Citaat van: 10103 op maandag 30 mei 2011, 21:34:36
Anders moet het op die plekken inderdaad maar met een enkele geleide draad tot stand komen.
Ik lees je draadje voor het eerst, van achteren naar voren. En zie dat Harry je kundig heeft beantwoord: 65 mm is de minimale afstand tussen bovenkant rails en onderkant bovenleiding.
Maar er zijn van die plekken waar je domweg de ruimte niet hebt, niet zult hebben, en dat weet je bij aanvang, bij de planning van de baan. Ik zat daar vroeger ook mee, en heb uiteenlopende oplossingen uitgetest:
1. Aluminiumfolie (koperfolie) kleef je op het hout van de onderkant van je brug of passage.
dit is absoluut de dunste oplossing, je spreekt over tienden of hondersten van een mm, en het enige wat je hoeft te doen is een elektrische draad (ouderwetse PTT-kabel ader werkt het lekkerst) er door heen steken en vastlijmen. Blanke draad op folie. Bij mij werkte dat ruim 20 jaar zonder problemen.
2. Frees een voor boven de baan, in de plaat boven de rails met een freesje van circa 1 mm, en lijm met BisonTix daarin een lasdraad vast. Mijn ervaring is met FSC multiplex. Gaat ruim 15 jaar mee, zonder los te laten. Om het los te krijgen na 35 jaar moet je er hard aan rukken. Werkt uitstekend, maar steekt wel ruim 1-1,5 mm uit de plaat.
3. Knip een N-spoor (of h0-spoor) flexrail dwars op de bielsjes overlangs door; je hebt dan twee spoorstaven met halve bielsjes eraan. De bielsjes lijm je met 2-componentenlijm aan de onderkant van het hout van je brug of passage. Het plastic laat in geen jaren meer los, en de spoorstaaf dient als bovenleiding. Werkt uitstekend.
Middel 1,2 en 3 hebben als nadeel dat die plank erboven naadloos de sporen op de baan eronder moeten volgen. Het grootste gevaar: krom trekkend hout.
Daar naast heb ik andere opties leren kennen op het forum:
a. Metalen verpakkingsband met gaatjes (afstelbaar met draadstangen vanaf de zijkant), en leverbaar zowel self made als van officiele merken. Nadeel je hebt dan moertjes van minimaal 2-3 mm nodig, dus die afstand wordt vanzelf wat groter.
b. Zijlegger geboord in een staander: als je voldoende paaltjes of draadstangen hebt om de bovenbaan op te monteren, dan heb je automatisch staanders waarin je zijleggers kunt boren. Onder die zijleggers hangt je draad.
c. Ronduit ingenieus maar onnavolgbaar was de tip in een Zwitsers tijdschrift. Je neemt plat aluminium profiel.
Je boort daarin gaatjes van 0,5 mm. Je gaat naar een Volkswagen garage en bestelt daar rubberen bevestigingen voor sierstrips. In die 0,5 mm grote gaten druk je zo'n VW-sierstrip houder in.
In de sierstriphouder past exact een lasdraad van 1,5 mm (alsof het ervoor gemaakt is).
Voor mij is tip C onnavolgbaar. Ten eerste omdat ik geen auto rij, dus geen garages ken, geen idee heb waar de PON tegenwoordig zit (vroeger zat hij in m'n geboortedorp op 100 meter afstand), en al helemaal niet of VW's nog steeds sierstrippen hebben die op dezelfde wijze als 30 jaar geleden worden vast geclipst.
Maar in alle gevallen 1,2,3 en a,b,c ben je voor je bovenleiding constructie zelf hooguit 8 mm kwijt.
Dus vanaf bovenkant rails tot onderkant van de plaat erboven ben je maximaal 65+8= 73 mm kwijt, en minimaal 65,015 mm (bij folie).