Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

hoewel je er heel bescheiden mee omging, zagen de geschilderde bomen er best overtuigend uit.
Ook de werkwijze was simpel, maar overtuigend.

Overigens moet je misschien wel wat doen aan het geluid. Soms ben je slecht te verstaan.
Misschien toch eens werken met een externe microfoon.

Gr. John
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor jullie commentaar.

Wat betreft de spoorbomen. Ik gebruik een Digikeijs DR4028 servo. Ik heb gebprobeerd de tijd te verlengen maar dat is niet gelukt of het kan niet langzamer. Tips welkom.

Wat betreft het geluid, soms mompel ik te veel - beter articuleren als ik "live" ben denk ik!

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Hoi Robert,

Prima gelukt, die bomen  :thumbup:

Het is misschien niet allemaal perfect op jouw baan, maar het totale plaatje wordt steeds overtuigender !
Ik kijk telkens met veel plezier en belangstelling naar wat je allemaal doet.

Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Het is zomer, dus naar buiten! Baanbouw als het uit te houden is in de treinkamer.

Hier Vlog 70 met wat voortgang, een baan overzicht, een nieuw camera en een nieuw loc.

Veel plezier.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank voor het plaatsen van een weer knap filmpje, mooie loc en een goed overzicht van de baan in zijn geheel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,

Weer mooie beelden van je baan.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Leuke film, bedankt. Kun je een foto plaatsen van waar en hoe je die condensator hebt geplaatst? Voorkomt die dat de trein stil komt te staan bij een kleine stroomonderbreking?

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Gefeliciteerd met jouw nieuwe camera. Mooie aankoop! Veel plezier ermee, hetgeen al blijkt uit het getoonde filmpje. Heel mooi inzicht van jouw baanoverzicht tot op heden. Jij hebt idd aan alles gedacht en de industrie mooi  bij elkaar gecombineerd. Met daling van de temperatuur stijgt jouw energie om weer op de baan te gaan werken. Mooie beelden en goede kwaliteit!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: AlbertG op woensdag 03 augustus 2016, 08:19:12
Kun je een foto plaatsen van waar en hoe je die condensator hebt geplaatst? Voorkomt die dat de trein stil komt te staan bij een kleine stroomonderbreking?

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar.

Het blijft een mooie baan die je hebt Robert. Ga vooral door met de VLOG.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dag Robert.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Die loc ziet er goed uit en rijd prima :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Aan allen - dank voor jullie positieve kommentaar!

In de zomer (zomer?) is de tempo iets minder maar toch wat vooruitgang geboekt en genoeg voor een update filpmje.

Hier VLOG 71:



Veel kijk plezier.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Albert (en Kaleb),

Al mijn locs hebben minimaal 2200uF en sommige (als er ruimte is) 4700uF of zelfs 6900uF.
Helpt zeker bij langzaam rijden om alle kleine stroom onderbrekingen op te vangen (bijv wissels).

De ROCO locs hebben een iets te korte sleper waardoor zij bij (zeer) langzaam vaart over wissels haperen. De condensator helpt hier goed tegen.

In de V212 van Roco was er plek omdat de central motor geen twee assen stellen aandrijft maar slechts een. Waar het tweede vliegwiel zou zitten was er precies plak voor de elco.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank voor het delen van weer een zeer mooi en leerrijk filmpje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dag Robert.

Citaat van: rvooyen op maandag 22 augustus 2016, 22:32:23
Al mijn locs hebben minimaal 2200uF en sommige (als er ruimte is) 4700uF of zelfs 6900uF.
Helpt zeker bij langzaam rijden om alle kleine stroom onderbrekingen op te vangen (bijv wissels).

De waarde van de toegepaste condensator is nu duidelijk, ik neem aan allemaal minimaal 25V?
En hoe zijn deze door jou in de bedrading van de loc opgenomen (schematisch) ?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Weer een mooi filmpje van jouw modelbaan.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Leuke oplossing met het station. Je bespaard een hoop ruimte voor je stad en andere gebouwen. Waardoor je meer ruimte op je baan vrij komt voor je sporenplan.  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Erik

CiteerDe waarde van de toegepaste condensator is nu duidelijk, ik neem aan allemaal minimaal 25V?
En hoe zijn deze door jou in de bedrading van de loc opgenomen (schematisch) ?.
Ik gebruik voornamelijk ESU lokpilot decoders. In de handleiding staat een voorbeeld van de bedrading/schema.

Mijn Vlog 12Xtra geeft extra uitleg:



Groeten,

Robert


Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank voor de snelle reactie, Robert :thumbup:
Helemaal duidelijk nu! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Bedankt voor de toelichting en het filmpje. Succes met je baan.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
De zomer is weer even terug, toch genoeg voortgang voor een flimpje.

Hier Vlog 72 met het electrificeren van de R-of-E module zodat de e-locs eindelijk weer een rondje kunnen maken.
Nu kan ik de planning v d dienstregeling nabootsen en de tijden controleren.

De Autoslaaptrein rijdt weer!

Hier de link:



Plezier bij het kijken.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Heb weer genoten van je update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Compliment voor jouw enthousiasme, ondank de hitte in de 'treinkamer'! Prachtige opnamen van het rijdend materiaal. Goede snelheid van de treinen! Een waar genot om jouw update weer te mogen aanschouwen. Goede uitleg van wat de kijker te wachten staat bij de opnamen. Mooi gedaan, Robert!
Kijk uit naar de volgende!  8)  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank Jorg en Gerard.

Hier een extra flimpje van mijn allereerste multi-tractie trein. Nooit eerder geprobeerd.

De locs waren nogal verschillend in snelheid. Deze heb ik aangepast middels een Rocrail functie en laat ik zien in 72Xtra2.

Hier de link naar Vlog 72Xtra1 - Multi-tractie.



Groeten,

Robert

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ik heb met heel veel belangstelling jouw update bekeken. 8)  Dat hebt je prima in orde op deze wijze. Het is een zeer krachtig "stel", die de klimspiraal met veel gemak kunnen overwinnen. Mooie snelheid. Soms liggen Eindhoven en Venlo wel heel dicht bij elkaar.  >:-D  En dan doorkruisen ze ook nog het spooremplacement van Amsterdam. :-)  Maar het is mij trouwens geheel duidelijk en jouw uitleg maakt een heleboel goed. Jouw energie is in deze situatie van die dubbelstel elektrische tractie helemaal gelukt. Die zorg hebt je weer overwonnen. :O  Tijdens de film heb ik ook gezien, dat er nog steeds heel veel te doen is op jouw baan!
Veel sterkte verder en het zal jou wel lukken!  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank voor het plaatsen van weer een mooi filmpje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heb genoten van de indrukwekkende sleep met de multitractie er voor.
Mooie rangeerbeweginen voor het terug opsplitsen van de sleep.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier het tweede deel van mijn proef met mutli-tractie en snelheid matchen van locs.

Deze tweede deel gaat over het (gemakkelijk) matchen van twee locs met gebruik van het Rocrail PC software pakket.
Daar het voor mij ook een veraassing was hoe gemakkelijk het was, heb ik deze filmpje gemaakt - ter info.

Hier de link naar Vlog 72xtra2 - speed matching.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank voor het plaatsen van een weer zeer instructief filmpje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Zo, met de nazomer hitte verdwenen kunnen wij weer voluit met de banen bezig zijn.

Ik heb even pauze genomen van het schier oneindige aankleed werk van een baan om wat anders te doen.

In dit geval was het wat voorbereidende werk voor het ooit bedrijven van de baan zoals de bedoeling is.
Dus, na Noord Amerikaans voorbeeld, treinen te laten rijden, met liefst meerdere mensen, met het doel om passagiers en vooral vracht van A naar B te brengen.
Tenslotte is dit het waarom van spoorwegen.

Hier de link naar Vlog 73:



Groeten,

Robert

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ik heb met veel interesse zitten kijken!  8)  Jij hebt dat allemaal 'dik' voor elkaar! Goede opzet en nu alles in de praktijk gezet, zie ik een heleboel vrachtbrieven staan bij jouw baan. Man, wat hebt jij dat allemaal prima geregeld! Dat is meer een totale logistieke operatie aan het worden. Ik sta er echt versteld van!  8o
Ik meen te mogen zeggen, dat ik dat nog niet eerder op een modelbaan heb gezien! Die "perfektheid" gaat voor mij te ver; maar ik denk dat er best zullen zijn, die dat ook willen gaan doen. Duidelijke uitleg en goed te begrijpen!
Suk6 met jouw volgende "uitzending"!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Dit is een aparte tak van sport binnen de treinenhobby. Heel interessant om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
Op de Hochschwarzwaldbahn van Dieter Bertelsmann wordt dit spel ook gespeeld maar dan in de jaren 30 nabij Freiburg. Daar heb ik ook gezien hoe het is opgezet, prachtig.
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Proficiat met je logistieke opzet, nu weet je ten minste wat met welke wagon naar waar vervoerd wordt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hi Robert.

Een interessant deel van onze hobby.

groet
Harald
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank aan Cees, Jorg, Harald, Gerard.

Here even een zaak mbt de baanbesturing.
Bijgaand een schema van de trafos, boosters, IB, PC enz.

De afgelopen dagen(paar weken) heb ik een zeer netelige probleem gehad met de S88 terugmelders.
Deze beginnen te knipperen als treinen rijden. Allen dan, voor de rest zijn zij stabiel.

Na veel hoofdpijn en dagen van tests kwam ik erachter dat het knipperen voornamelijk gebeurde als de treinen in het gebied van de DB2 booster reden.
Na weer wat tests, nu door gewoon kortsluiting te maken kon ik zien dat de s88 knipperen alleen als ik kortsluiting maak in het gebied van de DB2.
Als ik dat deed met de bovenleiding (gebied IB) of in het gebied van de 6015 dan bleven de s88 rustig.

Uiteindelijk heb ik de voedingsdraad (pukos) van de DB2 geknipt en verbonden met de 6015 zodat ik alle rails via de 6015 voed.
Dit was de oplossing! De treinen rijden nu en de s88 zijn rustig!  heeee heeee. Het werkt.

Nu is de vraag: Wat is er aan de hand?

- Is de DB2 kapot en trekt de s88 mee? Hoe dan?? Want de s88 knipper is van de laatste tijd.
- Is er iets anders aan de hand?

Ik weet nog niet of ik de DB2 vervang of een 6015 inzet - eerst checken of het werkt met de CDE-Adap van LDT.

Kan nu rijden maar ben een boostergebied kwijt.

Als iemand iets weet hoor ik het graag.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
peterke33
gast

Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Ik volg je baan ook en vind het prachtig hoe je alles aanpakt maakt en doet, maar helaas pindakaas kan je niet helpen bij dit soort dingen.




Groeten

Peter
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Tsja, dat was even een pijnlijk moment voor jou. Maar met al die wilskracht van jou hebt jij toch iets kunnen bereiken en dat is dat alles nu weer stabiel rijdt. Dat is waar jij het allemaal voor doet, toch? Het schema is indrukwekkend en gemakkelijk te volgen.
Zelf zou ik eerst bepaalde apparaten goed uittesten en doormeten. Daarna eens gaan denken aan vervanging.
Veel suk6!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Na de perikelen met de s88 knipperende melders was het idd de LDT DB2 booster. Ik had een 6017 booster liggen en heb deze in de plaats gezet. Voorlopig lijkt alles ok.  (Duimen)

Inmiddels had ik wel wat materiaal voor een Vlog en heb deze maar gemaakt.

Hier Vlog 74 met alweer een bedieningspaneel ingebouwd (maar zes te gaan!).
Ook wat perikelen rond het gebruiken en inbouwen van de bestelde 3d geprinte seinen.
Tenslotte een hele korte rit naar Venlo.

Hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Weer enorm genoten van je filmpje, knappe seinen, brengt een baan ten volle tot zijn recht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Jij staat werkelijk voor niets! De oplossing is idd die hele dunne draadjes te gaan gebruiken. Alleen als je heel goed kijkt, zie je iets langs de ladder omhoog lopen. Maar opvallend is het niet en jij hebt de seinen in werking gezet. Magnifiek gedaan! Jouw uitleg is ook weer volop enthousiasme neergezet. Het zijn ook hele mooie seinen geworden en de ledjes zijn prima ingebouwd. Ik kan het jou niet verbeteren. Voor mij zijn die flinterdunne draadjes op zich al een probleem! Geweldig gedaan! Suk6 en ik zie al uit naar jouw volgende filmpje!
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dat met die seinen heb je mooi in elkaar gezet.  :arrow: :thumbup:
Bedankt voor de treinrit naar Venlo. ;)
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Weer een leuk filmpje.
De seinen zijn echt mooi, heb je ze zelf getekend of alleen gekocht via Shapeware.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Piwie op dinsdag 18 oktober 2016, 17:41:08

De seinen zijn echt mooi, heb je ze zelf getekend of alleen gekocht via Shapeware.


Hoi,

Nee slechts gekocht. Je kan ze per stuk, of per 6 of per 12 kopen. Opletten!!
De 6/12 hebben de helft links en de helft rechts staande seinen.

Als ik ze een keer bijbestel ga ik vragen om alleen rechts staande seinen te leveren.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Weer dank aan allen voor het positieve commentaar.

Nu weer een filmpje met wat actie op de baan.
Spoor plan is klaar dus er moet nu veel getest worden, spoor, koppelingen, wielen, locs, rij plannen enz enz.
Dit filmpje is een start en laat zien hoe vrachtbedrijf op de baan zou kunnen gaan worden.

Hier de link naar Vlog 74Xtra-1:



Veel plezier,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ik heb de beelden zojuist ook op YT gezien en daar heb ik ook mijn reactie bijgeschreven. Dat geldt trouwens ook voor hier! Ik vind, dat jij vooral ook met die 'vrachtbrieven' er een heel mooi en speels moment hebt ingevoegd. Het kan uiteraard heel wat rangeerwerk gaan opleveren. Maar dat is dan weer een mooi onderdeel van onze hobby!
Suk6 verder met alle ontwikkelingen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Weer genoten van je filmpje, veel rangeerwerk is natuurlijk leuk op je modelbaan.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
En nu iets anders.

De postbode heeft een pakketje achtergelaten. Spannend!

Hier de link naar Vlog 74Xtra Postman:



Ben er toch blij mee - na enige hoofdpijn!

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Hoi Robert,

Als trouwe vlogvolger, ben ik toch wel wat geschrokken van die loc  8o
Gelukkig heb je niet de hoofdprijs betaald, maar dan nog; voor dat geld mag je gerust meer verwachten.
Maar goed, dat je zelf nog de juiste verbeteringen hebt aan kunnen brengen.
Ik had in het filmpje graag ook het binnenste van de loc gezien  ;)

Grtz Tony

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert,
Ik heb bewondering voor jouw uitleg van jouw nieuwe loc, met name de "min"punten en hoe jij deze tracht op te lossen. Heel duidelijk allemaal!  :thumbup: Toch zie ik dat jij altijd weer positief op alles probeert te reageren. Rijdt in elk geval heel mooi. Zelf heb ik een "1100" van "M", die omgebouwd is naar digitaal. Heb hem al sinds mijn 10e jaar en dus is deze "ouwe" niet kapot te krijgen. Zijn gewicht is behoorlijk zwaar (gietijzer).
Bedankt voor jouw update en wens jou veel suk6 met jouw baan "RHINELAND".  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: GWS op zondag 20 november 2016, 16:40:20
Zijn gewicht is behoorlijk zwaar (gietijzer).
Gietijzer... Lijkt me sterk. Märklin gebruikte ook toen al Zamac.
Zamac ===> klik
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Tony op zondag 20 november 2016, 13:13:47
Ik had in het filmpje graag ook het binnenste van de loc gezien  ;)
Grtz Tony

Als gevraagd hier de binnenkant van de NS1316.
Ik wilde toch al een houd circuit (Keep alive) toevoegen dus twee klappen in een.

Hier de link naar Vlog74Xtra PostmanADD(itioneel)



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
-Robert:
Dank voor het plaatsen van weer een zeer istructief filmpje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: