Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verschillen in programma's

Gestart door Plexat dinsdag 29 november 2016, 13:24:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschillen in programma's
Ik heb al veel gelezen over de verschillen in nauwkeurigheid van de diverse programma's maar wat me toch dwars blijft zitten is dat wanneer ik een ontwerp maak met bv Anyrail en ik dit 1 op 1 overzet naar bv SCARM dan klopt er op het eind geen hout meer van. De aansluiting die in het eerste geval exact klopt laat in het tweede geval een enorm verschil tussen het eind en begin van de rail zien. Welk pakket is nu de waarheid? Het gaat niet zozeer om wat de waarheid is maar wel om welke onderdelen moet ik aanschaffen om niet straks te blijven zitten met een niet passende baan. :)
Ik heb geen Wintrack omdat ik dat te duur vind. Het gaat meer om Anyrail en Scarm bv of Trax (webversie)
Re: Verschillen in programma's
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschillen in programma's
Dag Eric,

Het probleem zit hem in de grafische weergave op de PC.
Ik heb wel eens begrepen dat het te maken heeft dat het programma "vector"-gestuurd is.
Helaas kan ik je het niet uitleggen wat het doet en hoe het werkt.

Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid SCARM en ook daar doet zich het probleem voor.
Ik ben er wel achter gekomen dat je je rails achter elkaar door moet blijven leggen.
Daar bedoel ik mee dat als je een cirkel maakt en je legt rechts aan dat je dat consequent moet blijven doen.
Dan doet zich het probleem nauwelijks voor.
Ga je twee kanten op werken dan kan je het probleem krijgen dat ze niet meer precies op elkaar aansluiten.
De verschillen zijn echter zeer klein; je praat over (tienden van) millimeters en dat is m.i. met een beetje schuiven wel op te lossen.
Zelfs met C-rails.
Ik heb het gehad dat ik een verschil had en een stuk selecteerde, verplaatste en aan de andere kant aansloot het probleem weg was.

Verder weet ik niet of en zo ja hoeveel je voor Anyrail moet betalen maar voor een gratis programma neem ik het probleem voor lief.

Henk
Re: Verschillen in programma's
Dank je Henk voor je antwoord. Ik denk dat je gelijk hebt. En als je eenmaal de baan bouwt veranderd er toch altijd wel iets. :)
Re: Verschillen in programma's
Aliebengalie
gast

Re: Verschillen in programma's
Welk programma je ook kiest , betaald of niet betaald , overal heb  je het zelfde probleem.
Ik heb namelijk beide , Wintrack en Scarm.

Maar heb pas alles overgezet naar Scarm , dit gratis programma bevalt me beter , en op youtube zijn zat filmpjes te vinden met mooie voorbeelden.
Wat Henk zei klopt inderdaad , probeer zo veel mogelijk van 1 kant af te werken , en tja , het komt voor dat het de ene keer wel past en de andere keer niet.
Ik heb er nu ook weer enkele stukjes bij die elkaar net overlappen , maar in werkelijkheid zeer goed passen (soms best irrie).... :D
Je wilt het immers helemaal goed strak hebben.
Maar ook dat lukt vaak niet , gelukkig zit er een knopje op met draaien , hier kan je mee expirimenteren om het zo goed mogelijk te krijgen.

Ik ben in iedergeval blij met Scarm.

Mvg: Alex
Re: Verschillen in programma's
Ik gebruikte Anyrail vooral voor de eerste opzet. Dat programma werkt zo makkelijk en overzichtelijk.
Daarna zet ik dan alles over naar SCARM omdat de 3D daar beter is. Ik kwam steeds niet goed uit als ik exact alles overnam. De raad om achter elkaar door te werken is SUPER. Dat scheelt al een hele berg met ellende. :)
De mogelijkheid om rails te 'knippen' is ook erg handig. Dan kun je eea in ieder gaval sluitend krijgen om te proefrijden met de plug-in.

Ik denk dat ik inmiddels, na vele avonden tekenen, eindelijk mijn toekomstige baan klaar heb. (Maar die hoort hier eigenlijk niet!)
Re: Verschillen in programma's
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschillen in programma's
Citaat van: Plexat op woensdag 30 november 2016, 09:17:06
mijn toekomstige baan. (Maar die hoort hier eigenlijk niet!)
We praten dit goed onder de noemer: het resultaat tonen.  >:-D

Maak je gebruik van schaduwstations?

Henk
Re: Verschillen in programma's
Juist Henk, het gaat om het resultaat. :D
Ja ik heb onder de baan een 'schaduwstationnetje'. Niet veel en niet te groot maar daar kan ik altijd bijbouwen.
Ik wil niet te veel 'onder de grond' omdat ik daar moeilijk bij kan komen. Tafel staat strak tussen de muren.
Re: Verschillen in programma's
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschillen in programma's
Klik eens op de link in mijn ondertekening.
Recentelijk heb ik een paar foto's geplaatst waar je (een beetje) kunt zien hoe ik het probleem van het niet bereikbaar zijn probeer op te lossen.
Ik heb dezelfde situatie als jij.

Henk
Re: Verschillen in programma's
Citaat van: Trainhenk op donderdag 01 december 2016, 20:44:50
Klik eens op de link in mijn ondertekening.
Recentelijk heb ik een paar foto's geplaatst waar je (een beetje) kunt zien hoe ik het probleem van het niet bereikbaar zijn probeer op te lossen.
Ik heb dezelfde situatie als jij.

Henk

Mijn bedoeling is idd om net als jij zoveel mogelijk open te laten vanaf de onderzijde. Mijn kop krijg ik er wel door geduwd. (al is die wat groot)
Als ik dan met mijn armen erdoor kan en met mijn grote kolenschoppen de loc of wagons weer recht kan zetten waar nodig ben ik allang blij.
Dus open houden en hoogte verschillen. Kun je er makkelijker bij. Hoop ik!
Re: Verschillen in programma's
Lid sinds: 2020

Herstarter met Marklin HO

offline
Re: Verschillen in programma's
Na mijn bestelde en niet ontvangen Wintrack heb ik het ontwerp programma van Marklin gekocht. Ik heb het idee dat dit programma een verkorte versie is van Wintrack. De layout is n.l. het zelfde. Ook hier komt het voor dat soms de nauwkeurigheid iets kan afwijken. Maar ook daar als je van recht naar links ontwerpt er geen verschillen meer zijn.