Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleem met M kruiswissel 5128

Gestart door Georges woensdag 21 december 2016, 17:59:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Probleem met M kruiswissel 5128
Ik heb een normale wissel vervangen voor een kruiswissel. In de oude situatie reden de treinen gewoon over de wissel en met de 5128 niet meer. Rechtdoor gaat wel maar bij rechtsaf slaan blijft de lok direct stilstaan. Ik heb de puko's bekeken en doorgemeten en overal komt dezelfde meting voor, zowel op de wissel als de rails ervoor. Ik heb rails van de 5128 nog lichtjes opgeschuurd maar ook dit helpt niet.

Wat is hier aan de hand?

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hallo Georges,

Misschien een massaprobleem? Zitten er overwegend plastic onderdelen in het midden van het wissel? Dat wil nog wel een een probleem zijn met deze kruiswissels. Ik heb een dergelijk wissel uit de 5200 serie ook uit de baan gehaald. Iedere kleine loc (korter dan 10 cm) bleef gewoon staan.
Ik kon geen oplossing bedenken anders dan twee gewone wissels toepassen. Helaas. Dit helpt jou niet veel, maar misschien zijn er mensen die dit probleem wel kunnen oplossen als het inderdaad de massa is die stoort of ontbreekt.

Groet,

Peter

Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Ik had vroeger ook kruiswissels in een M-rails baan van de 5100 en van de 5200 serie, en had nooit rijproblemen, althans niet met de 3000 loc, en die is toch ook kort.
Of bedoelen jullie met kort 2-assige locs?
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Ik heb het volgende nog eens goed bekeken. Ik gebruik geen kleine loks maar wat mij opviel is dat het sleepcontact erg kort is en wanneer de lok precies in het midden staat bij rechtafslaan geen puko raakt omdat deze verder uit elkaar liggen. Wat is jullie bevinding?

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Het lijkt dan geen massaprobleem te zijn!
Dat is trouwens sterk afhankelijk van de leeftijd van de betreffende wissels, hoe ouder, hoe meer metaal en hoe meer contact met de massa. En tegelijk zijn de moderne (digitale) locs veel gevoeliger voor stroomgebrek. Ze staan direct stil.
Maar, Georges, jij kunt blijkbaar zien dat de sleper onvoldoende puko's raakt. Dan wordt het experimenteren, denk ik, met andere slepers. Er wordt heftig gedebatteerd over slepers met of zonder gat, fluisterslepers enz. Kun je er eentje uitwisselen met een andere machine?

Groet,

Peter
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
De 5128, ok, de mijne heeft een extra mechanisme onder de bedding om delen van het spoor voor rechtdoor te voorzien van de rijspanning, werkt dat nog wel? De railstaafjes midden in de kruising kunnen dus zowel massa als rijspanning bevatten.
Fokko
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Rechtdoor is geen probleem omdat in het midden wel 2 puko's zitten. Ik heb het nog eens vergeleken met de engelse (5207). Daar loopt inderdaad een langer staafje.

Als ik snel rij is er ook geen probleem. Het gaat er juist om bij langzaam rijden en dan rechtsaf en dan raakt die net niet die 2 puko's in het midden.

De enige lok die geen problemen heeft is de 3047 omdat deze 2 slepers heeft.

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Je hebt je draadje geplaatst in de rubriek " Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken" en niet in de rubriek over problemen met rails. Dus verwacht ik dat jij verwacht dat het toch gaat om een loc-probleem in plaats van een engelsman-probleem.

Van belang is dan welke locs dat zijn ("alle op een na"), en wat voor slepers (met name van welke lengte) daaronder zitten. Van de rode railbussen is bekend dat ze een zeer korte sleper hebben, en dat dit is op te lossen met een tweede sleper. En dan kom ik toch weer uit bij de tips (korte locs, DKW) op
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3f.html
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Ja Jan moeilijk te kiezen of het probleem nu aan de rails ligt of aan de loks. Als ik de kruiswissel achterwege laat is er geen probleem zodoende heb ik geredeneerd.

De link die je meestuurde was zeer interessant. Ik ga zeker niet alle loks aanpassen dan maar de kruiswissel eruit en omzetten met 2 wissels.

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hoi

Ik zou toch eens kijken of de polarisatiekontakten in de wissel hen werk nog wel naar behoren doen.
Daarvoor moet dan wel de bodemplat van de wissel af.

Bart
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 23 december 2016, 20:37:04
polarisatiekontakten
Heeft een 5128 polarisatie contacten dan? Moet ik toch eens naar kijken. Het is me wel opgevallen bij de kruising dat de puko's (puntcontacten) van beide richtingen gescheiden zijn, opdat je bij kruisende sporen de stroomkringen gescheiden kunt houden.

@Georges
Citeermoeilijk kiezen of het probleem nu aan de rails ligt of aan de loks.
Het ligt in eerste instantie aan de rails, maar omdat je daar (meestal) weinig aan kunt doen, wordt de oplossing bijna altijd verlegd naar lok-aanpassing (2 of meer slepers, desnoods in een bijwagen).

Alle engelsmannen die ik ken (dus ook 2-rail piko, peco, roco) hebben vergelijkbare problemen die vaak middels polarisatie zijn te tackelen.
Zoals je weet bestaat 2-rail polarisatie aan het afwisselend (bijvoorbeeld met een relais) schakelen van + of - op een spoorstaaf. Bij 3-rail kan dat ook (je spreekt dan van prik en massa).
Door afwisselend prik en massa op bepaalde spoorstaaf-stukjes van een engelsman te zetten, kun je zorgen dat de sleper op meer plaatsen prik vindt, en de wielen meer massa.
Het grote nadeel van 2-rail en 3-rail polarisatie is dat je een wissel (engelsman) nooit meer kunt open rijden (openrijden geeft kortsluiting).

Op http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3.html vind je 2 polarisatie schakelingen (voor de k-rail kruising -2257- en k-rail engelsman - 2275). De auteur reed voor 2002 met M-rails, daarna met k-rails. Reden van zijn overstap was de vermeende grotere betrouwbaarheid van die rails. Toen ontdekte hij dat k-rails dezelfde problemen had als M-rails, met name bij kruising en engelsman, en verzon daarvoor een oplossing. Die oplossing is gebaseerd op een aangepast 7244 relais van Marklin, namelijk zodanig dat het net zo werkt als een Viessmann 5552 relais.

Als je naar de tekeningen kijkt, bij 2257 en 2275, dan zie je wat er 3-rail gepolariseerd moet worden voor een betrouwbare stroomafname op kruispunt en engelsman. Toch kwam hij daarna tot de ontdekking dat kleine locs nog steeds een probleem hadden om te passeren, en kwam toen met de dubbele sleper op de proppen. Dus: 3-rail polarisatie helpt wel iets, maar niet genoeg.
In de huidige Bardioc site is de volgorde van zijn bevindingen niet meer terug te vinden; de site is aangepast om zijn tips te presenteren, niet de weg die daartoe leidde. Vroeger was die denkweg te lezen in het draadje over zijn baanbouw, nu niet meer.

In een Duits blog vond ik wel aanpassingen aan een metaal wissel, maar niet aan een engelsman.
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2014/08/relaisplatine-zur-polarisierung.html


Ik ben nieuwsgiering naar de opmerking van Bahn-AG (Bart). Hij weet iets wat ik niet weet.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hoi Jan, ik heb de link bekeken en had eigenlijk ook al zo'n gedachte, maar ja zoiets realiseren is wat anders zeker met M-rails. Bij de kunststof uitvoering zou ik eerder proberen de lijn van de puko's door te trekken die in de bocht liggen maar zoals ik al zei bij M-rails is dit moeilijk te realiseren vanwege kortsluitingsgevaar. Ik hou het idee wel vast tenslotte duurt de winter nog lang.

Fijne feestdagen.

Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Jan22 op zaterdag 24 december 2016, 12:01:14
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 23 december 2016, 20:37:04
polarisatiekontakten
Heeft een 5128 polarisatie contacten dan?

Hallo

Ja, en zelfs oude 5207 hebben deze.

Bart
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Jan22 op zaterdag 24 december 2016, 12:01:14
Het grote nadeel van 2-rail en 3-rail polarisatie is dat je een wissel (engelsman) nooit meer kunt open rijden (openrijden geeft kortsluiting).
Een 5128 rij je nooit open omdat alle 4 de wisseltongen gelijktijdig worden bediend.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Hanzi op maandag 26 december 2016, 07:53:09
Een 5128 rij je nooit open
Daar heb ik even niet aan gedacht (te lang geleden over gestapt op k-rail).

@Bahn-AG
Ik heb een M-rail engelsman nooit open gemaakt,
dus dat van van die polarisatie contacten is nieuw voor me.
Maar ik moet nog ergens een 5128 en een 5207 hebben liggen
om mijn nieuwgierigheid mee te bevredigen.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Ik volg dit met veel belangstelling. Wat is polarisatie?

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Dat afhankelijk van de stand van het wissel bepaalde raildelen ofwel met de overige rails ofwel met de puntcontacten zijn verbonden. Dit om je locs optimaal van spanning te voorzien zodat ze niet stil blijven staan >:-D.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hoi

Ik ging er toto nu toe van uit dat de 5128 altijd gepolariseerd geleverd werd, maar blijkbaar zijn de contacten bij deze kruiswissels ook ooit weggesaneerd  :?

Kruiswissels met polarisatie zijn te herkennen aan de metalen rails in het midden van de wissel. De nieuwere ongepolariseerde typen zijn in het middendeel van kunststof.

Bart
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hierbij mijn kruiswissel. Gaat het om die 4 koperen staafjes?

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Dat lijkt mij wel, maar ik kan het me niet meer herinneren.

Lijkt identiek aan deze
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Is volgens mij dezelfde. Alleen zijn bij mij de spoorstaafjes zonder verf.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Georges op dinsdag 27 december 2016, 15:29:35
Hierbij mijn kruiswissel. Gaat het om die 4 koperen staafjes?

Groeten Georges

Hoi

Dit is er een met de bewuste contacten. De messing railstaven voeren bij rechtuit massa, bij afgebogen " pukostroom".

Bart
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Ik ben blij dat het nu duidelijk waar het om gaat. Nu weer de hamvraag "waarom rijdt mijn kleine lok er dan niet over?"

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hallo Georges,

Bij mij komt de gedachte op om de sleper van de kleine lok eens aan een inspectie te onderwerpen. Ik zou het probleem daar eerst zoeken.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hoi Cor,

Dat heb ik al gedaan en daar mankeert niets aan. Bij mijn grotere lok 3066 merk ik ook dat het moeite kost. Hij gaat wel maar dan met moeite en het voordeel dat hij zwaarder is en een minder afremmende motor heeft. Die kleintjes die rollen nauwelijks door als er geen stroom meer is.

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Citaat van: Georges op dinsdag 27 december 2016, 19:20:37
hamvraag "waarom rijdt mijn kleine lok er dan niet over?"
Hoeveel wielen heeft de loc en hoeveel wielen met antislipband?
Gesteld dat die koperen railstaven rijspanning hebben (prik is meetbaar als engelsman krom)
dan gaat het om een tekort aan massa.
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Dit ga ik proberen en zal het laten weten.

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Beste Lucien,

Jouw oplossing, omhoog trekken van de puko's, heeft bij mij gewerkt. Alle andere tips waren ook waardevol voor mij. Zelfs mijn kleinste lok 3029 rijdt nu probleemloos over de kruiswissel. Bedankt voor de tip.

Groeten Georges
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Probleem met M kruiswissel 5128
Hallo Georges,

Ik had ook zo'n probleem met een 5207. Bleek dat de contacten die zorgen voor het "ompolen" van die messing railstaven geoxydeerd waren.
Zie foto's. Als je die contactpuntjes voorzichtig schoonmaakt, kan het probleem ook zijn opgelost.

Groet, Paul