Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

(Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!

Gestart door BlueTrain dinsdag 13 december 2016, 16:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
(Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
Beste (mede)-ontspoorden, :P

it's nearly Christmas time en de winkels liggen dus weer vol met LED-kerstverlichting.
Voor modelspoorders tijd om extra op te letten of deze ledjes niet ook in te zetten zijn
voor het eigen spoorbedrijf.
Bij supermarkt Dirk vond ik deze week kerstverlichting die daar aan lijkt te voldoen:
Een "slinger" (gewoon kale draad) van 20 kleine (603?)- ledjes verkrijgbaar in de 
kleuren WARMWIT (hoewel m.i. meer zuiver wit) en GOLD. Dit alles voor de somma
van 1 euro!!
De ledjes zijn parallel geschakeld en worden gevoed door 2 1,5 Volt batterijen (niet
inbegrepen bij de koop) met een tussengeschakelde weerstand. De ledjes geven voldoende
licht om ëën wagoncompartiment (2 x 4 zitplaatsen of 1 x 6 zitplaatsen) te verlichten.
De "Gold" leds geven prachtig gloeilamplicht, prima te gebruiken voor bijv. Tijdperk II en
III: gas- en gloeilamplicht. De "Warm-witte"" zouden prima TL-licht kunnen simuleren.
M.a.w. Ledverlichting  voor minstens 1 wagon voor 1 euro + nog wat kleingeld voor
aanpassing van de voeding etc. !!!
Check it out, zou'k zeggen.

Met vriendelijke Kerstgroet,
Willem.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
mooi maar bij ali is het nog tienmaal goedkoper en staan de leds gunstiger geschakeld voor het verbruik.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
 @citaat Dus: Voor één dubbeltje? (tien eurocenten)
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
Hi Johny,

Dat geloof ik graag, maar daar moet je wel weken op wachten voor het op de mat ligt.
Nu kun je direct aan de slag, zou je dat willen.
De leds zijn m.i. van het Low Current type, want 20 ledjes op twee batterijen, dat lukt
m.i. normaliter niet, maar ben geen LED-expert....

Mvg, Willem.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
5 meter aan 60 leds per meter voor 3.19 euro.Staan per 3 in serie en als je er een extra weerstand voorzet amper 30 mA per wagon ( 9 leds)

Ps :zelfs bij low current van 5 mA en 9 leds verbruik je 45 mA/wagon
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
 @citaat moet je wel veel gedult hebben. die heb je niet binnen 2 dagen binnen.
ik heb zelf een draad van 2 meter met leds gevonden bij action voor 1,nogwat euro.

de leds lijken groter dan het is, de leds zelf zijn microscopisch klein maar er zit iets van een plastic laagje om wat als lichtgeleider functioneert.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
Hi Tim,

Als ik zo naar je foto kijk, lijken het dezelfde leds als bij Dirk (zelfde soort draad, zelfde lichtopbrengst, en zelfde soort isolatie).
De ledjes zijn erg klein, maar microscopisch is wat overdreven... :P
Ze lijken qua grootte iig in niets op wat men normaliter als kerstboomverlichting ziet, dus als je ze aanpast/demonteert heel bruikbaar
voor onze doelen (wagon-, perron-, huis-, straatverlichting, etc.)
Met verse batterijen zijn ze erg fel zelfs, dus een trimpotje ertussen monteren is misschien raadzaam (of gewoon een hogere weerstand).
Ze zijn ook omgeven door een doorzichtig hoesje, dat tevens als lichtgeleider functioneert.
En idd, de (tijdelijke) aanbiedingen bij Dirk zijn vaak langer én goedkoper bij de Action te vinden!

@Johny, dat is idd heel goedkoop, maar je zou dan nog wel de verzendkosten erbij moeten rekenen.
Maar ik geloof graag, dat het dan nog heel goedkoop blijft.

Mvg, Willem.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
GRATIS verzending
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
 @citaat

Okééééééééé.....!!! :O :O :O :D

Mvg, Willem
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
Ben je wel 2 a 3 maanden verder voordat je ermee aan de slag kan
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
normaal zijn ze na 3 weken ter plaatse.Met zo een rol kom je een eindje hoor.Heb ze hier altijd op overschot liggen.
Re: (Kerst-)Led-Tipje: goedkope wagonverlichting voor digitale/analoge knutselaars!
Nieuwsgierig geworden door de vondst van Tim, ben ik ook maar 's bij de Action wezen kijken.
Zijn LEDjes vond ik er m.i. niet, maar wel een strip van 1 m. met 30 LEDs erop, het geheel gevoed door
3 x 1,5 Volt. Kosten: 1,49. Bij een uitgangsspanning van 4.37 Volt levert dat een voedingsspanning van 2,75 op
met een totale stroom van rond de 60mA.. dat is dus 2mA per led!! De LEDS zijn van het PLCC type, qua kleur en grootte
vrijwel gelijk aan de LEDs op de strip van ESU, dus ik helemaal blij, kan ik eindelijk deze strip uitbreiden via de AUX-uitgang.
Het resultaat hoop ik hier nog 's te plaatsen, als het lukt...

Mvg, Willem

P.S. Allen uiteraard nog een "speels" 2017 toegewenst!