Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)

Gestart door anton_79 zaterdag 23 april 2016, 15:42:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interlaken West (440x210) (voormalig Dreilanderbahn plan)
Goede middag,

Na reeds meerdere pogingen gedaan hebben en de laatste poging ook reeds voor een deel gebouwd te hebben, toch maar weer opnieuw begonnen door de vele nadelen van het afgelopen ontwerp.

De wens blijft nog een steeds een mooi station (veel personen vervoer). In dit plan zouden de kopsporen onder het station verdwijnen om ruimte te winnen  :)

Alle op- en aanmerkingen blijven welkom!!
Anton

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Misschien als toevoeging. Aan de linkerzijde zit een raam, dat bereikbaar moet blijven en rechtsonder (de "T") zit de deur.

De "oranje" opstelsporen zijn bedoelt voor een 2-sporige E-lok loods
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Ook met personen verkeer kun je volop rangeren
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hallo Anton, ik vind het idee achter een kopstation top en de lengte van je opstelsporen langs het perron zijn goed te noemen.
Ik vind echter dat bij een kopstation een veel groter deel beschikbaar moet zijn voor opstel- en rangeersporen. Vaak wordt zo'n terrein
al kilometers voor het daadwerkelijke station gepasseerd. Je hoeft helemaal niet zo veel perronsporen te maken, omdat je maar een paar aansluitende sporen hebt. Het station wordt dan al gauw overkill. Zoals Herman heeft voorgesteld is een goede optie en geeft precies aan
wat ik bedoel, alleen zijn hier de opstelsporen wat aan de korte kant. Een mix zou een goede optie zijn. Kun je het station niet op de
andere poot situeren en wel zodanig dat het schaduwstation eronder ligt? Verder zeker geen verkeerd plan. Succes.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Maar dat zou je natuurlijk op het andere deel kunnen plaatsen.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
En dan op het kortere deel een doorgaand station
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Is er op dergekijk grote oppervlakte nu echt niets te doen met slanke wissels? En dan nog met een kopstation dat maar langs 1 kant een wisselstraat nodig heeft...
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Jou kennende zou dat best mogelijk zijn.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hoi Herman,

Dank voor de leuke suggesties!! Ik neem aan dat de sporen links op het 210cm deel afslaande sporen zijn en geen overlappende sporen zijn, toch?

Gr
Anton

PS: je hebt zeker niet het volledige plaatje (incl schaduwstation en zonder trein)?
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Ja wel,
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: FredMa op maandag 25 april 2016, 16:46:22
Is er op dergekijk grote oppervlakte nu echt niets te doen met slanke wissels? En dan nog met een kopstation dat maar langs 1 kant een wisselstraat nodig heeft...
Even anderhalf uur lopen spelen in Scram levert mij het volgende op: Hoofdstation volledig slank of, in geval van krappe wissels, deze alleen in rechte stand.


Plaatje is klikbaar

Wat zit erin:
- 2x korte perronsporen, kortste is net geen meter (ca. 94 cm). En 2 lange perronsporen. De perronsporen zijn, net zoals in jouw oude plan, de onderste 4 sporen.
- Enkele opstelsporen parallel aan de perronsporen
- Een rangeerspoortje voor de opstelsporen
- Een uithaalspoor om vanaf de perronsporen kop te kunnen maken zonder dit op de hoofdlijn te hoeven doen
- Bogen R3 en R4 (boven en onder), R2 en R3 (aftakking in het midden naar het schaduwstation, lopen niet synchroon na de bocht i.v.m. wisselende geometrie).

Wat mis ik:
- Rangeerterrein en/of opstelsporensporen langs de hoofdbaan voor het station, zoals je dat bij echte (kop)stations al ziet (zie Den Haag Brinckhorst, Hamburg Altona e.d. bijvoorbeeld).
- Vloeiend knikje... Dit is nu R2/R3. Wellicht door het meest rechter van de 4 overloopwissels te spiegelen is dit uit te voeren met de slanke wissels.
- Kort locspoortje tussen sporen in.
- Mogelijkheden om wat meer te rangeren zonder de treindienst te hinderen. Maar daaraan is het ontbreken van een slanke engelsman in het C rail programma deels debet aan. Ik zou hier, denk ik, eerder voor K rail kiezen, in ieder geval voor het kopstation.

Ik ben er niet tevreden mee, maar ik hoop dat je wellicht hieruit iets aan inspiratie kan halen om zelf eens naar slanke wissels te gaan kijken.

Laurent
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Op deze oppervlakte zou je kunnen kiezen voor 1 groot kopstation, bestaande uit de 'voorhof' op het linker staande been en de perronsporen op één van de liggende benen. Alles in een ruime boog (1m), op de perrons en de opstelsporen na, die hou je beter recht om te kunnen aan- en afkoppelen.
En dan op het andere liggende been een dubbelsporig baanvak met veel natuur er rond.
Of eventueel nog een extra enkelsporig baanvak vanuit het kopstation, maar dan duidelijk afgescheiden van de hoofdbaan (in afstand en/of in hoogte).
Vergeet dat 2de station en je kunt een prachtige modelbaan bouwen.
Met een groot kopstation en zijn voorhof is er zo veel te doen dat een 2de station, los van de 'overdaad', eerder een last dan een lust is om nog alles in de gaten te houden...

Om een voorbeeld te geven, ik denk aan zo iets, uiteraard afgeslankt en zonder de rechter staande poot: http://www.miba.de/miba/06/03/8.htm
Misschien kun je daar inspiratie uit halen.
In ieder geval vond ik je eerste aanzet met de kopsporen tot onder het station al een stap in de goede richting, het is DE oplossing voor lange perronsporen die bereikbaar moeten blijven zonder dat er een groot stationsgebouw in de weg staat of een te groot deel van de tafelbreedte opsoupeert.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
plan van laurent wat aangepast
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Zo een groot kopstation als aftakking van een dubbelsporige hoofdbaan (en niet als eindpunt of knooppunt waar 2 lijnen samenkomen) is dat niet een beetje vreemd?
En is het niet beter dat alle opstelsporen links rechtstreeks aansluiten op de perronsporen ipv deels enkel in zig-zag? Het moet ten slotte een reizigersstation worden en geen goederenstation.
Al bij al vond ik de eerste aanzet beter en dan ook veel meer zoals ik er ook over denk, ik zou enkel voor slanke wissels en ruimere bogen gegaan zijn met een meer uitgesproken 'voorhof', wat er na getoond is vind ik eerder 'afdwalen'... 
Sorry, niet mijn gewone doen, maar 'k heb even geen zin om zelf te tekenen, dat komt misschien nog, 'k maak er mij nu dan ook van af met 'suggesties'  ;)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Daar zie je een mooi plaatje van een kopstation met bovenliggend ontvangstgebouw en trappen om af te dalen naar de perrons (van dezelfde baan waarvan ik hiervoor het baanplan heb laten zien): https://shop.vgbahn.info/miba/shop/miba+3+2006-_2535.html

Het grote voordeel van hoe je in de eerste plaatjes het stationsgebouw hebt geplaatst is dat het de enige mogelijkheid is om je station van langs weerskanten te zien, meestal wordt een heel station gebouwd en zie je enkel de straatkant als je het gebouw vooraan op je baan zet of de perronkant als het achter de sporen staat.
Als je het gebouw nog iets verder over de sporen schuift kun je bovenaan dien aan de straatkant een mooi stationsplein aanleggen. Probeer dat maar eens door het station naast de sporen te leggen...

Je was volgens mij veel te goed bezig om je eerste idee zo maar te laten schieten.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: FredMa op dinsdag 26 april 2016, 09:15:13
Zo een groot kopstation als aftakking van een dubbelsporige hoofdbaan (en niet als eindpunt of knooppunt waar 2 lijnen samenkomen) is dat niet een beetje vreemd?
Je zou daarover natuurlijk je S bahn treintjes kunnen laten rijden, die nog een stukje door de "stad" in  gaan om daar nog een metroachtige functie te vervullen.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Goede morgen allemaal,

Nogmaals dank voor de vele suggesties en aandachtspunten. Zelf heb ik ook nog een beetje zitten puzzelen om de stationssporen iets langer (en minder recht) te krijgen. Hierdoor is ook 1 goederen/opstelspoor vervallen

Ben benieuwd naar jullie ideeën. Ben nu alleen nog met de schaduwstations en de aansluitingen aan het puzzelen. Wil kijken of ik hier in de aanrijroute toch ook nog wat variatie kan krijgen.. :)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
De opstelsporen zijn in het echt schoonmaaksporen en op het uithaalspoor is een wasstraat en waarna de trein weer schoon naar elk stationspoor kan, in jouw plan gaat dit niet meer.



Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: anton_79 op woensdag 27 april 2016, 11:17:30
Ben benieuwd naar jullie ideeën. Ben nu alleen nog met de schaduwstations en de aansluitingen aan het puzzelen. Wil kijken of ik hier in de aanrijroute toch ook nog wat variatie kan krijgen.. :)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Dag heren,

Ik ben op het volgende uit gekomen. Heb ook het advies ter harte gekomen om de 3e kruiswissel in ere te herstellen.

Zelf ben ik er blij met het plan dat er nu ligt:
- 2 stations, waarvan een kopstation met erg mooie perronlengtes
- een schaduw station dat goed "bereikbaar" is voor eventuele problemen (17-20cm ruimte)
- een zogenoemde "Paradestrecke" van bijna 5 meter
- meer dan voldoende ruimte voor scenery
- door de verborgen sporen met elkaar te verbinden zijn er extra rij mogelijkheden, welke de variatie zeker ten goede komen

Mochten jullie nog problemen zien in het plan hoor ik het graag!
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: marklinmanus op donderdag 28 april 2016, 16:16:23
Citaat van: anton_79 op woensdag 27 april 2016, 11:17:30
Ben benieuwd naar jullie ideeën. Ben nu alleen nog met de schaduwstations en de aansluitingen aan het puzzelen. Wil kijken of ik hier in de aanrijroute toch ook nog wat variatie kan krijgen.. :)

Hoi Herman,

Ook een erg leuke suggestie. Echter in het plan dat ik hiervoor had en aan het bouwen was, lag het station als een soort van "brug" dwars in de kamer en ondanks het feit dat ik met mijn 36 zeker niet de oudste ben, ging het kruipen mij toch tegenstaan. Vandaar de puzzel om toch alle wensen te integreren, zonder "kruipruimte" :)

Dank voor alle hulp en suggesties tot dusver, zoals je ziet is er zeker genoeg gebruikt!!
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Maar de slanke wissels weer eruit... Zonde.

Even een vraagje: Heb je überhaupt nog railmateriaal? Want je tekent nu alles in C rail, maar wellicht kan je ook met K rail uit de voeten?
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hoi Laurant,

Qua rails verschilt de baan niet zo veel van de voorgaande, reeds gedemonteerde baan. Als de telling klopt en er niet te veel breekt (zit nog wat oud spul tussen waar dit probleem vaker voorkomt) moet ik er met 3 extra linkerwissels en een kruising helemaal zijn.

Natuurlijk ziet alles er slanke wissels en R4/5 ipv R2/3 een stuk vloeiende en natuurlijker uit. Echter dit gaat ook ten koste van de opstelsporen en daarmee de lengte van treinen. Vandaar dit compromis.......

Mocht mijn dochter over 16 jaar (is nu 4) de deur uit gaan, kunnen hopelijk aan iets nieuws en ruimers beginnen :)

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Die 115 en 215 in je paradebaan vervangen door 912?
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hoi Herman,

Zoiets? Heb hiermee direct ook de aanloop richting bocht onder het kopstation aangepast naar een wat ruimere bocht. Hij loopt nu in radius wel terug, weet iemand of dit dan problemen oplevert?

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Toch in het onderliggende deel nog 2 kleine aanpassingen gemaakt.

Aan het einde van het schaduwstation een verbinding gemaakt tussen het doorgaande spoor richting de "paradestrecke" en de bocht terug door middel van de gele wissels. Daarnaast De wissels in de bocht linksboven omgedraaid, zodat er vanuit deze nieuwe verbinding, via de keerlus op het onderste deel (zichtbaar in _3-1) ook op het schaduwstation terecht gekomen kan worden.

Vanuit de "paradestrecke" kan er via dezelfde keerlus bij het inrijden gekozen worden om het schaduwstation te gebruiken of direct terug te rijden naar de "paradestrecke"
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Anton, je hebt voldoende ruimte, ik zou proberen om geen R1 te gebruiken, mocht je ooit met 1:87 materieel gaan rijden, kan kan je problemen gaan krijgen met je materieel door de bogen heen. Dat zou zonde zijn. Zeker met de nieuwe, slankere boogwissels van Märklin (R3 en R4), zou dit ook in het schaduwgedeelte niet meer nodig hoeven zijn.

Oh, en mocht je dochter hetzelfde doen als ik, dan zit je daar nog wel 20 jaar aan vast :P :D

Efin, ik heb wat zitten klooien met je station zelf. Ik miste bijvoorbeeld de mogelijkheid om vanaf het voorste perronspoor te kunnen vertrekken terwijl er gerangeerd wordt van/naar een ander perronspoor, terwijl er wel voldoende rails ligt (maar niet alle wissels even handig). Ik heb een mogelijkheid tot omlopen aan het perron toegevoegd. Je ziet die wissels tegenwoordig, door de treinsteldiensten, niet veel meer, maar ze bestaan nog wel. Geeft net die extra dimensie, vind ik. Verder wat met je rangeersporen lopen schuiven en toevoegen. Onder het plaatje wat meer uitleg. Uit luiigheid trouwens veel 24360's ingetekend, waar jij een 24188 en 172 aan elkaar zou leggen.


Rood: Lang spoor voor trek/duwdienst of treinstellen. Spoor stopt iets eerder, hier zou je natuurlijk een mooiere ingang naar je station/stationsplein kunnen leggen. Het perron is hier ook erg breed.
Geel: 2 sporen in het midden met omloopmogelijkheid voor de eigen locomotief. Kan tevens gebruikt worden als zakspoor voor een loc of gewoon om het hele perron te gebruiken bij een treinstel o.i.d.
Oranje: Spoor zonder omloopmogelijkheid. Ingetekend als spoor waar primair de treinen die worden afgerangeerd of voorgebracht worden afgehandeld. Via dit spoor kan zonder problemen gerangeerd worden zonder de treindienst op de andere sporen te verstoren. Let ook even op het stukje links van de wissel, volgens Scarm gaat jouw oplossing (ontkoppelrail en 172+188) niet passen. Ik kreeg het alleen passend met 5*077 en 1*064.
Groen: Locspoor. Hierop kan je locs afstellen. Het onderste groene spoor zou je ook nog kunnen gebruiken om auto's voor een auto(slaap)trein op te laden en des noods daarvoor nog iets te verlengen, zodat er bijvoorbeeld 2 wagons + rangeerloc volledig op het rechte deel passen.
Blauw: Korte opstel/uithaalsporen voor een loc met enkele wagons of een kort treinstel.
Paars: Lang uithaal/ophaalspoor, voor langere sleep of langer treinstel.
Aqua: Opstelsporen voor materieel dat niet in gebruik is. Kan je mooi daar wegzetten.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2012

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hoi Laurent, mooi gemaakt  :thumbup: maar heb je zo niet (te) veel bochten bij aankomst / vertrek station? Aqua kan door langere trein niet bereikt worden zonder vrij spoor op paars en oranje. Lijkt me best lastig  :D mvg Arjan
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Nu eens iets puur om naar je interesse te peilen, kijk niet naar de inhoud, dit is een 5 minuten schetsje, maar naar de 'vorm'.
Spreekt zo iets je niet aan, een kopstation waar 2 enkelsporige baanvakken samen komen (eentje vanaf beneden en eentje vanaf boven bijvoorbeeld)? En op de onderste poot allemaal 'natuur'?
En in het zicht enkel slanke wissels (de bedding hier en daar zelfs een beetje 'geknipt'...) en wijde bogen (kunnen zelfs nog heel wat wijder)? Dit kan allemaal met C-rails...

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: arjanb op vrijdag 29 april 2016, 08:03:39
Hoi Laurent, mooi gemaakt  :thumbup: maar heb je zo niet (te) veel bochten bij aankomst / vertrek station? Aqua kan door langere trein niet bereikt worden zonder vrij spoor op paars en oranje. Lijkt me best lastig  :D mvg Arjan
Mooie rangeerpuzzel, toch? :D Het is en blijft een kopstation en het is en blijft modelspoor, concessie links en rechts. Eigenlijk zou je natuurlijk graag je blauwe sporen langer hebben, maar dan moet je ofwel je perronsporen gaan offeren of door de muur heen. Anton gaat uit van lange perronsporen, dus daar heb ik maar even aan vast gehouden. Uiteindelijk ga ik er hierin vanuit dat iedere trein die van of naar de opstel gaat, eerst in het station heeft gestaan.

En die lange perronsporen... Zo'n 24360 is 36 cm lang. Een Märklinrijtuig is zo'n 26,5 cm lang. Dus als je er 4 + een loc wilt hebben, ben je al 1,20m verder. Dan heb je toch al snel de lengte van het perronspoor nodig, zeker als de treinloc moet omlopen en de trein mee terug moet nemen.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Nog een beetje voortbordurend op je eerste aanzet met het stationsgebouw dwars over de sporen en met 2 stations, een groot en een klein landelijk, waarbij beide stationsgebouwen zowel van de straatzijde als de perronzijde zichtbaar zijn (bouw je niks dat je achteraf niet meer ziet...) en met ruim plaats voor een mooi stationsplein.



Maar als dit niks meer te maken heeft met je interesse, geef een seintje en ik verplaats het naar een apart draadje, er zijn er vast wel die er pap van lusten ;)

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hoi Franky,

Eerst het belangrijkste. Het stationsgebouw boven de sporen ga ik zeker gebruiken. Dit zat inderdaad al in mijn eerste plan en is naar mijn idee DE manier om zowel een mooi zichtbaar station te krijgen in mijn situatie, met daarbij een optimale lengte in perronsporen.

Er zitten zeker nog leuke suggesties tussen, waarmee ik tijdens mijn vakantie (vandaar de minder frequente reacties) verder aan het puzzelen ben. Vooral een afslaand enkelsporig-spoor, zou een hele leuke toevoeging zijn denk :)

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Wat ik als grote nadelen zie aan de laatste baanplannen zijn dat je:
1. Nergens bij kan tussen de sporen.
2. Risico op beschadigingen loopt met lang of ouder materieel.
3. Märklin kortkoppelingen koppelen niet in een bocht
4. Je kan vanaf de onderste stationssporen niet bij de bovenste opstelsporen komen en andersom.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Antwoord op de 4 opmerkingen met iets dat aan de topic starter was gericht::
Citaat van: FredMa op vrijdag 29 april 2016, 12:18:17
Nu eens iets puur om naar je interesse te peilen, kijk niet naar de inhoud, dit is een 5 minuten schetsje, maar naar de 'vorm'.
Spreekt zo iets je niet aan, een kopstation waar 2 enkelsporige baanvakken samen komen (eentje vanaf beneden en eentje vanaf boven bijvoorbeeld)? En op de onderste poot allemaal 'natuur'?
En in het zicht enkel slanke wissels (de bedding hier en daar zelfs een beetje 'geknipt'...) en wijde bogen (kunnen zelfs nog heel wat wijder)? Dit kan allemaal met C-rails...
Niet over de inhoud...en alle 4 de opmerkingen gaan net over de inhoud...

Maar ik wil er los dit schetsje waar ik peil naar de vorm wel op antwoorden omdat dit ontwerp wel door de een of ander zou kunnen gebruikt worden:
1. Ik zie geen belangrijk verschil met de vorige getoonde ontwerpen, ik zie daar zelfs ontwerpen bij waar nog geen 30 cm ruimte is tussen boven en onder been, is dat dan beter?
2. Daar begrijp ik helemaal niks van...
3. Daarom zit voor de meeste gebogen opstelsporen een recht stukje waar een volledige stam kan aan of afgekoppeld worden, en er moet toch ook niet overal gekoppeld worden, er worden toch ook complete treinstellen of keertreinen opgesteld om in te vallen op drukke momenten?
4. Waarom zou dat moeten, er zijn stations zat waar nooit of te nimmer met alle materiaal op alle sporen gereden wordt; stel je gebruikt de onderste sporen voor keertreinen en treinstellen en de bovenste voor getrokken treinen, waarom zouden die dan door elkaar moeten

Maar laat ons eerst op de topic starter wachten of hij in zo iets wat ziet, dan pas heeft het enige zin dit verder uit te werken, toch?
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Franky,

Ik probeer meteen mee te denken, zodat als dit uitgewerkt wordt, er niet voor 3x werk verzet hoeft te worden. Even je antwoorden stuk voor stuk:
1. Ik doel hier op het niet meer ergens tussen kunnen komen met je vingers. De sporen liggen zo dicht bij elkaar dat je een ontspoord stuk materieel er niet makkelijk meer tussenuit haalt.
2. Stoomlocs, maar ook oudere metalen wagons, hellen best over op andere sporen. Ja, ik weet dat het R9 is, maar nog steeds vind ik het een risico. Märklin kiest niet voor niets voor een tussenstukje in de bedding, denk ik dan. Het komt nu wel heel close. Verder hebben we op ouder materieel uitstekende metalen trapjes. Het hoeft niet fout te gaan, maar ik vind het, zoals gezegd, een risico. Eentje die ik zelf niet zou nemen.
3. Ook dan blijft dat je op 1 stukje recht geen hele wagon kwijt kan. Ervaring leert mij dat je hele wagon zo'n beetje recht moet staan om de kans tot succesvol koppelen bij de eerste poging richting de 100% te krijgen, als je dus 1:87 als lengteschaal aan houdt, een stuk van ten minste 26,4 cm moet hebben waarop de wagon staat.
4. Ik ken meer kopstations waar je wel op alle opstelsporen kan komen vanaf alle sporen, zonder te keren op de hoofdbaan, dan kopstations die ik ken zonder die mogelijkheid. Kijk naar bijvoorbeeld Enkhuizen, naar Den Haag Centraal, maar ook stations als Alkmaar en Haarlem en zelfs Amsterdam (alle doorgaande sporen hebben de mogelijkheid om direct op de Watergraafsmeer te komen). En dat is wel op te lossen door aan een van de hoofdsporen een extra uithaalspoor neer te leggen, maar het is wel iets waar je naar mijn bescheiden mening rekening mee dient te houden, zeker als je een station wilt waar gerangeerd kan worden. Je tekent bijvoorbeeld een set omloopwissels in bij de middelste sporen, maar een loc moet daar altijd keren op de hoofdbaan om weer bij zijn trein te komen. En dat, terwijl vanaf de hoofdsporen alle perronsporen bijvoorbeeld wel keurig te bereiken zijn.

Zie dit ook alsjeblieft niet als een aanval op jou ofzo. Ik vind je creaties mooi, ik vind je idee hier ook nog steeds sterk. Mooi voorbeeld, wat je al aanhaalt in een ander topic, is het verkleinen van de radius naarmate de boog doorzet. Ik vind hem mooi! Er zijn alleen ook punten die ik wezenlijk anders zou aanpakken en die ventileer ik. Maarja, ik zou wel meer dingen anders aanpakken. Ik zou, als ik met slank materiaal zou kunnen werken en voor C rail zou kiezen, ook slanke engelsmannen van weichen-walter in overweging nemen, gok ik. Maarja, uiteindelijk blijft modelspoor, net als de echte wereld, een wereld van compromissen maken. Ga je voor veel ruimte, voor mooie wissels, geef je geld uit aan dure wissels of neem je genoegen met standaard opties, etc.

Groet,
Laurent
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Dag Laurent,

Ik heb helemaal geen probleem met je opmerkingen, in tegendeel, maar ik vind het een beetje vroeg om zo al op de details in te gaan, die zijn makkelijk aanpasbaar, ik probeer vooral te schetsen hoe ik de invulling van de beschikbare ruimte zie, en zou dan pas verder detailleren als de topicstarter er iets wil mee doen.

1. Nu begrijp ik beter wat je bedoelt, er zou inderdaad beter voor gezorgd worden dat er hooguit 2 sporen dicht op elkaar liggen, de bundel bovenaan het grote kopstation is inderdaad moeilijk manipuleerbaar indien nodig, maar dat kan hier en daar ook wel een beetje ruimer zonder veel lengte in te boeten.

2. Daar zou ik nu net geen schrik voor hebben, de 'standaard' afstanden zijn (tegenwoordig) extreem groot en misschien wel van belang als je kortere wissels of bogen laat uitkomen op dicht bij elkaar liggende sporen, maar als je overal minimaal R9 aanhoudt kan het best zonder de tussenstukjes, Märklin maakte destijds in de jaren 50 van de vorige eeuw al metalen rails (modellgleise) voor een hart op hart afstand van 50mm...als dat toen al kon...


Mooi hé ;)

3. Klopt dat 1 stuk recht eigenlijk onvoldoende is, maar daar is makkelijk iets aan te doen als het nodig zou zijn, ik zeg 'als', want wat ik in een rapje getekend heb was meer met treinstellen in het achterhoofd...

4. Ik heb al lang laten varen dat alles overal moet kunnen komen, dat doe je in de praktijk toch nooit, elektrische locs komen ook niet overal waar een diesel of een stoomloc kunnen komen, ik ben al meer dan tevreden als elke binnenkomende trein op elk perronspoor van het station kan komen, wat ook eigenlijk al niet perse nodig is, om dan van elk spoor nog op een ander te kunnen komen daar maak je het onnodig ingewikkeld mee vind ik (een baan in 2 niveaus hoeft voor mij zelfs geen spiraal of steile helling te hebben om van 't een naar 't ander te rijden, dat mogen best 2 aparte banen zijn...).

Je ziet dat we niet overal verschillen van mening, maar hier en daar inderdaad een verschillende aanpak mogelijk is.

In ieder geval, laat je opmerkingen maar komen, maar ik kijk vooral uit naar wat de topicstarter er zelf mee doet.



Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Hallo Frankie, zoals je hebt getekend begint het een "modelbaan" te worden, maar afgezien van de bemerkingen links en rechts zou ik willen aangeven dat de verbinding van het grote kopstation naar het op de onderste poot gelegen kleine station veel te klein is om geloofwaardig over te komen. Gesteld dat de trein een lengte heeft van een perron van het grote station, dan is de locomotief al in het andere station terwijl de laatste wagens nog vertrekken moeten. Ik zou in dit geval eerst een lus creëren om dan pas het station in te rijden, waarbij die lus deels in het zicht zou kunnen en er een
landschappelijke scheiding moet komen om de noodzaak van een station te verdedigen.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Martin, enerzijds heb je natuurlijk gelijk dat de afstand kort is tussen de 2 stations, maar anderzijds moet je niet overdrijven met de treinlengte, het kan natuurlijk niet dat een trein met de perronlengte van het grote station het kleine station binnen rijdt... Dat kleine station wordt natuurlijk enkel aangedaan door hele korte goederentreinen en railbusjes voor de reizigers (in mijn fantasie...).
Je mag dit niet vergelijken met de andere ontwerpen waar 2 grote stations na elkaar liggen en waar alles moet passeren...
En het grote station en het kleine station liggen dan nog elk op een andere poot, op verschillende hoogte, zelfs niet haaks op elkaar, als je het ene voor je hebt ligt het andere achter je en de fantasie doet de rest, je staat er ten slotte middenin, toch helemaal anders dan dat je beide stations achter of naast elkaar ziet liggen in 1 oogopslag.
Maar als de afstand op een aanvaardbare manier kan verlengd worden zou dat natuurlijk beter zijn, dat spreekt vanzelf.
En lees ook mijn vorige opmerking: vergeet het 2de station...
Citaat van: FredMa op dinsdag 26 april 2016, 08:04:49
Op deze oppervlakte zou je kunnen kiezen voor 1 groot kopstation,...
Vergeet dat 2de station en je kunt een prachtige modelbaan bouwen.
Met een groot kopstation en zijn voorhof is er zo veel te doen dat een 2de station, los van de 'overdaad', eerder een last dan een lust is om nog alles in de gaten te houden...
Dit was al een toegift om een beetje in de sfeer te blijven van het gewenste...

Echt ondoenbaar lijkt het mij al bij al niet, mits er met wat boompjes een en ander aan het oog onttrokken wordt, en rekening houdend dat korte treinen eerst uit het dal komen en op halve hoogte moeten keren in het grote kopstation om nadien het nog hoger gelegen kleine kopstation aan te doen.





Maar ja, ik doe er gewoonlijk heel lang en vele versies over om tot een eindresultaat te komen, dit zou voor mij nog maar versie 1 van 100 zijn denk ik, het duurt meestal wel een tijdje voor ik echt op dreef kom  ;)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: FredMa op maandag 02 mei 2016, 19:56:14
Dat kleine station wordt natuurlijk enkel aangedaan door hele korte goederentreinen en railbusjes voor de reizigers (in mijn fantasie...).

Ja daar heb je ook gelijk in, Frankie.  Spoorwegmodelbouw is een pure vorm van compromissen sluiten  :-) Mijn complimenten voor de enorme creativiteit in je ontwerpen  :thumbup:
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Martin, ik ben er na je opmerking eigenlijk nog meer van overtuigd dan voordien dat een 2de station op een baan met een groot kopstation eigenlijk teveel van het goede is, ongeacht hoe je er naar toe rijdt...
Veel beter zou zijn de 'voorhof' van het kopstation ruimer uit te werken op de linker poot, de wisselstraten in het kopstation te verbeteren en afhankelijk van het tijdperk een loc verzorging te voorzien op de onderste poot.
Daar is zoveel mee te doen dat er gewoon geen aandacht meer mogelijk is voor een 2de station en dat dan zeker ook nooit zal gemist worden.
Maar het is natuurlijk aan de topic starter om zijn eigen voorkeur te laten zien en daar kunnen we dan misschien en beetje aan schaven, er is nu toch al een ruim palet van mogelijkheden getoond, ik wacht wel wat af welke richting het uit gaat.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
marklinmanus
gast

Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: anton_79 op zaterdag 23 april 2016, 15:56:58
Misschien als toevoeging. Aan de linkerzijde zit een raam, dat bereikbaar moet blijven en rechtsonder (de "T") zit de deur.

Gaat dit niet vergeten worden in de getoonde ontwerpen?
Re: Dreilanderbahn (440x210)
De deur rechtonder is overal gevrijwaard, aan de kant van het venster ontbreekt de info hoe hoog het raam zit en hoe groot het is...
Voor alle zekerheid heb ik zo dicht mogelijk bij het raam de doorgaande sporen gelegd en de rest opgevuld met wat gebogen opstelsporen die net zo goed kunnen ingekort worden, rechter gelegd of zelfs weggelaten worden.
De verborgen keerlussen moeten in de onderste poot zo dicht mogelijk naar de deur toe en bovenaan in de rechterhoek zitten, keerlussen aan de kant van het venster zitten hoogstwaarschijnlijk altijd in de weg.
Veel belangrijker is dat er tussen de bovenste en onderste poot voldoende ruimte is om tot bij het venster te geraken, ik zie ontwerpen met een doorgang die heel veel te smal is...ik schat hooguit 20 cm....wie geraakt daar tussendoor?
Ik heb er dus in ieder geval wel over nagedacht  ;)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Allez, nog eentje...

Is het realistisch? Neen, net zo min als alle andere banen die ik hier al gezien heb op het forum (en andere forums), maar je kunt er wel veel plezier mee beleven  ;)
En ja, ik weet het, je kunt (weer) niet van elk spoor elk ander spoor bereiken, maar met wat er wel kan valt er genoeg te doen, toch?

Minimum voor 2 bedieners, 1 per station, anders weet je niet waar eerst kijken. Of vergaand automatiseren...

Enkel de verbinding naar de schaduwstations in getekend, de schaduwstations zelf niet.

En 't is voor de rest ver van afgewerkt, 't is weer maar een schets gemaakt in een vrij momentje.

In ieder geval kun je makkelijk van de deur naar het venster  ;)













Re: Dreilanderbahn (440x210)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Allen die hier inhoudelijk aan meewerken,
Volg dit draadje met veel belangstelling, omdat zowel de oppervlakte als de opzet erg overeen komen met mij eigen plannen.
Er komen hier erg goede en waardevolle ideeën langs, dus ik hoop dat dit nog even doorgaat......

Tav 1 of 2 stations. In mijn eigen opzet had ik ook gekozen voor 2 stations: kopstation op 1 poot en doorgaand station op de andere poot. Maar als Franky begint met zijn plannen ga ik toch weer twijfelen  :?.

Wat ik mis in de laatste slanke uitvoering is toch de wat uitgebreidere voorhof die in eerdere plannen wel aanwezig was. Binnen de voorhof kun je nl al wat voor-rangeren en eventueel zelfs een wisselloc klaarzetten. Maar het eindplan is er nog niet, dus misschien komt er nog wat bij.

Het tweede kopstation zou ook nog als verlengde van het hoofdstation kunnen dienen: een aftakspoor naar industrie. De wagons komen binnen op de 3 tot 4 doodlopende sporen in het hoofdstation aan de 'bovenkant'  van de tekening en worden dan 'heuvel op'  naar een royaal opgezet industrie terrein getrokken/geduwd.

gr. Gertjan
Re: Dreilanderbahn (440x210)
GertJan, laat je ook maar eens gaan  ;)
Waar ik het meest schrik voor heb is dat het met 1 persoon nog nauwelijks te bedienen zal zijn...
Maar misschien kan er grotendeels geautomatiseerd worden voor wat betreft de treinstellen, keertreinen en railbussen en dan kan men manueel de getrokken treinen er tussen door laten rijden, en dan nog afwisselend bezig zijn met het grote of het kleine kopstation, op die manier zou het wel kunnen (denk ik) en is er altijd voldoende beweging op de baan.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
En nog even een mogelijk schaduwstation bijgetekend.
Voor betere toegankelijkheid zou het misschien beter wat lager liggen (nu -180mm) wat eenvoudig kan door een klimspiraal te voorzien in de rechter bovenhoek, daar kan men dan dalen zoveel men wil...en een lus kan altijd in de onderste poot naast de deur.





En nu hou ik er maar mee op want dit heeft nog weinig met op- en aanmerkingen te maken maar al meer met het kapen van het draadje, maar nogmaals, als de topic starter vind dat dit te ver afwijkt kan het best in een afzonderlijk draadje.
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Allez, en om het af te leren nog eentje  ;)
Voor wie wat meer wil (kan?) rangeren en er nog niet genoeg te doen was...kunnen er natuurlijk nog wat spoortjes bijgelegd worden, er is nog ruimte zat en met het veranderen van wat wisselstraten ontstaan andere rangeermogelijkheden, op een paar minuutjes maak je er iets helemaal anders van, 't is allemaal maar wat je wilt, vrijwel alles kan.
Het kopstation hou ik nog steeds min of meer gescheiden voor lokaal vervoer (binnenste boog aanrijsporen, voorste perronspoor) en treinstellen en daarboven wat sporen en rangeermogelijkheden voor langere reizigerstreinen, 't zij getrokken, 't zij keertreinen.
Kan het anders, kan het beter? Ongetwijfeld, maar zoals al gezegd, 't is allemaal wat je er zelf wilt mee doen...

Zo:

Of zo:

Of...

En dat zou er zo kunnen uit zien:


Bij nader inzien blijf ik dan, afgezien van het onconventioneel ontwerp (met C-rails dan wel te verstaan), misschien toch wel binnen het kader van het lastenboek:
Citaat van: anton_79 op zaterdag 23 april 2016, 15:42:36
De wens blijft nog een steeds een mooi station (veel personen vervoer). In dit plan zouden de kopsporen onder het station verdwijnen om ruimte te winnen  :)

Bovenaan kan het bijvoorbeeld ook wat eenvoudiger (mits wat minder rangeermogelijkheden):
Zo:


Of zo:

Of...

En dit is voor mij nu echt het einde want er zijn ontelbare mogelijkheden, veel te veel om allemaal te presenteren, maar er is nu van mijn kant wel genoeg getoond om er wat ideetjes mee op te doen, als je het lust natuurlijk  ;)
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Mooie aanzetten Franky!
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Citaat van: Laurent op vrijdag 06 mei 2016, 18:18:29
Mooie aanzetten Franky!

Zoals al een aantal maal gezegd: Zeker mooie aanknopingspunten en mooie voorbeelden om op verder te borduren.

Om nog even terug te komen op de afstand tussen beide station. Deze is inderdaad klein en zeker niet realistisch, maar ook in werkelijkheid zijn er veel stations met secundair station dat dicht op het hoofdstation ligt toch? Haarlem Spaarnwoude ligt nog geen 2,5km voor Haarlem (CS) en ook in Zwitserland met Basel SBB en Bad op slechts 4,5km en Zürich HB en Wiedikon (2,6km) zijn er meerdere voorbeelden.

Ik ben dan ook hoogstens aan het kijken om er dan ook eventueel een 2-sporige halte van te maken in plaats van een 4-sporig station. Qua aftaking van een soort van S-Bahn ben ik nog wel bezig om te kijken hoe dit erin past. Een mogelijkheid zou zijn om een er soort van miniatuur Sloterdijk van te maken.....met het S-Bahn station van Faller als uitgangspunt.

Nogmaals dank voor alle reacties en zodra ik weer een update uit WinTrack heb, zal ik deze ook zeker delen!

Gr
Anton
Re: Dreilanderbahn (440x210)
Goede avond allemaal,

Hieronder de laatste nieuwe resultaten. Heb vooral op het -1 niveau veel gereorganiseerd zodat het een stuk overzichtelijker wordt en alle mogelijke rijroutes nog bestaan.

- op de korte poot zit een extra keerlus
- voorbij de keerlus zit nu een kleine (1,5 wending) klimspiraal

Het station is "gedegradeerd" tot een haltepunt, met 1 doodlopend spoor voor een pendeltreintje. In de wisselstraat van het kopstation zit nog 1 vrije uitgang. Deze zou ik graag voor een soort S-Bahn of een  stukje "smalspoor" gebruiken, maar hier slaan de twijfels toch nog toe, omdat het dan al snel weer een "sporenspaghetti" wordt. Alternatief optie zou zijn, om hier een stukje "module" aan te koppelen, heeft iemand ervaring met een vaste baan, welke uitgebreid kan worden met module(s)...??

Alvast bedankt
Anton