Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mijn eerste modelbaan

Gestart door Quin10 dinsdag 23 augustus 2016, 21:55:14

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
tunnel portaal
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
tunnel portaal
hallo allemaal,
Na lange tijd toch weer wat kunnen doen aan de baan. Alleen het resultaat valt een beetje tegen. Ik wil namelijk dat het portaal er realistisch uit ziet,
weten jullie een goeie manier om een tunnel portaal te schilderen?
hieronder een foto.
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Drybrushen, dat is een kwast in een beetje verf dopen, de kwast afvegen aan een oude krant of doekje en met de laatste minime resten verf op de kwast de muur aantippen. Kwestie van een beetje proberen.
Ik vind trouwens dat het portaal er al niet slecht uitziet, dus de basis is al goed. :thumbup:

Dirk-Jan

Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 15 november 2016, 20:18:01
Drybrushen, dat is een kwast in een beetje verf dopen, de kwast afvegen aan een oude krant of doekje en met de laatste minime resten verf op de kwast de muur aantippen. Kwestie van een beetje proberen.
Ik vind trouwens dat het portaal er al niet slecht uitziet, dus de basis is al goed. :thumbup:

Dirk-Jan

welke kleur zo jij aanbevelen om mee te drybrushen?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Ik weet niet welke kleur je de overhand wil laten hebben.
Ik neem aan bruin, dan een weinig wit en grijs en zwart gebruiken.
Dan krijg je wat verwering in de stenen.
Beetje lastig om aan te geven, het is een kwestie van smaak en gewoon maar proberen.
Anders eerst eens proberen te drybrushen op een stukje restmateriaal, dan zie je een beetje wat het doet.
Suc6!

Dirk-Jan
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: mijn eerste modelbaan

Hoi Quinten,

Als aanvulling op de tips van Dirk-Jan; er zijn veel verschillende soorten en kleuren steen gebruikt voor muren en portalen, je kunt dus eigenlijk zowat iedere kleur nemen, die je mooi vindt. Als je portaal oud moet lijken, zou ik er zeker zwarte roetsporen op maken.Aan de onderkant kun je ook nog wat groen drybrushen, dat kan mos zijn dat op vochtige plekken in de schaduw groeit.

Grtz Tony
probleem met ringleiding
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
probleem met ringleiding
hallo allemaal,
Gisteravond was ik aan het rijden en het viel me op dat de treinen op sommige stukken slecht reden. Rails schoongemaakt weer gaan rijden maar het schokkerige rijden bleef
of zelfs stil staan. Na wat onderzoek op het internet te hebben gedaan, kwam ik erachter dat ik een ringleiding moet aanleggen. Maar dit heb ik nog nooit gedaan, zouden jullie kunnen uitleggen hoe
dat moet, wat handig is enzovoort.

ohja en ik wil seinen plaatsen op mijn baan van de DB alleen ik heb geen idee welke seinen ik moet hebben, en wat de verschillen zijn. Zijn daar plaatjes voor
of uitleg?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn eerste modelbaan
 :) Hoi Quinten,
hierbij een linkje naar de wiki van het 3 rail forum met een uitleg over de ringleiding.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Ringleiding
Ik denk dat voor jou de spin vorm het handigste is, dus gewoon vanaf de trafo meerdere rode aansluit draden trekken naar meerdere punten op de baan en aansluiten op de  c-rail. En voor de bruine draad geld hezelfde. Let wel even op dat je de rode en bruine draad op het goede lipje van de c-rail aansluit.
En over seinen weet ik niet zo heel veel, dat mag een ander hier beantwoorden.

Dirk-Jan
Re: mijn eerste modelbaan
Re: mijn eerste modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn eerste modelbaan
 :) Hoi Quinten, hieronder weer een linkje naar de Wiki over seinen
http://wiki.3rail.nl/index.php/Seinen_en_Seinbeelden

Dat kleine linkje van Jørg verwijst naar een Duitstalig boek, dat kan je waarschijnlijk nog niet zo goed lezen met je 16 jaar.
Maar zo als je dus ziet, is er best veel te vinden in onze Wiki.

Dirk-Jan
Re: mijn eerste modelbaan
-Dirk-Jan:
Idd foutje van mij.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 18 november 2016, 15:46:56
:) Hoi Quinten, hieronder weer een linkje naar de Wiki over seinen
http://wiki.3rail.nl/index.php/Seinen_en_Seinbeelden

Dat kleine linkje van Jørg verwijst naar een Duitstalig boek, dat kan je waarschijnlijk nog niet zo goed lezen met je 16 jaar.
Maar zo als je dus ziet, is er best veel te vinden in onze Wiki.

Dirk-Jan
dat duits lukt wel heb 3 jaar duits gehad op school. :D :D
extra booster?
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
extra booster?
nog even een kort vraagje. Als je de ringleiding aansluit, moet je dan ook een extra booster hebben?
Of heb ik genoeg aan alleen de centrale?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
Wanneer je de baan gaat opsplitsen in twee gedeeltes dan kan je best een booster en trafo bijplaatsen en ook een aparte ringleiding voorzien.
Allemaal afhankelijk met hoeveel treinen tegelijk je wil rijden.
Hoeveel verlichting er wordt aangesloten ed...
Re: mijn eerste modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hoi Quinten, nadat ik nog een keer goed naar de foto's keek, zag ik dat je geen C-Rail hebt, maar een gelijkstroom baan.
In principe werkt de ringleiding dan hetzelfde, alleen het aansluiten van de draadjes is iets anders.
Eéntje op de linker rail en ééntje op de rechterrail, maar dat weet jij beter dan ik, ik ben een Märklin rijder, dus met die puntjes (puko's) in het midden van de rails.

En je baan lijkt me niet zo heel groot, dus een booster is nog niet nodig.


Dirk-Jan
remmmodule
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
remmmodule
hallo allemaal,
ik ben bijna klaar met de ringleiding (foto's volgen). Als ik seinen ga plaatsen moeten de locs automatisch stoppen, alleen ik gebruik geen pc. Hoe moet ik
ze automatisch laten stoppen?
groeten Quinten
Re: extra booster?
Lid sinds: 2010

offline
Re: extra booster?
Hoi,

Citaat van: Quin10 op vrijdag 18 november 2016, 23:15:33
nog even een kort vraagje. Als je de ringleiding aansluit, moet je dan ook een extra booster hebben? Of heb ik genoeg aan alleen de centrale?

Nee, die heb je niet nodig. Je kan je baan mogelijk al wel opdelen in twee aparte delen. Zodat je in de toekomst een extra versterker kan aansluiten op je baan en centrale. Het ligt eraan hoeveel treinen je hebt rijden of je versterker nodig heeft. Je kan rustig met een baan van 20 of 30 meter en 3 of 4 rijdende treinen hebben. Ligt helemaal aan je systeem.

Citaat van: Quin10 op zondag 20 november 2016, 17:52:37
ik ben bijna klaar met de ringleiding (foto's volgen). Als ik seinen ga plaatsen moeten de locs automatisch stoppen, alleen ik gebruik geen pc. Hoe moet ik
ze automatisch laten stoppen?

Met een rermgenerator en rem / stopsecties in de baan. Roco levert zo'n ding. Deze schakelen dan met je seinen mee. Dus sein op rood: Remgenerator zet het stopsignaal op de baan. Sein op groen Signaal uit de centrale op de baan. Je kan het ook doen met het ABC-systeem van Lenz. Alleen dan moeten de decoder in loks het wel ondersteunen. In beide gevallen mag je aan de gang met secties in je baan en met extra relais of schakelaars om de secties juist te kunnen schakelen.

Wil je met de hand de seinen schakelen of via de centrale?  en wat heb je aan centrale / besturing?

Groeten Ronald.
Re: extra booster?
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: extra booster?
Citaat van: ronaldk op zondag 20 november 2016, 18:17:03
Hoi,

Citaat van: Quin10 op vrijdag 18 november 2016, 23:15:33
nog even een kort vraagje. Als je de ringleiding aansluit, moet je dan ook een extra booster hebben? Of heb ik genoeg aan alleen de centrale?

Nee, die heb je niet nodig. Je kan je baan mogelijk al wel opdelen in twee aparte delen. Zodat je in de toekomst een extra versterker kan aansluiten op je baan en centrale. Het ligt eraan hoeveel treinen je hebt rijden of je versterker nodig heeft. Je kan rustig met een baan van 20 of 30 meter en 3 of 4 rijdende treinen hebben. Ligt helemaal aan je systeem.

Citaat van: Quin10 op zondag 20 november 2016, 17:52:37
ik ben bijna klaar met de ringleiding (foto's volgen). Als ik seinen ga plaatsen moeten de locs automatisch stoppen, alleen ik gebruik geen pc. Hoe moet ik
ze automatisch laten stoppen?

Met een rermgenerator en rem / stopsecties in de baan. Roco levert zo'n ding. Deze schakelen dan met je seinen mee. Dus sein op rood: Remgenerator zet het stopsignaal op de baan. Sein op groen Signaal uit de centrale op de baan. Je kan het ook doen met het ABC-systeem van Lenz. Alleen dan moeten de decoder in loks het wel ondersteunen. In beide gevallen mag je aan de gang met secties in je baan en met extra relais of schakelaars om de secties juist te kunnen schakelen.

Wil je met de hand de seinen schakelen of via de centrale?  en wat heb je aan centrale / besturing?

Groeten Ronald.

Ik wil de seinen met de hand schakelen, en ik heb een multimaus centrale 10764. Maar 174 euro voor een remgenerator vind ik te duur is er ook een goedkopere oplossing ?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
hallo allemaal,
Ik denk toch dat ik mijn baan met de PC ga besturen, aangezien ik allemaal dingen wil die niet kunnen zoals ik het nu heb liggen. Maar om mijn baan
te besturen met de pc, heb ik allerlei dingen nodig, ik heb alleen geen idee wat. Mijn centrale is de roco multimaus 10764 en het is een 2 rail systeem,
ik hoop dat jullie kunnen helpen? :? :? :?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: mijn eerste modelbaan
ik vind dat je het best netjes hebt gemaakt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Dag Quinten.

Wat een prachtig kunstwerk is dat portaal geworden :thumbup:
En de kleuren zijn al op de goede weg, wellicht nog wat
verweren, rookaanslag en wat mosgroen aanbrengen.

Groeten,

Erik.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hallo Quinten, je portalen zijn prima. Maar inderdaad...zwart als accentuatie aanbrengen doet de finisching touch. Vooral als je ook met stoomtreinen gaat rijden. Die loc's braken enorm veel roet uit.
Re: mijn eerste modelbaan
Hey Quinten
Mooi portaal geworden zeker die scheur onder aan het portaal ziet er erg realistisch uit
Even een tip de naad tussen de portalen zou je mooi kunnen wegwerken
door met een beetje gips of klei in de naad te doen en de stenen door te trekken
Of wat groen er tegen aanplakken zoals je in het echt ook ziet.
Geeft ook een mooi effect op jou baan.
Voor de rest ziet het er allemaal al heel mooi uit
ga zo door!

Groetjes Frank
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
het is weer een tijdje geleden, maar ik had het erg druk op school. Nu het wat rustiger is heb ik weer wat tijd voor de baan.
Op 5 december is er ook voormij een pakje binnen gekomen, namelijk een s88xpressnetli. De eerste stap naar digitaal met de pc,
ik had alles meteen aangesloten en het werkte perfect. Koploper instellen was makkelijker dan gedacht :D :D. Volgende stap bezetemelding, maar dit is iets voor de kerst vakantie. Welke beztemelding gebruiken jullie?
groeten Quinten
fijne feestdagen
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
fijne feestdagen
eindelijk vakantie, lang niks meer kunnen laten horen, laatste dingen op school afgerond. Op kerstavond heb ik lekker lopen solderen, voor de ringleiding. Morgen ga ik de ringleiding aansluiten en lekker rondjes rijden.
fijne feestdagen allemaal.

Re: mijn eerste modelbaan
Quinten

veel plezier met het aansluiten van jou ringleiding en testen
Fijne feestdagen

Groetjes Frank
nieuwe aankopen
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
nieuwe aankopen
hallo allemaal,
Ik heb lang niks laten horen, ook niet zo veel aan de baan kunnen doen. Deze vakantie zijn we in berlijn geweest. En dus ook bij loxx am alex en bij pietsch modelbau. Hier heb ik wat leuken dingen gekocht zoals het faller schwarzburg station, vollmer rathaus en 2 politie autos. hieronder foto's.

groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
hier foto's van loxx am alex
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
nog meer foto's
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
laatste foto's
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
Dank voor het plaatsen van de foto's van Loxx in Berlijn,  :thumbup:
Is de vlieghaven reeds volledig af, want toen ik er was waren ze die nog aan het bouwen.
Ook mooie aanwinsten,  :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Jørg op zaterdag 31 december 2016, 10:57:00
-Quinten:
Dank voor het plaatsen van de foto's van Loxx in Berlijn,  :thumbup:
Is de vlieghaven reeds volledig af, want toen ik er was waren ze die nog aan het bouwen.
Ook mooie aanwinsten,  :thumbup:

jorg de luchthaven is nu helemaal af, maar er gingen soms nog wel wat dingen fout op de luchthaven. Daar kunnen ze nog wel wat verbeteren. Ze waren nu bezig met een ander deel in de zaal, met het faller car system.
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
 :thumbup:
probleem met blokken
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
probleem met blokken
hallo allemaal,
Ik zit met een probleem, ik zat te lezen over terugmelding en blokken. Maar nu zag ik staan dat in een blok geen wissels mogen. Maar hoe moet ik dat dan doen want de langste trein moet in het kortste blok passen. En mijn thalys is het langst en past precies op het rechte stuk. Maar op het rechte stuk zitten wissels. Kunnen jullie aub helpen.

groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Er zijn een paar opties,

1 Maak je station langer.
2 Ga met kortere treinen rijden.
3 Laat je langste trein alleen in het gedeelte rijden waar het past.
Je moet je blokken maken net zo groot of iets groter als je langste trein.

Succes.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: F.J.S. op zaterdag 07 januari 2017, 15:14:29
Er zijn een paar opties,

1 Maak je station langer.
2 Ga met kortere treinen rijden.
3 Laat je langste trein alleen in het gedeelte rijden waar het past.
Je moet je blokken maken net zo groot of iets groter als je langste trein.

Succes.

alleen de optie 3 kan werken. mijn station kan niet langer want de ruimte is te klein. De thalys kan ook niet kleiner.
maar hoe zorg ik er dan voor dat optie 3 werkt?
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
Ja kan ook de wissels vervangen door bochtwissels dan maak je de sporen wel langer,  :thumbup:
Re: mijn eerste modelbaan
Keesoldscool
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Hallo Quintin,

Is onderstaande een mogelijkheid?
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Jørg op zaterdag 07 januari 2017, 15:29:20
-Quinten:
Ja kan ook de wissels vervangen door bochtwissels dan maak je de sporen wel langer,  :thumbup:

Dat gaat niet lukken na het rechte stuk gaan de bochten naar andere hoogtes :-(

Citaat van: Keesoldscool op zaterdag 07 januari 2017, 15:32:22
Hallo Quintin,

Is onderstaande een mogelijkheid?
Dat gaat ook niet lukken want dan blijft die wissel nog steeds in het blok. :-( :-(
Re: mijn eerste modelbaan
-Quinten:
Dan zit maar 1 mogelijkheid meer over en dat is met kortere treinen rijden.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Jørg op zaterdag 07 januari 2017, 15:44:54
-Quinten:
Dan zit maar 1 mogelijkheid meer over en dat is met kortere treinen rijden.

alleen deze trein kan ik niet in korten
Re: mijn eerste modelbaan
Dan verkoop je deze toch
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 07 januari 2017, 16:20:47
Dan verkoop je deze toch

tsja, dat was mijn eerste trein. Die kreeg ik toen ik 8 jaar was. Verkoop hem daarom liever niet.

groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
peterke33
gast

Re: mijn eerste modelbaan
Quinten

Niet zo snel iets verkopen, mss een vitrine kast kopen en die daar inzetten.
Heb ook enkele locs die niet op de baan kunnen, plaats gebrek nee bouw geen grotere baan gewoon een vitrine kast en klaar.
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: peterke33 op zaterdag 07 januari 2017, 21:29:29
Quinten

Niet zo snel iets verkopen, mss een vitrine kast kopen en die daar inzetten.
Heb ook enkele locs die niet op de baan kunnen, plaats gebrek nee bouw geen grotere baan gewoon een vitrine kast en klaar.

peter dat is misschien wel het beste idee van vandaag. :thumbup: :thumbup:
ik heb nog een hele verzameling collectors items van hornby dan kan ik die ook is uitstallen.
groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
En als je het zo probeert met 2 bocht wissels.
Kan het binnenste spoor naar een ander nivo als het buitenste en je lengte wordt langer van de sporen.
Re: mijn eerste modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Hoi Quinten,

Die trein moet je echt niet verkopen, probeer in je treinenkamer een mooie plek te zoek waar je een stukje rails neer kan leggen en hier het treinstel op zetten.
Je kunt er misschien stroom op zetten zodat de verlichting brand.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Nooit je eerste trein verkopen zal je spijt van gaan krijgen.
Net wat Peter (de geluidsman) zegt probeer er een mooi plekje voor te vinden zodat je kan blijven genieten van deze mooie maar helaas net iets te lange trein.
En in de toekomst komt er misschien een grotere baan waar hij weer lekker zijn rondjes kan rijden. :)
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Citaat van: adrie1961 op zaterdag 07 januari 2017, 23:47:13
En als je het zo probeert met 2 bocht wissels.
Kan het binnenste spoor naar een ander nivo als het buitenste en je lengte wordt langer van de sporen.

het zo wel kunnen alleen mijn spoor aan de binnen kant blijft de zelfde hoogte. En mijn buitenste spoor gaat dalen.

Citaat van: degeluidsman op zondag 08 januari 2017, 08:53:50
Hoi Quinten,

Die trein moet je echt niet verkopen, probeer in je treinenkamer een mooie plek te zoek waar je een stukje rails neer kan leggen en hier het treinstel op zetten.


Je kunt er misschien stroom op zetten zodat de verlichting brand.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik ga eerste nog een kijken of ik het op een andere manier kan oplossen, en anders ga ik wel ruimte zoeken voor een vitrine.

Citaat van: h0_miessie op zondag 08 januari 2017, 09:52:06
Quinten,

Nooit je eerste trein verkopen zal je spijt van gaan krijgen.
Net wat Peter (de geluidsman) zegt probeer er een mooi plekje voor te vinden zodat je kan blijven genieten van deze mooie maar helaas net iets te lange trein.
En in de toekomst komt er misschien een grotere baan waar hij weer lekker zijn rondjes kan rijden. :)
Ik hoop ook dat er in de toekomst een grotere baan komt, maar klein beginnen daarna uitbreiden.

groeten Quinten
goed en slecht nieuws
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
goed en slecht nieuws
Ik had deze week eindelijk weer tijd om aan de hobby te werken. Ik zat vanmiddag rustig het station af te bouwen, wordt ik ineens gebeld door mijn moeder. Ligt mijn broertje in het ziekenhuis met een zware hersenschudding :-(. Hij was met voetbal op school gevallen, op zijn hoofd, en is toen een buiten bewust zijn geweest. Hij weet nu nog steeds niet wat er is gebeurd.

het goeie nieuws is, dat het station klaar is (foto's volgen) en ik heb de digikeijs dr4088cs bestelt :D.

groeten Quinten
Re: mijn eerste modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn eerste modelbaan
Quinten,

Beterschap met je broertje. :thumbup:
En laat de foto's maar zien van je station ik ben benieuwd. :)