Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Gestart door Treinofiel zondag 07 december 2014, 14:27:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Rolf

Hoi Rolf,

Dat ziet er erg strak en goed doordacht uit  :thumbup:
Lijkt wel alsof je prefab-gebouwen aan het maken bent !

Grtz Tony
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Tijdens het bouwen ben ik ook het zichtbare niveau aan het ontwerpen geslagen.

Hieronder het ontwerp v0.9 tot zover.
Even 'n paar toelichtingen:
- De groen gemarkeerde rails zijn contactrails. In het station heb ik nog geen contactrails ingetekend.
- Seinen zijn Viessmann 4011 (blok), 4012 (inrij) en 4013 (uitrij) signalen.
- 1e foto (roze rails) is het schaduwstation die tot niveau -1 komt
- 2e foto (grijze & bruine rails) is de "begane grond"
- 3e foto (cyaan & blauwe rails) ligt op niveau +1 (10/11 cm hoger). Het blauwe traject gaat nog verder omhoog en eindigt op een berg.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal tevreden over de linkerkant van het station. Eigenlijk wil ik dat vanuit elk spoor naar de rolbrug kan zonder via de bochtwissels 'n stukje over het hoofdspoor te moeten rijden.







Alle suggesties & (verbeter)ideeen, zijn welkom!
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Oh ja, zou ik bijna vergeten te melden...

De basis voor dit ontwerp is het C-Gleis-Plan "Freiberg" dat ik op eBay vond.

Op basis van de afbeeldingen kunnen jullie 'n indruk vormen van hoe het er ongeveer gaat uitzien.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan Rolf
Hoi,

Tja, wat moet ik zeggen... Je ruwbouwfoto's zien er in ieder geval uit om bij te kwijlen :D
Wbt je baanplan: wat zijn je plannen rondom het BW (draaischijf en bijbehorende zaken)?
Persoonlijk vraag ik me af of daar genoeg ruimte is voor kolen e.d.

ook de bovenste 2 opstelspoortjes aan de rechterkant van het station zie ik niet in als zijnde een nuttige toevoeging.
de 2 wagons die je daar kwijt kunt... of is het voor post/expressgutt?
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Simon,

Ruimtgebrek rondom de draaischijf is idd een issue.
Daarnaast heb ik een Faller 5-voudige locloods met 7,5 graden afstand tussen de sporen. Dat betekent dat de de loods wat verder weg staat van de draaiscijf en daardoor wat minder ruimte voor andere zaken rondom het BW.
De 2 spoortjes kops op het station zijn voor de railbus en br 491 die gaan pendelen tussen het station en de halte in de bergen.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan Rolf
Ik snap m.
Wat je plannen zijn met de rolbrug weet ik niet, maar misschien kan je eea van bevoorrading van de locs wat normaal bij de draaischijf staat,
daarheen verplaatsen.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Even een korte update hoe het er 22-02 bij stond.



Sinds dien:
- zijn de rails in de rechte module vastgelegd (geschroefd);
- liggen de rails (bochten) in de hoekmodule op hun plek;
- is ook de rechte module voorzien van LED verlichting.

Zo ziet dat er uit met de LED verlichting aan.
Deze is per module aan/uit te schakelen.

Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
-Rolf:
Wat een compacte grote baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Dank je Jorg!
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Geweldig wat jij allemaal bouwd   :thumbup: :thumbup:
Ik sta hier ook in de start blokken om op zolder te gaan beginnen, deze zijn we nu aan het verbouwen.

De manier waarop jij bouwd zit ook in mijn hoofd, dus ik kan bij jou de kunst ook nog afkijken  :)

Het idee met de klosjes en de inslagmoeren had ik ook in gedachten. Alleen i.p.v. Klosjes dacht ik balkjes te gebruiken.
Daar ben ik nog niet uit  :)

Ik Blijf je op de voet volgen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Rolf

Tjeempie, Rolf !

Dat ziet er gelikt uit zo, zeker met die verlichting  :thumbup:
Sporenplan van het zichtbare gedeelte biedt mooie scenery-mogelijkheden !

Zal nog wel ff duren, voordat je daar aan kunt beginnen.

Grtz en veel bouwplezier,

Tony
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Peter,

Ben ook benieuwd naar jouw foto's zodra je gaat bouwen.

Naast de klosjes met inslagmoeren heb ik ook gewoon IKEA keukenpootjes van 9 cm hoog gebruikt voor de rechte en hoekmodule.
Die pootjes zijn niet al te duur (4 voor ? 7,=) en verstelbaar.

Maar ik weet niet hoeveel tijd jij per week hebt om te bouwen, maar als je alles netjes wilt doen en overal rekening mee wilt houden kan ik je verzekeren dat de tijd om dit te bouwen best fors is ;-) Maar ja, dat mag ook; is tenslotte "maar"' een hobby ;-)

Even ter indicatie: ik ben vanaf aug t/m nu bezig met datgene wat nu staat. En dat is excl. de tijd dit ik bezig ben geweest met het zagen vooraf.
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Hoeveel tijd ik per week kan bouwen is verschillend, ik werk in de buitendienst en ben op verschillende tijden thuis.

Ik ga alles op mijn gemak doen, het moet niet op werken gaan lijken  :)

Voordat ik echt aan de slag kan gaan ben ik nog wel een tijdje verder, maar langzaam maar zeker gaat het gebeuren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Deze week en dit weekend niet stil gezeten ;-)

Vorig weekend begonnen met de opbouw van de 2e klimspiraal.
Door wat hulp van mijn jongens en het hanteren van een andere methode bij het indraaien van de draadeinden is de ruwbouw van de 2e klimspiraal gereed.

Het resultaat zaterdagavond:



Resteerde het afkorten van de draadeinden en aanbrengen van de LED verlichting incl. paneeltje.

En het resultaat zondagavond ;-)



Al zeg ik het zelf: ben niet ontevreden over het tempo waarmee dit tot stand gekomen is ;-)

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan Rolf
Dat ziet er echt heel erg netjes uit Rolf, wow!

Op de foto lijkt er slechts deels verlichting aanwezig te zijn in de spiraal. Is dat ook zo gepland of volgen er nog meer ledstrips om de rest ook te verlichten?
Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
-Rolf:
Das een spiraal om U tegen te zeggen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
@Patrick: Dat heb je goed gezien ;-)
Er is idd maar een deel verlicht en dat blijft ook zo. De LED strip loopt nu van de draadeind in de rechterbovenhoek (vd foto) naar het begin van de eerste bochtwissel; dat is zo'n 80 cm. Daarmee is de wisselstraat verlicht en dat was ook het plan.
De rest ga ik niet verlichten omdat ik daar straks rondom goed bij kan en het geheel veel opener is en dus niet zo donker zal zijn.
Re: Baan Rolf
peterke33
gast

Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,


Dat is weer een leuk staaltje modelbouw kunst, daar gaan de treinen rustig naar boven op rijden.  :)



Groeten

Peter
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Wauw Rolf, wederom een strak bouwwerk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wordt het hout onderling ook nog met elkaar verbonden of zit het koud tegen elkaar aan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Mooi klimspiraal. :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
@ Peter
De modules worden met elkaar verbonden mbv aluminium strips van 40 x 2 mm, 40 cm lang.
Deze heb ik op maat laten maken en besteld op Aluminiumshop.nl

In de strips heb ik met een mal 6 gaatjes geboord van 6 mm.
De strip plaats ik aan de onderzijde tegen het hout aan, zeskantboutjes van 5 mm vanuit de onderkant erdoor en aan de bovenkant met vleugelmoertjes vastgezet. Natuurlijk voorzien van 'n carrosserie- en veerringtje.

Als inzoomt op de foto's kun je de gaten in het hout voor aansluiting op de rechte module cq. de alu-strips zien zitten. Je begrijpt dat het boorwerk hier heel nauw luistert ;-)
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Bedankt voor je snelle antwoord Rolf, ik zat zelf aan houten waffels te denken voor de koppeling maar dit kan ook.
Er zijn vele wegen die ..........  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels weer wat vorderingen aan mijn schaduwstation.

- 2e klimspiraal is gereed met uitzondering van de wisseldecoders; dat worden geen M* decoders maar eigenbouw naar ontwerp van 'n medeforum lid;
- 7 planken voor de 2e rechte module zijn op maat gezaagd (en passen precies ;-) ); met de opbouw van deze module kan dus begonnen worden.

Als de 2e rechte module klaar is, ga ik een tijdelijke verbinding/brug maken tussen uitgang en ingang van dit schaduwstation om eea uitvoerig te testen. Het Koploper klop- cq. monniken-werk daarvoor is ook al bijna gereed :-)

Hieronder een foto van de opstelling  van het complete schaduwstation, waarbij de bovenste plank/laag (ondersteund door een telescoop ladder) van de 2e rechte module even tijdelijk ertussen ligt.


Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan Rolf
Het is een indrukwekkend geheel geworden!  Mooi hoor.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels ben ik ook druk bezig met Koploper in te richten.

En ik durf te beweren dat ik nu een werkende versie heb die het in testmodus goed doet! Helaas kan ik 'm nog niet live testen omdat mijn schaduwstation nog niet zo ver gereed is.

Zie hier een screenshot van de KL-database.


Wel heb ik nog een vraag over de paramaters van de blokgroepen tbv de Dynamische blokken, aangezien ik natuurlijk 7 blokgroepen heb omdat ik 7 lagen in mijn schaduwstation heb. Deze vraag heb ik in het koploperforum gepost:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5601
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Leuk weer een update van jou baan te zien, indrukwekkend staaltje werk.

Over de dynamische blokken kan weinig vertellen, ik heb er bewust voor gekozen om per blok twee melders te gebruiken voor algehele detectie ( daar help ik jou niet mee  :( ) misschien dat Walter Wissels je hiermee kan helen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Rolf,
Je vorderingen aan je schaduwstation zijn prachtig mooi gedaan. :thumbup:
De screenshot in koploper ziet er indrukwekkend en overzichtelijk uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Rolf
Opmerkelijk mooie wokkels, ja. Bewust enkelsporig?
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Ja bewust enkelsporige wokkels  ;)
Valt trouwens nu ook niet meer te veranderen :D :D
Re: Baan Rolf
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

in jouw vorige baan werkte je toch ook met Dynamische blokken, je weet me te vinden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Walter,

Bedankt voor je aanbod!

Ja klopt, in mijn vorige schaduwstation werkte ik ook met Dynamische blokken.
Maar de oplossing is in het koploperforum al gegeven door Koos de Bruin.
Inmiddels ben ik al druk aan het testen met zijn voorgestelde oplossing en dat blijkt te werken.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

Wat een geweldig mooi ontwerp, petje af ! 8o
Heb er 1 vraagje over....
Hoeveel boosters denk je te gaan gebruiken om dit allemaal rijdend te houden ?
Heb zelf nu ook een redelijke baan, maar zit nog te stoeien met de verdeling van de stroom(booster) secties.
De schaduwstations hebben, denk ik, misschien minder nodig dan de doorgaande secties waar veel treinen rijden.

Hoe denk jij dit te gaan doen ?

Bij voorbaat bedankt,

Edwin.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
@Edwin,

Hoeveel boosters ik nodig ga hebben, weet ik nog niet precies.
Ik verwacht 1 of 2 boosters voor het schaduwstation. Dit zal met name afhankelijk zijn van hoeveel personenwagons met traditionele verlichting (dus geen LED verlichting), hierin rond gaan. Het gelijktijdig aantal rijdende locs in het schaduwstation zal beperkt zijn tot max 3: 1 inrijdende loc, 1 opschuivende loc & 1 uitrijdende loc.
Dan wil ik 1 booster inzetten voor het gehele station incl. BW/draaischijf en rolbrug gedeelte.
Tot slot 2 boosters voor het resterende traject. 1 voor het rechtsverkeer & 1 voor het linksverkeer.
Oh ja, en daarnaast gebruik ik ook 1 booster (6015) voor louter en alleen de aansturing van alle wissels & seinen.
En dan is het nog de vraag welke boosters je gebruikt; ze zijn tenslotte niet allemaal gelijk qua sterkte.
Ik stuur alles aan met 'n ECos II en heb daarnaast dus een 6015 en twee 6017 boosters; wellicht te weinig dus voor mijn plannen.
Re: Baan Rolf
Spoorman
gast

Re: Baan Rolf
Citaat van: Treinofiel op maandag 07 maart 2016, 19:38:15

De basis voor dit ontwerp is het C-Gleis-Plan "Freiberg" dat ik op eBay vond.


Kijk nog eens naar het oorspronkelijke plan......



.... en jouw aanpassingen....



... waar je een spoor bijgeklust hebt. Ik zou er nog eens over nadenken, het realisme is er uit. Er is een dubbelsporig hoofdspoor waartussen het brede perron staat in het oorspronkelijke plan. Dit heb je nu verlaten en treinen moeten kronkelen om langs het perron te komen.

Misschien kun je wat ruimte winnen na aanpassing. Je hebt een mega schaduwstation voor lange treinen maar je perron lengte is toch wat beperkt.

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Ben,

Bedankt voor je reactie; hier ben ik heel blij mee!

Ja, noemt idd een aantal terechte punten waar ik wat mee wil doen:
- Kronkelen om over de hoofdsporen te kunnen rijden;
- Perron lengte.

Ik weet nog niet wanneer ik hier naar ga kijken, want momenteel heeft Koploper even mijn prio.

Maar nogmaals dank voor het meedenken!
Wordt vervolgd....
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels ben ik zo'n beetje klaar met het inrichten van Koploper voor mijn schaduwstation.
Nu nog het fysieke afbouwen....

Zie hier een screenshot van een versie waarbij:
- de bovenste 5 lagen ingericht zijn met dynamische blokken;
- de onderste 2 lagen verdeeld zijn in 3 blokken per spoor ("semi dynamisch");
- 'n extra doorrijspoor (blok 79 onderaan) is toegevoegd voor het geval alle blokken in alle lagen bezet zijn.

Daarnaast is het zo geconfigureerd dat:
- een trein die het doorrijspoor op moet rijden ook meteen weer uit rijdt (het spoor en de klimspiraal);
- een trein die een spoor verlaat ook daadwerkelijk meteen de hele klimspiraal uit/omhoog rijdt;
- treinen korter dan 140 cm niet de bovenste 5 lagen inrijden;
- treinen langer dan 140 cm niet de onderste 2 lagen inrijden.



Middels aardig wat testuren en daarbij de statistieken te monitoren, blijkt dat alle treinen een vergelijkbaar % gereden tijd hebben.
En dat was de bedoeling ;-)

Iemand nog suggesties ter verbetering uitgaande van de huidige fysieke layout ?

Alvast bedankt voor het meedenken cq. de reacties!


Re: Baan Rolf
Spoorman
gast

Re: Baan Rolf
Citaat van: Treinofiel op woensdag 10 augustus 2016, 12:03:07

Iemand nog suggesties ter verbetering uitgaande van de huidige fysieke layout ?


Je kunt geen treinstellen en trek-duwtreinen opstellen, persoonlijk vind ik dat een gemis. Je zou de eerste 4 blokken van de 2 onderste bundels opstelsporen daar voor kunnen inzetten. Eruit via het doorrijspoor. Geen idee of dat fysiek nog te verwezenlijken is. En misschien heb je dat soort treinen niet. :D

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Modellbahn bauen
gast

Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Deze aanname mbt je schaduwstation klopt niet.

CiteerHet gelijktijdig aantal rijdende locs in het schaduwstation zal beperkt zijn tot max 3: 1 inrijdende loc, 1 opschuivende loc & 1 uitrijdende loc.

Er zullen maar 2 treinen kunnen rijden in e schaduwstation en geen 3 Je hebt een binnenkomende trein en een uitrijdende trein. Een opschuivende trein gaat alleen maar rijden als er geen uitrijdende treinen zijn.
Als dat wel zou gebeuren, krijg je problemen met het plaatsen van een opschuivende trein omdat je uitrijdende trein de bezetmelder bezet houd. Dat betekend dat je opschuivende trein achteruit zou gaan rijden, omdat die bezetmelder bezet is. Snap je het nog?

Gegroet, Peter
Re: Baan Rolf
Spoorman
gast

Re: Baan Rolf
 @citaat
Dat hangt er dus vanaf of in de uitrijblokken "enkele treinbeweging" wordt toegepast of niet Peter (of Pjedro?). Er is geen sprake van een gemeenschappelijke stopmelder.

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Even in volgorde mijn reactie.

@Ben: Die snap ik (nog) niet. Waarom kan ik geen treinstellen en duw/trek-treinen opstellen? Kun je mij dat uitleggen Ben ?
Bij een aantal locs/treinstellen heb ik nu het vinkje "Treinstellen" aan staan. En deze treinstellen doen gewoon netjes mee, net als de rest.
of heeft dat er niks mee te maken.
Overigens is de aanpassing die jij oppert helaas fysiek niet meer uitvoerbaar.

@Peter: Wat Ben zegt klopt: ik maak geen gebruik van gemeenschappelijke bezetmelder aan het einde van het spoor.
Daardoor is uitrijden en doorschuiven gelijktijdig wel mogelijk. En zelfs als ik wel een gemeenschappelijke melder per laag zou hebben, zou het ook nog mogelijk zijn. Omdat dan in laag x doorgeschoven zou kunnen worden en in laag y uitgereden zou kunnen worden.

Ik heb 1 blokgroep voor alle uitrij blokken in alle lagen gedefinieerd. En in deze blokgroep staat "Enkele treinbeweging" staat idd uit.
Daarnaast staat de blokgroep ingesteld op "Minst gereden tijd" voor "Vertrek op basis van". Dit zorgt ervoor dat het uitsturen van de treinen uit alle lagen best wel "eerlijk" geschiedt.
Re: Baan Rolf
Spoorman
gast

Re: Baan Rolf
Citaat van: Treinofiel op woensdag 10 augustus 2016, 18:00:26

@Ben: Die snap ik (nog) niet. Waarom kan ik geen treinstellen en duw/trek-treinen opstellen? Kun je mij dat uitleggen Ben ?


Je hebt geen mogelijkheid een lok de ene keer te laten trekken en de andere keer te laten duwen. Of je moet onderweg ergens uit het zicht de rijrichting omkeren.

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Ok, duidelijk.

Is idd zo dat het gehele schaduwstation 1-richtingsverkeer is; trein rijdt uit zoals ie binnen gekomen is.
Omkeren van rijrichting zal dan in het station moeten gebeuren.

Nu is het ontwerp nog zo dat vanuit maar 1 rijrichting het schaduwstation ingereden kan worden. Voordat vanuit de andere rijrichting ingereden kan worden, zal een trein eerst door een keerlus gereden moeten zijn.
Maar ik heb al een mogelijkheid gezien om ook vanuit de andere rijrichting ook een afslag richting de ingang van het schaduwstation te maken. Daardoor zou de trein niet meer via de keerlus hoeven.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Mijn laatste update was alweer van ong. 2 maanden geleden...
Maar ik heb natuurlijk niet stil gezeten  ;)

Inmiddels is het schaduwstation zo goed als af en staat het er zo bij:


Er moeten nog wel wat kleine zaken gebeuren maar dat belemmert me niet om te testen met Koploper.
Helaas loop ik daarbij tegen wat uitdagingen aan (zie koploperforum )


Sinds de Houten-beurs van sept rijdt hier ook 'n ICE3 rond :)

De basis Delta set (34780) heb ik daar voor een mooi prijsje te pakken kunnen krijgen. De tussenwagons (5 stuks) heb ik in afgelopen maand via eBay weten te bemachtigen.
Uitdaging is nu nog wel om deze om te bouwen naar (volledig) digitaal.

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Rolf,

Wat een prachtige foto's van je mooie schaduwstation. :thumbup:
Heel veel rijplezier met je ICE3 toegewenst. :)
Met je uitdagingen gaat het ook goed komen al kan ik ze niet zien via de link zie alleen de index pagina van het koploper forum of ik kijk niet goed dan kan ook natuurlijk. ;) 
Re: Baan Rolf
-Rolf:
Das een joekel van een schaduwstation, wow wat een aantal meters spoor is dat?
Mooi strak gebouwd en met de verlichting helemaal top,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Ik ben aan het genieten van de foto,s dit is toch zo,n beetje het voorbeeld voor mij.
Lekker strak allemaal.

Net even op het koploper forum gekeken en ik begreep dat je een stop verbod ingesteld hebt.
Het woord zegt het al stop verbod, dus een trein mag er wel inrijden maar niet stoppen.

Jij wilt voor bepaalde treinen een inrij verbod, even uit mijn hoofd kun je dit instellen in dit zelfde gedeelte maar dan een ander tabblad.

Mooi die ICE een plaatje op je baan  :thumbup:


Ik sta zelf in de startblokken om te gaan beginnen met mijn schaduwstation en dan zal ik in koploper ook dit soort instellingen moeten maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
peterke33
gast

Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Wouw dat is een prachtig schaduwstation, daar kan je wat in kwijt en dit ziet er al zo netjes uit.
Hoe en wat gaat de afwerking zijn van je parade baan, kijk uit naar de volgende foto's en mooie ICE3 trouwens.
Helaas voor mijn baantje te groot, anders had ik hem ook al gekocht.



Groeten


Peter
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Heren,

Bedankt voor de complimenten! Geniet zelf ook nog elke dag van mijn bouwwerk ;-)

Ik heb het linkje naar het koploperforum aangepast, zodat je nu op het juiste draadje uitkomt.

Richtingsverboden heb ik inmiddels geconfigureerd in Koploper, maar daardoor moet ik wel een concessie doen, die ik eigenlijk niet wil doen....
Eea zal ik eerdaags in het Koploperforum draadje wel eens beschrijven.
Maar eigenlijk is dat niet eens mij grootste "probleem"

Probleem is nl. dat ik sterk het gevoel heb, dat er in Koploper tav die variabele treinroutes iets veranderd is sinds versie 8.7 of 9.0 (de versie waarmee ik mijn database begin augustus opgebouwd heb). Helaas kan ik dat (nog) niet hard maken cq. aantonen.
Waarom denk ik dat? Omdat ik begin augustus een configuratie van mijn database werkend had zonder richtingsverboden, waarbij treinen <140 netjes in de lagen -6 & -7 stopten en treinen > 140 cm netjes in de lagen -1 /tm -5 stopten. Met de meeste recente versie van Koploper lukt me dat niet meer zonder gebruik te maken van richtingsverboden.....
Maar goed ik ga daar hier nu niet verder op in, dat doe ik in het Koploperforum dat daar voor bedoeld is ;-)
Re: Baan Rolf
Spoorman
gast

Re: Baan Rolf
Citaat van: Treinofiel op zondag 09 oktober 2016, 16:47:38

Probleem is nl. dat ik sterk het gevoel heb, dat er in Koploper tav die variabele treinroutes iets veranderd is sinds versie 8.7 of 9.0 (de versie waarmee ik mijn database begin augustus opgebouwd heb). Helaas kan ik dat (nog) niet hard maken cq. aantonen.


Ik heb niet het idee dat daar iets veranderd is,  althans ik kan er niets over vinden.

Je kun je database nog eens laden in een oude versie Koploper. Of je probeert vriendje te worden met Paul Haagsma op Facebook en je stelt hem rechtstreeks de vraag.

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Ben,

Ik heb de release notes van de nieuwe versie's er ook al op nageslagen, maar idd ook niets kunnen vinden.

Laden van mijn database in een oude versie heb ik al geprobeerd maar dat lukte niet met "Selecteer database"'.
Ik zal het nog eens proberen via de "Back-up / Restore" optie.

"Vriendjes worden met Paul" zat ook al in mijn gedachten. Al is het maar om gewoon de vraag te stellen of daar iets aan veranderd is.