Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

nieuwe baan

Gestart door Jaap van Zuthem zondag 29 mei 2016, 10:05:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan
Jaap van Zuthem
gast

nieuwe baan
Hallo,

Ik ben aan het nadenken over een nieuwe baan in een kamer van ongeveer 3 bij 4 meter. Om overal goed bij te kunnen wil ik een U- vormige tafel tegen de wanden bouwen. Heeft iemand nog tips of een idee, is 1 meter wel breed genoeg om er een mooi baanplan op te maken ?

Groeten Jaap
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan
Hoi,

Als je er maar van 1 kant bij kunt, is 100cm wel erg veel. Ik kan niet inschatten hoe lang je bent,
maar probeer voor jezelf eens bij bijv. een bureau uit te proberen hoe ver je kan reiken met je handen om nog iets te kunnen doen...
En houd er dan rekening mee dat er aan de rand van de tafel al gebouwen kunnen staan ;)

Gr Simon

(die zelf 80cm al vrij diep vind om nog detailwerk te kunnen doen)
Re: nieuwe baan
woopietrein
gast

Re: nieuwe baan
Ook ik ben bezig met een deel te vernieuwen en ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Een meter is voor mij nog wel te doen, maar de bereikbaarheid is wel heel belangrijk .
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan
Ieder persoon is verschillend, maar houd rekening met het volgende:
- Je leeftijd. Klinkt niet aardig, maar als een baan ook bijv. na pensionering nog voldoening moet geven, is het wel fijn als je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen
- Je lengte. Langere mensen willen graag een hogere baan, om minder krom te hoeven staan. Aan de andere kant kan de baan wel iets dieper, want deze personen hebben nu eenmaal langere armen.
- Schaduwstations. Als je schaduwstations wilt, zal de baan (zichtniveau) op een redelijke hoogte moeten zijn, wil je de treinen fatsoenlijk kunnen stallen en daar nog de nodige werkzaamheden kunnen uitvoeren,
zoals bedrading of het hersporen van je materieel.
- Je scenery. Als je aan de rand van je baan gelijk n flinke fabriek of windmolen hebt staan, zal je, om de andere kant te bereiken, nu eenmaal minder diep kunnen.
Eveneens geld: als je de laatste 20cm bijv. alleen statische gebouwen/groen hebt, hoef je wanneer het klaar is, er verder niet vaak meer bij.

Kortom, denk r goed overna ;)
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuwe baan
In de rubriek banenplan ontwerpen kom je meer van deze vragen en tips tegen
( http://forum.3rail.nl/index.php?board=32.0 )

maar een aantal tips kan ik je uit eigen ervaring alvast geven:

  • je armlengte is maatgevend, maar denk aan je trui (zorg voor een plexiglas wandje aan de tafelrand zodat je niet in de bovenleiding blijft hangen of erger de wagonnetjes omlaag sleurt als je voorover buigt)
  • het aantal lagen boven elkaar is maatgevend of je overal wel bij kunt (denk aan opzetstukken, scharnierende baanstukken, wegneembare bergen, bruggen en huizenblokken, mangaten, e.d.)
  • de tafelhoogte is maatgevend (o.a. voor hoever je kunt reiken)
  • koop een simpele afvalknijper bij Action of Lidl, aan zo'n stok van een meter; gaat het buiten armlengte fout, dan heb je nog wat
  • bij een schuin dak moet je altijd circa 10 cm afstand houden van het dak indien je e-locs hebt, bij uitsluitend stomers kun je minder inleveren

Dan over je vraag zelf: een meter is dat wel genoeg?

- wil je enkelspoor dan is een meter genoeg,
maar wil je dubbelspoor dan zou ik gaan voor circa 130 cm diepte
(dat is genoeg voor een redelijke radius van 2-4 parallelle sporen)

- wil je echt een U-vorm of wil je rond langs alle wanden?
(ik heb me tijden het hoofd gebroken op opties om achter een kachel en ventilatorkast, en over een cv-pomp  heen een 2-sporig schaduwspoor te trekken naar 12 cm hoger. Uiteindelijk werkte dat maar de keilbouten kwamen spontaan uit de muur vallen na 3 jaar, en er moest weer een andere constructie worden bedacht).

- wil je meer verdiepingen, of maar een: oftewel wil je een spiraal of helling?

Bij een rechte muur kun je eerder werken met spiralen dan bij een zolderdak.
Bij rechte muren is de minimale helix die nog een beetje functioneert iets met Radius-II en Radius-III, en dat bepaalt je minimale tafelmaat in tenminste een van de twee poten van de U-vorm.
Op mijn vliering is zo'n dubbelsporige helix alleen op 40-60 cm boven de vloer zinvol, hoger niet meer. Tot max 70 cm als enkelspoor, en daarna houdt het op. Dan zit ik daar al op een tafeldiepte van 135 cm, waarvan op +70 hoogte nog maar een tafeldiepte van 100 cm resteert.

Veel hangt dus af van het soort treinkamer die je hebt.

En vraag je af of je echt overal bij moet kunnen.
Er zijn ook trucs om te zorgen dat dit niet altijd hoeft; test een niveau eerst voor je het afdekt met een hoger niveau (de zogenaamde 'snoek' is een klassieker, dat zijn anti-ontsporing strijkregels, meestal in gebruik op bruggen).