Hoi Remco,
Het probleem dat je beschrijft, is inderdaad geen onbekend verschijnsel. Volgens sommigen is het een eigenaardigheid van de betreffende decoders, al dan niet in combinatie met de gebruikte servo's. Maar dat helpt nog weinig. Ik heb de decoders ook en gebruik ze intussen met veel plezier met de vrij goedkope blauwe servo's (SG90).
De oplossing bleek ten eerste het aansluiten van de decoders op een geschakelde voeding, 15V spanning, vermogen 100W (Meanwell). Hierdoor verdwenen de stuipen bij het opstarten. Er zitten nu trouwens zes decoders op met 22 servo's in totaal.
Ten tweede heb ik de digitale aansturing van de wissels en seinen op een aparte stroomkring gezet. Ik heb daar een 'ouderwetse' grijze 52VA Märklinvoeding (6002) voor gebruikt en een kleine Ldt booster (DB-2) die niet zo duur is. Door deze scheiding worden storingen die de rijdende treinen soms veroorzaken niet doorgegeven aan de wisselaansturing. Kortsluiting bij een ontsporing schakelt de centrale af; bij een opstart kwamen de stuipen soms toch terug. Nu met de eigen digitale stroomkring voor het schakelen, is dit uit de wereld. Op die stroomkring zitten trouwens ook nog een aantal K83 decoders voor wissels met magneetspoelen. Werkt allemaal feilloos.
De treinen rijden vooralsnog trouwens direct op de de CS2 met 60052 voeding. Ik neig er naar om het voeden van de baan naar een aparte stroomkring om te zetten met een booster en een 60061 voeding, maar heel noodzakelijk is het niet; het is wel weer een extra tussenschakel die extra stabiliteit kan brengen, denk ik.
Ik hoop dat je hier iets mee opschiet. Het is best wat gepuzzel met alle 'soorten' stroom en het bewijst dat digitaal rijden en aansturen heel wat meer is dan twee draadjes naar de rails brengen, en klaar!
Groet,
Peter