Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Definitief banenplan Den Akker II

Gestart door AlbertG zondag 18 oktober 2015, 19:19:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Hallo Albert,

Het draadje een beetje gevolgd. Of je plan nu goed of slecht is zal ik geen oordeel over geven. Je hebt een hele mooie ruimte om te gebruiken. Je kan daar een mooie baan in maken!  :thumbup:

Citaat van: AlbertG op zondag 29 mei 2016, 11:03:39
In dit plan kan ik realiseren wat ik wil: lange goederentreinen rijden met daartussendoor een enkele reizigerstrein. Op het station moet er daarom minimaal een containerterminal komen.

Toevallig loopt er bij de buren een gelijksoortig baanplan. Daar wordt ook gevraagd om met lange goederentreinen te kunnen rijden en toch nog wat om te rangeren. Hij heeft een grote ruimte van meer dan 8 bij 5 tot zijn beschikking. Zie dit draadje: Grote baan Oostenrijks, suggesties gevraagd. Met wat ontwerpen is er uiteindelijk een plan met een paradebaanvak met een kopstation voor hele lange treinen. En in de schaduwstations ruimte voor totaal 16 treinen met minimale lengte van 2,5m en nog eens 2 extra keersporen. Dat plan is vrij gemakkelijk naar jouw wensen aan te passen:

- Het paradebaanvak iets verder naar achteren leggen waardoor vooraan ruimte ontstaat;
- Een aansluiting voor de containerterminal op de hoofdbaan;
- De containerterminal naar voren te halen en "aan het water te leggen" met een kade.
- De containerterminal een spoor of 4 maximaal met omloop mogelijkheid op de eerste twee sporen en een uithaalspoor voor het opstellen van loks. Dan heb je nog wat te rangeren.
- Eventueel toevoegen van een station aan de hoofdlijn. Wel los van de terminal. Zodat je niet alles geconcentreerd hebt liggen. Maak er een eenvoudig doorgangsstation van (meer een halte) met één of twee inhaalsporen waar de personentreinen ingehaald kunnen worden door de goederentreinen.

Citaat van: AlbertG op zondag 29 mei 2016, 11:03:39
De maximale afmetingen van de grondplaat zijn 5.60 x 2.20 meter. Ik kan er dan rondom heen lopen. Het smalle middendeel is 1.62 meter breed. In de inham komt de laptop te staan om de baan de besturen, natuurlijk met Rocrail.

Mijn ervaringen zijn dat bij deze breedtes het moeilijk is om in het midden goed te werken. Een breedte van 1,20 /1,3m is toch wel een aardige bovengrens. In de hoeken kom dan nog uit op meer dan 1,60m breedte. Iets om in je overwegingen en plannen mee te nemen.

Succes met de plannen en de bouw!

Groeten Ronald.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Definitief banenplan Den Akker II
nee, het ging toch om pendeltreinen. dus naar het middelste spoor, daar omkeren en over het rechter spoor weer eruit.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
@Ronald: Het idee de containerterminal aan te sluiten op de hoofdbaan spreekt me wel aan, dat ga ik dit weekend maar eens uitwerken. Daardoor ontstaat waarschijnlijk ook meteen de mogelijkheid de treinen om te draaien.
Bedankt voor de tip.

@Anderen: Bedankt voor de bijdrage.

Albert.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Het vorige plan was toch niet zo definitief als ik dacht. Onder andere door opmerkingen van medeforumleden ben ik er toch weer over gaan nadenken (bedankt mannen  :thumbup:).

Tijdens de open dagen van PiCommit in Zwolle zag ik een prachtige baan in de hal opgesteld staan en ik was er helemaal weg van. De eigenaar had er geen probleem mee als zijn idee overnam en dat heb ik dus ook gedaan, met de nodige eigen invulling, waaronder de schaduwstations.

Al met al is het dus een heel proces om tot een nieuw plan te komen.
Onderstaand dus mijn nieuwe plan. De tafel is 5.80 x 2.00 meter en de uitbreiding zit er al aan (zie mijn draadje over Den Akker).
Met name het station is nog voor verbetering vatbaar, die container terminal moet er nog bij.

Ik zie de reacties graag tegemoet (ik hoop tenminste dat jullie nog de moed hebben om te reageren na alle plannen die ik weer overboord heb gezet  :D).

Albert.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Albert.
Als jij van dit plan helemaal weg van bent dan zeg ik ga ervoor. :thumbup: :thumbup:
Mooie baan trouwens. :) :)
Re: Definitief banenplan Den Akker II
-Albert:
Gewoon je eigen ding doen, dan komt het zeker goed,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Ik vind dat je voor een station/rangeergebied maar verdomde weinig overloopwissels en uithaalsporen hebt.
Re: Definitief banenplan Den Akker II
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Definitief banenplan Den Akker II
@citaat misschien heeft/vindt Albert die niet nodig, en anders zijn die er nog wel in te passen.
Wat mij opvalt is dat je geen rondje kan rijden zonder in het schaduwstation terecht te komen; je kan slechts kiezen voor een kort of lang traject, maar dan ga je toch weer terug naar het schaduwstation. Dit hoeft geen probleem te zijn maar het lijkt me wel goed om je dit te realiseren.