eens een duur jaar kunnen worden! :D

Al op pagina 3 begon ik blij te kijken, toen ik daar op het kleine fotootje de blauw-beige E10.12 met rijtuigen zag staan. De eerder uitgebrachte 37106 had ik helaas gemist en dit leek een mooie herkansing te worden voor mij. Maar helaas, het is een 30000-uitvoering, een oude, 'klassieke' uitvoering. Niets voor mij dus.

Maar de 37008 (V100.20) van MHI gaat er wel komen. De 37003 (V100.10) stond al op mijn verlanglijstje, maar deze uitvoering vind ik nog iets mooier. De drie-assige Umbauwagen passen ook goed bij mijn loc-materiaal, mooi dat die er nu weer zijn. Daar zal ik wel twee setjes van gaan bestellen. Net als één of twee van die vijf Schwerlastwagen.
Tja, en dan de Turmtriebwagen (39974). De afgelopen jaren heb ik af en toe al eens zitten zoeken naar de vorige periode III-variant (39971) hiervan, maar die heeft alleen een handbediend werkplatform. Dan is de nieuwe wel een stukje leuker met daarbij ook een digitale panto-bediening. Alleen die prijs.... Daar zal ik toch nog eens over moeten nadenken.

Voor mij kan het dus een leuk jaar worden. Niet zozeer vanwege de compleet nieuwe constructies, maar meer door de verbeterde modellen en varianten die ik nog miste. :)

Groet, Marc   
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Dit weekend is een wel erg vreemde eend hier het Bw opgereden. Niet alleen ziet de loc er nogal apart uit, maar ook de fabrikant is compleet nieuw.
Na alle Märklin-locs die ik de afgelopen jaren heb gekocht staat er namelijk nu eentje van Fleischmann op de baan. Een E60 of Bügeleisen.

De afgelopen jaren ben ik de Altbau-Elloks eigenlijk steeds leuker gaan vinden. Naast de E69 die ik al een tijdje had en E93 die twee jaar geleden werd aangeschaft is dit dan nu de derde loc uit die 'familie'.
Toevallig zag ik een tijdje terug een mooi filmpje over dit model en ook de besprekingen die ik kon vinden, waren positief over de loc. Via ons forum kwam ik er achter dat de AC-variant van deze loc toch wat kleine aanpassingen nodig heeft om op Märklin rails te kunnen rijden, maar dat is nu (bijna) allemaal goed gekomen.

Fleischmann levert het model voor wisselstroom uit met 'telex'-koppelingen van Roco. Die kunnen echter tegen de wat hogere puko's aankomen bij wissels en kruisingen. Zo ook bij mijn exemplaar. Aangezien ik ze toch al niet zo mooi vond, heb ik ze aan achterkant - daar waar de koppeling inderdaad te laag hangt - maar verwijderd en vervangen door een normale koppeling. Aan de voorkant kon hij blijven zitten.
Alleen de sleper is nog niet perfect. Hij maakt af en toe wat teveel geluid en zorgt er ook voor dat de loc bij het rijden over ontkoppelrails kan blijven hangen. Die moet dus nog wat verder afgesteld worden. Verder is het een erg fraai locje. De motor loopt soepel en stilletjes, het geluid is erg mooi en rangeren gaat ook prima.

Fleischmann heeft dit model ook al in een DRG-variant en in een rode periode IV-versie uitgebracht. Ik heb nog even zitten twijfelen of ik misschien moest wachten op een rode versie uit de latere periode III, maar het is toch deze geworden. Het groen met rood uit de jaren vijftig vond ik toch net iets mooier. 




Groet, Marc

Ps. In mijn bespreking van dit model zijn nog meer foto's van de loc te vinden.
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Veel plezier ermee :important:
Ik heb de grijze variant ===> klik
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Bedankt Wim!
Ik wist dat jij de DRG-variant had, want ik had jouw draadje over dat model al goed bekeken. Zodoende wist ik ook dat er problemen met de koppelingen zouden kunnen zijn.

Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017

Hoi Marc,

Een tijdje niet gekeken en nu zie ik dus je verbeteringen bij het station en je mooie nieuwe vreemde eendje in de bijt  :P
Smulfactor 10, dus  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Dag Marc,

Mooie nieuwe aanwinst. Zelf heb ik de E60 als naar digtaal omgebouwde 3157 in de collectie.
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
 @citaat Mooi. Maar dat is een Märklin product. 't gaat hier over die van Fleischmann.
Märklin heb ik óók ===> klik
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Tony en Dick, bedankt! :)

Inmiddels nog een kleine ingreep toegepast aan de onderzijde van de loc. Daar zit een soort hekwerkje dat de remschoenen tussen de wielen vasthoudt. Helaas is het een beetje knullig geconstrueerd qua vorm, zodat de punt van de sleper er in vast kan blijven haken als de loc over een ontkoppelrail rijdt. Dat is dus nu opgelost.

Verder maar meteen wat plaatjes geschoten van wat oud vrouwvolk. De oma's zien er nog goed uit, ondanks hun hoge leeftijd.





Groet, Marc
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
 :thumbup:
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker strijken! - 25/01/2017
Dat zijn mooie plaatjes van oude dames :D
Re: De modelbaan van '10103' - Lekker dieselen! - 08/05/2017
Dit weekend is er weer een nieuw locje aan komen rijden. Dit type stond al een tijdje op het verlanglijstje en de vraag was vooral, welke versie (en van welke fabrikant) het ging worden.
Maar voilà, de V100.20 (37008) van Märklin! Ik heb nog even over de V100 van Brawa nagedacht, maar het is dus toch deze 2017-variant uit Göppingen geworden. Een mooi dingetje dat voor meerdere doeleinden ingezet kan worden. Voorlopig staat hij voor een setje drie-assige Umbauwagen (43183) die ook net nieuw zijn. Een testberichtje zal binnenkort wel weer volgen.

Groet, Marc