Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rosoft s88 modulle met diodetruc

Gestart door henkie89 maandag 05 september 2016, 19:31:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rosoft s88 modulle met diodetruc

Ik heb deze modulle aangsloten zoals beschreven staat nooit geen problemen gehad alleen wou ik nu automatisch
Via pc gaan rijden dus een recht stukje spoor uitgelegd
Als centrale heb ik de ecos 2
Als mijn treinen een uur hebben rond gereden beginnen
De bezetmelders omde beurt te knipperen dan allemaal en dan weer om  de beurt dat gaat door tot ik alles afsluit en de volgende dag weer aanzet dan is het  weer goed
Ik heb er nu 1 print aangesloten en 6 poorten in gebruik
Mijn ecos staat op 18v ingesteld
Wat gaat er  mis mijn baan heeft 5 printen nooit last van dit probleem gehad en had daar de 1e uitgehaald en die doet dat dus 2e geprobeerd zelfde verhaal
Weet niet of het uitmaakt maar temp. Was best hoog mijn treinen staan op zolder namelijk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
En is de Brown aansluiting van de ECoS aangesloten op de GND aansluiting van de s88 module?
Als het een tijdje werkt lijkt mij dit geen probleem van de s88-n diode module maar meer een ECoS of aansluit probleem.
En hoe staat de ECoS ingesteld? Nog op het lezen van 5 modules of op het lezen van 1, geen idee of het invloed heeft maar kijk daar eens naar.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Volgens mij moeten er op de eerste terugmedler twee draden aangesloten worden op de bruine draad.
Vanavond heb ik geen tijd meer maar morgen duik ik er even in.

Zelf heb ik ook Rosoft terugmeld decoders en een ECOS2 maar nog niets aangesloten dus ik moet er de handleiding op na slaan.

Henk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Ook in combinatie met ecos + rosoft s88n


Alles geprobeerd,  ook alles goed aangesloten... tot op heden geen oplossing
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Maar het zal niet aan de RoSoft melders liggen heren die zijn Marklin compatibel zeg maar gewoon gelijk daaraan.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik heb het vermoeden dat het in de ecos zit.


Voorheen had ik een CS1. Hier heb ik ruim een jaar probleemloos mee gereden (vol automatisch met koploper en +/- 27 treinen)

k Heb de CS1 vervangen door een ECoS2 ... Verder helemaal niets in de baan aangepast.  In eerste instantie rijd het perfect,  maar telkens na een uur rijden begint de ellende.  Sterker nog, al zet je de ECoS alleen maar aan, zonder te rijden,  en na een uur knippert alles.
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Het enigste verschil in de aangegeven situatie is het gebruik van 1 melders ipv 5 melders, vandaar mijn vraag is het aantal aangepast in de ECoS of nog steeds hetzelfde, dat kan ook bij rscosworth het geval zijn, daar staan er in ieder geval 3 in het monitor scherm en 2 ervan knipperen. Inside information.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Hier geen problemen: Ecos II en 10 x Rosoft S-88n en nooit gehad ook !
Zoals Johnny zegt: eerste module 2 x aansluiten op de massa (op module gemerkt met GND én BR, laatste 2 aansluitingen rechtsonder). Van elke volgende module alléén BR aansluiten op de emassa
Aantal modules + aantal aansluitingen per module (16) instellen op Ecos (zie paragraaf 22 op pagina 40 van de handleiding)
Alle modules zijn aangesloten met netwerkkabels (van 50 cm tot 4 meter); ook op de Ecos

Cees
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik heb de beide aangesloten op de massa van de ecos
Alleen niks aangepast misschien is dat het probleem
Zal morgen even kijken
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Is de CS1 niet gavanisch gescheiden net als de ECoS? Volgens mij zit daar geen verschil in.

Maar de bezetmelders zijn in mijn geval wel goed aangesloten op de massa, want als ik die kabel los haal heb ik helemaal geen bezetmelding meer.

Sluit ik de massa weer aan dan werkt het prima (totdat de boel een uurtje aan staat)
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
En het aantal aangesloten modules komt ook overeen met wat de ECoS uitleest?
Dat is namelijk het enige verschil in dit verhaal. 1 module ipv 5 uit de oude goedwerkende situatie. Zou daar eens naar kijken. ;)

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
bijdragen weggehaald vermits ze niks bijdroegen volgens een lid die overal commentaar op heeft ,enkel de wijsheid in pacht heeft en geen suggesties aanneemt.
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik heb zelf een Ecos2 en de laatste keer in Houten 10 Rosoft terugmelddecoders gekocht maar nog niets aangesloten.
Dus dit draadje is ontzettend interessant voor mij maar ik praat alleen nog vanuit de theorie.

In de handleiding van Rosoft staat het volgende:
GND aansluiting is bedoeld voor het aansluiten van reedcontacten of lichtsluisjes of schakelaars naar massa, of opto-couplers
Alleen bij de ECoS of Central Stations van Marklin wordt de eerste s88-n diode aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
BR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.

Rosoft schrijft: aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
Vraag: Betekent dit dat de aansluiting niet via de rails mag lopen? Of via de ringleiding?
Kun je eventueel de BR doorlussen naar de GND (of andersom)?

In de handleiding van de ECOS staat het volgende over het invoeren van de S88-mudules:
22. S88-Bus configureren:
Zoals in 8.9 vermeld, worden de afzonderlijke S88-modules achter elkaar gehangen.
De centrale moet nu weten hoeveel modules gebruikt worden en of ze 8 of 16 poorten hebben.
S88-Monitor:
Bij iedere S88-module worden 8 / 16 vakjes afgebeeld.
Die tonen de actuele stand van de terugmeldcontacten.
De S88-monitor is zeer nuttig bij het zoeken naar fouten tijdens de installatie van de S88-modulen

In 8.9 staat alleen hoe je de S88 modules aansluit op de Ecos.

Ik vraag mij af of het veel uitmaakt als je er een (of twee) meer in de Ecos opvoert.
Deze zullen alleen niets terugmelden.
Wat is het resultaat van de S88 monitor? Kun je daar zien welke bezetmelder storing geeft?
Dus niet de decoder maar welke van de 16 aansluitingen van de decoder?

@Henkie89: Je schrijft dat je de voeding van de ECOS hebt ingesteld op 18V.
In de handleiding wordt voor HO-3rail 18-20V aanbevolen.
Ik zou je voeding eens op 19V zetten en kijken wat er dan gebeurd.
Daarna kun je ook nog eens met 20V testen.

Andere vraag (ook aan rscosworth):
Als de problemen onstaan hoe is het dan met de gevoelstemperatuur van de diverse onderdelen gesteld?
Voelen de voeding van de ECOS, de ECOS en/of de S88-decoders koud, warm of heet aan?

Zijn de S88 modules met een S88-kabel of met een RJ45-kabel met elkaar verbonden?

groeten,

Henk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Beste Henk,

Wat is het verschil met de railmassa aansluiting die uiteraard van de centrale komt en naar de spoorstaaf gaat van de rails en de aansluiting vanaf de rails naar GND of BR??? Het is toch dezelfde draad of zoals je wil dezelfde aansluiting.

Mijn vermoede is dat de storing welke hier wordt genoemd,
veroorzaakt wordt door meer modules op de ECoS aan te melden dan dat er daadwerkelijk zijn aangesloten.
Dat is namelijk het enigste verschil in de werkende situatie met 5 modules en nu met 1 module die problemen geeft op de ECoS.
Dat is wat ik schrijf en al een tijdje duidelijk probeer te maken.

Wat je erbij vergeet aan te geven is dat jij de meldingen via LocoNet en de L.Net-adapter laat lopen, en daardoor zijn de meldingen die binnenkomen geen s88 melders meer zijn maar ECoS melders. En daarbij komt dat je de L.Net adapter via het daarop aanwezige soldeereiland moet aansluiten op de railmassa aansluiting.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Sprinter,

Citaat van: Sprinter op dinsdag 06 september 2016, 10:53:41
Wat is het verschil met de railmassa aansluiting die uiteraard van de centrale komt en naar de spoorstaaf gaat van de rails en de aansluiting vanaf de rails naar GND of BR??? Het is toch dezelfde draad of zoals je wil dezelfde aansluiting.

Helemaal mee eens en in mijn beleving helemaal niets, maar ik probeer zaken uit te sluiten.
:offtopic:Ik heb een aantal jaren op een helpdesk electronisch bankieren bij een grote bank gewerkt en daar kwam de klant steevast met de mededeling hij doet het niet. Maar wat? Door het stellen van logische en onlogische (door sommigen getypeerd als stomme) vragen kreeg ik vaak de kern van het probleem boven water en kon ik een adequate oplossing aanbieden.
 
ontopic: Op de rails rijden treinen, deze activeren de bezetmelders dus dat is een signaal.
Kan, en ik ga er vanuit van niet, dit eventueel na verloop van tijd tot een storing leiden?
Door het tijdelijk rechtstreeks aansluiten van de GND/BR aan de Ecos sluit je deze oorzaak m.i. uit.
En vandaar ook mijn vraag over het type kabel.

We zullen ook even moeten afwachten wat Henkie89 (en ook rscosworth hoop ik) meldt over het aantal modules in de ECOS.

Henk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Henk,

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.


Dat is wat je nu aan het doen bent.
Dit alles heeft niets te maken, met waar je de GND aansluit, er is namelijk maar een aansluiting mogelijk en die komt vanaf de centrale.
De andere kabel is uiteraard een Patch kabel, en al zal het een bandkabel zijn, dan maakt het nog geen verschil.
Dingen uitsluiten is namelijk al lang gebeurd en het wiel blijft rond, net als de aarde.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik heb 3 melders aangesloten en 3 in de ECoS gedefinieerd.
Het loskoppelen van melders en/of het verwijderen van melders in de ECoS maakt voor de storing geen verschil.


De GRND zat bij mij eerder op de ringleiding, maar dit heb ik later vervangen door een rechtstreekse kabel. Maar dit maakt inderdaad geen verschil.

De melders zijn allen via kortere utp kabels aangesloten.


Het knipper effect is niet op 1 specifieke ingang. Echt alle melders knipperen aan/uit, ongeacht of er überhaupt een melder op is aangesloten en ongeacht of er een trein in het blok staat.

Gr Richard

Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Richard,

Contact opnemen met ESU lijkt mij de enig juiste weg.

Groetjes
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Een vergelijkbaar probleem is op een buurforum gemeld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58468.0.html

Na verloop van tijd gaat alles knipperen. Oorzaak: Ecos wordt (te) warm. Probleem is kennelijk reproduceerbaar, afkoelen helpt en lost het probleem direct op. Probeer het eens uit zou ik zeggen. ;)

Gr, Ben.
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Aanvulling: er meldt zich iemand met dezelfde problematiek. Zijn oplossing was de terugmelding buiten de Ecos om te regelen rechtstreeks naar PC via een HS Interface.
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Iedereen bedankt voor de input!

@Ben, Is een optie.. k Pak het liever bij de bron aan.
Dit weekend gaat mijn ECoS terug naar de dealer.

Gr Richard

Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik ben benieuwd waar Henkie89 mee komt.

@rscosworth
Heb je een ventilator?
Desnoods eentje uit een oude pc?

Henk

Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Heb in mijn ecos de aantal modules aan gepast
heb de ecos op 19v gezet staat nu allemaal goed een uur aan en nog geen problemen mijn ecos zegt 52 gr te zijn
Toch vindt ik dat best warm
Misschien een koelvin van pc formaat onder de ecos laten blazen en iets los zetten van de plaat waar hij nu op staat


Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
@Henkie89

Misschien is het een idee om een autothermometer te plaatsen.
Deze zijn te koop vanaf ? 2,-- tot ? heel veel.
Deze autothermometer meet de binnen- en buitentemperatuur en de laatste d.m.v. een kabel met een sensor.
Als je nu de sensor onder je Ecos plaatst en de meter zelf zo ver mogelijk er vanaf dan zie je een temperatuurverschil (of niet).
Je weet dan of de Ecos voldoende koeling krijgt (of niet).

Ik ga dit binnenkort wel doen maar het duurt nog even voor ik daarvoor tijd heb.

Henk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik gebruik altijd mijn vinger ( je weet wel "voelen") om de temperatuur te meten   :idea:
Uiteraard wel iets van ervaring nodig van wat is koel en wat is heet.

groet
Harald
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Harald,

Welke van de 4 vingers gebruik je dan?
Ik gebruik ook wel eens ee nvinger maar ergens anders voor. :oops:
Geeft ook bijzondere reacties  >:-D

Henk
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rosoft s88 modulle met diodetruc
Ik laat het je binnenkort zien ...... eh voelen en ik kom alleen  >:-D

groet
Harald