Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)

Gestart door Agfajan zondag 15 januari 2017, 13:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Deze loc rijdt alleen nog maar vooruit, heb het veertje van de schakelaar verlengd/verkort, maar dat maakt niets uit. Wat kan er mis zijn? Zijn er nog nieuwe schakelaars te koop? Of is de schakelwals te vervangen? Ik ben niet zo thuis in reparaties aan locs, maar misschien is het eenvoudig op te lossen.
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Hallo Jan,

Als hij niet meer werkt, kun je oproepje doen hier op forum. Er zijn er zat, die locs ombouwen van analoog naar digitaal en dan een omkeerschakelaar over hebben. Andere mogelijkheid is: http://www.dccdecoderservice.nl/electronische_schakelaar.html
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
heb hier nog eentje liggen uit een 3000 maar denk dat het te duur wordt om die naar jou te verzenden
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Mocht het schakelrelais wel schakelen, maar de loc 1 kant niet op rijden kan het ook de veldspoel zijn die defect is.
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Ik heb er nog wel een liggen. Gouda is een stuk dichter bij jouw woonplaats.
Bij belangstelling PBtje.

Joh
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Hallo J.M.
Schuift het contactvaantje (dat driehoekje met een puntje erop) wel van het ene naar het andere contact je?
Bij "oude"lokjes wil dat wel eens zwaar lopen.
gr digibert
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Of het contact is in gebrand, deze even goed schoonmaken met een nagelvijl of iets dergelijks.
Zodat de contacten weer goed op elkaar komen zonder vervuiling.

Groet Winno.
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Dank voor uw antwoord. Ga ik proberen.

Kan ik zo niet zien, zal even verder demonteren.

Hoe kun je aan de veldspoel meten of hij defect is?
Bedankt voor je antwoord,
Agfajan

Edit Looney Tunes: 3 berichten samengevoegd
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Hoe de veldspoel te testen is in onderstaand document in paragraaf 8.2 te zien.

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
LS
Je kunt de contactpunten (zie foto rode pijlen ) met een penseel en wat wasbenzine reinigen.
Wel even de lok omdraaien, want de contactpunten zitten onder de gesoldeerde draden,of het relais even los solderen of los schroeven.
Verder als dat kan, een nw veertje gebruiken en aanwijziging foto volgen. Bij de gele pijl is een koperlipje, wat nagenoeg haaks moet staan. (aanslagnokje van de contactpunten)Als deze niet goed staat, schieten de contactpunten te ver door of halen de aansluiting niet ,met als gevolg geen goede verbinding. Succes Gr Koos
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Citaat van: Gonbidatu op maandag 16 januari 2017, 15:56:45
of het relais even los solderen
Het los solderen is bij oudere locs (jaren vijftig/zestig vorige eeuw) niet aan te raden. Door een andere soldeersamenstelling dan nu in gebruik moet je de soldeerverbinding flink warm stoken, wat kan leiden tot vervorming van het kunststofdeel waar de contacten op zitten. Vaak is dan de goede werking van het relais niet meer mogelijk.
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
LS .
Het is zo wie zo oppassen met die soldeerpunten. Je kunt meestal het relais losmaken door de schroef te lossen en als de draden van de veldspoel lang genoeg zijn,
het geheel demonteren en omdraaien.
Lukt dat niet, dan knip je de aansluitdraden voor een deel eraf(zover mogelijk van de aansluitpunten van de RRS)en soldeer je een nw stuk draad ( met krimpkous).
Gr Koos
Re: Rijrichtingsschakelaar Stoomloc 3003 (analoog)
Dick,
Het is een wijd verbreid misverstand dat de "oude"soldeer een hogere temperatuur nodig had.
Juist door het groter gehalte van lood was een temp. van 200-250 graden (afhankelijk van de verhouding lood/tin) al voldoende.
Loodvrije soldeer vraagt temperaturen van boven de 300 graden.
Waardoor oude soldeerverbindingen wat moeilijker te bewerken zijn heeft te maken met de vorm van de soldeertip (punt).
Bij gebruik van een te spits puntje vloeit de warmte van de tip zo snel weg (door hogere loodgehalte) dat op de plaats waar de punt de soldeer raakt dit vloeibaar word maar aan de randen het smeltpunt niet gehaald word of pas als je de punt er lang tegenaan houdt. Dus bij lossolderen van oude (loodhoudende) soldeerverbindingen een wat groter boutpuntje gebruiken zodat een groter deel van de soldeer geraakt word.
groet digibert