Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Heel goede uitleg over de binnenkant van deze loc. Nogmaals bedankt daarvoor!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Dank, voor de blik onder de motorkap, Robert  :thumbup:

Had niet verwacht, dat je deze loc met het Lima-systeem moet openen  8o
Maarre, het is een mooi ding en hij loopt lekker  ;)


Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
ROBERT, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Maak er een mooie dag van temidden van jouw gezinsleden, familie, vrienden en kennissen. We brengen allemaal een toast uit op de jarige in ons midden.!
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:

Een hele gelukkige verjaardag, maak er een fijne dag van en nog vele gezonde modelspoorjaartjes er bij
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Nog vele goede en gezonde jaren gewenst, Robert !

En dat er nog maar vele vlogs mogen volgen !
Ik smul van de opzet, "eigenwijze" bouw  en gebruik van materialen op jouw baan  :P

Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,

GEFELICITEERD
Maar er een mooie, gezellige maar vooral spoorse dag van.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,
Heb je vlog over de 'keep alive' oplossing bekeken en heb een vraag. Heeft het doorrijden op de condensator invloed op het stoppen bij gebruik van een besturingsprogramma, bijvoorbeeld Koploper. M.a.w. rijdt de trein langer (te lang?) door door de condensator ' batterij' waardoor opnieuw moet worden geijkt?

gr. Gertjan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Gertjan H op donderdag 24 november 2016, 23:45:57
Hi Robert,
Heb je vlog over de 'keep alive' oplossing bekeken en heb een vraag. Heeft het doorrijden op de condensator invloed op het stoppen bij gebruik van een besturingsprogramma, bijvoorbeeld Koploper. M.a.w. rijdt de trein langer (te lang?) door door de condensator ' batterij' waardoor opnieuw moet worden geijkt?

gr. Gertjan

GJ

Ik gebruik Rocrail voor uitgebreide automatisch besturen. Al mijn locs hebben een keep alive. Deze is bedoeld op kleine, minder dan een seconde, onderbrekingen op te vangen. Gewoon omdat ik lui ben mbt spoor schoonhouden/maken. Ik merk geen effect op de besturing.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Ik had recent een veiling op Catawiki gewonnen - 8 goederen wagons Marklin.
Ze bleken redelijk goed te zijn. Een enkele buffer lijmen en een enkele koppeling herstellen verder prima.

MAAR....
Aangezien ik mijn baan (met anderen) will "bedrijven" of op z'n Amerikaans - operations,
moet er naast het gewoon kopen van de wagons ook het een en ander aan administratie worden gedaan.

In deze update, Vlog 75, laat ik zien wat er bij komt voordat de wagons mee kunnen doen op de baan.
Hier de link:



Alles is mijn eigen interpretatie van treinen bedrijven.
In iedere geval is het (vind ik), een van de leukste onderdelen van onze modetreinen hobby.

Groeten,

Robert

Re: Bouw van Rhineland 2
Knap werk, Robert. Mooi verouderd en van graffiti voorzien.
In Rocrail heb je ook een mogelijkheid treinen samen te stellen. Gebruik je dat?

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
@Robert
Het aanpassen van de goederenwagens is goed gelukt. :arrow: :thumbup:

Wat jij "een van de leukste onderdelen van de modeltreinhobby" vindt, kan mij niet echt bekoren. Althans het bedrijven ervan.
Bij de "Hochschwarzwaldbahn" van Dieter Bertelsmann heb ik dit ook gezien.
Maar ik wens je er heel veel hobby plezier mee.

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Zo, weer een update.

Citaat van: ceess op vrijdag 09 december 2016, 20:22:40
@Robert
Wat jij "een van de leukste onderdelen van de modeltreinhobby" vindt, kan mij niet echt bekoren. Althans het bedrijven ervan.
Cees gelukkig is onze hobby zooo breed dat iedereen wat leuks in kan vinden.

Citaat van: AlbertG op vrijdag 09 december 2016, 18:31:09
Knap werk, Robert. Mooi verouderd en van graffiti voorzien.
In Rocrail heb je ook een mogelijkheid treinen samen te stellen. Gebruik je dat?
Albert.
Dank Albert. Ik gebruik de treinen(bouw) functies van Rocrail niet. De fysieke kaarten gevent meer "beleving" en interactie bij het bedrijven van de baan. Maar dat is slechts mijn mening.

Nu de update:
De sporen zijn bijna allemaal gelegd - tijd om serieus te gaan testen en alle functies/taken van een dag spoorwegbedrijven, uit te voeren en te testen. Samen met het bouwen van de planning/automatisering en het installeren van de panelen/kaarten enz, is dit een van de leuke dingen van de hobby.

Hier de update Vlog 76:



Plezier bij het kijken en commentaar heel welkom.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Was weer genieten van de uitleg en leuk dat je met jouw baan zoveel mogelijkheden hebt gemaakt. Prachtig werk geleverd!  :thumbup: :thumbup:
:-) Deze hoorde ik nog net voorbij komen! Een beetje vrolijkheid hoort erbij!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Met belangstelling genoten van je laatste vlog. :arrow: :thumbup:
Erg leuk om te zien, hoe je erin opgaat. ;)
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor de commentaren Gerard en Cees.

Hier weer een update van de bouw van de Rhineland baan.
Na het testen van de goederen bewegingen onder aansturing van de wagonkaarten en vrachtbrieven, is het nu de beurt aan de passagiers. Hun treinen moeten tenslotte ook een beetje op tijd rijden.

In deze vlog ga ik in op hoe ik een complete dagdienstregeling ga maken voor de bewegingen op de baan.
Dit zal deel 1 zijn hiervan daar niet iedereen geïnteresseerd zal zijn in de details van deel twee.

Moge het een goed modelbouw jaar worden en dat de prijzen niet te veel stijgen. LOL.

Hier de link naar Vlog 77 A:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Met heel veel interesse heb ik jouw verhaal afgeluisterd. Het is begrijpelijk uitgelegd en ook duidelijk. Jij hebt er vrij veel werk aangehad, merk ik wel. Daarom hebt jij via deze 'vlog' niet alleen de uitleg gegeven, maar - en dat is ook heel duidelijk - de "MAT' is ook op de juiste weg naar de eindpunten gereden. Voor mij was het geheel duidelijk en daarom ben ik benieuwd naar de volgende fase. Het lijkt best wel een beetje op de echte dienstregeling van de NS. Perfect gedaan, Robert!  :thumbup:
Voor jou ook nog een heel goed 2017 en jouw wens van die 'stijging' van die prijzen kan ik het geheel mee eens zijn.
Bedankt voor alles!  8)
:thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
HiRobert,

Da's wel voor de volle 100% hobby

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Je baan, de bediening en de manier hoe je het geheel benaderd vanuit operator perspectief is echt geweldig.

Nette video's ook, zeer duidelijk en informatief om naar te kijken. Kijk op dit moment naar 77A.  :)  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert, betekent dat, dat hetgeen jij deel twee noemt niet gepubliceerd wordt?
Want dat zou jammer zijn. Zoals ik al eerder schreef, is het op deze manier bedrijven van de hobby niet echt mijn ding maar ben wel degelijk geïnteresseerd.
Veel hobbyplezier gewenst voor het komende jaar. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Heb weer enorm genoten van je bijdrage, jij trekt de hobbybeleving naar een hogere level,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: ceess op dinsdag 03 januari 2017, 19:51:29
Hallo Robert, betekent dat, dat hetgeen jij deel twee noemt niet gepubliceerd wordt?
Want dat zou jammer zijn. Zoals ik al eerder schreef, is het op deze manier bedrijven van de hobby niet echt mijn ding maar ben wel degelijk geïnteresseerd.
Veel hobbyplezier gewenst voor het komende jaar. :arrow: :thumbup:

Cees,
Een deel twee zal nog komen met verdere details. Ik moet het alleen nog maken.  :P
Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier is deel twee van drie mbt het maken van een dienstregeling voor de (mijn) baan.
In deze filmpje wordt ingegaan op het gebruik van een zg tijd en rijweg diagram als gereedschap hiervoor.

O.m de Fremo groep gebruikt ook zoiets voor hun rijdagen - best leuk het een keer te hebben gebruikt.

Hier de link naar Vlog 77B:



Ieder zijn ding denk ik! Straks terug naar het oneindige(lijkt het soms) scenery bouwen.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert. Top gedaan en uitgelegd. Ik kijk uit naar deel 3.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,
Hoewel ik een aantal vlogs/delen heb gemist was deel 2 een prima uitleg. Goede schema's maken en treinen op tijd laten rijden (en dus ook inplannen) geeft een extra dimensie aan deze hobby.
Rij jij ook met een besturingsprogramma? Zelf wil ik Koploper gebruiken en ik vraag me af of je zo'n reisschema kunt implementeren.
Je kunt per trein wel een vaste route maken, maar kunnen ze ook op tijd rijden? En hoe wordt wordt dit 'gehinderd'  door ander verkeer.
In de vlog wordt een redelijk eenvoudig schema getoond (N-Z vs Z-N ; of links rechts vs rechts -links). Maar rijden er op Rhineland ook nog treinen in een schema dat deze doorkruist? Daar wordt het dan complexer van (zoals bijv Utrecht).

Ga zo door!

gr. Gertjan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Gertjan,

Er komt een deel drie waarin ik denk dat een aantal antwoorden op jou goede vragen zijn opgenomen.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Deel 1 en 2 waren erg leerzaam en interessant om te bekijken.
Zeker op een baan zoals die van jou met meerdere stations, kun je hiermee een aardig treinenverkeer opstellen.

Groeten,
Ton.
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Weer een genot om je vlog te bekijken, je gaat zeer profi te werk met die schema's, kijk al uit naar de volgende vlog.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor de commentaren.

Nu hier deel 3 van het implementeren van een dienstregeling op de Rhineland baan.

Na wat "tunen" afregelen in het Nederlands, is de dienstregeling in bedrijf en kan uitgevoerd worden.
Nu hopend op geen stroomstoringen zoals in Amsterdam vandaag!

Hier de link naar Vlog 77C.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Het is echt, dat ik met heel veel interesse heb zitten kijken op welke wijze jij dat allemaal hebt kunnen uitdenken. Ik vind het bewonderingswaardig de wijze hoe jij dat allemaal hebt uitgedacht. Maar de computer heeft jou natuurlijk wel een beetje geholpen :important: maar het blijft toch een heel goed doordacht treinplan. Vertrek, wacht en dan de aankomst van alles is en blijft uitstekend middel om in het klein ook tot in de perfectie te kunnen rijden. Voor mij hebt je niet alleen een pluim verdiend, maar die mag jij met alle trots 'dragen'! Geweldig en ook de wijze waarop jij dat ons hebt duidelijk gemaakt! Bedankt daarvoor!  :-* :-) :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Heb weer zitten genieten van je leerzame filmpje,  :thumbup:
De modeltreinbeleving is bij jou naar een hoger niveau getild.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Weer een mooie aflevering.
En ook leuk om het tijdschema in praktijk te zien werken.

Een paar keer werd een trein opgehouden door een binnenkomende trein.
Ga je dit nog verder fine-tunen of laat je dat dan zo?
Is niet storend voor me, maar vroeg me af hoe je daar dan mee omgaat.

Groeten,
Ton.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Ik heb met grote bewondering deel 1 en 2 van je filmpjes over de dienstregeling zitten bekijken. Ik vind het geweldig en ga zeker deel 3 bekijken. (Ik heb dat mijn vorige baan geprobeerd een dienstregeling uit te schrijven maar kwam er niet uit.)

Mijn vraag:
Als een trein (bijvoorbeeld mat 46) van links naar rechts en een andere trein van rechts naar links (bijvoorbeeld mat 54) elkaar kruizen op 1 wissel, hoe voorkom je dan dat de één op de ander moet wachten? Kun je zien in je diagram waar dit voor problemen gaat zorgen?

Alvast bedankt.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: AlbertG op zaterdag 21 januari 2017, 18:03:27
Hoi Robert,

Mijn vraag:
Als een trein (bijvoorbeeld mat 46) van links naar rechts en een andere trein van rechts naar links (bijvoorbeeld mat 54) elkaar kruizen op 1 wissel, hoe voorkom je dan dat de één op de ander moet wachten? Kun je zien in je diagram waar dit voor problemen gaat zorgen?

Alvast bedankt.

Albert.

Albert. De wissel is ergens op de weg van A naar B. Deze zou je in de diagram als een punt kunnen definieren. Dan als er treinen elkaar daar kruisen kan je de een of de ander vertragen of versnellen in de DR.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Allen,

Het is even geleden maar ik heb veel tijd gestopt in het "spelen" met de baan om de betrouwbaarheid hoog te krijgen.
Nu eindelijk weer wat gedaan op de baan en hier een verslag.

Hier de link naar Vlog 78:



Veel plezier bij het kijken.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Weer een zeer informatieve 'update' van jouw baan. Er staat nog wel wat werk voor jou te wachten, zoals jij zelf al zegt. Ook dat wordt weer in vergelijking met wat jij allemaal al hebt gedaan een klus, maar veel minder in tijd. Want jouw ervaring komt steeds beter tot uitdrukking!
Het was erg plezierig!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Weer met ontzag naar je vorderingen gekeken,  :thumbup:
Begint zo stilaan helemaal aangekleed te geraken.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Bedankt voor het plaatsen voor het mooie filmpje. :thumbup:
En je baan is steeds mooier aangekleed. :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie. Ik blijf je volgen en als mijn baan wat verder gevorderd is ga ik zeker eens met dienstregelingen aan de slag.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank allen voor jullie reacties:

Nu weer een update. Het heeft even geduurd omdat de voortgang wat vertraging heeft opgelopen o.m. door het goede weer van de laatstse tijd.

Enfin genoeg materiaal voor een update.

Hier de link naar Vlog 79:



Veel plezier.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Leuk gedaan weer Robert. Vooral dat Ecoduct  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Die ecoduct is een mooie aanvulling op je reeds knappe baan, heb weer genoten van je Vlog.
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Leuk idee dat Ecoduct.
Ik zat zelf in eerste instantie aan een viaduct te denken. Maar dit is origineler.

Nog een beetje groen aan weerszijde en een blauwe achtergrond en het bijna ideaal.

Gr. John
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Zo ziet je maar, maar een 'brainwave' al niet toe kan leiden. Op deze originele manier denkt jij ook nog aan de natuur!  8)
Volgens mij kunnen wij van jou nog veel meer gaan verwachten!  :-)  :thumbup:
Nu nog de oplossing van de 'helix' en dan bent jij weer vele stappen verder gekomen!
Wij blijven ernaar uitkijken! B)
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor de reacties op 79.

Hier vlog 80 van de bouw.

Een korte update, april was redelijk droog dus veel buiten en een week Spanje.

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ik had jouw YT al opgemerkt. Met belangstelling alles aangehoord.  8)  Het vereist heel veel studie 'vooraf', maar jouw denkwerk heeft mij zich al velen malen tot verwondering gebracht over 'hoe' jij zoiets hebt opgelost!  8o  Prima werk allemaal en nu alles nog gaan uitvoeren! We wachten geduldig af!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Hierbij nog de apreciatie van een fan van jouw vlog's,  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert,
Had weer wat achterstand in het bekijken van je vlogs. Heb net de laatste gezien. Het wordt behoorlijk vol in de ruimte die je hebt. Kun je goed bij de onderste lagen die wel voorzien zijn van scenery? En heb je daar altijd kunstlicht aan/nodig?
Verder vind ik dat de achtergrond erg mooi aansluit bij de gebouwen er voor. Ik kan nauwelijks zien wat nog 3-D is en wat 'plat'  is.
De parkeerplaats aan het begin van het filmpje lijkt nat te zijn door de regen en met veel fantasie zie ik ook druppels op de linker rode auto (of is dat meer wat ik wil zien)? Is dat wegdek bewust zo gemaakt dat het lijkt of het nat is, of is het gezichtsbedrog?

Verder: heb je nog een bepaald tijdperk in gedachten of is dit een volledig vrije invulling?

gr. Gertjan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Gertjan,

Dank voor het kijken en je commentaar.
Een paar antwoorden:
`Het wordt behoorlijk vol in de ruimte die je hebt`
Ja, maar de baan is nu compleet er komt niks meer bij. Bediening is via smartphones en je kan rondlopen.
Scenery doe ik van achteren naar voren, achterin is het redelijk compleet, hoef ik niet veel meer te doen (laatste 15 cm).
Voorkant is overal nog wat kaal. Het is een "shelf" baan, dus overal tegen de muur en niet meer dan zon 60cm diep.
Parkeerplaats:
Blijkbaar valt het glimmen op. Inmiddels heb ik het met mat vernis gespoten - kijken of dat minder glimt!
Druppels op de auto is gewoon vuil! heb ze nog niet schoon gemaakt  :).
Ik ben niet gewend dat er zo op de details wordt gelet! LOL.
Tijdperk is 70-80. Daar voldoen de meeste gebouwen, locs en wagons aan. De autos misschien niet.
Geen stoom en geen TGV's. Stoom hou ik niet van en hoge snelheids treinen gaan veel te hard voor een gemiddeld modelspoor baan - speelgoed. Ik rij op 30-50% van proto snelheid, kan je langer kijken naar de treinen!

Ik ga in najaar een openhuis doen, kan ik wat uitleggen en hoop wat geïnteresseerden aan de "operations" mee te krijgen met de wagonkaarten-bedrijfsvoering enz. zoals in Nrd. Am.

Nogmaals dank voor jouw belangstellling.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo allen,

Hier een korte update met een kijk op het monteren van seinen op tunnelportalen.

Hier de link naar Vlog 81:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Weer een mooie oplossing om je seinen aan een tunnelportaal te bevestigen,  :thumbup: