Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Janvis zijn zolderbaan, Update 4-3-2024

Gestart door Janvis woensdag 16 december 2015, 10:22:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Citaat van: Janvis op vrijdag 25 maart 2016, 09:12:18
Bedankt voor je reactie, misschien waren wat rondere hoeken idd mooier geweest maar kan het nu niet meer veranderen  ;)

Alles kan ;)  Soms kost het iets meer dan een andere keer  :D

Citaat van: Janvis op vrijdag 25 maart 2016, 09:12:18
Dat er op de latten nog 18mm hout komt is me bekend, de groene rand komt sowieso te vervallen want het ging me eigenlijk voornamelijk om het berglandschap, achteraan in de hoeken zal het landschap van de baan sowieso al wat omhoog komen en dus voor een deel voor de posters langs komen.

Ah... Dan zal het minder opvallen die hoeken. Houdt wel iets van een ruimte tussen je achterwand en de modelbaan. Dat geeft iets van een betere diepte werking.

Citaat van: Janvis op vrijdag 25 maart 2016, 09:12:18
Dan de opmerking over de verlichting, ik zat er zelf ook al aan te denken om de ledstrip in het midden (dus tussen de schuine wanden in) iets richting de achterwand te gaan draaien zodat die "driehoeken" die nu van de buitenste strippen komen minder opvallen.

Je hebt daar dus al een strip hangen. Je moet even kijken wat het effect is als je de spoortafel hebt staan en wat hogere dingen hebt staan. Of je het dan ook nog zo duidelijk aanwezig is of dat het dan meevalt. Anders is het inderdaad iets bijdraaien van de strips.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 25 maart 2016, 09:13:11
Je hebt de beschikbare ruimte erg mooi benut. En ik denk dat de hoeken in de achtergrond foto wel wegvallen als er eenmaal bebouwing en groen opstaat.

Ligt eraan hoe het gedaan wordt. Bij meneer Porsche zie je het nog goed. Daar komt het gewoon door de hoogte. Bekijk de foto's maar eens: Bezoek aan HP Porsche.  iets meer een boog daarin zou wonderen gedaan hebben. Goed bij meneer Porsche heeft het meer met het ontwerp van het gebouw te maken :) Dat is helemaal zo met hoeken.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 25 maart 2016, 09:13:11
(en ik zie ook niet hoe je in die hoeken een ronding kan maken, je schuine dak zit dan in de weg)

Dat is wel te doen ;) Je maakt een mal van de boog van karton / papier. Neemt het over op het hout en zagen maar ;) Het zal niet gemakkelijk zijn maar dat hoeft niet altijd ;)

Groeten Ronald.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Hoi Jan Willem.
Nu ook maar eens jouw nieuwe bouw bekeken en het ziet er allemaal mooi en goed doordacht uit! :thumbup:
Natuurlijk altijd eerst even slikken wanneer je helemaal opnieuw gaat beginnen maar het resultaat is al erg fraai.
De "oude" maar vertrouwde achtergronden staan prachtig en het blauw er boven maakt dit bijzonder mooi af.
Ook een mooie en ruim ingerichte werkhoek die alleen maar uitnodigt om er een lekker voor te gaan zitten.

Veel plezier en succes met de nieuwe baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Hoi Jan

Mooie achtergrond heb je daar geplaats komt mooi tot zijn recht op die blauwe achtergrond  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Dag Jan Willem.

De ruimte wordt systematisch opgebouwd en het ziet er goed uit! :thumbup:
Natuurlijk kan het altijd beter, maar de hoeken zul je wel over nagedacht hebben :wink:
Met scenery zijn die prima te camoufleren, misschien wel mooier als met ronde hoeken :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst

Hoi Jan Willem,

Het begint spannend te worden hier !
Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 27-3-2016: Frame opbouw begonnen
Bedankt allemaal voor de complimenten  :)

Tussendoor wordt er flink gezaagd, geboord en geschroefd. Met wintrack op de monitoren wordt het frame langzaam opgebouwd. Tijdens het bouwen kwamen er wel wat bereikbaarheid issues aan het licht, op sommige plaatsen ben ik iets te enthousiast geweest en heb ik toch wat concessies moeten doen. Maar ik heb geen zin om uiteindelijk weer tegen dezelfde fouten aan te gaan lopen als bij de vorige baan waarbij ik soms halsbrekende capriolen moest uithalen om bij de achterzijde van de baan te kunnen komen. Maar al met al ben ik dik tevreden tot zo ver. 

Hierbij wat plaatjes van de huidige stand van zaken:









Dat waren de plaatjes weer.

Tot de volgende update maar weer.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Hallo Jan Willem,

Dat zijn weer mooie vorderingen.

Gr.
Piwie.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 27-3-2016: Frame opbouw begonnen
Mooi strak frame,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 27-3-2016: Frame opbouw begonnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 27-3-2016: Frame opbouw begonnen
Hoi Jan Willem,

Je bent een lekker stuk opgeschoten, de posters geven straks een mooie diepte werking van je baan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 29-3-2016: De eerste sporen liggen
Bedankt mannen voor de complimenten,

Intussen wordt er flink doorgewerkt hier. De eerste sporen liggen inmiddels, moet ze nog wel voorzien van draad maar hierbij alvast een impressie van hoe het er uit komt te zien.

Om de rails op hun plek te houden zonder te hoeven schroeven heb ik stroken van 37,5 mm gesneden van de blauwe isolatieplaten en deze lijm ik tussen de rails.







Dat was hem weer voor vandaag.



Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 29-3-2016: De eerste sporen liggen
Hoi Jan Willem,


Dat begint er fraai uit te zien bij jou, gaat een mooi geheel geven als het schaduwstation klaar is.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 29-3-2016: De eerste sporen liggen
-Jan Willem:
Mooi groot schaduwstation,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 29-3-2016: De eerste sporen liggen
mooi werk man! :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 29-3-2016: De eerste sporen liggen
Dat gaat een mooie baan worden.
Mooi ook met die posters
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Bedankt mannen voor de complimenten, geeft altijd een erg goed gevoel als je merkt dat je werk gewaardeerd wordt.

Hierbij alweer de eerste update van April:

Inmiddels is het houtwerk van niveau 1 klaar en is bijna alles voorzien van isolatiemateriaal, de blauwe ondervloerplaten zitten allemaal met behanglijm op het hout gelijmd. Met de kwast is de lijm makkelijk aan te brengen en zijn de vierkante meters snel ingelijmd, daarna de platen er op drukken en na het drogen met een scherp mes de overtollige stukken isolatie weg snijden.

De volgende stap wordt draad bestellen en alle rails aan gaan sluiten en dan maar eens wat gaan test rijden.

Hierbij maar weer wat plaatjes van de vorderingen:









En de eerste wisseldecoder hangt ook op zijn plaats  :D



Dat was hem weer, tot de volgende keer maar weer.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Dit draadje maar eens volgen.
Je hebt in redelijk korte tijd al aardig wat uit de grond gestampt.
Ziet er goed uit sucsez :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Dat gaat ook lekker bij jou, en ja die platen lijmen met behangerslijm en kwast gaat vlug.
Kan je later ook mooi je ballast op aanbrengen, of als je wil verhogen beetje houtlijm andere plaat er op en ballasten.



Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar

Nou Jan Willem,

Dat ziet er allemaal keurig netjes, wel doordacht en opgeruimd uit bij jou  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Dat ziet er allemaal strak en mooi uit, JW.
Persoonlijk zou ik het blauw van de ruimte wel wat lichter genomen hebben.
Dezelfde kleur blauw als de achtergrondplaat.

   Gr. Leo
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Hallo Jan Willem,

Dat ziet er allemaal zeer veelbelovend uit! Ik ben ook zeer onder de indruk van jouw werkplek! Heel mooi ruim en licht opgezet. De zolder ziet er nu wel veel beter uit en dat werkt volgens mij echt veel prettiger!

Het is inderdaad een mooie achtergrond, lijkt mij ook wel wat! :D Heb jij daar geen problemen mee gehad met plakken? Ik deed dat met behanglijm en dan zijn het net oude natte kranten. Moet er in een hoek nog meer achtergrond worden geplakt of komt daar zo'n hoge berg dat je er toch niets van ziet?

Ik volg de vorderingen met spanning!
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Bedankt allemaal voor de complimenten.

@Marcel: Het plakken was idd ff uitvogelen wat het beste zou gaan, als je ze inlijmd en net als behang een poosje laat inwerken worden ze heel erg slap en trek je ze makkelijk stuk. Daarom was bij de eerste plaat ook een hoekje afgescheurd maar die zie je later gelukkig niet weer terug. De uiteinden van de posters is idd bewust gedaan omdat daar bergen komen die boven de posters uit zullen gaan komen.

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-4-2016: Houtwerk niveau 1 klaar
Ziet er erg netjes uit, alle vertrouwen in dat dit een mooie baan gaat worden :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-4-2016: en weer door :-)
Bij deze maar ff weer een plaatjes update.

De bedrading van het eerste schaduwstation is inmiddels helemaal klaar:



En natuurlijk meteen de diode in de railbedding verwerkt.



De eerste S88 module is inmiddels ook volledig aangesloten, op de foto missen nog een paar draden maar die zijn inmiddels ook aangesloten.



Alle rails met bijbehorende bezetmeldingen zijn aangesloten via een kroonsteen waar de diode op geplaatst is welke in de terugmeldleiding zit. Tevens is bij iedere aansluiting voorzien van een sticker met info over de betreffende aansluiting. Zo is deze aansluiting van blok 5 aangesloten op bezetmelder 1 aansluiting 9 en 10.



En inmiddels is de bouw van de eerste spiraal begonnen, hij heeft maar 1 winding dus zo veel stelt het niet voor hoor  :P



Dat was hem weer  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-4-2016: en weer door :-)
Mooie strakke afwerking, alles netjes gelabeld, bij storingen geen problemen om iets op te sporen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-4-2016: en weer door :-)
Hoi Janvis,


dat is heel mooi gedaan allemaal, ook je spiraal verdient een dikke  :thumbup: :thumbup:  :D




Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-4-2016: en weer door :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-4-2016: en weer door :-)
Dag Jan Willem.

Een feest der herkenning voor wat betreft de bedrading:
fatsoenlijke draden met adereindhulsjes in schroefklemmen :thumbup:
Als kers op de slagroom nette draadcoderingen, toe maar!
Nog even de kabelbundelbandjes inkorten en het is superstrak :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Hierbij maar weer een update  :)

Heb vandaag de Ecos geupdate naar 4.1.2 en kan nu ook via de PC de Ecos bedienen via een VNC server, werkt echt super goed  :D Is het nuttig?? niet per definitie maar leuk is het wel  :P

Ik zal maar weer wat plaatjes laten zien  ;)

Als eerste kan de kerstboom in de top want het hoogste punt qua sporen is bereikt:



Ook is er een la gemaakt:



En deze la is bestemd voor de Ecos:



Heb met de telefoon geprobeerd een panorama foto te maken, gaat om het idee.



Tot de volgende keer maar weer.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Hoi Jan Willem.
Ziet er allemaal prima en goed verzorgd uit en de panorama foto is best goed geslaagd! :thumbup:
Het totaal overzicht is wel wat "rond" geworden maar het totaal is goed te zien.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16

Mooie overzichtsfoto, Jan Willem  :thumbup:

Een vraagje over de Ecos in de lade; bedien je die zo terwijl hij in de la staat, of haal je hem er dan uit ?
Hij lijkt op de foto nogal diep te staan.

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Hey Tony,

De la is idd wat aan de diepe kant, opzich gebruik ik de Ecos bijna nooit maar gaat altijd via Koploper. Dus het is verder geen probleem en aangezien een Programmer van Esu hoog op het verlanglijstje staat zal het programmeren via de Ecos t.z.t. ook verleden tijd zijn dus dan zal de la niet vaak meer open gaan  ;)

Eigenlijk komt het er dus op neer dat de Ecos alleen maar als interface en booster wordt gebruikt tussen PC en Baan.

Groeten JW
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Laatste update ziet er goed uit, weer een stuk verder. :arrow: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
JW,

Niet een wat 'onhandige' plek voor de Ecos? Hij moet flink zijn warmte kwijt. En om hem bedienen?
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Ik vind het een zeer handige oplossing en ik denk dat de warmte achteraan wel weg kan.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-4-16
Citaat van: Wijbe op maandag 18 april 2016, 12:14:28
JW,

Niet een wat 'onhandige' plek voor de Ecos? Hij moet flink zijn warmte kwijt. En om hem bedienen?

Zoals gezegd wordt de Ecos maar zelden rechtstreeks bediend maar 9 v/d 10 keer gaat alles via koploper, de achterkant van de la is open dus de warmte gaat geen probleem geven. Opzich had de la ook wel op een iets hogere plek gemogen maar dit was de enige plek waar ik niet snel langs zal kruipen om onder de baan te komen. De rest van de baan wil ik graag vrij houden aan de onderkant om overal later zo makkelijk mogelijk bij te kunnen komen.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 30-6-2016
Hoog tijd voor weer een update, hoewel er al weer een poosje geen nieuws gemeld is in dit topic is er op zolder een hoop gebeurd. Alle rails ligt op z'n plek en is aangesloten, er wordt nu volop met koploper getest en waar nodig worden de nodige speciale en logische acties aangemaakt om van alles en nog wat te regelen. Opzich valt er fototechnisch niet heel veel spannends te laten zien maar heb geprobeerd om het geel wat op foto te krijgen. Die kleine hoek van de camera op de telefoon blijft toch behelpen, vooral omdat ik op de spiegelreflex een groothoeklens heb... Waarom pak je die dan niet??? uuuuu, gemakzucht  :D

Hierbij dan toch wat plaatjes:





En ff een plaatje voor diegene die in elektronica geïnteresseerd zijn, hier zijn een aantal van mijn servo controllers te zien die door een relaisdecoder worden aangestuurd. Heb helaas met de relaisdecoder nog een klein probleempje want hij mist heeeeel soms een opdracht waardoor een servo niet wordt omgezet. Dus daar moet ik nog mee aan de slag.



Dat was hem eerst ff weer.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Dag Jan Willem.

Je hebt in korte tijd een superstrakke basis voor een flinke modelbaan gemaakt!
Alles ziet er even netjes afgewerkt uit, dat moet genieten zijn :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Hoi Jan Willem,

Dat is een heel mooie tafel en sporen complex dat je daar hebt gebouwd, word beetje jaloers maar ik ben geen computer man die het allemaal in de pc kan zetten. ik werk hier met schakelkastjes, en ik vind je aanpak van je electronica heel geslaagd.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
-Jan Willem:
Super strak allemaal geknutseld, blijf je vorderingen volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016

Dat is een flink stap, die je gemaakt hebt, Jan Willem  :thumbup:

Mooi, dat je nu kunt ( test)rijden !

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Ey Jan Willem,

Ziet er goed uit. Mooie lange dubbelspoor-stukken. Een goeie basis voor de scenery. Succes verder met bouwen.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Hoi Jan Willem,

Ik kan echt genieten van deze strakke bekabeling en netjes afgewerkt met adereindhulsjes  :thumbup:
Het is veel werk om het zo te krijgen maar dan heb je ook een overzichtelijk kabelplan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Dat ziet er mooi en strak uit. Zeker ook het kabelwerk. Alleen de foto is iets te vroeg genomen denk ik  :D .
Ik zie nog een geel kabeltje die nog niet is aangesloten. Zal wel een reden hebben maar ik moest ff iets zeggen hihi.

Mvg Frank
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Hallo Jan Willem,

Het ziet er weer geweldig uit! Mooi strak. Ben benieuwd naar de rest!
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-6-2016
Beste Jan Willem,

De goede werking van de terugmeldmelders al gecontroleerd ook?

Groet, Anne W
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Bedankt allemaal voor de super gave complimenten  :thumbup:

@Anne, de bezetmeldpunten werken tot dusver probleemloos, ik rijdt altijd met spookdetecte geactiveerd maar heb nog niet één keer een valse melding binnen gekregen dus dat gaat helemaal super.

@Frank, Dat gele draadje zat met opzet los omdat ik met die decoder nog een probleempje heb waar ik niet uit kom. Heb al verschillende decoders op die plak geprobeerd, verschillende adressen geprobeerd maar op de één of andere manier gaat het op die bewuste plek zo heel af en toe mis en wordt een wissel niet om gezet.



Op dit moment ben ik een stalen brug aan het bouwen van plastic profielen. Als lijm gebruik ik "Ruderer L530 Kunststof Lijm" het lijmt super maar wat een kloten lijm om mee te werken. Het stroom te tube uit als je wat wilt lijmen en 9 v/d 10 keer wordt het een dikke kliederboel met die lijm. Heb er dus momenteel een soort haat-liefde verhouding mee, wil proberen of het met de faller of revell ook goed gaat want dat kliedert tenminste niet zo veel.

Zal maar ff wat plaatjes laten zien van de huidige stand van zaken:



De bovenkant



De onderkant





Als rails maak ik gebruik van flexibele K-Rails moet alleen nog ff gaan uitzoeken hoe ik dat het beste op de C-Rails kan gaan laten aansluiten.







Op naar de volgende update maar weer  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Dat gaat mooi worden. :)

Ik lijm met dit spulletje, uit een naald, gaat prima.



Gr, Ben.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Ik heb ook van die evergreen profielen. Dan stap ik mooi over op de revell lijm. Die L530 is bij tijd en wijle een regelrechte ramp...
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Hoi Jan Willem,

Die Revell is ook verkrijgbaar bij de jou  bekende Huisjesmakelaar  :-)
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
I Know Bernard, Eerdaags maar even bij Ron langs  :D