Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Gestart door Simon BR39 vrijdag 04 september 2015, 21:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
Hoi Simon,

Wel dat heb je inderdaad heel mooi opgelost zo  :thumbup: :thumbup:
Het kost je wat wattenstaafjes en verenstaal, en als het dan mooi werkt is dat toch zalig.  :P



Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
Echt KISS is natuurlijk de broodzakclip:


Bron: RudyB

;)

Gr, Ben.
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
 @citaat Touché Ben, het blijkt altijd nog simpeler te kunnen ...  ;)

Groeten,

Erik.
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
Mijn compliment voor de nette manier van bedraden.

Ik heb een vraag: ik heb een aantal plastic blokjes met gleuven, net zoals op uw foto.
Helaas past 0.25 mm2 hier niet in,  0.14 wel, maar dat vind ik te dun.
Weet u of die blokjes ook voor 0.25 mm2 verkrijgbaar zijn en wat de naam is van deze blokjes?

Mvg Frans
Re: Simons segmentenbaan: andere manier van servo's monteren
-Simon:
Simpele maar doeltreffende oplossing om een servo bediening van je wissels te maken.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Hoi allemaal,

Poging 2, klikte een cntrl+link aan, maar dat werkte niet lekker, dus hopla, weg was dit verhaal. Zucht, gaan we weer  :|
@Frans, je had er al een PB over gehad, maar voor de meelezers: nee, ze worden enkel in 0.14 gemaakt.
@Erik, dank je, een foto zegt zeker in deze hobby meer dan duizend woorden.
@Laurent, je tip heb ik in de twee daaropvolgende servo's meegenomen (Y).
@Jorg, Tony, Peter, ook bedankt :)
@Ben, Had (en heb) geen broodclips hier... Maar dit bevalt prima: pro's van jouw oplossing in mijn ogen zijn dat je minder ruimte nodig hebt, cons zijn dat je bij monteren het boorgat niet meer ziet en je iets minder speling hebt.

Dan de update: alle bezetmelders zijn aangesloten, bedrading daarvan en voeding is eveneens klaar. Onder de tafel is het meeste gebeurd dus. In het bericht hieropvolgend zal ik wat meer over de huidige to-do's vertellen. Verder heb ik iTrain werkend, mede met dank aan Barry, die het bestand voor me heeft willen controleren (Y). Op de CS2 dezelfde layout, (oudere foto btw) met wat rijwegen erbij. Ook een linkje naar een tweede layout waar ik alle BZ's per module weergeef + nummer, zodat ik eenvoudig storingen kan opsporen.

Nu heb ik af en toe behoefte aan een camera, wanneer ik met iTrain bezig ben, maar dat kost weer nodeloos veel geld. Nu speelt er een idee om met Raspberry Pi + camera module aan de slag te gaan, maar dat kost veel tijd voor mij om uit te vogelen, dus dat wordt even op de lange baan geschoven (die steeds voller wordt (6) ). Overigens is dit ook prima geschikt voor een camera-loc, wanneer je de kleinste Pi module neemt, deze draadloos maakt en dan de Pi camera (van ca een 1cm²) in de loc stopt... Iemand zin om uit te proberen? :D Maar goed, nog steeds geen oplossing. Wat ik nu doe is het volgende: ik heb AirDroid op mijn telefoon gedownload. Als ik ergens een camera nodig heb, leg/zet ik mijn telefoon aan, scan ik de QR-code op de AirDroid website (klik) via de app en open dan in de browser de camera op mijn telefoon. Gaat lang niet slecht (heb een 13MP camera, dus dat geeft redelijk beeld, afhankelijk van de wifi)...

Gr Simon
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
En dan deel 2:
Tja, elektra is klaar en wat nu... Ik wil eigenlijk eerst de rails e.d. klaar hebben, dus ik ga ballasten. Maar dan is het handig dat er wel perrons staan, dus dan moet dat dan maar.
Allereerst wat uitleg: er komen 3 perron's, 1 bij het station ofwel spoor 5, 1 tussen spoor 3 en 4 en de laatste tussen spoor 1 en 2. Deze hebben allemaal een andere lengte en breedte, fantastisch :S. Ik ben te gierig om van kant-en-klaar randen te kopen, dus ik ga het eerst met luciferhoutjes proberen, zodat je het resultaat van de foto krijgt (#stummi). Miba geeft in dit document al wat handgrepen: afstand rand perron tot hart rails is 20mm; hoogte Bahnsteig is 550mm bij een middelgroot station (25-200 Züge). Breedte staat op de laaste pagina, bij mij komt dit uit op resp. 3/7/7,5 cm wat redelijk in overeenstemming is met dit document (let op dat bij een trap in het midden van een perron, de totale breedte met 1.80m wordt verhoogd.

Conclusie van dit verhaal: plaatje multiplex van 12mm + 3mm isolatie geeft ongeveer de gewenste hoogte. Randen van luciferhoutjes, dus aan beide zijden 2x 2mm eraf. Echter, dat is de basis. Want: ik zit met een paar vragen:
- bij het perron  aan het station, eindigt het spoor in een bocht, wat is daar het mooiste: perron meebuigen, rechtdoor laten lopen of afkappen bij het einde van het rechte stuk...
- het perron tussen gleis 3 en 4 eindigt aan beide zijden in een wissel. Zal ik daar beide kanten rond laten lopen, of gewoon schuin naar het midden, of recht afkappen...
- bij het langste perron (G1 en 2) staan aan de uiterste zijden 2 waterkranen. Op of niet op het perron plaatsen?
- gaan we voor een hele lange voetgangersbrug of voor een tunnel... Bij de eerste optie zou deze een probleem worden, omdat de perrons niet even lang worden :S
bij de tweede optie zit ik met de vraag: waar komt deze uit: in of buiten het stationsgebouw.
- wel of geen overkappingen?
- wat te doen met de postkarren: liftjes of oversteken over het spoor...
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen

Hoi Simon,

Zo begint het er op te lijken  :thumbup:

Voetgangersbrug kan - mits niet te hoog - heel mooi zijn. Zou je uit kunnen proberen met houtjes/karton e.d.
Waarom waterkranen bij/op het station ?
Hoe echt wil je het maken ?

Zomaar wat gedachtes  :P

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Hoi Simon


Dat ziet er allemaal al heel mooi uit, lekker mooie sporen in je station.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Bedankt beiden :)
Tony: heel erg realistisch... Nah, valt op zich wel mee, ik ken mn grenzen wel, maar dit moet toch gemaakt worden....
En als je dan begint, ga je je ineens vanalles afvragen. Als ik dan toch aan t zagen ben, dan zo echt mogelijk.
Wat betreft de waterkranen: die staan op de 2 langste (doorgaande) sporen, voor sneltreinlocs.
Wanneer een schnellzug langskomt, kan deze in 3 minuten tijd worden volgetankt, en reken maar van yes dat die straks bij mij rijden.
Lees maar bij laatste alinea van Geschichtliche Entwicklung.
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Ik begrijp dat je tijdperk III rijdt? Dan zou ik m'n perrons lekker laag maken en zeker geen liften toepassen. Overgangetjes en perronverlagingen maken voor de perron / postkarren.

Let op met de 20mm: het is weliswaar de norm maar het vervelende is dat veel materieel niet aan de norm is. Dus lopen treeplanken etc. vast langs het perron.

Daar waar het spoor buigt zou ik het perron mee laten buigen maar dat ook direct verlagen anders loopt de boel alsnog vast. Beetje sjoemelen dus...... ;)

Gr, Ben.
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
 
Wat Ben schrijft, is ook erg belangrijk, Simon.

Het zaakje moet wel vlekkeloos kunnen rijden. Ook het drijfwerk van (grote) stomers wil nog wel eens roet in het eten gooien.
Of lange rijtuigen. Het blijft compromissen sluiten bij de bouw.

Puzzel, probeer en denk ze !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Simon,

Top dat alles werkt nu, maar ga niet te snel alle rails belasten maar ga veel test rijden. Zou zonde zijn als je achteraf je rails los moet maken
om bijvoorbeeld een bezetmelder te verplaatsen. Na het ijken en finetunen in iTrain weet je pas zeker of alles goed ligt en goed werkt.

Succes en ik blijf je volgen... :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: BZM en iTrain klaar; next is perrons bouwen
Hoi,

@Ben: Tijdperk klopt. De Perrons worden zo dat de preisers ongeveer 1 stap omhoog moeten maken, om bij de treeplank te kunnen. Die overgangetjes komen er inderdaad ook, enige oplossing voor bagage en post... Wbt de normen: ik pak t langste rijtuig + wat extra marge. Dat sjoemelen komt wel goed :D Sowieso zal het niet heel veel meebuigen, maar lang genoeg om het perron significant langer te maken.
@Tony: Dat is de spijker op zn kop. Je kan een mooi perron hebben, maar als r geen trein kan stoppen...  >:-D
@Barry: Inderdaad, dat is iets om te onthouden, maar gezien de prijzen van ballast duurt het nog wel even, haha. Thanks!

Zo, ondertussen is er weer een nieuwtje. Vrij onverwachts kon ik van AJ een Lux set overnemen, de 9620. Deze komen nu niet super vaak voor, tweedehands, dus die kan s wilde ik niet laten gaan. Even een aderlating, maar ik ben dik tevreden. Ooit ga ik m denk ik nog ombouwen naar het voorbeeld (zie het draadje van: modelspoor: wist je dat....). Wel vraag ik me af hoe ik nu de slijpwagon moet opladen, klopt het dat deze met de 2 draden regelrecht aan de rails moet? En hoe weet ik welke draad naar de B/O moet?
Verder is het een Motorola decoder, ik heb uitgevonden dat, als je F0 aanzet, bij het wisselen van de rijrichting de slijper aan/uit gaat; bij F0 uit gebeurt er niets. Echter, F1-4 worden ook getoond, zijn die nutteloos?
Het geheel wordt getrokken door een BR50 met cabinetender, gaat zonder problemen :)

Wat betreft de perrons: ik heb alle voors en tegens op een rijtje gezet en ik ga voor een recht einde van het perron, met het bekende trapje naar beneden. Eenvoudig en niet te druk. Deze pas ik overal toe. Ik had graag bij het langste perron een aflopend einde gehad, maar dan zit er onderling weer verschil in. Verder komt er vlak bij de uitgang van de bagageloods een overgangetje naar de andere sporen. De voetgangersbrug is afgewezen, te druk en te pontificaal. Daar komt dan een tunneltje voor in de plaats. Alleen moet ik nog uitvinden of deze tunnel uitkomt IN of BUITEN het stationsgebouw (?)...
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons

Hoi Simon,

Ik hoop dat de poetswagen bevalt .

Met die tunnelingang(en) ; als de ingang in het gebouw is, zou ik de andere in/uitgangen recht voor het gebouw plaatsen.
Is wel leuk om te maken; 2 of 3 dezelfde bouwsels !
Leuk om te lezen, dat je lekker aan het piekerbollen bent over hoe en wat, je bent niet de enige  :D

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Dat geloof ik graag, dat is minstens de helft van de tijd die we aan de hobby besteden  O:-D
De tunnelingangen zijn wel leuk ja, niet zo lomp als n brug, en r zit wat meer detail in...
Dat leek mij ook logisch, een ondergrondse bocht klinkt raar. Alleen even kijken of het mooi staat,
want dat betekend dat de trap in het midden van het 2e perron komt, terwijl aan het einde beter uitkomt.
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Vandaag t eerste perron maar gezaagd. Flinke klus, want de hoeken van het gebouw steken ietsje uit. Worden tzt nog wel weggewerkt in de bestrating, maar hoe netter nu, des te eenvoudiger dan.

Staat nog niet helemaal op hoogte allemaal, maar t idee is er. Preissers r op voor het idee.
Foto's spreken voor zich: loketten; met wagons voor lengte aan te geven; en nog 2 overzichtsfoto's.

edit: Breedte komt uit Miba Special 08: 4.6cm
Re: Simons segmentenbaan: perrons
-Simon:
Dank voor het plaatsen van deze weer mooie update, mooie vorderingen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi,

Vandaag perron 2 en 3 gezaagd, de laatste is nog niet helemaal op lengte, omdat ik nog niet weet welke plaats de waterkranen krijgen.

Gr Simon
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi Simon, zou je de waterkranen wel op het perron zetten? Ik heb ze zelf in de ruimte tussen de 2 andere sporen geplaatst om reizigers niet lastig te vallen met de techniek achter de stoomtrein.  De waterkraan staat daar waar de belangrijkste lok meestal staat.

Vrgr
Frank
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Ha Frank,

Ze staan inderdaad niet op het perron gepland, maar aangezien het perron nu wat te lang is, staan ze er wel op.
Nog even beredeneren hoever ze ingekort moeten worden. Aan de ene kant, als er een loc langs staat, pas 30cm voor het einde,
wanneer de trein andersom staat, op 0 cm, omdat er dan op diezelfde plek een wagon zou kunnen staan... Kortom, op zoek naar de gulden middenweg ;)
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Een stoomloc stond vroeger meestal iets voorbij het perron, ook omdat deze dan makkelijker te controleren en smeren was.

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons
Hoi,

Zie de huidige situatie. Zo was het in principe gepland, maar...
- het perron biedt slechts plek voor 5 wagons  (terwijl er lengte is voor 6 stuks)
- de waterkraan staat erg dicht op het perron (er moet ook nog een trapje naar beneden) -> wat is hier een mooie oplossing voor?

Op het perron is ook niet super mooi en een eenrichtingsverkeer, wbt waterkranen lost het probleem maar voor de helft op...

De bottleneck is het tweede spoor. Daar moet een loc iets voor de wissel staan en aan de achterkant van de tender moet de waterkraan komen.
Hoe ver moet dat minimaal zijn? Ik heb een br 50 en een 03, maar dat zijn niet de langste stoomlocs... Wie heeft een langere? (excl de condenstender...)


Kortom, ik zit flink te twijfelen.
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Ach ja, iedereen praat wel eens tegen zichzelf, alleen nu doe ik het publiekelijk  >:-D

- Stel dat we uitgaan van een lange trein, ( 4 wagons, 1 restauratierijtuig, 1 bagagewagon en een stoomloc)
- De tweede aanname is de perronlengte blijft zoals in de vorige post. Een mooie bijkomstigheid is dan dat de buitenste 2 perrons gelijk eindigen :)

In dat geval, zal het laatste of het eerste rijtuig weinig problemen opleveren, omdat een van beide naar grote waarschijnlijkheid het bagagegedeelte bevat.
Dan blijft er nog 1 wagon over, op de foto toevallig de 1ste achter de loc. Hier komen twee opties naar voren:
(1) de reizigers laten uitstappen via de achterzijde van de wagon
(2) de reizigers laten uitstappen via beide deuren, maar bij de voorste een trappetje plaatsen  :idea:

Optie 2 trekt mij wel. In dit geval is er een verlaagd stuk perron, waar de waterkraan strak tegen het perron wordt gebouwd. Er komen 1 of 2 verplaatsbare trappetjes,
die - bij een uitzonderlijk lange trein) de reizigers op het verlaagde gedeelte moeten uitstappen. Het verlaagde gedeelte geeft gelijk de machinisten wat meer comfort,
om de loc te onderhouden. In plaats van 1 uitstekende trap aan de buitenzijde in het midden van het perron, komen er 2 'invallende' trappen aan de buitenzijden van het perron.

Wat vinden jullie hiervan? Shoot it ;)
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Ik zou voor optie twee gaan.

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Prima oplossing lijkt me. Hadden de reizigers maar niet direct achter de loc moeten gaan zitten  :P
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Ik vind het niks.  ;)

Optie 3 is het beste: zet je kraan gewoon op het perron zou ik zeggen. :D


Bron: Wikipedia Michiel Verbeek.

Gr, Ben.
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Inderdaad, optie 3 en dan de kraan op de plaats waar de lok stil staat en niet de tender. Daarin zit immers geen water maar kolen.
Optie 4: lengte/grootte loks en/of wagons afstemmen op de beschikbare perronlengte.

Cees
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi

Sorry Cees, maar in de tender zitten toch echt kolen én water  :P

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
of, zomaar een idee, een smaller perron deel dat door loopt langs de waterkraan aan de linkerzijde.
lijkt mij geloofwaardiger als een los trapje.
maar het is jouw baan dus aan jouw de keus :)
groet Paul
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Inderdaad Tony: kolen en water in de tender.
Ondoordachte verwisseling van tender- en sleeptenderlocomotieven

Cees
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Simon, ik zou ook voor optie 3 kiezen. Trouwens waar ga je het trapje juist plaatsen? Of wordt dit mobiel?
Of zoals in Simpelveld (De Miljoenenlijn)
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Zo, ik word aan t denken gezet... Helemaal niet erg, de uiteindelijke keuze wordt waarschijnlijk hoogstens degelijker.
Echter, zover is het nog niet, simpelweg omdat ik het niet weet.

1: passagiers uit laten stappen X
2: verlaagd perron                     ?
3: waterkraan op perron            ?
4: afstemmen op perronlengte  Zover mogelijk

@stafmarklin: het trapje wordt een metalen variant van het beruchte keukentrapje :D , tenminste, uit die categorie. Maar dit is nog slechts een hersenspinsel.
In Simpelveld staat de waterkraan tussen 2 normale sporen en niet aan het einde van het perron. Dat gaat bij mij niet, omdat dan 1 spoor niet van water kan worden bediend,
zonder dat er 4 kranen komen te staan...
@Cees: dat vermoedde ik al ;) . Verder zal ik inderdaad wat kortere treinen laten rijden, maar ja, het oog wil ook wat hea. (heel veel zelfs)
@Paul: Wel een goed idee, maar om dezelfde reden als hierboven genoemd niet te doen. Mits ik eenrichtingsverkeer invoer, maar dat gaat niet gebeuren.
@Ben: Je maakt t me weer flink lastig :D ...

Op of na perron hebben beide voor- en nadelen. Op het perron is vervelend voor de reizigers en maakt het wat pontificaler, zeker als er nog een stationsklok, lichtmast etc achter komt te staan.  Na het perron plaatsen is wat meer geïmproviseerd. De trapjes zie ik wel zitten, dat zie ik niet als storend. De voet van de waterkolom is wel erg fors om te zien en staat direct tegen het perron aan. Als dat niet het geval had geweest, had de keuze veel eenvoudiger geweest. Verder heb ik een kolom op het perron wel een veel langer perron, maar anderzijds heb je bij de kortere variant wel meer rust rond het spoor, omdat niet alles volgepropt zit...

Als iemand nog andere voors/tegens heeft, gaarne. Allemaal nog bedankt voor het brainstormen, daar houdt ik wel van!

Edit: Op het perron is de waterkraan ook 1,2cm hoger dan de tender, dat is wel erg veel van het goede. Oplossen door te zagen?
Nogmaals de oplossingen op de foto. En tja, optie 5: de waterkranen weglaten....
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Hallo Simon,

Zo heb ik mijn waterkraan staan, staat hier scheef nu weer recht gezet.



Succes met je plannen.

Gr Einte
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Hoi Einte,

Dank je voor de foto.
Ik ga nu in toch maar gewoon het perron leggen over bijna de hele lengte, dat heeft prioriteit boven de waterkraan.
Zwaarwegend argument hierbij was, dat het percentage bijtankende stoomlocs t.o.v. alle stoom/diesellocs vrij laag zal zijn, terwijl het veel perronlengte kost.
Hoewel ik dit (de waterkranen achter het perron) heel graag heb, kan je nu eenmaal niet alles hebben, misschien bij baan numeros 2 (6)
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Hoi Simon, ik heb mijn waterkranen juist niet in het verlengde van een perron geplaatst, maar tussen de andere sporen. Zie foto.


Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: perrons en waterkranen... lastige combi
Hoi,

De vakantie is weer voorbij, maar zoals te lezen was in mijn 'rommel'draadje heb ik wat spoorgerelateerde zaken bekeken en inspiratie opgedaan. Het eea wil ik delen hier. Het betreft voornamelijk de stationsomgeving en de goederenloods.
- ik zie af van overkappingen aan beide zijden van de loods, veel te druk.
- aan 1 kant komt een verhoging waar je met voertuigen op kan rijden en aan die kant van de loods komt dan gelijk een stel deuren naar binnen
- bij de verhoging komt dan ook gelijk een van de lantaarns
- er komt een weegbrug voor vrachtwagens/trekkers, direct om de hoek van de ingang ri de loods
- ik heb een mooie oplossing gezien voor het geval dat er een wisselsteller in een perron ligt, wat ook kan toegepast worden bij andere zaken (seinen e.d.)
- naast de bagageloods van het station maak ik een rommeltuintje, stookhout, garage voor eea etc
- aan 1 kant van het terrein komt een fietsenstalling, waarschijnlijk vlak bij de bushalte


Verder kwam ik tijdens de treinrit nog een super logische, maar onbedachte deeloplossing tegen voor de waterkranen. Tot nu toe dacht ik altijd, als een loc water neemt, terwijl de passagiers uit moeten stappen, begint het perron vlak achter de waterkraan. Nu zag ik tijdens de treinrit dat de wagons op de goede plek werden neergezet, loc werd losgekoppeld en een stukje naar voren water kon 'tappen' en daarna weer terugreed  :idea:

Wat betreft de indeling rondom t station weet ik alleen nog niet waar ik parkeerplaatsen zal maken...
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi,

N.a.v. dit draadje  ben ik deze ochtend begonnen een en ander uit te leggen. Ik had een aantal rolletjes isolatietape liggen, die ik nooit gebruik vanwege de waardeloze kwaliteit, maar die kan ik nu goed gebruiken. Eerst even de legenda:
Groen = berm
Wit = trottoir
Zwart = weg (en wat daartussen ligt eveneens)
De grijze ondervloer moet je maar wegdenken, net als het houten platformpje links aan het station (weg kan altijd nog).

Nu ben ik begonnen aan de voorkant en heb ik naar achteren gewerkt. Eerst de berm van c.a. 1,8 centimeter, dan een weg van 7,5 cm breed en dan de stoep.
Dan heb ik drie zaken die ik in moet tekenen: taxistandplaatsen, bushalte (die skip ik even, omdat ik nog niet weet wat ik daar ga doen) en de P voor de post/bagageafhandeling.
2 standplaatsen (foto 2) vind ik wat weinig, maar 3 wordt erg krap (foto 1). Als ik de standplaatsen niet voor het hoofdgebouw plaats (foto 3), wordt het wel rustiger, maar dan weet ik minder goed wat ik moet met het 'pleintje' en wordt de stoep erg smal. (denk aan de marge voor te openen portieren, spiegels etc) Foto 4 toont de 'tuin' van het gebouw en de ingang naar de goederenoverslag. En als laatste nog een overzichtje.

Mag ik jullie om een mening vragen?
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi Simon

Foto 3 vind ik wel mooi  :thumbup: leuk bedacht zo  :)




Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving

Slim om het zo op de baan uit te leggen, Simon  :thumbup:

Zo krijg je een goed (in)zicht op hoe het er uit gaat zien !
Op de foto's lijkt het dik in orde  ;)

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Dag Simon,

Ik zou de taxi's plaatsen zoals op fotonummer 3.
Verder kun je overwegen om de berm te versmallen of weg te laten.
Kun je de weg nog versmallen?
Je krijgt dan een groter plein waar je eventueel een standbeeld of een (werkende) fontein als blikvanger kunt plaatsen.
Opvullen met een paar, niet al te grote, bomen.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
@Peter, dank je!
@Tony, bevalt prima, alleen zit r toch minder tape aan dan gedacht :D
@Henk, de vrachtwagens passen precies, maar tzt zal ik de berm nog .5cm versmallen, goed idee. Taxi's komen daar wel denk. De stoep komt tot aan de weg (mist nog stukje tape). Busperron ligt al, aan de 'vaste wal' komt de tweede. Het hout van het perron gaat weg, tot het hek. Daarvoor komt de fietsenstalling. Zie de foto's...
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Dag Simon,

Taxistandplaats:
- Taxi 1 en 3 kunnen moeilijk in de vakken in- en uitrijden.
- De "welving"/"boog" aan de buitenkant zou ik ook aan de binnenkant maken en de welving/boog onderdeel van de stoep maken. Taxichauffeurs hebben de neiging om makkelijk daar mee om te springen en daar te gaan parkeren.
- Persoonlijk vindt ik dat de standplaats te ver naar links ligt. Vanuit het hoofdgebouw moet je een stuk lopen. Met koffers valt dat tegen. Ik zou de rechterkant van de standplaats gelijk trekken met de linkerkant van het hoofdgebouw.
Plein voor het hoofdgebouw:
- Plaats je een standbeeld of fontein? Nee, plaats dan aan de straat op de hoeken van het hoofdgebouw twee grote(re) bomen als blikvangers.
- Kun je het bijgebouw nog wat naar achteren, richting perron, plaatsen? Het hoofdgebouw komt zo prominenter in beeld.
(Dit is een onderbelichte nevenfunctie van het hoofdgebouw  :D :D)

Denk er even rustig, onder het genot van wat verfrissingen, over na. Morgen ben ik in Houten dus ik zal niet eerder dan zondag je reactie lezen.

Henk
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Ha Henk,

Dank voor het meedenken! Je hebt helemaal gelijk, ik zat met mn hoofd tijdens het knippen bij de stoep i.p.v. het vak. Op onderstaande foto heb ik het aangepast. Nu komen ook een hoop passagiers uit de middelste uitgang (tussen beide gebouwen), dus het lopen wordt al minder. Ik heb de standplaatsen wel verder opgeschoven, de eerste ligt dus aan het begin van het bijgebouw. Verder bleek dat er nog 1 standplaats bij kon, waarom ook niet, dus die inge'knipt'. Het plein voor het hoofdgebouw wordt denk ik geen fontein, dat is iets te protserig voor zo'n - vooral functioneel - station. Kunstwerken blijven voorbehouden aan het stedelijke... ;) Dan maar 2 bomen geplaatst en de stoep iets naar voren getrokken.
Het bijgebouw kan niet verder richting de sporen. Aan de achterkant is alles 1 lijn, in principe past alles dus precies... Anderzijds, als alles aan de voorkant even 'diep' ligt, is het wel iets saaier. Haha, ja, dat is ook een functie ja :)

De verfrissingen hebben zeker geholpen, zie het resultaat. De bushalte is nu ook duidelijk en het perron is verzaagd, na rijp beraad.

Fijn weekend allemaal!
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Waar blijven de foto's van je nieuwe aanwinsten nu?  O:-D :P
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hier.... :D

Voor de meelezers: ik was met John even M&B in R'dam binnengelopen. Daar keek ik naar een bus en toen viel mijn oog hierop. Een Saurus GVF5 uit mn hoofd. Kan nog net, qua tijdperk. Daarnaast was het een reisbus, maar ik permiteer me hierin enige vrijheid, want ik vind deze gewoon mooi. Alleen zag ik hier en daar een kleine beschadiging van de lak... Is dat iets om voor terug te gaan of gewoon een gevolg van het detailniveau?
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Hoi Simon


Dat is een mooie aanwinst, mss kan je met een klein likje verf het wat wegwerken mooi maken  :help: :help:

Verder mooi en goed bezig volg je op de voet ook  ;)




Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
-Simon:
Mooie aanwinst, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Ik zou de grasrand langs de weg tegenover het station weglaten en het midden van de weg opschuiven naar de rand vd tafel. De tweede helft vd weg ligt dan 'naast' de tafel. Door deze verschuiving kan de stoep voor het station breder worden. Ik denk nl dat deze veel te smal is.

Verder leuke indeling.

Groeten Maarten
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: plannen van de stationsomgeving
Dag Simon,

Mooie bus hoor!
Zijn de beschadigingen storend?
Zijn het echt beschadigingen of is het slecht spuitwerk?
Kun je ze verbergen door de beschadigde plekken aan de kant van het spoor te doen zodat je tegen de mooie kant aankijkt?

Was het een dure bus (tov andere merken)?
Zo ja dan zou ik terug gaan en kijken of je hem om kunt ruilen voor een goed exemplaar.
Was het een koopje, dan zeg ik alle waar voor zijn geld.

groeten,

Henk