Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Janvis zijn zolderbaan, Update 4-3-2024

Gestart door Janvis woensdag 16 december 2015, 10:22:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Janvis zijn zolderbaan, Update 4-3-2024
Hallo allemaal,

Zoals sommige wellicht weten ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe modelspoorbaan in het baanontwerp hoekje, om precies te zijn HIER

Op deze plek zal de hele verbouwing van de zolder getoond worden gevolgd door de bouw van de baan.

Omdat ik destijds te snel ben begonnen met de bouw van de spoorbaan op zolder en niet de tijd heb genomen om de zolder eerst helemaal netjes en mooi te maken ben ik nu een beetje achter de feiten aan het lopen. Door de kale cementdekvloer loop je erg veel stof los wat het leven op zolder niet prettiger maakt. Daar komt bij dat er teveel zaken waren aan de baan waar ik me aan stoorde wat met me heeft doen besluiten de baan af te gaan breken en opnieuw te gaan beginnen.

Wat heb ik allemaal geleerd van de afgelopen banen?

  1 Zorg dat je een nette ruimte hebt om de baan te bouwen, daar heb je later erg veel plezier van.

  2 Onderschat de bereikbaarheid van de diverse delen van de baan niet, ik dacht dat het zo vaart niet zal lopen maar had toch een aantal       
    plekken waar ik slecht bij kon, het was soms een drama om een stilstaande trein weer op gang te krijgen. Moest zelfs op 1 plek een
    een andere trein die kant op sturen om een trein van zn plek te krijgen.

  3 Geduld...... wat een rotwoord is dat... GEDULD is mijn grootste vijand in de modelspoorwereld (of eigenlijk in het algemeen  :D ) wat     
    ben ik mezelf al vaak tegen gekomen door een chronisch gebrek aan geduld. Je hebt een plan in je hoofd van hoe het moet worden   
    maar kan niet wachten tot het zover is waardoor je zaken afraffelt, gevolg?? SPIJT, want je kijkt er later naar en denk bij jezelf: had
    dat nou niet netter gekund?

  4 En de laatste, luisteren.... jaja, ik weet dat ik soms vreselijk eigenwijs ben en heb daardoor in het verleden regelmatig adviezen in de
    wind geslagen waar ik uiteindelijk toch spijt van heb gekregen, gevolg is dat ik nu voor de 4de keer mn baan aan het afbreken ben
    omdat alle zaken waar ik voor gewaarschuwd ben toch eigenlijk wel degelijk klopten.

    Dus mensen, kom a.u.b. met zo veel mogelijk adviezen en ik zal beloven ze allemaal aan te nemen en er zo goed mogelijk over na te
    denken en ze zo mogelijk mee te nemen in de verbouw van de zolder.


Tot zover dat deel, nu over tot de plaatjes want dat vinden jullie toch veel mooier  :D

Deze plaatjes kunnen als schokkend worden ervaren en wellicht niet geschikt voor mensen met een zwakke maag:





Tot zo ver even voor nu.
Re: Janvis zijn zolderbaan
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan
Hoi J.W.

Mooi om te lezen dat je van het in het verleden gemaakte fouten hebt geleerd en dat je nu in
een rustiger tempo je nieuwe modelbaan weer gaat opbouwen.  :thumbup:
Heel veel succes bij de weder opbouw van je nieuwe zolderbaan. :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan
Hi Janwillem,

Gewoon wit voor je ogen, gedachte op oneindig en ......... opruimen.
Succes.

groet
Harald
Re: Janvis zijn zolderbaan
Hoi Janwillem,


Altijd jammer dat je iets moois moet afbreken, maar nu ken je de fouten van deze baan en die maak je niet meer.
En wens je alvast veel plezier, met het bouwen van je nieuwe baan.



Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan
Citaat van: Janvis op woensdag 16 december 2015, 10:22:45

Dus mensen, kom a.u.b. met zo veel mogelijk adviezen en ik zal beloven ze allemaal aan te nemen.....


Low budget laminaat vloertje van de Gamma.
Senseo apparaat.
(Klein) koelkastje.

Succes met de sloop, opnieuw beginnen is leuk.

;)

Met groet,
Ben.
Re: Janvis zijn zolderbaan
 @citaat

Minibar op zolder :D



Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: Janvis zijn zolderbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan
ik vind het karakter hebben om je baan te slopen en deze weer op te bouwen
Re: Janvis zijn zolderbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan
We hebben een wonderlijke hobby. Als iets klaar is zijn we niet tevreden en breken we het af.
Ik snap je besluit en herken al je "fouten" veel te goed, dat zegt ook veel over mij.
Ik heb nu vinyl op de vloer en dat bevalt uitstekend. Bestand tegen zaagsel, gips en waterverf. En ook niet onbelangrijk, het is ligt/zit minder hard en is minder gehorig als laminaat. En goedkoper!
Ik heb nu een prachtige ruimte en dat maakt de hobby ook prettig. Ook een goede werkplek voor solderen en modelbouwen kan ik aanbevelen. En wat betreft de treintafel is overal bij kunnen zonder altijd weer te moeten kruipen ook wel fijn.
Misschien heb je wat aan deze tips ;)
Re: Janvis zijn zolderbaan
Hoi Henk,

In principe gaat mijn voorkeur uit naar goedkope laminaat vloer omdat ik dat eenvoudig zelf kan leggen en ik zie mezelf nog geen vinyl vloer leggen. Uiteraard komt er wel een geluid isolerende laag onder het laminaat.

Een mooie werkplek voor het werken aan huisjes en elektronica heb ik gelukkig al, heb 1 hoek van de zolder daar helemaal voor in gericht, daar staat mijn laboratorium voeding, oscilloscoop, soldeerstation en sorteerbakken met alle onderdeeltjes. Als alles netjes is zal ik daar ook een keer een foto van maken  ;)

Groeten JW
Re: Janvis zijn zolderbaan
Even wat plaatjes van de huidige situatie en tussenstand van de sloopwerkzaamheden.







Groetjes JW

Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Dat is pijnlijk denk ik, zover zijn dan alles wegdoen. maar je leert uit je fouten, en je zal merken dat het nog mooier gaat zijn worden dan het eerste.  :P


Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Vanaf de opbouw zal alles wel beter gaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Ik heb ook mijn baan afgebroken, wilde weer eens wat anders en hier 2 afbraakfoto's.  Wat mij zo opviel was dat wat je in jaren  opbouwt in een paar dagen helemaal weg is en netjes opgeruimd in dozen zit en ook wat een stofboel het in, op  en onder zo'n baan wordt na een aantal jaren.. Ik ben al weer begonnen met de volgende baan, dwz de  tafel is bijna klaar en ik probeer fouten uit het verleden, ook  zo duidelijk door Jan Willem hier beschreven, niet te gaan herhalen, en inderdaad, vooral GEDULD is belangrijk.
groet Leen
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Dat wordt weer interessant om de opbouw van een hele nieuwe baan te volgen.
  Veel succes JW.
 
Gr. Leo
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Dag Jan Willem.

Citaat van: Janvis op woensdag 16 december 2015, 10:22:45
  1 Zorg dat je een nette ruimte hebt om de baan te bouwen, daar heb je later erg veel plezier van.

Plaats daarbij ook een rookmelder :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
 @citaat

Das helemaal nog niet zo'n raar idee  :thumbup:


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: Janvis zijn zolderbaan, de sloop vordert gestaag :-)
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd heb ik niet bepaald stil gezeten, de baan is volledig gesloopt en de zolder is opgeruimd. De frames voor de knieschotten en andere wanden staan inmiddels en kunnen eerdaags afgewerkt gaan worden met OSB, de CV leidingen achter de schotten ga ik eerst nog isoleren voordat ik daadwerkelijk met het dichtmaken ga beginnen van de wanden.

Hierbij wat plaatjes van de werkzaamheden:

Hier moest ik eerst de nodige leidingen van en naar de ketel omleggen, die gingen namelijk eerst opzij en pas dan naar achteren. Die heb ik dus recht achter de ketel naar achteren gebracht en pas daar opzij laten gaan om de hele hoek vrij te maken voor de modelspoorbaan.





Hier is mooi te zien dat de werkhoek een mooi afgesloten hoekje gaat worden met rondom een werktafel zodat ik veel ruimte heb om te knutselen. Wil denk ik de ene kant gaan inrichten voor de elektronica hobby en de andere kant voor het bouwen van huisjes e.d.



Dat was hem weer voor nu, tot de volgende keer maar weer  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Vraagje,

Waarom heb je knieschotten gemaakt? Die zaten er eerst niet?

Blijven de knieschotten te openen? Is namelijk een prachtig opslagpunt.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Hey Olav,

Er zaten eerst geen knieschotten, alles was gewoon open op zolder. Daar waar de baan komt had ik geen opruimmogelijkheden in gedachte in de schotten en wil het daar gewoon dicht maken. Het is de bedoeling dat de schotten tot voorbij de betonnen liggers gaan zodat ik rechte wanden krijg tot 1.20 meter hoog, op die manier kan ik een wat mooiere achtergrond en overgang creëren naar de schuin wand toe zeg maar.

Daar waar de werkplek komt zit ik nog te twijfelen of ik er openingen in ga maken, omdat ik ook rondom planken op wil gaan hangen kun je er later toch niet meer zo goed bij.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Hoi Jan,

Je kan die plekken onder je schuine kant gebruiken als berg ruimte, dan kan je daar alles mooi in kwijt.  :help: :idea:
Verder ziet er alles netjes uit, gaat een mooie ruimte zijn.  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Je zou het kunnen combineren. Bij mij heb ik achter de knieschotten eerst vloerbedekking gelegd ter bescherming van de knieën. Je zou een paar delen kunnen maken opdat je er makkelijk achter kan komen, ook voor het geval de leidingen lek raken. Kan je de rest van planken voorzien.

Achter de schotten kan je ook nog elektra maken voor elders in de kamer.

Als je wat achter de schotten opslaat, zorg voor makkelijk stapelbare en af te sluiten kunststof kratten. Blijven de spullen schoon en droog in geval van lekkage. En kratten zijn op een gladde ondergrond makkelijk naar voren te halen. Wat een optie is bijvoorbeeld elke 140 cm een opening en dan kratten gebruiken van 70 cm. Kan je er steeds makkelijk bij. Zorg wel dat de opening groot genoeg is de krat er in en uit te halen (ook met eventuele draaiing van de krat).

Let wel met de plankhouders op dat de schroeven er achter uit kunnen steken als je erachter zit. Geeft hele vervelende wonden.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
De grootste opbergruimte is al gecreëerd doordat ik een complete verdieping heb gecreëerd op zolder die bereikbaar is middels een vlizotrap. Voor de rest nog maar eens kijken wat ik ga doen, de modelspoorbaan zal in een U vorm langs de wanden komen, het laagste niveau zal op een slordige 40 a 50 cm vanaf de vloer komen en het bovenste niveau komt 35 CM hoger dus veel ruimte blijft er dan niet over om openingen in de schotten te maken. De enige plek waar het handig zal kunnen zijn in bij de werkplek, dus daar ga ik nog een goed over nadenken.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 8-1-2016
Hallo allemaal,

Afgelopen tijd druk bezig geweest op zolder maar het begint er nu echt op te lijken dat het niet lang meer gaat duren tot de eerste werkzaamheden aan de modelspoorbaan. Hier en daar nog wat sauzen en laminaat leggen en dan is het zo ver, o ja, en nog TL's op hangen onder het blauwe plafond.

Hierbij wat plaatjes van de huidige stand van zaken:





En het uitzicht vanuit de toekomstige werkplek:



En dit wordt de nieuwe werkplek:



En een stopcontact welke rechtstreeks vanaf de meterkast wordt gevoed middels een aparte groep, daarboven een netwerkaansluiting welke rechtstreeks vanaf de plek komt waar de PC komt te staan zodat de Ecos op de PC aangesloten kan worden.



Tot zover de update maar weer. Vanmiddag ff naar de bouwmarkt om tl's en wat andere zaken te halen om alles te kunnen gaan afwerken. Komende week laminaat leggen en dan hoop ik dat over de week de zolder klaar is om met inrichten te kunnen gaan beginnen, dus planken ophangen werkplek inrichten en dat soort dingen.


Groeten JW

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Hoi Jan,


Dat ziet er al een deftige kamer uit, ga je ook ondergrond leggen eerst. of licht al iets onder dat beetje dempt, verder top hoor je kamer.



Groeten


Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Er komen eerst groene onderplaten op de grond en pas dan komt er laminaat op te liggen.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Dat ziet er zeer profi uit Jan  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Dat wordt een mooi ruimte Jan en krijg je bij de volgende bouw veel plezier van.

Veel succes toegewenst, mvg
Wim
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Bedankt mannen voor de complimenten, altijd leuk om te merken dat je werk gewaardeerd wordt  :)

Ben vanmiddag naar de Bauhaus geweest in groningen om laminaat te halen en heb toen ook 3 LED armaturen mee genomen die als werkverlichting gaan dienen boven de baan, het zijn 3 armaturen van 20 watt en die geven me een partij licht  :D

Zie maar:



En dit zijn de armaturen, ze zijn 153 cm lang.



Nu nog even de lasdozen en de buizen blauw verven en dan is het klaar.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016
Daar heb je voldoende licht aan, wil dat ook toepassen hier Led buizen nu kan ik er nog aan boven de tafel.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016 LED TL's geplaatst
Kan het je echt aanbevelen Peter, minder vermogen en mooier licht. De buizen heb in Groningen bij de Bauhaus gekocht voor 19.95 p/st dus voor die prijs hoef je het niet te laten  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016 LED TL's geplaatst
zal mijn schoonbroer eens aanspreken, die hebben een lampenwinkel althans hij werkt daar. nu kan ik er nog aan zitten nog oudere TL lampen in, dus nu veranderen zeker boven de baan.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016 LED TL's geplaatst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016 LED TL's geplaatst
Dag Jan-Willem.

Je heb zo een knappe hobbyruimte gecreëerd! :thumbup:
Kan mij voorstellen dat je je daar 'in de zevende hemel' voelt :wink:

Tot smurfs  :lol:  Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 17-1-2016 LED TL's geplaatst
Hallo allemaal ben ik weer  :)

Inmiddels is de werkplek zo goed als klaar en wordt er al aan het eerste project gewerkt, namelijk een besturing voor de RGB-W led strips. Heb inmiddels 1 strip van 5 meter binnen uit China en aangezien alles goed werkt en ik te spreken ben over de kwaliteit van de leds heb ik er nog 2 besteld. In totaal komt er dus 15 meter led strip te hangen in twee parallelle banen van 7.5 meter.

Hierbij een plaatje van de werkplek zoals deze er nu bij staat:



Dit is het printje die de strips aan gaat sturen, de uitgangen bestaan uit 4 keer een BUZ11 mosfet en het brein van de schakeling is een PIC12F629. Ik heb inmiddels de software voor de microcontroller z.g.a. klaar en de eerste testen zien er goed uit, nog een beetje finetunen om de kleuren tijdens de overgangen nog wat mooier te krijgen maar dat zijn slechts details.



Ik heb kleine klosjes gemaakt waar een  plankje onder word geschroefd waar de ledstrips op zitten gemonteerd, dat plankje word eerste geschilderd en van de ledstrips voorzien en dan word de zaak in zijn geheel gemonteerd aan het plafond.



Hier is de eerste ledstrip al in tweeën geknipt en ligt klaar om op de plank gemonteerd te worden als deze geschilderd is.



t.z.t. maar eens kijken of het gaat lukken om er een filmpje van te maken, maar dat doe ik pas als alles ze ver klaar is.

Tot de volgende keer maar weer  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 28-1-2016 Besturing voor RGB-W strips maken
-Jan-Willem:
Mooie ingerichte ruimte,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar dewerking van de ledstrips.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 28-1-2016 Besturing voor RGB-W strips maken
Ey Jan Willem,

Had even gemist dat je helemaal ging afbreken en weer opbouwen. Ziet er tot op heden degelijk uit in de nieuwe setting. Mooie werkplek. Ga je vast veel plezier aan beleven. Houd je vorderingen zeker verder in de gaten. Succes.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 28-1-2016 Besturing voor RGB-W strips maken
Hoi Jan-Willem,

Daar is zeker goed over nagedacht, ziet er allemaal mooi uit.
ben zeer benieuwd naar je led verlichting.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 28-1-2016 Besturing voor RGB-W strips maken
Hallo allemaal,

Het is een poosje stil geweest maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurd is, de Dag/Nacht verlichting is inmiddels klaar en werkt naar alle tevredenheid. Ik gebruik enkel de ledstrips voor de dag/nacht verlichting zonder toevoeging van andere verlichting, de opbrengst is meer dan voldoende om een goede verlichting te krijgen om de DAG cyclus na te bootsen.

Hierbij een paar foto's om een indruk te krijgen van het geheel, ik zal t.z.t. eens proberen om er een filmpje van te maken.







En dit is de besturing i.c.m. met de voeding, de voeding is een schakelende voeding uit china voor een appel en een ei :-)



Tot zo ver eerste maar weer, tot de volgende keer.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Dat ziet er chique uit Jan-Willem. Uiteraard willen we graag allemaal een filmpje zien, dan zijn ook beter de verschillen tussen dag en nachtverlichting beter te zien.

vr gr Arie
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
-Jan:
Zier er allemaal heel ok uit, strakke aansluiting van de voeding,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Hoi Jan,

Jij krijgt een mooie plek zo, leuk dat er dag en nacht verlichting in komt daar zit ik op dit moment ook aan te denken.

Succes met d verdere opbouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Bedankt voor jullie complimenten.

Ik heb zojuist geprobeerd een filmpje te maken maar dat wil niet echt goed lukken, de kleuren komen niet mooi in beeld. Op een gegeven moment lijkt het net alsof er een stukje zwart/wit gefilmd wordt, en de camera heeft wat moeite met het PWM signaal van de leds want er staan strepen in beeld tijdens het afspelen.

Dus we houden het maar bij foto's  :P
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Hallo Jan,

Je hebt er een mooie ruimte van gemaakt, de LED tl armaturen geven veel licht.
Mag ik vragen welke led RGB-w strips je gebruikt, ik heb er ook wel eens besteld maar vond de licht opbrengst voor de dag/nacht schakeling te weinig nu gebruik ik PAR spots dat geeft veel licht maar verbruikt ook veel, heb wel in alle hoeken nu voldoende licht.
Jammer dat het filmpje niet wilde lukken had dit graag willen zien.

Je werkplek ziet er ook geweldig uit een mooie ruimte.

Gr.
Piwie.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Hoi Piwie,

Ik heb drie van DEZE strips hangen. Zoals je kan zien hangen er rondom 2 strengen parallel, alleen de witte leds geven wat te weinig licht om een mooi licht te krijgen voor de dag cyclus. Om dat op te lossen laat ik groen en rood ook volop branden overdag, hierdoor krijg je een wat gelige gloed en i.c.m. met de witte leds en lijkt het heel mooi op natuurlijk zonlicht. Tevens heb je doordat er nu dus 3 leds volledig branden voldoende lichtopbrengst.

Door nu groen snel uit te laten "faden" ga je van geel achting licht geleidelijk naar wat rood achtig, ook laat ik de witte led's langzaam uit "faden". Maar doordat de rode led's nooit alleen branden maar altijd i.c.m. de witte led's (de weliswaar langzaam aan het uit gaan zijn) Krijg je niet dat nep achtige rode avondlicht zoals je bij veel andere systemen soms ziet. En als de rode led's bijna uit zijn dan gaan heel langzaam de blauwe leds een beetje aan. De blauwe Led's branden uiteindelijk op ongeveer 8% dutycycle waardoor een hele zachte blauwe gloed ontstaat wat een bijna sprookjesachtig gevoel geeft.

Bij daglicht loopt er 6 Ampere dus dat betekend dat er 72 wat aan lichtopbrengst is, door de verschillende kleuren komt dat niet helemaal overeen met 72 watt aan normaal licht maar is wel een indicatie dat er licht voldoende is.
Als ik ga klussen dan heb ik er uiteraard de led tl's bij aan want die geven echt mega veel licht en dat is wel erg fijn tijdens het knutselen, maar nogmaals, als het eenmaal zover is dat de treinen kunnen rijden is enkel de ledstrip voldoende om de dag/nacht cycli na te bootsen.

Hopelijk kun je wat met deze info, mocht je meer vragen hebben stel ze dan gerust  ;)

Groeten Jan Willem
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Even weer heel wat anders, heb zojuist bij Lippe achtergronden van Faller besteld. 1X de 180516 en 2X de 180517. Ben nu bezig om uit te zoeken wat de hoogte van de baan gaat worden zodat ik weet hoe hoog ik de posters moet gaan ophangen.
Het mooiste is als het bovenste niveau op 90cm vanaf de grond gaat komen, dan hou ik tot de schuine wand 30cm over voor de posters. Het voordeel is dan dat er bijna alleen maar lucht op de schuine wand komt en de bergen blijven dan op het rechte deel en dat lijkt denk ik het mooiste.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Beste Jan Willem,

Bedankt voor je antwoord en de link, ik ga meer hier eens in verdiepen.
Hoe heb je de software geschreven of is dit het geheim van de smit :).

Gr.
Piwie.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 19-03-2016: Ledstrips werken.
Hey Piwie,

De software heb ik geschreven in "proton ide" en zot eigenlijk heel eenvoudig in elkaar. Ik genereer interruptus met een frequentie van pakweg 15KHz en tijdens elke interrupt verhoog ik een teller, na elke verhoging vergelijk ik de pwm waardes van de diverse kleuren met de stand van de teller. De teller loopt telkens van 0 t/m 255 en zodoende heb ik een pwm resolutie van 256.

Elders in de software geef ik tijdens de overgang van dag naar nacht en Vince versa de diverse kleuren steeds de juiste waarde.

Mocht je belang hebben bij de broncode dan is dat geen probleem.

Groeten jan willem.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16 Achtergronden geplakt
Hallo allemaal,

De echte bouw is begonnen, heb de hoogte van het bovenste niveau bepaald en heb op die hoogte een lat gemaakt. Daarna heb ik op die laten de achtergronden geplaatst.

Niet veel tekst dit keer maar des te meer foto's  :D

De eerste lat:



En daarna de rest:



Toen was het tijd om de behanglijm aan te maken en toen dat klaar was het eerste deel van de achtergrond te plakken:



En langzaam groeide het landschap:



En het bleef groeien:



En toen was het klaar  :)



En zo ziet het er uit vanaf de werkplek:



Tot zover maar weer, tot de volgende update.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Hallo Jan,

Lekker bezig zo. Even een vraag: Waarom heb je geen mooie bogen voor de achtergrond in de hoeken gemaakt? Ik denk dat het een mooier effect geeft. En je hebt nu de achtergrond op de latten gemaakt. De dikte van de plaat komt er ook nog bij. Je raakt wel iets van je "groen" op je achtergrond kwijt :)

En kijk even naar het deel in het midden voor je ledverlichting. Of je daar wel genoeg licht hebt. Als ik eerdere foto's bekijk zie je precies daar op de muur een dal van de twee ledstrips.

Succes met bouwen!

Groeten Ronald.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
Hey Ronald,

Bedankt voor je reactie, misschien waren wat rondere hoeken idd mooier geweest maar kan het nu niet meer veranderen  ;)

Dat er op de latten nog 18mm hout komt is me bekend, de groene rand komt sowieso te vervallen want het ging me eigenlijk voornamelijk om het berglandschap, achteraan in de hoeken zal het landschap van de baan sowieso al wat omhoog komen en dus voor een deel voor de posters langs komen.

Dan de opmerking over de verlichting, ik zat er zelf ook al aan te denken om de ledstrip in het midden (dus tussen de schuine wanden in) iets richting de achterwand te gaan draaien zodat die "driehoeken" die nu van de buitenste strippen komen minder opvallen. Op de grond zie je er niks van maar op de achterwand zie je het wel goed inderdaad, maar dat komt dus puur omdat de middelste strip niet op de achterwand schijnt maar meer naar beneden.

Groeten JW
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 25-3-16: Achtergronden geplaatst
 :) Ik vind het er allemaal prachtig uitzien. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt de beschikbare ruimte erg mooi benut. En ik denk dat de hoeken in de achtergrond foto wel wegvallen als er eenmaal bebouwing en groen opstaat.
(en ik zie ook niet hoe je in die hoeken een ronding kan maken, je schuine dak zit dan in de weg)
Kortom, het is  B) B) B)

Dirk-Jan