Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een nieuwe start

Gestart door doef dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Mooi bomenwerk,  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
peterp
gast

Re: Een nieuwe start
Zie nu je draadje. Ziet er erg goed uit. Ga binnenkort ook beginnen met bomen.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
Moet zeggen dat je uitleg bij het maken van je struiken en bomen duidelijk is en tot het zelf proberen uitnodigd . Duidelijk en klaar. Het kan zo in een instructieboekje .

MVG Michel
Re: Een nieuwe start
Tnx michel! Ik probeer idd zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Wie er wat aan heeft mag er zijn voordeel mee doen.

@jorg en peter: dank voor jullie reacties
Re: Een nieuwe start
boompjes in model geknipt, takjes bijgebogen en de takken een kleurtje gegeven. Straks begroenen...
Re: Een nieuwe start
Ik ga in een beetje meer detail door het begroenen deze keer.

Eerst spuit ik van onderen de takken in met spuitlijm. Dat moet voorzichtig gebeuren, ontzie de stam een beetje. Dat is mijn niet helemaal gelukt bij onderstaande boom. Dan met de grassmaster van onderen grasvezels van 6 mm erop. Dan van bovenaf goed blazen zodat de vezels zich naar onderen richten. Ik heb metéén daarna nog een laagje 6 mm vezels aangebracht, maar eigenlijk kan ik beter even wachten om te drogen. Door de kracht van de spuitlijm (dat waait toch altijd een beetje) blaas je namelijk weer vezels naar boven. Enfin, nog een keertje goed blazen om de vezels weer naar onderen te krijgen, en dan heb je dit. Ook goed te zien: ik pak het onderste stukje stam in met aluminiumfolie zodat dit mooi blijft.
Re: Een nieuwe start
En dan verder. Weer van onderen inspuiten met een beetje spuitlijm (voorzichtig!). Dan 2,5 mm vezels erop. Van boven weer goed blazen en aan de kant zetten om te drogen.

Spuiten en begrassen uiteraard niet op dezelfde plek doen. Ik begras op oude kranten, dan schud ik de vezels die er langs en doorheen vallen (en dat zijn er veel!) netjes weer in een bakkie. Kan ik ze opnieuw gebruiken.

Wel merk ik dat ik niet te enthousiast moet zijn met de 2,5 mm vezels. Ik vind de linkerboom eigenlijk iets te dicht geworden. Ik vind het persoonlijk mooier wanneer ze iets opener zijn.
Re: Een nieuwe start
En dan verven. Ik gebruik zijdeglans spuitverf van de karwei. Donkergroen en donkerbruin. Donkergroen om de boom netjes dennengroen te krijgen. Van onderen breng ik dan nog wat bruine verf aan. Vaak zie je dat daar wat verdorde takken hangen.
Re: Een nieuwe start
en wat eindplaatjes...
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Weer een schitterend resultaat, zeker die boom die onderaan enkel takjes heeft die niet begroeid zijn,  :thumbup:
De felgroene bomen vind ik iets minder geslaagd, maar het is altijd en kwestie van uitproberen. >:-D
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Een nieuwe start
Hallo Doef,

Zien er zeer goed uit, en bedankt voor de mooie uitleg. :thumbup: :thumbup:

Ga je ook nog loofbomen maken ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Een nieuwe start
@jorg: dankjewel voor je reactie.

@erwin: dankjewel! Loofbomen? Ja hoor. Op pagina 7 onder  #327 staat al een voorproefje. Maar grotere komen er ook op.
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef,

Ja dat is mooi gedaan hoor, ga ik eens proberen te maken lijkt me makkelijker dan vlechten en draaien.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een nieuwe start
Doef,

Je bomen zien er weer prachtig uit vooral de stam is erg mooi en erg mooi nagemaakt. :)
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een nieuwe start
Dag Doef.

Citaat van: doef op dinsdag 24 januari 2017, 19:59:17
Eerst spuit ik van onderen de takken in met spuitlijm. Dat moet voorzichtig gebeuren, ontzie de stam een beetje.
Waarom niet met een kwastje met houtlijm? Beter te doseren en nauwkeuriger aan te brengen.

Groeten,

Erik.
Re: Een nieuwe start
@Peter en michel: dank!

@Erik: paar redenen. Met een kwastje houtlijm al die vezeltjes insmeren wordt een Janboel. De eerste keer zou misschien nog lukken als de takken nog kaal zijn maar daarna niet meer. Dan zitten er binnen de kortste keren meer vezeltjes aan het kwastje dan aan de takken. Bovendien duurt het veel te lang en droogt het veel te snel. Spuitlijm blijft heel lang kleven.
Re: Een nieuwe start
Op verzoek: vandaag kleine sparren.

Ik heb ze deze keer uit ijzerdraad gedraaid. Als je naar een kerstboom kijkt, dan zie je dat die uit 'verdiepingen' is opgebouwd. Ik dacht: ik maak boompjes van 4 verdiepingen, elk zes takken. Dat betekent vier maal zes is 24 takken. Plus een top. Ik maak dus 13 ijzerdraadjes van de dubbele boomlengte die ik dan later dubbel vouw. Overigens vouw ik een stuk ijzerdraad 13 maal dubbel en knip ik ze pas los als ik ze dubbel heb gevouwen. Dan blijft de boel mooi bij elkaar. Nouja, en dan dus draaien tot ik bij de onderste verdieping ben. Er buigen dan zes twijgen af. Dan verder draaien, na een poosje buigen weer zes twijgen af en zo verder. Tot er nog twee staanders over zijn, die draai ik in elkaar, dat is de top. De onderste twijgen zijn veels te lang, dus enig snoeiwerk is nog nodig. Even mooi in model buigen. Skeletje klaar. De lus knip ik nu door. In principe kan ik daar wortels van maken, maar dat laat ik hier achterwege. Ik knip de lus er dus af, maar laat twee of drie draadjes zitten die ik in elkaar draai: hiermee kan ik de boom vaststeken in schuim.

Dan maak ik een papje van ongeveer gelijke delen gips, bruine verf (raw umber) en houtlijm. Goed mengen en het skelet mee verven. De gips blijft door de houtlijm heel lang verwerkbaar. Bovendien vult het papje heel mooi zodat je de draaiingen van de ijzerdraad weg kunt werken. Dat heb ik hier niet helemaal doorgewerkt omdat de stammen toch nauwelijks zichtbaar zijn bij deze boompjes. Aan de onderkant kan ik er later altijd nog bij om wat extra's op te smeren.
Re: Een nieuwe start
En dan begroend: klaar!

Ik begon met het idee dat het kerstboomformaatje zou worden. Maar aan de alpenhoornblazer te zien zijn het toch nog flinke bomen :)
Het linker boompje moet nog een likje pasta op de stam hebben zie ik nu...
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Voor mij zien die kerstboompjes er goed uit en van grootte toch nog een normale hoogte, maar ze zullen wel niet in een preiserwoonkamertje passen,  >:-D
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Een nieuwe start
Je bomenwerk vind ik erg mooi en dank voor de uitleg daarbij. De donkergroene vind ik realistischer dan de lichte kleur. Het lijkt mij nog best wat werk om zo'n boom te maken. Wat het formaat betreft vind ik daar moeilijk wat van te zeggen. Het hangt erg van de plek op je treintafel af welke grootte dan passend is.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een nieuwe start
Dag Doef.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 25 januari 2017, 08:05:12
Citaat van: doef op dinsdag 24 januari 2017, 19:59:17
Eerst spuit ik van onderen de takken in met spuitlijm. Dat moet voorzichtig gebeuren, ontzie de stam een beetje.
Waarom niet met een kwastje met houtlijm? Beter te doseren en nauwkeuriger aan te brengen.

Citaat van: doef op woensdag 25 januari 2017, 16:44:43
Met een kwastje houtlijm al die vezeltjes insmeren wordt een Janboel.
Tja, ik bedoelde natuurlijk niet het insmeren van de vezeltjes, maar de takken van het boomskelet. :lol:
De stam ontzien is daarbij vrij eenvoudig, bovendien hoeft er maar éénmaal lijm aangebracht te worden:
die houtlijm blijft wel z'n werking wel houden tijdens het aanbrengen van meerdere lagen vezels ...
Het akelige nadeel van spuitlijm is dat het slecht te doseren valt en zeker niet nauwkeurig is aan te brengen.

De kleine bomen vind ik minder mooi gelukt dan de grote exemplaren:
ik had eerder een verkleinde versie van de grote exemplaren verwacht.

Wellicht hierdoor:
Citaat van: doef op woensdag 25 januari 2017, 21:16:15
Ik dacht: ik maak boompjes van 4 verdiepingen, elk zes takken.
Lijkt mij dat niet alleen het formaat, maar ook het aantal takken naar boven toe juist afneemt in plaats van constant is :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Een nieuwe start
stafmarklin
gast

Re: Een nieuwe start
Hallo Doef,

Vandaag voor het eerst jouw draadje doorgenomen. Ik heb mij geen enkel moment verveeld. Prachtige commentaar bij al de dingen die je doet. Top! :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Haha... dank staf :thumbup: fijn om te horen!  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
vandaag is uit die Heimat een setje gipsmallen aangekomen om tunnelportalen te gieten. Mooi spul. Uiteraard kon ik me niet beheersen: ik heb ze gelijk volgestort. De mallen zijn van Klaus Spoerle. Hier een link naar de folder. De folder uit 2014 is nog actueel.

http://mist72.de/werkstatt%20spoerle.htm
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Vind je bomen prachtig gedaan, ik ga ook eens aan de slag met maar dan met stokken en die bewerken.

Welke gietgips gebruik je ?? ik gebruik Cantalina gietgips is goed lopende en word wel snel hard (nadeel) en die mallen heb ik ook
Straten tunnels.
Re: Een nieuwe start
Tnx peter :thumbup:
Ik gebruik modelleergips van knauf.  Maar eens kijken hoe ze er straks uitkomen.
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Dat is volgens mij ook heel fijne, goed tegen je randen tikken of schudden voor de belletjes.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
Zou ook mallen willen bestellen dus ga je heel nabij volgen 😎😎😎
Re: Een nieuwe start
Okay, thanx Michel!

Mallen gelost. Prima resultaat voor de eerste keer. Maar toch wel wat luchtbellen ben ik bang. Morgen even wat geduldiger overdoen met wat dunner gips. Maarja, je hebt wat nieuws, je bent een kerel... gebruiksaanwijzing? Bouwen! >:-D
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Het is door de trillingen die je veroorzaakt dat de luchtbellen in je gipsmengeling stijgen en daardoor de gips sterker wordt.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Een nieuwe start
Doef, ik gebruik ook modelgips van Knauf, prima spul en niet duur bij de bouwmarkt.

Zoals ik het gebruik:
je gipsmensel vrij dun houden, drupje afwasmiddel erin om de oppervlaktespanning van het water te
verlagen, dan wat gipsmengsel in de mal en met je vinger over de malbodem uitsmeren en vooral
de hoeken goed raken. De luchtbelletjes die anders aan de malbodem blijven kleven ben je dan al kwijt.
Dan afvullen en rondom tegen de randen tikken.

Succes!

Re: Een nieuwe start
Aha. Tnx voor de tips. Ik ga morgen weer proberen
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Een nieuwe start
Je kunt als je opnieuw gips hebt aangemaakt de ontstane luchtbellen in de uitgeharde delen voorzichtig met een klein spateltje opvullen en na harding voorzichtig afwerken. Is zeer goed te doen en en je ziet er later niets meer van.

Groet,

Ronald
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Heb ook al gehoord dat je bv bij je gips, houtlijm kan toevoegen tijdens het mengen.
Dan worden de muur delen harder en, inderdaad even tegen de randen tikken en of op een matje leggen en daar mee schudden helpt ook.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
Ik vind het echt mooie delen zeg .Ben nieuwschierig om het zelf te gebruiken
Re: Een nieuwe start
Hallo allemaal, zijn we weer.
Vandaag kwam een zending spulletjes. Een partijtje héééél kleine ienemienie profieltjes (o.a. L 1 x 1 mm en L 1,5 x 1,5 mm) in messing en styreen. Deze ga ik gebruiken voor de brug in mijn diorama. Ik ben erg benieuwd wat het wordt. Het ziet er namelijk wel héééél ieniemienie uit...  :)

En een paar meter selbstbau flexgleis van Walter Weichen. Code 83. Ziet er erg fraai uit...
Geen zorgen mensen, de puko's zijn bijgeleverd. Dat zijn een soort van messing staafjes die tussen de biezen komen in plaats van erop.
Re: Een nieuwe start
Hieronder een vergelijk tussen Märklin K-rail en Code 83 gleis. Het verschil is in het echt nog groter, maar de foto geeft een vrij aardige indicatie.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Een nieuwe start
Als je dit zo ziet zou je niet meer anders willen  8o
Verschil is zeker goed te zien ja!
Re: Een nieuwe start
inderdaad, dat vond ik ook! Walter Weichen beweert trouwens dat al het rijdende materieel hier over kan. Daarom zallie wel niet voor code 73 hebben gekozen?
Re: Een nieuwe start
Gisteravond ben ik begonnen met de brug. Het wordt een simpele liggerbrug die is samengesteld uit plaatwerk en L-profielen. Omdat sommige maten niet in messing en andere niet in styreen te koop waren is het een beetje een mengelmoesje geworden tussen styreen en messing. Erg klein allemaal, een 1 x 1 L-profiel is écht héél klein.
Enfin. Er zijn ook decals binnengekomen waarmee ik klinknagels op de brug kan aanbrengen. Dat is nog een heel geknoei. Ook daar omdat ze wel érrug klein zijn. Ik heb een muntje naast de foto gelegd om een idee van de schaal te krijgen.
Re: Een nieuwe start
Op de brug leg ik trouwens de bielzen tegen elkaar. Zoals dit (maar zonder de uitstekende exemplaren):
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Een nieuwe start
Wow Doef, klinknagels aanbrengen, respect..

succes met je brug!!!!