Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Gisteren op de gastendag heb ik met verschillende forumleden gesproken, helaas niet iedereen ontmoet, die ik graag de hand had willen schudden.

Het was leuk om Henk (Henk163) eindelijk in levende lijve te ontmoeten. We hebben samen een tijdje zitten praten over onze beider modelbanen en hoe we elkaar kunnen aanvullen. Ik ga voor Henk weer aan de slag met een paar aanvullingen op de analoge schakelschema's voor zijn schaduwstation. En ik zal bij hem wel om advies komen vragen bij de verdere aankleding van de baan!

Ook leuk om Hans (hanzi) te ontmoeten. Later kwamen we elkaar weer tegen bij de grote baan op de eertse verdieping. Daar maakte Hans mij attent op de bouw van een eenvoudig perron met de opmerking "moet je eens bekijken. Jij bent daar toch net mee bezig". Gouden tip, Hans  :thumbup: :thumbup:
Heb er dus maar even een foto van gemaakt. En deze week proberen even tijd te vinden om op het proefstukje (zie o.a. de tweede foto in topic #640) uit te proberen.

Hartelijke Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
beste forumvrienden,

Op de gastendag heb ik met Henk (Henk163) afgesproken dat ik een aanpassing in de analoge schakelingen met Viessmann relais 5552 zou tekenen. Dat heb ik maar als eerste gedaan.

Daarna heb ik wat tijd besteed aan mijn eigen baan. Het idee van het perron voor het bergspoor, zoals ik dat in het vorige bericht genoemd heb, ben ik wat verder gaan uitwerken.
Het zand vond ik een beetje te grof, dus heb ik gezocht naar iets fijner spul. Tegen de zijkanten van het perron heb ik een houten beschoeiing aangebracht.
Het is een relatief simpele oplossing: het zand is een vel fijn schuurpapier, op maat geknipt; het hout is van een oud stukje "hout" uit een bouwpakket dat ik in een hoge resolutie met de scanner heb gekopieerd en op dikker papier geprint en uitgeknipt.
Op de eerste twee foto's zie je het resultaat. Het gaat even om het idee. Verdere afwerking (bloemperk, groen) en wat reparatiewerk (de kier in het gebouw, verzakte beschoeiing) moeten nog.

Het alternatief, meer bedoeld voor de grote stations, bestaat uit steentjes met een stenen rand. Die heb ik op maat gesneden en opgeplakt. De "naden" moeten nog weggewerkt worden. Het gaat ook hier om het idee. Voor het kleine stationnetje Oberholzgitter vind ik het wat te deftig. Het stationnetje verdient meer een zandperron  :D

Verder ben ik nog even aan het stoeien geweest met de gebouwen bij het station en het locdepot. Toen ik voor Tony wat oude gebouwen op zolder opzocht vond ik nog een smal goederenperron met trap. Die heb ik een plaatsje gegeven langs het eerste spoor. Het oorspronkelijke toiletgebouw van Oberried had ik als "technisch gebouw" bij het wegonderhoudsspoor geplaatst. Die heb ik nu teruggehaald, 180 graden gedraaid en bij dit goederenperron gezet. Ik maak er nu een soort Postgebouw van met een eigen laadperron voor de postwagons. In tijdperk II werden die toch wat apart behandeld.

Als dienstgebouw bij het wegonderhoudsspoor heb ik nu het stationnetje Ebenswald gebruikt.  Maar het locdepot beviel me niet 100%. Ik heb vanuit de basispositie van de toeschouwer niet zo'n goed zicht op de bekoling. Dus maar eens de locloods en de bekoling omgewisseld. Ook de waterkraan een spoortje opgeschoven, zodat een loc, die kolen laadt ook op hetzelfde spoor water kan bijvullen. Vanuit het station gezien geeft dit een ruimer beeld. Ik laat het even zo staan en als het helemaal bevalt kan ik die hoek gaan inrichten.

Uiteraard heb ik de nodige foto's gemaakt. Oordeel zelf  :P

hartelijke groeten,
Roel

edit: halverwege het bericht typen werd het al opgeslagen. Bericht compleet gemaakt en foto's toegevoegd
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
-Roel:
Dat is een heel fraai perronnetje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi geknutseld.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
en de volgende foto's
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Ha Jørg,

je bent snel met je reactie  :D :D. Dank voor het compliument.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
-Roel:
Graag gedaan maar je industrieopstelling is ook mooi samengesteld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel

Hoi Roel,

Het schuurpapierperron vind ik het mooiste passen bij de gebouwtjes, heeft een sereen sfeertje zo !
De rest heb je ook - zeker gezien de beperkte ruimte - mooi opgelost  :thumbup:
Ebenswald is nog steeds een van mijn favorieten en heeft een goede plek en functie gekregen.

Het wordt tijd, dat je eens een maandje vrij pakt om lekker verder te knutselen  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Roel,
Met plezier weer naar je update gekeken.
Net als Tony zeg ik het schuurpapierperron omdat het zeer sfeervol staat en mooi opgaat bij de rest van het perron.
Het industrie gebied ziet er goed maar vooral is het zeer sfeervol zelf zou ik er niks meer aan veranderen.
De foto van het kopstationnetje is er één om in te lijsten. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Hoi Roel

Ook ik moet me aansluiten bij Tony wat het schuurpapier betref komen de gebouwen toch beter op uit .
Het industrie gedeelte is echt een plaatje geworden  :thumbup:

Gr Alex 0850 
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Hoi Roel


Prachtig hoe jij alles mooi weet op te vullen, en alles zo voor elkaar krijgt.  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Beste forumvrienden,

dank voor de  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Het geeft toch een goed gevoel als je wat steun voor je keuzes krijgt.
Ik ben er ook zelf tevreden mee.

Het stationnetje Obergittersee houdt uiteraard zijn zandperron met houten beschoeiing. Het probeersel met steentjes is bedoeld voor het station Goyatz, dat op de voorgrond op het eerste niveau ligt.
Ik heb nog een iets ander model bestrating, en dat ga ik gebruiken voor de perrons van het kopstation en de directe bestrating bij het station zelf. Het moet dan één geheel worden. Op het kopstation ligt ook nog een goederenperron. Daar ben ik nog niet helemaal zeker van wat ik ga doen. Ik overweeg ook hier de zandstructuur toe te passen. Dan krijgt dat perron, dat ook iets hoger is dan de reizigersperrons, een eigen accent.

Ik denk toch dat ik afzie van de beschoeiing met steentjes, maar dit als houten beschoeiing ga uitvoeren. Het is wel een boel werk, maar ik denk dat het resultaat mooier is. En daar gaat het natuurlijk om.

De nieuwe opzet van het locdepot en de werksporen bevalt mij goed. Ik heb vandaag nog wat oude foto's bekeken en zag dat deze opstelling van bekoling en locloods in een eerdere versie (met overigens een andere spoorligging) ook voorbij gekomen is.

Ik heb ook nog wat zitten kijken op dit forum naar mogelijkheden voor de afwerking van dit stukje baan. Uiteraard moe ik de "gaten" tussen de rails en de hardboard stroken opvullen. En de hardboard stroken moeten een afdeklaag krijgen, die een beetje past bij de aard van het terrein. Ook heb ik bedacht om een kleine opstaande rand aan te brengen als een fysieke afscheiding van de baan. Die rand hoeft maar een paar mm boven de plaat uit te steken, maar kan dan ook dienen als een soort keermuur voor alles wat ik op de baan aanbreng en liever niet in de loop van de tijd op de grond terug vind.
Ik heb een lijstje gemaakt wat ik morgen bij de plaatselijke doe-het-zelf wil gaan halen (o.a. schilderstape, wat restjes hout, grote pot houtlijm, kwasten en zo) en wat ik bij het snoepwinkeltje zou willen vinden. Maar ja, daar vind je meestal ook hele andere leuke dingen  :P.

@Tony,
Het stationnetje Ebelsbach heb ik ook altijd een fraai stationnetje gevonden. De eerste die ik had heeft een eerste verhuizing (van mijn ouderlijk huis naar mijn eerste eengezinswoning) niet overleeft. Ik heb er nog wel wat onderdelen van. Maar toen kon ik nog een nieuwe bouwdoos kopen  :).
Het zoeken naar een geschikte plek als stationsgebouw op deze baan is uiteindelijk niet succesvol gebleken. Maar toen ik pas - ik dacht op een van jouw banen - hetzelfde gebouw zag, dat meer de functie van een goederenloods had gekregen, kreeg ik de ingeving met het bovenstaande als resultaat  :P. Een zinvolle en eervolle plek.

Ja, ik zal bij de directie een verzoek indienen om meer tijd te mogen besteden aan de treinbaan  ;). Toch ben ik er regelmatig mee bezig, maar lang niet alles is duidelijk zichtbaar. Zo heb ik nog eens gekeken wat er zou gebeuren als ik een trein met meerdere slepers zou laten rijden. Dan blijkt alles goed te gaan op 2 schakelrails na. Maar dat is ook weer simpel op te lossen door een extra relais toe te voegen aan het rijtje dat je hier op de foto ziet. En ik heb ook geen haast. Het hoeft morgen niet af te zijn, toch?

wordt vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Hoi Roel, ook ik sluit me aan bij de rest: zandperron voor het bergstationnetje is :thumbup:. De houten zijkanten zijn mooi gelukt, alleen jammer dat het dikke "hout"papier tgv productie met printer niet door en door gekleurd is waardoor je wat lichte randjes krijgt aan boven en zijkanten, althans zo lijkt 't op de foto's. Wellicht dat je die kantjes met een bruine stift kan bewerken voordat je het in elkaar lijmt. En ik denk eerlijk gezegd dat écht hout een nóg mooier resultaat geeft. Een beetje modelbouwwinkel verkoopt ook houtfineerstrookjes.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Dag Roel.

Nou, je zult mij wel een eigenwijs vinden, maar ik vind geen van de perrons passen!
Het stationsgebouwtje heeft voor de afgifte van goederen al een minuscuul laadperron.
Ik zou met het schuurpapier de ondergrond op bielshoogte brengen zonder perronrand
en dan beide gebouwtjes daarop plaatsen, misschien niet eens in lijn met het spoor ...

Zomaar mijn idee erover, verder weer  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Eigenwijs zijn mag volgens mij altijd Erik, dat is de beste manier om gedachten te doorbreken: wordt t een zandperron of een stenen perron... nee, t wordt helemaal geen perron, maar gewoon t schuurpaper op t metaal tegen de bielzen aan >:-D.
Ikzelf ga nog steeds voor een perron, maar het is het proberen waard.

Ik heb nog even teruggebladerd in je topic, en vind de omwisseling van de kolenbunker en de locloods  een goede zet. Ondanks de ogenschijnlijk smalle doorgang tussen goederenloods en locloods komen alle gebouwen beter tot hun recht zo. Ook de foto's vanaf de zijkant zien er geloofwaardig uit :thumbup:.

Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Hallo Hans en Erik,

Eigenwijs zijn mag, hoor. Als ik alleen maar zou vragen om jubel en juig over alles wat ik laat zien, is het ook niet leuk meer. Juist kritische opmerkingen, zowel positief als negatief worden zeer op prijs gesteld. Jullie opmerkingen hebben mij wel aan het denken gezet.

Erik heeft het over een minuscuul laadperron. Dat was voor mij even een verrassing, want bij mijn weten zat dat er niet. Maar inderdaad als je de foto bekijkt lijkt het wel zo. Dit "laadperron" is een hoekbank  :D. Het linker gebouw kun je in twee varianten bouwen: zoals ik heb gedaan en met een half open wachtruimte. klik hier voor een foto En dan komt er een bank door de hoek. Die heb ik maar buiten gezet, maar eerlijk gezegd, ik vind het geen succes. Dus die verdwijnt weer.

Dan de hoogte van het perron. Erik heeft zeker een punt, gezien het karakter van deze spoorlijn. De suggestie is zeker het overwegen waard. Is dan wel een kwestie van zeer goed uitvlakken.
Voorlopig houd ik het bij een perron, ook al omdat het een probeersel is voor het grote werk.

Met de suggestie van Hans ben ik ook aan het zoeken gegaan. Voor een modelbouwwinkel moet je wel naar de grote stad. Maar toen ik bij de doe-het-zelf winkel in het dorp was zag ik ook laminaatstroken, bijvoorbeeld om de zijkant van een houten blad af te werken. Dus maar zo'n strook meegenomen en een nieuw perron gemaakt. Ziet er al heel wat beter uit, vind ik zelf.

Daarna ook nog maar even naar het snoepwinkeltje gegaan. Ik ging voor wat hekjes. Die heb ik gevonden. Maar ook gelijk een zakje grind meegenomen om de ruimtes tussen perron en rails op te vullen. Ik moet nog even op dit forum zoeken hoe je dat het beste kan doen. Eerst ruimte opvullen met gips? Of kit? Ik heb ook schilderstape gekocht om de rails af te plakken. Misschien is dat al voldoende. Enfin, klusje voor de komende tijd. Tja, en als je dan ook even rondsnuffelt en vraagt naar poppetjes uit de oude tijd, dan komt er ineens een hele berg doosjes te voorschijn. Niet meer compleet (Henk heeft sommige ook gebruikt voor zijn eigen baan), maar voor een leuk prijsje toch maar meegenomen.

Uiteraard heb ik een paar foto's voor het beeld.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Dag Roel.

Toen eerder vandaag hier keek of er nog gereageerd was, had ik ook
al vastgesteld dat het geen laadperron maar een hoekbank betrof :oops:
Toch blijf ik bij de gedachte dat het hier om een klein, landelijk gelegen
halte gaat en dat een heus perron daar debet aan is. Houdt het klein ...
Wellicht een separaat goederen laad-en losplek met een verhoging? :idea:
Toch een perronrand? Laat je eens inspireren door Haltepunkt Burgkirchen

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Is inderdaad beter zo. Misschien nog wat horizontale groeven inkerven om een plankenidee te krijgen. En bij de steunbalken is het denk ik realistischer om de nerf verticaal te houden.
Is dit echt hout of kunststof kantfolie?
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
@Hans,
Het is kantlaminaat van CanDo en hoort bij deze keukenbladen klik. Het staat er niet expliciet bij, maar het merk zelf is wel op houtbasis, met kunststof bewerking. Maar als ik naar het patroon kijk denk ik toch dat het kunststof is.

Het bewerken van de planken moet nog gebeuren. Ook zal ik bij het vervolg letten op de goede richting van de steunbalken.  :D Het is in de middag al vroeg donker, en je wordt een dagje ouder. En ja, dan kan ik natuurlijk wel achter mijn bureau gaan zitten met een goede lamp, in plaats van in de huiskamer.... zolang mijn vrouw er geen bezwaar tegen heeft knutsel ik liever in de woonkamer.  :P

@Erik,
Goede tip dat stationnetje Burgkirchen. Lijkt er wel op  :P. Ik ga in ieder geval voor de versie van vóór de renovatie. Laag perron mèt perronrand, overigens  :D. Ik ga nog eens verder googlen.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Hallo Roel,

dat "kantlaminaat" is er ook in echt hout. Vraag me ff niet bij welke "doe het zelf" bouwmarkt ik dat heb gezien.

De randen van de meeste Brie verpakkingen zijn ook van hout, is dat misschien dun genoeg voor je?
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Roel, ik ben eruit, je moet gewoon meer koffie drinken. Volgens mij zijn houten roerhoutjes namelijk precies wat je zoekt.
Ik had er hier nog een paar liggen, 6x1,4mm, 2 op elkaar is een mooie perronhoogte denk ik, en 1 roerstaafje vertikaal vormt een mooie steunbalk >:-D. Ik heb ff wat in elkaar geplakt en los vast met een perronnetje naast een rail neergelegd om je een idee te geven hoe dit er uit ziet. Beetje beits of vuiligheid erover en klaar is Kees Roel.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Dat is de oplossing! Dank je Hans voor het idee.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Het idee van roerhoutjes als "bouwmateriaal" is al vaker genoemd hier op t forum; ik zag opeens de toepassing ;).
Ik heb deze ff snel met een schaar op maat geknipt, met een mesje krijg je een mooier resultaat, en vind je te breed dan zijn ze eenvoudig -met de nerf mee- smaller te snijden.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
@Cees,
Dank voor je reactie. Ik heb ook wel strips gezien, maar die waren toch weer iets te breed.
Naar de brie-doosjes heb ik ook gekeken. Zou kunnen. Is dun genoeg. Maar dan heb je heel wat brie-doosjes nodig om alle perrons te beplakken.

Ik heb 3 stations met een totale perronrand lengte van 3.00 m (kopstation Oberried), ook zo'n lengte voor het doorgangsstation Goyatz en 20 cm voor het getoonde stationnetje. Van de twee grote stations is de helft steeds goed in het zicht, de andere kant komt - niet frontaal - op foto's.

Wat ook goed kan is de onderkant van sigarendoosjes, sigarillo's. Heb er eentje staan. Dat is wel voldoende voor het eerder getoonde perron. Heeft ook gelijk een wat donkere kleur. Maar ja, weer sigaren gaan roken...

@Hans,
Ja, dat zou kunnen, die koffie roerhoutjes. Ik zou natuurlijk een paar keer met de trein naar de grote stad kunnen gaan en dan een kop koffie nemen en een handvol houtjes meenemen.. :D
Maar vanmiddag toch maar even naar het dorp geweest en wat gaan snuffelen. Roerhoutjes genoeg, maar die zijn alleen van plastic >:-D. Dus even verdee gezocht. En toen vond ik bambo saté prikkers. Voor het enorme bedrag van ? 0,65 een zakje meegenomen.

Helaas was het vanmiddag al vroeg donker dus het prutsen moet ik even een paar dagen uitstellen. Dan zal ik een paar proefstukjes maken met het sigarenkistje en de saté stokjes.

Misschien dat ik een combinatie ga maken. Enfin, genoeg om nog even verder te prutsen.

Die saté stokjes zijn overigens ook goed te gebruiken om de ruimte tussen perron en rails op te vullen om zo wat ballastmateriaal te besparen....

Wordt vervolgd

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Citaat van: RoelMarklin op maandag 14 november 2016, 18:18:22
Roerhoutjes genoeg, maar die zijn alleen van plastic

Die kun je prima gebruiken als vangrails langs de weg, Roel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Wibra en Action verkopen de koffieroerhoutjes, 100 voor een euro heb ik ergens anders op dit mooie forum gelezen.
De saté-prikkers lijken me wel weer erg dik om als plank dienst te doen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Niet hier in het dorp. Ik heb deze bij de Action gehaald. Die hadden alleen plastic roerhoutjes.

Groetjes,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Maar de raderen draaien  :D :D.

Zoals gezegd 3 stations. En die krijgen allemaal een andere oplossing  :P
- Station Goyatz krijgt zijkant van sigarenkistje. In ieder geval aan de zichtzijde  :)
- station Oberried heeft perrons, die weinig mogelijkheden bieden voor dikke beschoeiing. Daar moet ik ofwel nog dunnere houtjes voor vinden ofwel de laminaatstroken gebruiken.
- de reeds getoonde halteplaat krijgt een experiment met de saté stokjes.

De saté stokjes kunnen verder heel goed gebruikt worden voor het opvullen van de strookjes tussen rails en perrons, hardboard (bij het depot) en diverse andere plekjes. En we kunnen ze altijd nog als saté prikkers gaan gebruiken bij een barbeque  >:-D >:-D

Allen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik hoop de resultaten van de probeersels spoedig te laten zien.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Dan toch maar naar de koffiecorner van AH ;). Oh nee, dat is niet netjes :(. Ik zal m'n ogen hier open houden bij Action etc. Overigens een goed idee om de 3 perrons op verschilende manieren te maken, voorkomt "eenheidsworst" op je baan :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel

Hoi Roel,

De houten verpakking van de ronde Camenbert-kaasjes is erg goed bruikbaar ook.
Goed te snijden ook ( zelfs te knippen ).

Als je die stroken nat maakt en wat tegen-gebogen geklemd laat drogen, krijg je ze aardig recht.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot en perron probeersel
En terwijl je de houten stroken snijdt, drink je een goed glas wijn met een stukje camembert.  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Hallo forumvrienden,

Tot mijn schrik zie ik dat ik al een paar weken niets heb toegevoegd aan mijn topic. Door familieomstandigheden en plotselinge drukte met  werkzaamheden in mijn advies bedrijf heeft het werk op een laag pitje gestaan. Maar het leven gaat door en het uitwerken van de ideeën voor de verdere aankleding van de baan vordert gestaag. Eerdaags zal ik wat plaatjes van de uitvoering geven.

Net zoals velen heb ik ook de verleiding niet kunnen weerstaan om de jubileum loc en 2 wagons te bestellen. Niet dat zo zo mooi passen op mijn baan, maar gewoon omdat ik gelukkig deel mag uitmaken van dit geweldige forum. De complimenten voor Sacha en zijn maten, die dit allemaal mogelijk gemaakt hebben.

Vandaag ook maar even de loc en de wagons uit de dozen gehaald en kijken of ze het doen. Tot mijn schrik had ik een loc ZONDER sleper op de baan staan. Een 2Rail forum loc dus  >:-D >:-D. Toen ik nog eens goed keek in het doosje bleek dat er een losse sleper bijgeleverd was. Die er snel ondergeklikt (mooi, zonder schroefje... :D) en een beetje spanning op de rails gezet. Ik rijd analoog dus was het even spannend. Maar de lichtjes gingen aan en heel langzaam begon hij te rijden. Na 10 cm versnelde hij ineens wat en hield die snelheid aan. hij loopt wel erg stil. Omschakelen (witte trafo, jawel  :)) ging prima. Ook toen weer hééél langzaam, en na 10 cm iets versnellen.

Vervolgens de wagons er achter gehangen. Aan één kant is de koppeling van een van de wagons niet helemaal 100%. die koppelt niet met de andere wagon, maar wel met de loc. Ook nog een paar andere wagons met containers er achter gehangen (ja, die van VAN DEN BOSCH  :D :D) en het geheel ziet er leuk uit.

Tenslotte nog een paar foto's gemaakt, waarbij ik ook een van de ketelwagens er bij het gehaald.









hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
-Roel:
Dat is een mooie sleepje geworden, veel suc6 en plezier er mee,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Jullie ook fijne feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar, Roel  :P
( met regelmatig wat lekkers uit het snoepwinkeltje  :D )

Zo'n wit schaap met sleep mag gerust af en toe tussen de zwarte en groene schapen rond rijden hoor !
Kunnen die even stoom afblazen.....

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Hallo Roel,

Is een mooie combinatie geworden. :thumbup: :thumbup:
En het staat prima tussen het andere materieel.

Prettige jaarwisseling en een goed en gezond 2017.

M.vr.gr. Erwin
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Hallo forumvrienden,

Dank voor de reacties. Het is inderdaad best een leuk sleepje geworden. En ach, af en toe een "vreemde" trein met 3Rail forum wagons, moet inderdaad kunnen, Tony. Zit er trouwens over te denken om de baan zo in te richten dat ik soms in plaats van stoom (tijdperk I / II) ook wat modernere diesels kan laten rijden, met nog een verdwaalde stoomlok er tussendoor. Dan komen de treinen van mijn broer ook tot hun recht.

Ik moet echt weer aan de slag want mijn kleinzoon van 4 vond het maar niks dat de treinen op het bovenste niveau nog niet kunnen rijden. "Opa, de volgende keer moeten die lampjes het wel doen, hoor". (Hij weet dat de treinen alleen kunnen rijden via de wissels waar de lampjes van branden :|)
Dus ja, daar zal ik dus toch aan moeten gaan voldoen.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Roel,

Mooie foto's van je 3railloc en wagons. :thumbup:
En nu vlug aan het bovenste niveau beginnen want voor je het weet komt je kleinzoon weer op visite en dan moet alles het wel doen. ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Roel

Zo mooi sleep en loc heb je daar wens je er veel plezier mee.  :thumbup:

En ook voor jou jullie fijne dagen en een goed en gezond 2017 gewenst.  :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Beste Roel,

Inderdaad een mooie aanwinst voor jouw modelspoorbaan. Ik wens jou ook een goede jaarwisseling en een fantastisch (modelspoor)jaar toe.

Vriendelijke groet,

Henk
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> 3Rail forum loc en wagons
Dat is een mooie sleep geworden Roel, dat het niet de werkelijkheid is geeft toch niets de de meeste banen hebben ook een hoog fantasie gehalte.
Mij maakt dat niet uit, ik rij met alles wat ik leuk vind.


Fijne jaarwisseling en een goed maar vooral gezond 2017

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Beste forumvrienden,

Ik zie dat ik al een paar weken geen voortgang gemeld heb. Het is niet zo dat er helemaal niets gebeurd is, maar het werk aan de baan heeft even op een laag pitje gestaan en zal de komende weken helemaal stil liggen. De reden is dat mijn vrouw en ik over een week aan een droomreis naar Nieuw Zeeland hopen te beginnen  :P :P. Wij zijn nog nooit zo ver en zo lang (5 weken) op pad geweest. We hopen dat dit zo'n reis wordt, die je eens in je leven mag maken en waar je nog vele jaren op terug mag kijken.
De voorbereidingen van zo'n wereldreis kosten toch best wel veel tijd, dus heeft dat de prioriteit gekregen boven de bouw aan de baan. Maar wie weet doen we ook wel weer inspiratie op. Onderdeel van onze rondreis is een treinreis van Greymouth naar Christchurch, dwars over het Zuider Eiland. Een treinreis door laagvlakten, maar ook door de bergen. We hebben foto's en films gezien van deze treinreis met de TranzAlpine van KiwiRail met panoramarijtuigen, die je ook door de Zwitserse Alpen ziet rijden.

Als we Down Under (and than a little further Down Under) over internet beschikken zal ik nog wel eens inloggen om jullie vorderingen te zien! En wellicht een Kiwi-treinfoto te plaatsen. :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
-Roel:
Dan kan ik maar een ding doen en dat is jullie een zeer goede reis toewensen en een behouden terugkomst.
Veel foto's nemen en met volle teugen genieten.  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Roel

Dat is inderdaad een reis die je maar eens in je leven maakt, en genieten samen dat is de boodschap nummer 1.
Foto's en een filmpje zien we wel komen hier, en goede reis en terugkomst.
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Roel,

Dat is een heel leuk vooruitzicht voor jouw en je vrouw. :)
Ik wens jullie heel veel plezier toe in nieuw Zeeland en lekker genieten samen in dat mooie land. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Dag Roel.

Gaaf man, zo'n once-in-a-lifetime wereldreis in het verschiet :thumbup:
Niet voor iedereen weggelegd en voor anderen juist een herhaalde belevenis.
Geniet alvast van de voorbereidingen en de daarbij behorende voorpret.
Ik wens jullie een voorspoedige reis en verblijf, met veel memorabele momenten!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Dat jullie er in volle teugen van mogen genieten.
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit

Daar kan geen treinbaan tegenop, Roel !

Ik hoop dat deze reis dat brengt, wat jullie er van verwachten.
Misschien kom je daar ook een leuk snoepwinkeltje tegen  :P

Geniet ze en kom behouden terug !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Wauw, wat een reis en avontuur gaan jullie tegemoet! Geniet er van!!!
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Beste forumvrienden,

Dank voor de goede reis wensen! Nooit gedacht dat we zo'n reis ooit zouden kunnen maken, dus voor ons is het in ieder geval een droomreis.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Dag Roel.
Geweldig om zo'n droomreis te gaan maken! :thumbup:
Hopelijk ga je ons met prachtige (trein) foto's mee laten genieten zodat wij ook een beetje "droomreis" hebben!? O:-D

Alvast een geweldige tijd in Nieuw-Zeeland en een behouden terugkomst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.