Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal, bergen rond Bergheim
Goede morgen,

Ik ben reeds een tijdje redelijk passief aanwezig op dit forum. Ik woon en werk in Qatar en heb hier zelfs twee testbaantjes staan. Wanneer ik binnen enkele jaren in pensioen ga wil ik een modelbaan gaan bouwen. Daarvoor heb ik eind de jaren 60 in Duitsland als thema gekozen, alhoewel ik ook tamelijk wat locs uit de periode II heb. Maar ik ben geen purist, dus deze mooie stoomlocs zullen wel hun plekje vinden.
Hoe dan ook ga ik nu beginnen met het ontwerpen van de baan met Wintrack.
De ruimte die ik hiervoor beschikbaar zal hebben is redelijk groot te noemen (hieronder volgt een schets).
De hoogte langs de lange zijde is maar 1 meter maar loopt snel op met een hoek van 45 graden. Dus op 1 meter van de wand heb ik reeds 2 meter hoogte.
In de linker benedenhoek wil ik een werkplaatsje inrichten, waar ook opstelsporen naar toe lopen.
Verder zijn nog alle opties open. Zo moet ik er nog uit geraken of ik tegen de schuine wand aanbouw of dat ik pas begin waar ik achter de baan kan staan (1,8m hoogte). In principe wil je alles bereikbaar houden voor de bouw en achteraf bij storingen.
Bedoeling is dat ik geregelde tijdstippen mijn ontwerpen post en dat jullie er dan commentaar op gaan geven. Op die manier hoop ik tot een mooi ontwerp te komen.
Nog één detail: de naam Marceltal is een eerbetoon aan mijn overleden vader, die mij, op 6 jarige leeftijd, mijn eerste Märklinbaan heeft gebouwd.

De volgende keer hoop ik reeds een eerste idee te lanceren.

groetjes uit Qatar

Luc Diels
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc

Klinkt allemaal heel goed, plaats zo vlug mogelijk fototjes daar houden we hier wel van.
Veel plezier met het ontwerpen in Wintrack ( gebruik ik zelf ook, zalig programma).
En ook veel suc6 met het bouwen van de baan.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben benieuwd naar je ontwerp Luc. :)
Mooi eerbetoon aan je vader om de baan naar hem te noemen. :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Je kan je te bouwen baan ook op wielen zetten, geeft wat meer mogelijkheden.
Nadeel is dat de onderbouw stevig moet zijn.
Gr ruud
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo allemaal

ik heb nu zo een twee weken aan een eerste ontwerp gewerkt. Het linker gedeelte is reeds uitgewerkt naar een voorbeeld uit een MIBA boek, het rechter gedeelte is alleen conceptueel klaar en er moeten nu nog verschillende themas worden uitgewerkt. Jullie opmerkingen en ideeën zijn welkom.

Ik heb een vraag: hoe kan ik een afbeelding hier kopiëren, met copy/paste lukt mij dat niet.

groeten

Luc Diels

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 :) Hallo Luc, om je foto's te kunnen plaatsen, zie de volgende link;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65021.0
Daar staat stap voor stap hoe dat te doen.

En hoe is dat daar in Qatar, is daar (behalve bij jou thuis dan) iets te vinden op het gebied van modelspoor?
Of heb je alles uit België laten invliegen?

Dirk-Jan

N.B.
Ik las net in een ander bericht dat je soms geen foto's ziet in de topics.
Als je Internet Explorer gebruikt, probeer het dan een met Google Chrome of Mozilla Firefox.
Ik heb er ook al eens een draadje aan gewijd, maar het schijnt dat het Internet inmiddels zo complex is, dat de Browser makers moeite hebben om alle invoer van data goed te laten implementeren met alle versies en alle besturing programma's. (of zoiets, ik ben ook maar een amateur nerd)

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Indrukwekkende ruimte heb je tot je beschikking!

Maar waarom al die gewone wissels gebruiken?
Het ziet er veel beter uit als je de slanke wissels van het K-rail systeem gebruikt.
Ook zou ik meer gebruik maken dan van de flex-rails (2205)

Zeker bij dat 8 sporige kopstation zou ik slanke wissels gebruiken en de bochten met flex-rail aan leggen.
Nu heb je de gewone wissels en in de aansluitende bogen gebruik je de 2241(r4) met een 2224 (r1) en 2251 (r5) met 2233 (2),
als je daar met een trein met een aantal personen rijtuigen door heen rijd lijkt het of je treinen een grote knik op dat punt.
Dat verschil is veel te groot. De slanke wissels hebben een hele afwijkende boogstraal (r9) maar met de flex-rail is dat heel mooi aan te passen.

Ik zou zeer zeker terug gaan naar de tekentafel.
Het stuk dat je hebt over genomen uit de miba, ziet er mooi uit, maar gezien de beschikbare ruimte,
zou ik ook hier proberen om meer met slanke wissels te werken.

In het haven gebied kan je met de gewone wissels zonder problemen uit de voeten. Ook het BW gebied met gewone wissels is geen probleem.
Maar de wisselstraten die in de diagonaal liggen, zeker in de doorgaande sporen zou ik slanke wissels inpassen.

Verder alle R1 bochten (2221,2222,2223 en 2224) eruit halen. daarvoor in de plaats de 2231 serie gebruiken en
de parallel bocht aan de buitenkant leggen van de 2231 met flexrail (2205)

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

bedankt voor de reacties.

Dirk-Jan,

Hier in Qatar is er in de winkels niets te zien van modelspoor. Ik weet dat er in Dubai een winkel is die Märklin verkoopt, maar ik heb alles vanuit België meegbracht. Is wel moeilijk als je ergens een rail tekort komt. Goed plannen is de boodschap. Gelukkig heb ik in België een goede dealer die alles keurig voor mij bijhoudt. Ik heb hier een baan gebouwd waar ik voornamelijk van alles uitprobeer en programmeer met Windigipet. Dan heb ik nog een tweede testbaan waar ik experimenteer met alternatieve wisselaandrijvingen, draaibrugsturing en koppelingen (T4T). Alles geïmporteerd.
Het hebben van mijn hobby hier is een grote hulp om de tijd door te brengen, voornamelijk in de zomer wanneer je hier niet buiten kan door de warmte en vochtigheid. (gevoelstemperaturen boven 50°C)
Ik heb zowel problemen bij dat ene draadje sinds een tweetal weken, zowel met Windows Explorer, Firefox en Safari. Ik vind er geen verklaring voor, temeer dat fotos op andere draadjes perfect zichtbaar zijn.
Wij komen volgende week op vakantie naar België en ik ga het daar ook eens proberen. Zien wat dat geeft.

Peter, ik heb tot nu toe alleen ervaring met C-rails en moet dus nog even wennen aan het gebruik van flex rails. Jij hebt volkomen gelijk als je stelt dat slanke wissels een beter verloop geven, en ik ga zeker nog alternatieven uitwerken. Deze ruimte is de zolder van onze nieuwe woning in België die klaar moet zijn als wij terugkomen (tenzij ik nog bijteken hier). Dat is nog zo'n twee jaar. Ik heb dus nog tijd om te plannen en van alles uit te proberen. Deze evolutie wil ik op dit forum delen. Maar nu plan k eerst vakantie in België en dan is er geen tijd voor modelbouw. De familie komt dan op de eerste plaats.

In october kom ik weer met meer ontwerpen.

Groetjes uit Qatar

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Alvast een fijne vakantie toegewenst, te midden van je dierbaren.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dank U wel Wim

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 :) Van mijn kant ook een fijne tijd bij je familie toegewenst.
En dan zal het weer wel lekker zijn  B) in vergelijking met die gevoelstemperaturen boven de 50*  8o

Dirk-Jan
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Ik vind het een mooi baanplan maar zou de aanbevelingen van Peter wel meenemen.

Ik wacht inspanning op je ontwerpen in oktober.

Prettige vakantie.

Gr.
Piwie.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo allemaal, Piwie

het gebruik van slanke wissels zelfs met een relatief grote ruimte is altijd een afweging tussen mooie rijbewegingen en plaatsgebrek. Als je een grote ruimte hebt zoals ik wil je graag ook lange treinen laten rijden, maar dat betekent lange stationsporen. Met slanke wissels vallen die nog langer uit, waardoor je meer minder plaats hebt voor andere projecten op de modelbaan. Je moet dus altijd pro en contra van de diverse opties afwegen.
Ik zal zeker een ontwerp maken met slanke wissels omdat ik eens wil zien waar ik dan uitkom en wat er eventueel aan thema moet sneuvelen.
Gelukkig heb ik nog minstens twee jaar tijd om dit uit te werken. Ik weet wat gedaan tijdens mijn vrije uren. :)

Groetjes uit Pittsburgh, USA (ik ben hier op business trip vooraleer wij volgende week in vakantie gaan)

Luc Diels
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo, het heft een tijdje geduurd maar nu heb ik toch een eerste ontwerp klaar van mijn nieuwe baan. Het schaduwstation op de onderste lag is nog niet uitgewerkt, aangezien ik eerst het zichtbare gedeelte wil uitwerken.
Graag had ik jullie reacties hierop gekregen.
Ondertussen werk ik aan een alternatief dat volledig anders is. Dat zien jullie laer dan wel weer.
Nog een rettige kerst en eindejaar.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc:
Indrukwekkende baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Ik vermoed dat je met inspektieluiken gaat werkenom overal goed bij te kunnen?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag Jorg,

Dit is een ontwerp van meerdere die ik nog wil uitwerken.
Je hebt 100% gelijk dat een van de problemen van deze baan de toegankelijkheid is. Als ik dit ontwerp zou kiezen dan wordt het plaatsen van inspectieluiken een aparte studie op zich.

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag allemaal,

het heeft een tijdje geduurd maar ik heb heel hard gewerkt aan een tweede ontwerp, dat ik hier wil voorstellen.
Zoals reeds vroeger gezien kon worden heb ik het voorrecht van een grote zolder ter beschikking te hebben waarin ik een C vormig ontwerp in kwijt kan.
Ik ga proberen het stap per stap voor te stellen zodat jullie een beeld krijgen van wat ik zou kunnen gaan doen.
De eerste bijlage is het schaduwstation waar ik ooit heel veel treinen in kwijt kan. Dit wordt in C-rails gebouwd (de rest in K-rails). De beperking die ik hier heb is dat ik drie toegangsgaten wil vrijhouden.
De tweede bijlage is het 0 niveau. Links bevindt zich het kopstation met 8 sporen, daarnaast is het eerste loc depot. Vanuit het kopstation kan je op twee manieren vertrekken. Links boven vertrek je  naar de "noordkant" van de tafel. Vandaar kan je ofwel naar het schaduwstation ofwel naar het tweede station, een 5-sporig doorgangsstation, helemaal aan de "zuid-oost" zijde van de tafel.
Rechtsboven vertrek je naar de "zuidkant" van de tafel. Tussen noord en zuid kant is er een verbinding die ervoor zorgt dat goederentreinen niet het kopstation moeten binnenrijden, maar dus ook de mogelijkheid geeft om personentreinen een extra rit langs de paradesporen te laten maken.
Het zuidelijke spoor gaat naar de klimspiraal aan de oostzijde en heeft ook een aftakking naar een industriegebied. Er is daar ook een aftakking die een verbinding zal maken met het nevenspoor. (zie later). Er is ook nog een derde verbinding die toegang geeft naar het bergspoor op de oostelijke "berg".
Op de derde bijlage is het nevenspoor in oranje toegevoegd. Het vertrekt aan de westzijde in het kopstation via een spiraal in de westelijke berg naar een driehoek die toegang geeft tot een eerste stationnetje en verder naar het hoofdnevenspoor. Er is ook een aftakking naar het bergspoor op de westelijke berg (zie later) en een aftakking naar een schotterfabriek. Verder slingert het nevenspoor zich door het dal om in het oosten aansluiting te vinden met het spoor dat van de industriezone komt (zie hierboven). Daar slingert het nevenspoor op niveau nul door een industriezone naar de aansluiting in het tweede station. Voor het bereiken van het tweede station is er ook aansluiting naar het tweede bergspoor op de oostelijke heuvel.
Bij het tweede station hoort ook een tweede locdepot.
Rechtsboven zie je ook dat het zuidelijke deel van het hoofdspoor aansluiting heeft op een klimspiraal. Later meer hierover.
Op de vierde bijlage zie je paradespoor op niveau 260 en 440. Vanuit het doorgangsstation vertrekt aan de oostzijde een dubbelsporig paradespoor dat voorlangs de oostelijke berg loopt en zich naar het westen slingert om daar in de westelijke berg terug te keren naar de klimspiraal in de oostelijke berg, onderaan sluit dat aan op het zuidelijke paradespoor dat van het kopstation komt.
Aardigheidje is dat midden in de klimspiraal er een verbinding is gemaakt met het paradespoor dat voorlangs de berg gaat. Ik kan daar dus allerlei rijpatronen vormen.
In de westelijke berg zie je ook de klimspiraal die het nevenspoor naar het bergspoor brengt op de westelijke berg.
In de laatste bijlage zie de bergsporen boven op de westelijke en oostelijke berg.

Zo dit was de voorstelling van mijn tweede ontwerp. En bij dit ontwerp voel ik mij erg goed.
Ik zie jullie reacties met belangstelling afkomen.

Morgen zal ik de Wintrack file posten

Groetjes uit Qatar

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

zoals beloofd post ik nu de wintrack file

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc:
Indrukwekkend sporenplan, daar ga je vele uren bouwplezier aan beleven,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ja Jorg, bedankt voor reactie trouwens, het is dan ook de bedoeling om eens ik op pensioen ga iets om handen te hebben. Daarom dat we bij de bouw van onze nieuwe woning extra aandacht hebben besteed aan een ruime zolder.
Die nieuwe woonst zijn ze nu aan het bouwen. Wanneer ik in verlof kom zal ik wat foto's posten van mijn ruimte.
Dat op pensioen gaan is voor over een paar jaar. Daarom dat ik nu verschillende ontwerpen zoek waaruit ik dan ga kiezen. Maar het huidige ontwerp geeft mij heel wat mogelijkheden. Ben alleen nog bezorgd over toegangkelijkheid van enkele plaatsen.
Nu wil ik een ontwerp met slanke wissels gaan maken, eens zien waar ik dan uitkom.

groetjes

Luc



Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc:
De toegankelijkheid heb ik opgelost door een open rasterstructuur te bouwen van mijn baan.
In het programma Wintrack kan je spanten maken die op 40 a 50 cm uit elkaar staan en dan kan je onderaan nog overal bij.
Kijk eens bij mijn baan "Baan Nergensland".
Je kan ook hier en daar luiken maken zodat je er overal nog bij kan.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedank Jorg voor de tips.

De rasterstructuur is mij bekend, maar als je het schaduwstation bouwt zoals ik nu heb gedaan dan wordt de toegang van onder uit fel beperkt door de sporen.
Ik heb ook reeds drie toegangspoorten voorzien van 50 op 50 cm. De vierkanten op mijn baanplan.
Ik zal je baan eens bekijken, ik zal er zeker wel ideeen opdoen.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc,
Jouw draadje gevonden en plannen bekeken. Ik zal jou iets op pad helpen. Om alles 1 : 1 af te drukken moet je gaan naar "Bestand" / 'pagina-instellingen'/ kiezen voor onder het kopje 'Lay-out' en dan voor 1: 1. Opslaan en dan ziet je dat je alles kan printen op elke printer via de jouw bekende weg. Indien jij de beschikking hebt over een plotter, dan staat jou niets in de weg om dat te gaan gebruiken. Menigeen heeft die niet en doet het op een normale huisprinter, alwaar het ook lukt. Je moet wel rekening houden met een massa papier.

Spanten.
Ga naar "Invoegen" / spanten en maak dan de keuze voor de vertikale en horizontale spanten te tekenen. Houdt een afstand aan van hoogstens 50 cm, maar minder kan ook. Bij de instellingen moet je wel rekening houden met de dikte van het hout wat je gaat gebruiken. Zelf ben ik zeer tevreden over een dikte van 8 mm MDF plaat. Dikker mag altijd! De spantwijdte heb ik gemiddeld op 40 cm staan, soms iets minder maar dat is bij mij afhankelijk van de reeds bestaande tafel. Je kunt die 'vierkanten' indelen zoals je wilt.

Ik heb gezien dat jij nog niets gedaan hebt op het gebied van "Hoogte". Zie daarvoor de module onder Wintrack 12 3D naar tutorial. Dit is geïnstalleerd tijdens de procedure van Wintrack op jouw systeem.

Mocht je nog meer vragen hebben stuur naar Jørg en/of naar mij een mailtje en/of doe het via een PB.

Heel veel suk6 verder met jouw toekomstige plannen en als je toch in "B" gaat wonen, dan is "A" heel dicht bij en dat vindt Jørg vast erg leuk! Is ook zijn baan te zien in het 'echt'.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Gerard:
Dank voor de bereidwillige tussenkomst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: (was even op familiebezoek),  >:-D
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Gerard en Jorg,

bedankt voor de tips. Wanneer ik een definitief plan heb gekozen ga k hier zeker mee verder.
Maar nu ga ik mij klaar maken voor België-Hongarije. Ik kan hier volgen via Stievie.

Goedenavaond

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc:

Graag gedaan en geniet maar van de match,  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo allemaal,

ik heb twee jaar niets meer gepost omdat ik als resident in Qatar niets aan anders mijn baan kon doen dan allerlei spoorplannen uitwerken met Wintrack.
Ondertussen is in augustus 2016 ons nieuw huis in België in gebruik genomen waar ik een grote zolder tot mijn beschikking heb. Tijdens de vakantie van 2016 ging dus alle aandacht naar de verhuis en allerlei werkjes die daarbij horen.
Tijdens de vakantie van 2017 ging de aandacht meestal naar de kinderen en kleinkinderen, reisje naar Spanje enz.
Eind februari 2018 zijn wij vanuit Qatar terug gekeerd naar België, maar daar had mijn werkgever een nieuwe verrassing voor mij. Mijn nieuwe job zou in Canada zijn voor de komende drie jaar. Maar deze keer kan ik wel elke twee maanden een week naar België komen.
Ik zal eindelijk iets aan mijn baan kunnen gaan doen. Tijdens mijn verlof in juli heb ik een eerste module van de onderbouw gemaakt. Volgende week kom ik naar België en dan zal ik wat foto's posten (dat hebben jullie op het forum graag).
Uit de vele plannen heb één baanplan gekozen, waarvan in bijlage de plannen, en ben nog aan het werken aan nog een alternatief plan. Uit die twee zal ik het uiteindelijke plan gaan kiezen. Het tweede plan stuur ik zodra het klaar is.

Groeten uit Edmonton

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc,
Verrassing op verrassing! Ja, soms is het 'leven' een beetje ondoorgrondelijk, maar er komen weer fantastische veranderingen aan, ook hier in Belgie. Jij bent het 'buitenleven' wel gewend, maar nu zijn jouw plannen heel duidelijk omlijnd. Natuurlijk wachten wij jouw foto's af, en zullen met grote spanning daarnaar gaan kijken. Jouw 'schetsen' zijn ook onomwonden heel goed opgezet en die ga ik zeker nog eens nader bestuderen.
Gefeliciteerd met jouw weer nieuwe betrekking en met de ingebruikname van jullie geheel nieuwe huis. :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat is een best baanplan wat je uit WinTrack getrokken hebt. Daar gaan heel wat uurtjes in zitten om het te realiseren.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Gerard,

bedankt voor de postieve reactie :thumbup:

Bas

De bedoeling is om tijdens mijn pensioen iets om handen te hebben en ik hoop er dan inderdaad een aantal jaren plezier aan te hebben. :)
Maar ondertussen jeuken mijn vingers om eraan te beginnen tijdens mijn weken in België.

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Pensioen, nou dat duurt nog wel even voor mij  :-)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wat fijn Luc, dat je nu alvast beetje bij beetje kunt beginnen. Veel sucsez, ben zeeer benieuwd naar de 1e foto's
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag allemaal,

ik ben dus nu twee weken thuis uit Canada, ik moet wel werken van thuis uit, maar ik heb toch wat tijd om aan mijn baan te werken.
Het hout voor de tafel is geleverd en ik heb een eerste segment van de tafel gebouwd. De structuur voor het eerste schaduwstation in het midden moet nog geplaatst worden.
Het schaduwstation 2 ligt op 70cm hoogte, het schaduwstation 1 ligt op 95 cm hoogte en het grondniveau van de baan is 120cm. Rondom heb ik overal min 50cm plaats. In de schaduwstations heb ik in het midden een ruimte van 40cm vrijgelaten, kwestie van bereikbaarheid. De tafel is aan de lange zijde 160cm breed en dat is net iets teveel om in de schaduwstations te kunnen ingrijpen als in het midden iets gebeurt.

Tot zover de eerste foto's van mijn vorderingen.

Groetjes uit Bellegem

Luc


Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Dat gaat een prachtige baan worden, en wat een mooie ruimte heb je daar.

Met groet, Henk
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag Luc,

leuk om de eerste foto's hier te kunnen zien van jouw bouwkunsten
maar je mag ze gerust iets groter posten die foto's
je hebt sowieso een heel mooie ruimte daar ter beschikking
en al een grote stapel aan hout daar kan je al een mooie tafel mee bouwen
zeker weer iets om blijven te volgen hier, dus hier zit weer een volger 

alvast veel suc6 

grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc,
Jouw ruimte is nagenoeg hetzelfde als bij mij. Jij hebt alleen er een airco en extra beveiliging laten inzetten. Dat is een 'cool'-idee. Heerlijk om daar te werken aan de hobby!
Dat gaat best wat worden en alle uurtjes kunt je daar wel kwijt! Wordt een hele lange planning en daar zullen wij veel plezier van hebben. Ik kijk al uit naar jouw volgende 'update'!  8)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wow dat ziet er mooi uit. Een mooie ruimte met al een mooi bouwwerk. Zo te zien heb je het hout op maat laten leveren? Handig! Aan zo'n hobbyruimte zul je een hoop plezier beleven.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo allemaal,

toen we besloten een nieuw huis te bouwen waren er enkele zaken die ik als noodzakelijk zag: één ervan was dat de zolder volledig als treinruimte moest kunnen gebruikt worden inclusief airco en lift naar de zolder. Ik wou niet meer met planken en latten naar zolder sjouwen. Vrouwlief kan zo ook stofzuiger etc naar boven doen, en als we later moeilijk te been zijn kunnen we zo naar boven. Dus ik mag mij gelukkig prijzen met een lengte van 11,5 meter en een breedte van 6 meter.
Het hout is inderdaad op maat gezaagd en alle stukken hebben een code gekregen zodat ik nu de puzzel kan opbouwen.
Ik denk eerst het onderste niveau te bouwen en daar dan de rails op te leggen, dan het tweede niveau en zo verder. Voordeel is dat ik er dan makkelijker bij kan, nadeel is dat je de reeds gelegde rails moet afdekken bij de bouw van het volgende niveau. Zoals Johan Cruijf zaliger reeds zei: ieder nadeel heb zijn voordeel.
Als het onderste niveau klaar is post ik daarvan wel de foto's. Kan even duren hoor :-)

met vriendelijke groeten

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag allemaal

In twee weken België heb ik tijd gehad om aan mijn tafel te werken.
Ik heb het grootste deel van de onderste laag van mijn tafel kunnen afwerken. Op dit gedeelte komt mijn schaduwstation 2. De platen hiervoor zijn reeds geleverd en liggen klaar om de volgende keer op de tafel te worden geplaatst.
De bedoeling is om eerst het schaduwstation 2 te bouwen nu ik overal makkelijk bijkan.
Dan wil ik 25 cm hoger een tweede laag bouwen voor schaduwstation 1 en daarna op 120cm hoogte komt het basisniveau van mijn modelbaan. Maar ik denk dat we dan enkele jaartjes verder zijn.
Hierna vinden jullie de foto's van mijn arbeid.

Tot de volgende keer

Luc



Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Mooie vorderingen aan het frame op je prachtige zolder. :) :thumbup:
Ik ben jaloers op je prachtige ruime zolder. :)

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-LUC,
Tsjonge, als jij de weg naar huis ook maar inslaat, bent jij niet meer te houden. Met een ware wervelwind ga jij tekeer op en in jouw treinkamer. Ik kan het haast niet geloven! Een flinke tafel is ontstaan! Er is een ware "Timmerman" en "Konstrukteur" aan jou verloren gegaan. Maar wat een 'tafel'! Dat belooft wat te gaan worden! Ik kijk n u al uit naar jouw volgend "verlof"! Geweldig gedaan, Luc! Bravo!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Zo daar is in korte tijd zeer rap een aardig groot frame ontstaan. Prachtig Luc, dit blijf ik volgen. :arrow: :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dit mag enige naam hebben!
Ziet er indrukwekkend uit!
Mvrgr
Robert
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Michel

Ik weet het dat ik mij gelikkig mag prijzen met deze grote ruimte. Maar ik heb respect voor diegenen die op een kleine ruimte de mooiste banen weten te scheppen.
Het is nu aan mij om in de toekomst te bewijzen dat ik deze ruimte waard ben. ;)

GWS (sorry ben even je naam kwijt hier in de lounge in Montréal)
Bedankt voor de lof, ik hoop alleen dat ik in de toekomst dat allemaal kan waar maken. Het is nog een lange weg.

Cees,
Bedankt voor de interesse. Je zal wel wat geduld moeten hebben want de volgende fase is pas midden November.

Robert,
Ook bedankt voor de lof. De naam is dan ook Marceltal naar mijn vader die mij op 6 jarige leeftijd in contact bracht met mijn eerste modelspoorbaan.

Iedereen die dit leest,
De tafel zal op termijn uit drie lagen bestaan. Twee schaduwstations en dan bovenop de modelbaan zelf.
Ik twijfel een beetje hoe ik het moet aanpakken. Eerst de volledige tafel bouwen en dan pas beginnen met rails leggen. Maar dan kan ik moeilijker bij de twee schaduwstations, of niveau per niveau bouwen, wat dan weer iets moeilijker is om de bovenste niveau's van het frame te bouwen. Voorlopig hou ik het bij de tweede optie, maar misschien hebben jullie ervaring die mij kan helpen de juiste keuze te maken. Ik ben heel hard bezig met het bestuderen van de bereikbaarheid tijdens de bouw en later tijdens het rijden bij storingen of defecte onderdelen. Ik word op termijn ouder en dus minder flexibel en daar moet ik rekening mee houden.
In Canada ga ik nu aan de slag met intekenen van rmk's en decoder adressen van seinen en wissels. Ik heb de baan op A0 laten uitprinten en kan dus mee aan de slag.
Tot de volgende keer...

mvrgr

Luc



Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Het ziet er prachtig uit! Ik ben zelf nu bezig met scenery op een tafel van bijna 15m2.

Het werkt denk ik het makkelijkste om eerst de rails compleet aan te leggen met aansluitingen, ballast, bovenleiding, seinen en tunnels en dan de volgende bouwlaag te doen. Ik doe dat nu later maar dat valt niet altijd mee. Tussendoor veel testen met rijden, als je er nog makkelijk bij kunt is problemen oplossen ook makkelijker.

Op de laatste foto een mooi groot oppervlak. Ik ben wel benieuwd hoe je dan in het midden er bij kunt. Ik heb mangaten gemaakt, dat werkt wel maar vraagt veel van je lijf met kruipen, strekken etc. Dat doe ik een volgende keer niet meer.

Succes met het vervolg. Leuk om te volgen.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

ik heb een paar weken thuis geweest uit Canada door een niersteen (nu weet ik wat pijn is  :?). Ze hadden in het ziekenhuis twee pogingen nodig om die eruit te krijgen waardoor ik vijf weken thuis zat.
Tussendoor heb ik wat tijd gehad om aan mijn baan te werken. Ik heb mijn controlebord opgesteld en bekabeld zodat ik daarna aan mijn eerste schaduwstation kan beginnen met aan sluiten.

Zoals je ziet heb ik 3 CS staan. (Ik had twee CS2, één in België en één in Qatar, en heb een CS3 aangeschaft).
De bedoeling is om de CS3 te gebruiken voor het aansturen van de locomotieven samen met 3 boosters.
De eerste CS2 zal dan de wissels aansturen en een deel van de terugmeldingen voor zich nemen via een L88.
De tweede CS2 zal dan de seinen aansturen en het andere deel van de terugmeldingen ook via een L88.
De CS3 wil ik dan nog gebruiken voor aansturen van allerlei verlichtingen en motoren in de scenery.
Voordeel is dat ik seinen en wissels dan beide van nummer 1 kan beginnen.
Alle drie zijn ze verbonden met Windigipet voor de besturing van het geheel.
Op deze manier hoop ik dat de communicatie vlot en snel zal verlopen.

Ik ben nu bezig met het aanbrengen van de kabelbanen voor de terugmeldingen onder het niveau van het eerste schaduwstation.
Daarna komen de ringleiding voor de sporen en de wissels van het eerste schaduwstation aan bod.
Daar zal ik tijdens de kerstperiode aan werken want nu zit ik weer in Canada.

Tot zover deze update.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc,
Dat was even onprettig om te lezen. Tja, die pijn! Maar nu kunt je 'meepraten', hoewel dat eigenlijk niet het plan was geweest. Maar goed die 'ellende' is achter de rug en nu gaat het weer - zoals ik al eerder schreef - met een wervelwind door jouw treinkamer heen. De 'rust'periode is goed van pas gekomen en jouw plannen en opzet van jouw treinplan komen steeds meer tot werkelijkheid uit jouw gedachten. Opzet gelukt en nu de 'kabelbanen' goed geleiden en aansluiten. Tussendoor telkenmale even testen op de juiste werking en die klus is dan weer geklaard.
Suk6 en verder natuurlijk ontzettend veel plezier met jouw opbouw.
Bravo!  :-)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Gerard,

bedankt voor het "medeleven met mijn pijn  :)".
Ik ben nu nog niet bezig met kabels te trekken, wel met het plaatsen van de kabelgoten (is betere term dan kabelbaan :P).
Pas als dat klusje gedaan is kan ik beginnen met de ringleidingen voor het digitale netwerk voor voeding treinen en wissels van het eerste schaduwstation (niet in kabelgoot) en dan kan ik de platen leggen van het eerste schaduwstation. Maar of ik dat nog haal in 2018 betwijfel ik.
Maar ik heb hopelijks nog vele jaren de tijd...

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op zondag 09 december 2018, 22:48:12

De bedoeling is om de CS3 te gebruiken voor het aansturen van de locomotieven samen met 3 boosters.
De eerste CS2 zal dan de wissels aansturen en een deel van de terugmeldingen voor zich nemen via een L88.
De tweede CS2 zal dan de seinen aansturen en het andere deel van de terugmeldingen ook via een L88.


Ik probeer het te begrijpen maar het lukt me niet, waarom 3 Central Stations, eentje volstaat toch? WDP stuurt de boel aan, die CS'en zijn toch slechts doorgeefluik voor signalen en terugmelding.

Gr, Ben.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Ben,

ik zou kunnen schrijven:"blijven proberen misschien komt het wel".  :P
Maar ik zal je wat helpen...

In principe heb je gelijk dat één CS zou kunnen volstaan om alles aan te sturen.
Maar door omstandigheden ben ik nu eenmaal in het bezit van 3 CS en dan heb ik twee opties, of ze alle drie nuttig gebruiken ofwel er twee van de hand doen.
Ik heb voor de eerste optie gekozen om verschillende redenen:
1. Tijdens mijn vele testen had ik soms de indruk dat de communicatie tussen CS en Windigipet wat vertraging opliep, waarbij ik de CS verdenk van de bottleneck te zijn. (terecht of onterecht ?) Als ik dus het werk voor mijn toch wel grote baan verdeel over drie CS dan zou een eventuele vertraging in een CS hierdoor worden verbeterd.
2. Ik kan een beter overzicht krijgen waar een bepaald digitaal sein of wissel worden aangestuurd. Ik kan ze ook beiden nummeren startend van 1. Dat vind ik handiger.
3. Ik kan de terugmeldingen afsplitsen van de drukke communicatie naar de locomotieven als er straks zo'n 60 locs op de baan staan en nog wat wagens met decoders.
4. Het van de hand doen van een CS2 gaat gepaard met kapitaalsvernietiging, zeker nu er een CS3 op de markt is.
5. Het staat toch stoer zo 3 CS op een rijtje  >:-D

Ik zal trouwens ook nog een digitale aansturing hebben voor mijn draaischijf via PiCommIT of Muet. Daar moet ik nog over beslissen. Dat wordt dus een vierde centrale...

Ik ga nu terug in mijn bed proberen om wat te slapen, maar ik was toch wakker door de 8 uur jetlag. Ik begrijp niet waar sommige mensen over klagen bij overschakelen winter-/zomeruur :?

groetjes uit Edmonton

Luc