Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Mooie aanwinst, Albert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Veel plezier met de nieuwe aanwinst,  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Veel plezier met je mooie aanwinst, Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wow, wat een prachtig treinstel, veel plezier ermee.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties. Dit model stond al een tijdje op mijn verlanglijstje  :P
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is een mooi treinstel, veel plezier er mee alvast.
Modelbaan 'Den Akker': Herforder Pils wagenset
Afgelopen week heb ik mijn eerste veiling op Catawiki gewonnen. Een paar dagen later werd deze prachtige set afgeleverd.
Dezelfde set kwam vorige week ook al voorbij maar is toen, naar mijn mening, veel te duur verkocht. Blijkbaar waren er nu minder kapers op de kust.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Gefeliciteerd met het winnen van deze prachtige wagons op Catawiki. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst Albert. :) :)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie wagons Albert, ik ben geen bier liefhebben maar deze zijn om te smullen, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Veel plezier met de mooie aanwinst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het einde van 'Den Akker', begin van iets nieuws
Het einde van Den Akker in zijn huidige vorm is in zicht. De stomers presenteren zich nog even aan het publiek voordat ze in de vitrine geparkeerd worden.

Voor het nieuwe baanplan zie: Klik
Wordt vervolgd.

(De Strukton G1206 is een 2-railer, zie zal waarschijnlijk nooit op mijn baan rijden, maar een gegeven (trek)paard.....)

Albert.
Bouw modelbaan 'Den Akker' II van start
Vandaag heb ik het frame uitgebreid zodat de bouw van de nieuwe baan kan beginnen, maar eerst moet de oude afgebroken worden.
Het ledikant in de hoek staat op marktplaats en het geheel komt naar voren zodat ik ruimte heb om er omheen te lopen.

Wordt vervolgd.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Mooie grote uitbreiding van je baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: ga je volledig iets nieuws ontwerpen of behoud je een gedeelte van je oude baan?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,
Veel succes met de bouw van je nieuwe baan de oude baan was al een prachtige baan dus deze zal nog mooier worden. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Jorg: er komt een heel nieuw baanplan op. Ik heb er al een paar op dit forum geplaatst maar het wordt misschien toch nog anders  :-)

@Michel: bedankt voor je compliment  :thumbup:

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie ruimte erbij gekregen. Persoonlijk hoop ik op iets minder sporen, maar dat is mijn mening.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Jammer dat je deze pracht baan gaat afbreken, maar ik zie dat er een flinke uitbreiding komt  :P
Dat is altijd goed en wens je veel succes met je nieuwe tafel.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:





Groeten


Peter
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties. Binnenkort meer. Zaterdag naar Houten om nog wat rails te 'scoren'.

Albert.
Modelbaan 'Den Akker': Fleischmann Profi Koppelingen
Gisteren in Houten een zakje Fleischman Profi Koppelingen meegenomen, gewoon om het even uit te proberen.
Als eerste de Brawa Voith en een Roco Hupac wagen voorzien van deze koppelingen. Helaas geen succes, zie de foto en het filmpje voor het resultaat.
Filmpje
En tijdens het wisselen van de koppeling zijn de hekjes van de Hupac er af gevallen. Die zaten toch al niet al te best vast dus nog wat te doen.
De Piko BR 118 die er naast staat heeft helaas geen Nem-schacht dus daar kan ik niet mee experimenteren.

Verder in Houten vooral rails gekocht voor de nieuwe baan.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Zitten er wel kortkoppeling "mechanismes" onder de wagon en de lok?

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik heb diverse wagons uitgerust met de Fleischmann kortkoppelingen. Ook in een loc van Märklin toegepast (NEM-schacht). Werkt perfect, zelfs door R1 en industriespoor.

Kunnen de koppelingen bij jou wel voldoende in zijdelingse richting bewegen?

Groeten,
Roel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties. De koppelingen hebben voldoende bewegingsruimte lijkt me. Het probleem ontstaat na de bocht als de loc weer naar rechts gaat.. Dan blijft de bufferschijf van de loc achter de bufferschijf van de wagen hangen. Op het filmpje is dat goed te zien. Ik ga nog eens kijken hoe deze samenstelling door een R1 bocht rijdt.

Hoe ziet een Nem schacht voor kortkoppeling er uit en waarin is die anders dan een andere?

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Je lok heeft geen schaarmechanisme en dus kun je niet kortkoppelen.

Bij een schaarmechanisme komt in de boog de koppeling naar buiten zodat ruimte gemaakt wordt.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt Ben.
Ik zal vanavond eens een kalkwagen op z'n kop leggen om te kijken hoe dat er uit ziet. Die zijn origineel uitgerust met kortkoppelingen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het ziet er wel heel gaaf uit als het zo kort gekoppeld is. Maar het lijkt er op dat loc of wagon niet beschikken over de noodzakelijke inrichting om kort te kunnen koppelen.
Modelbaan 'Den Akker': Afbreken en opnieuw beginnen
Ik ben vandaag (eindelijk) begonnen de huidige baan af te breken. Wat er nu nog ligt zijn de stukjes spoor voor de terugmelding en de wissels.

De BR10 maakt nog even een laatste rit: https://youtu.be/k_7k4dVAf70
Wordt vervolg.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Jammer dat je de baan hebt afgebroken, maar denk wel dat er iets moois terug komt.  ;)




Groeten


Peter
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat is wel de bedoeling, Peter.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Werk in uitvoering
Stap 1 is gereed: het frame waar de rest van de baan op gebouwd wordt.
Afmetingen: 5.80 x 2.00 meter.


Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'

Dat is een mooie en grote eerste stap, Albert  :thumbup:

Kun je al wat wegdromen  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Goed begin is het halve werk. :)
Ziet er professioneel uit je frame. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Je frame ziet er al goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: maar is ie niet wat te laag om er gemakkelijk onderdoor te kruipen en er aan te werken?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de complimenten.

@Jørg: Het frame is net hoog genoeg om onderdoor te kruipen. Ik had het graag hoger gemaakt, maar ik heb met de schuine kanten van het dak te maken. Een hoger frame gaat dan ten koste van de lengte. Bij mijn vorige baan hingen de draden van de terugmelders los onder het frame. Daardoor was het erg lastig werken onder de baan. En de kleinkinderen hadden ontdekt dat je er ook verstoppertje kon spelen. Gelukkig is dat goed afgelopen. Ik ga dat nu anders doen.  Ik heb de S88N melders in 3 groepen verdeeld waardoor de draden korter kunnen en ze komen straks niet meer onder het frame uit dankzij de befaamde boekbinders.

Het is te warm op zolder om verder de gaan en na deze week zit de vakantie er weer op.
Wordt vervolgd.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
In plaats van boekbinders gebruik ik OBO klemmetjes aan de onderkant van mijn frame, zeer gemakkelijk te bevestigen met een houtschroef en je kan er in de kleinste versie  tot 32 draadjes in kwijt.

https://www.dmlights.nl/installatiemateriaal/bevestigingsmateriaal/buisklemmen-beugels?brand=obo
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Of zo, maar dat is vervelend met een open frame denk ik...
Re: Modelbaan 'Den Akker'
peterke33
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je kan toch mooi je ringleiding langs achter laten lopen, de draden langs de zijkanten met boekbinders.
Gaatje boren dan kan je mooi en rustig solderen, heb je geen last van doorhangende draden.


ringleiding langs de buitenzijde baan.

Draadjes in de boekbinder, en zo naar ringleiding solderen en klaar.


Groeten

Peter
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hier een voorbeeld van het veelvuldig gebruik van de OBO klemmetjes

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de tips. Ik heb de boekbinders al gekocht maar waar die te klein zijn kunnen de OBO klemmen uitkomst bieden.
Ik ga eens kijken hoe ik het best een ringleiding aan kan leggen voor o.a. wisseldecoders.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Ik heb mijn ringleidingen zodanig geplaatst dat ze de sporen min of meer volgen, iets lager dan het railtracé.
Heel de baan is opgedeeld in vier secties en elk heeft zij eigen ringleiding die gevoed wordt door een trafo en booster.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De afgelopen dagen heb ik het eerste nivo voor het schaduwstation in orde gemaakt. Tijdens het bouwen bedacht ik me dat 10 cm hoogteverschil tussen het schaduwstation en het eerste nivo wel erg weinig is. Daar maak ik nu 30 cm van, maar dat betekent wel weer een aanpassing van mijn baanplan en moet ik een klimspiraal of helix maken. Die komt links in het midden op de plaats waar nu de 2 wissels liggen om de rails bij elkaar te houden.
De vertikale plankjes langs de zijkant moeten straks het eerste nivo gaan dragen.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je hebt een behoorlijke lengte, zo op de foto te zien. Dan zou je wellicht zonder helix toch een helling kunnen maken. Met een grote lengte recht spoor! Scheelt weer bochtweerstand voor de treinen.

Groeten,
Roel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Roel,
De hele baan is 5,80 meter. Op 5 meter kan ik maximaal 15 cm hoogte verschil overbruggen als ik beneden de 3% helling wil blijven. Dan moet ik bijna 2 keer de hele lengte van de baan overbruggen om beneden te komen.

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Dan zou ik een helix bouwen om die hoogte te overbruggen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De eerste rondgang van de helix is al klaar Jørg, maar nu is het hout op.
Ik ga de delen aan elkaar lijmen met een groef-messing verbinding. Ik heb de plankjes 8 mm langer gemaakt om dit te realiseren. Dan wordt afmeting nog iets kleiner waardoor de rails beter past.
Ik gebruik de afmetingen van deze website: Klik (met dank aan nproject.org)

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
-Albert:
Het begin ziet er al heel strak uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: benieuwd naar het vervolg.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
 :thumbup:

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Dat zit er goed uit  :thumbup: ik ben erg benieuwd naar de groef-messing verbinding hoe dit in zijn werk gaat.
Over een tijdje ga ik zelf ook met spiralen aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties.
Zodra ik begin aan de groef-messing verbinding maak ik de nodige foto's. Dat wordt niet eerder dan aanstaand weekend.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Onderstaand in foto's hoe ik de onderdelen van de helix gezaagd heb. Ik gebruik 8 mm dik mfd omdat dit eenvoudig te bewerken is en sterk genoeg is.
Van boven naar beneden:
Foto 1:
- Om haaks te kunnen zagen heb ik een hulpstuk gemaakt van een latje en een stuk laminaat

Foto 2:
Ik heb 1 schuine kant afgetekend en afgezaagd

Foto 3:
Het afgezaagde stuk gebruik ik om het zaaghulpstuk aan te passen

Foto 4:
Mijn zaaghulpstuk heeft nu altijd de juiste hoek

Foto 5:
Het eerste op maat gezaagde stuk wordt de mal voor het aftekenen

(Vervolg op de volgende pagina)