Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

zolderbaan

Gestart door JanHaagdorens zaterdag 07 mei 2016, 00:50:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
zolderbaan
Beste forumleden - even een kopy gemaakt- dit schrijven was op de verkeerde plaats terecht gekomen(ontwerp baanplannen)
Eindelijk de zolder afgemaakt - laminaat gelegd - muren/plafond geschilderd - en de treintafel gemaakt                          de ruimte is 4.20m x 7.65m - Ik heb goed opgelet voor de geluids isolatie - laminaat gelegd met geluidsisolerende matten (=min 32 db) - de poten onderaan rubber - geen contact van de tafel met muren/ dak - het chassis van de tafel is gezaagde multiplex 22 mm - het blad is 12 mm dik osb - ik weet dat alle vijzen moeten voorgeboord worden - bovenop de osb nogmaals groene geluidswerende matten 3mm om van daarop te vertrekken met  k rails
deze k rails liggen op een bedding van 35mm x 3mm epdm speciaal gemaakt aan  2 zijde full kleefband - ik heb 60lm laten maken als proef (was nogal kostelijk) - de bovenzijde van de epdm kan bekleed worden met fijne grind (gewoon in de grind drukken ) met een prachtig resultaat - de onderzijde gewoon te kleven op de tafel - waarom ik dit zo gedaan heb? gewoon om de k rails te sparen - bochten /wissels/flexrails geen probleem - dit is de 1ste methode
2de methode is de meer realistische methode - gewoon de rails plakken op 1 zijdige belijmde epdm  en deze te bestrooien met grind tussen de biels - daarna te kleven (om de 40 cm) met een stukje dubbelzijdige kleefband op uw tafel - in dit geval geen gesmos met lijmen ed - met de juiste kleefband kan je deze rails demonteren en terug monteren op de tafel -(ik heb een proef gedaan en kan 7x de rail herplaatsen) in dit geval blijft de epdm wel altijd aan de rail hangen maar is steeds terug te gebruiken - epdm 3mm - 35/40 of 50 mm eenzijdige kleefband goedkoop  te verkrijgen - adres fabrikant en foto's volgen  --
ps -de epdm 3mm dubbelzijdige kleefband die ik heb laten maken zou ikzelf niet meer nemen daar die vrij duur is
En nu het ontwerp nog maken
M et groeten Jan
Re: zolderbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: zolderbaan
Mooie grote ruimte Jan, succes met ontwerpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: zolderbaan
Jørg
gast

Re: zolderbaan
-Jan:
Das idd een mooie ruimte om je hobby te beleven, heb mijn K-rails ook allemaal gekleefd met dubbelzijdige kleefband van ER DECOR.
Geeft veel minder rijgeluid.
Re: zolderbaan
peterke33
gast

Re: zolderbaan
Jan


Dat beloofd wat te worden bij jou, ben benieuwd naar de foto's van je kamer.  :)




Groeten


Peter
Re: zolderbaan
Piwie
gast

Re: zolderbaan
Jan,

Mooie ruimte, we verwachten natuurlijk wel wat foto's van deze ruimte.

Gr.
Piwie.
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: zolderbaan
een baan op epdm, heb je in ieder geval een waterdichte constructie :-)
succes met je baanopbouw. we zien graag foto's.
Re: zolderbaan
FredMa
gast

Re: zolderbaan
Ik heb mijn rails ook eens bij wijze van proef op stroken epdm gelegd (kostte niks, overschot van de dakbedekking van mijn nieuwe garage) maar ik vond de geluiddemping toch niet zo geweldig, zelfs teleurstellend. Ik ben nadien overgeschakeld op groene onderlaminaat platen en het verschil in geluiddemping was ongelooflijk veel beter dan met de epdm stroken. Het volledig afdekken van de draagplaat zal er wel in mee spelen maar kan het grote verschil wel niet verklaren, ik vrees dat epdm toch iets te hard is om de meest storende frequenties goed te dempen.
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Franky
Deze epdm is wel degelijk 3 mm dikte en geeft een gevoel van rubber met hele kleine luchtbellen - is precies schuimrubber  maar oneindig  veel beter (50 jaar garantie op epdm)- onovertroffen geluiddemping - kan in 2/3/4 mm bekomen worden - ben zeker van dit te gebruiken maar mijn ontwerp banenplan is nog niet klaar
met groeten Jan 
Re: zolderbaan
FredMa
gast

Re: zolderbaan
Jan, ik heb Firestone 060 (1,5mm) LSFR EPDM gebruikt; in 1 2 of 3 lagen, het maakte weinig verschil, ik was niet tevreden, ik vrees dat deze soort iets helemaal anders is (ik denk harder) dan wat jij gebruikt. Toch belangrijk dat je blijkbaar niet zomaar om het even welke EPDM moet nemen...
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zolderbaan
Hi Jan,

Als je een "stille" baan wilt dan kan je ook (zelfklevend) Neopreen band gebruiken.
Klik en zie: hier

groet
Harald
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Harald
laat me zeggen dat deze epm enkelklevende celrubberband(35 x 3mm) misschien dezelfde eigenschap heeft  als jou neopreen band - de prijs is 0.78?/LM
in de bochten leg ik (plak ik)onderaan zelfklevende neopreen band die je bij elke glazenier kan kopen in verschillende diktes(van 1 tot 4 mm x 7 mm breedte) om de helling  te maken - kost voor een rolletje 100m te verwaarlozen
dubbelklevende epdm celrubberband kost 2.56? Lm - dus onbetaalbaar
verkoper  c.c rubber Oostkamp Belgie

met groeten Jan
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste Franky
het is inderdaad epdm eenzijdige klevende celrubber 3 mm - je kan het ook bekomen in 2/3/4mm
adres  C.C rubber Oostkamp Belgie - googlen maar
met groet Jan
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zolderbaan
Hi Jan,

Het gaat om het idee, wat je zelf het beste of makkelijkste vind moet je gewoon doen.
Ga zeker ook eens naar jou "celrubberband" kijken.

groet
Harald
Re: zolderbaan
FredMa
gast

Re: zolderbaan
Citaat van: JanHaagdorens op zondag 08 mei 2016, 15:02:50
het is inderdaad epdm eenzijdige klevende celrubber 3 mm - je kan het ook bekomen in 2/3/4mm
adres  C.C rubber Oostkamp Belgie - googlen maar
Daarnet eens gegoogled en de verklaring is duidelijk, de EPDM die jij gebruikt heeft niks te maken met de EPDM die tegenwoordig heel gangbaar is als dekbedekking: die van jou weegt 130kg/m3, die van Firestone die ik gebruikt heb weegt 1200kg/m3.... Er is dus EPDM en EPDM....
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: zolderbaan
Beste allemaal
ik wil foto's plaatsen , weet er iemand hoe dit kan gedaan worden
ik werk met picasa
bijgevoegd plan van de treintafel
mg Jan 
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2014

offline
Re: zolderbaan
Hallo Jan,

Ik werk ook met Picasa. Als je daar een een foto opent, klink je met de rechtermuisknop en selecteer je de optie "kopieer adres van de foto".

In je topic open je met
[vierkante haak , img , ]vierkante haak, vervolgens plak je het adres en sluit je af met. "[/img]".

Met de knop "bekijken" kun je controleren of het goed gegaaan is.

Kijk maar even in mijn topic en klik op een de citaatknop in een bericht met foto's.

Succes,Roel
Re: zolderbaan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: zolderbaan
Hallo Jan,

Ben wel benieuwd naar de foto's. :) :) :)