Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelf gebouwen maken

Gestart door bas dinsdag 15 januari 2008, 17:11:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf gebouwen maken
Ik ben van plan om zelf een modern kantoor gebouw te gaan maken van evergreen platen en profielen
heeft er iemand nog tips&tricks?


Bas
Re: Zelf gebouwen maken
Ja Bas,
Koop milimeter-papier, een geodriehoek en maak een goede schaaltekening. Ga bij de maten van de deuren van jouw eigen woonhuis uit en zet dezmaten met een rekenmachine om naar 1/87. Hou altijd een auto en een preisertje bij de hand om de verhoudingen te bepalen. Evergreen laat zich wel makkelijk verlijmen.

Good Luck
Re: Zelf gebouwen maken
SniperEye
gast

Re: Zelf gebouwen maken
Leuk dat je zelf gaat beginnen. Ik wil binnenkort hetzelfde gaan doen. Inmiddels heb ik bij een kunststofshop diverse monsters van verschillende spiegelkunststof opgevraagd en heb ik een keuze kunnen maken.

Kijktip: Museum of Science and Industry in Chicago (even googlen).
Tevens is er een Railroader Magazine van augustus 1992 aan geweid. Deze heb ik momenteel in bestelling staan en verwacht deze over een week of 3 binnen.
Re: Zelf gebouwen maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zelf gebouwen maken
Hallo, in Houten staat altijd een stand met materiaal hiervoor. Deze man heeft ook hele mooie bouwplaten.
Lodewijk.
Re: Zelf gebouwen maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelf gebouwen maken
Bas,

Zelf gebouwen maken is een prachtig plan,wij maken onze gebouwen allemaal zelf en hebben dus wel enige ervaring met dit werk.
Allereerst is een tekening nodig om alles te bekijken of dit bij je past,en je het kwijt kan op je baan.
Zelf vraag ik dan een tekening van de aannemer die het bouwt,en begin dan te bouwen.
Ook kan je in archieven kijken van gemeentes of er iets voor je bij zit.
Als je een modern kantoorpand wil maken met veel glas is de basis al gelegd.
Neem plexiglas van bijv 1mm dik en lijm vervolgens de muur delen er op zomaak je de pui in een keer .
De open gaten die er nu in zitten worden tot ramen gemaakt met styreen strips van evergreen,de onder dorpel
van het kozijn van bijv 1x1,5 mm, en het kozijn zelf van 1x1mm.
Heerlijk om te doen en je maakt je eigen gebouwen,let wel op de huidige normen een deurkozijn is nu al 2.30m
hoog,ga bij een gebouw bij je in de buurt even meten en je weet de maten.
Hopenlijk je hier mee van dienst te zijn geweest,en als er nog vragen zijn hoor ik het wel

Met spoorse groet J&J Vriend
Re: Zelf gebouwen maken
Beste J&J,
Kunnen jullie wat foto's plaatsen van die zelfgemaakte gebouwen? Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Mvg
Alfred
Re: Zelf gebouwen maken
Ja lijkt me geweldig die foto's, misshien kunnen ze bouw ook op het forum laten zien, lijkt me erg in intressant.

Groeten Piwie.
Re: Zelf gebouwen maken
Ik ben afgelopen weekend begonnen met een modern kantoorpand nouja.. pand het word alleen een voorgevel met 2 kleine zijmuren en een dak. Dit komt tegen de muur te staan om de achtergrond (die er nog niet is) te breken ik zal vanmiddag een fototje plaatsen zoals het er nu bij staat.


Bas
Re: Zelf gebouwen maken
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Zelf gebouwen maken
De foto's van J&J Vriend :





Re: Zelf gebouwen maken
SniperEye
gast

Re: Zelf gebouwen maken
Citaat van: Marklinlover op dinsdag 22 januari 2008, 11:27:59
Hallo, in Houten staat altijd een stand met materiaal hiervoor. Deze man heeft ook hele mooie bouwplaten.
Lodewijk.

Oh ja? Heb ik zelf met ogen dicht al die tijd over de beurs gelopen? Ik ben erg benieuwd.
Re: Zelf gebouwen maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zelf gebouwen maken
wow, echt prachtig gemaakt. Daar wil ik nog wel wat meer van zien.
Re: Zelf gebouwen maken
Bas, heb je hier wat aan?
Re: Zelf gebouwen maken
Hetgeen wat ik tot dusver heb geprutst!

Ik ben begonnen met een schets op papier en die overgenomen op het materiaal.
Alle vakjes heb ik genummerd en delen de niet meer nodig waren een x op gezet om verwarring te voorkomen.
Alles is recht toe rechtaan dus vrij simpel.

Natuurlijk weer vergeten om bij alle stappen foto's te maken dus we beginnen halverwegen.(op dit punt zag ik ook dat ik door anders te snijden later minder hoefde te lijmen) en dacht oja ik moet ook even foto's nemen.


Na flink wat lijmsnuiven (wat kreeg ik een koppijn zeg) is het grootste deel weer in mekaar gelijmt.


Nu alweer zover dat zijgevels en dak er ook op ligt. liniaaltje er naast om de hoogte aan te geven.


Zelfde stap andere hoek.


Zo komt het gebouw dus op de baan te staan. er komt nu nog geblendeerd glas in en er word nog een stations overkappinkje aangehangen aangezien het kantoor tegen het perron aanstaat.

Zo voor de eerste keer ben ik zelf zer tevreden over het resultaat tot nu toe.


Bas
Re: Zelf gebouwen maken
Owja og vergeten te vermelden de zijgevels en dak zijn van origine kabelgoten... lagen nog in de schuur net als die andere 20 meter die er nog ligt.

Bas
Re: Zelf gebouwen maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelf gebouwen maken
Citaat van: bas op woensdag 23 januari 2008, 16:07:15
Owja og vergeten te vermelden de zijgevels en dak zijn van origine kabelgoten... lagen nog in de schuur net als die andere 20 meter die er nog ligt.

Bas
Op welke schaal ging je het nu precies maken :?: :!:

Ik volg je bouw, misschien kan ik het dan later zelf ook :wink:

succes verder

Dennis
Re: Zelf gebouwen maken
schaal is 1:87


Ik heb 4cm per verdieping aangehouden omgerekend dus 3.48 meter, ramen zijn 2 cm hoog dus 1,74 meter.Een gemiddelde beton vloer is in het echt voor dit soort gebouwen 30 cm dus blijft er 3,18 meter over per verdieping. Een modern kantoorgebouw heeft bijna altijd een systeemplafond met daar boven luchtbehandelingssysteem sprinklerinstalatie etc. Laat het plafond dus 40 cm verlaagd zijn komt dit op 2,78 meter een mooie hoogte voor je plafond.
De begane grond is een 1 cm hoger om meer hoogte te creeeren voor de overkapping van het perron.

En die kabelgoten had ik over van mijn vorige woning en is toevallig zelfde materiaal dus kon het gebruiken.


Bas
Re: Zelf gebouwen maken
SniperEye
gast

Re: Zelf gebouwen maken
Ik zie hier een aantal goede tips. Mijn droom is om het stationsgebouw van Weert na te bouwen in H0. Hoe ik dat in godsnaam aan moet gaan pakken weet ik echt niet. Als ik ergens de tekeningen vandaan heb getoverd dan kan ik er gerust aan beginnen en zien waar het schip strand.
Re: Zelf gebouwen maken
Hallo Bas,

Dat wordt een mooi kantoorpand :lol:, die kabelgootjes zijn dat toeval K25 systeem gootjes?

Wacht met spanning op de verdere vorderingen van je bouw.

Groeten Piwie.
Re: Zelf gebouwen maken
Een recht toe recht aan gebouw zoals dit is op zich niet zo heel moeilijk om te maken als je zelf alles maar goed nummert dan past het perfect bijna naadloos inmekaar. Ik stond zelf een beetje van te kijken hoe makkelijk het was.

Bas