Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

analoge draaischijf 7286

Gestart door adrie1961 dinsdag 16 februari 2016, 15:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge draaischijf 7286
Ik heb een analoge draaischijf 7286 met een grijs bedieningskastje waar een geel/bruine draad en een zwart/groen/blauwe daar uitkomen. Deze laatste drie op de schijf aangesloten volgens schema.
Maar nu komt het. Ik rij digitaal en kan dus de bruin rode aansluiting B00 niet aansluiten op de rail. Nu heb ik een licht trafo van Fleischmann (zie foto) kan ik deze gebruiken als alternatief? Of wat is in dit geval het verstandigste? Want neem aan dat de geel/bruine draad op de trafo kunnen worden aangesloten. Zit dan alleen nog met aansluiting B00.
Re: analoge draaischijf 7286
adri

hier staat het aansluitschema (laatste bladzijde).
https://static.maerklin.de/media/c9/ab/c9ab8a52e868b7c452eefcaf348eff601434542031.pdf

de fleischmann trafo kun je gebruiken voor het aansluiten van de gele én bruine draad van het grijze kastje uitkomen. Dat is voor de bediening van de motor in de draaischijf . Het kan zijn dat de trafo te zwak is (14 Volt) Märklin trafo's zijn 16/18 Volt. Even uitproberen.

je moet nog wel de brug van de draaischijf aansluiten op de rijstroom (bruin en roos = B en O). Als je digitaal rijdt gewoon aansluiten op de digitale stroomvoorziening net als de rest van de rails.
Re: analoge draaischijf 7286
Hallo BR98-10

Had alles idd zo aangesloten echter er was geen beweging in de draaischijf. Ben dus bang dat de trafo te weinig kracht levert voor de motor.

Alvast bedankt voor de info.
Re: analoge draaischijf 7286
Hallo BR98-10

Ik heb gisterenavond nog eens even gekeken.
En de draaischijf draait. Echter af en toe met een hoop herrie. Soms heeft hij ook moeit om over een spoor deel heen te draaien. Zou dit kunnen komen door een te zwakke trafo? 14v ipv 16=18v
Re: analoge draaischijf 7286
Adri,

Volgens de gebruiksaanwijzing van Fleischmann draaischijf 6652 volstaat een 14V wisselstroom trafo.
Deze draaischijf -ik heb er twee- is 100% identiek aan Märklin 7286. Het is destijds een gezamenlijke ontwikkeling van beide fabrikanten geweest (staat ook zo vermeld in de märklin-catalogi).
Wanneer de schijf kraakt en niet volledig doordraait lijkt er sprake te zijn van een mechanisch probleem. Mogelijk dat een schoonmaak- en smeerbeurt uitkomst biedt.
Heb je de schijf nieuw gekocht ? Zo ja is er dan nog garantie op ?

Cees
Re: analoge draaischijf 7286
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: analoge draaischijf 7286
Hallo allemaal,

Ik haak even aan als ik zo vrij mag zijn. Bij ons op de vereniging in Arnhem hebben wij ook zo'n draaischijf. Tijdens het draaien doet zich het volgende voor. Bij bepaalde sporen ontstaat er kortsluiting en slaat de Mobile station op stop. Ik heb ontdekt dat dit gebeurd als de contactlipjes tegen de middengeleider komen. Om dit probleem op te lossen heb ik over de contactlipjes een krimpkousje gedaan. Helaas is er nog steeds sprake van kortsluiting, weliswaar in mindere mate. Wat kan ik nog meer doen om van dit probleem af te komen?

Groet, Jasper