Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!

Gestart door AlbertJan zondag 13 maart 2016, 12:51:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste forumleden.
Een aantal van mijn analoge spoor 1 locs willen niet rijden! 8o
Al deze modellen zijn ongeveer 50 jaar oud en hebben nog nooit gereden.
O.a. 2 x de BR80, 1 met oude schakelwals techniek en 1 x met "moderne" elektronische omschakeling.
Zet ik deze op de rails dan doet alles het, lampjes branden en omscahkelen maar rijden, ho maar!
Helemaal niets en dit terwijl alles soepel met de hand gedraaid kan worden.

Wat kan hier toch aan de hand zijn?
(alle digitale locs rijden zonder problemen maar de analoge (trafo 37540) doen niets!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste mensen.
Niemand die dit probleem herkent?
De motoren zijn nog helemaal "brand"schoon en de locs lijken nog nooit gereden te hebben.
Ik zal ook de andere 3 locs eens uit de doos halen en kijken wat deze doen.

Wie heeft tips of advies?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Net nog even de oudste BR80 (1968) zonder kap op de rails gezet.
Nu blijkt dat met opdraaien van de snelheids regelaar de omschakelwals geactiveerd wordt en net hiervoor begint de loc iets te rijden.
De omschakelwals schakelt van vooruit naar achteruit uitstekend.

De techniek lijkt sprekend op die van H0 (alleen ietsje groter) maar dit probleem ben ik bij H0 nog niet tegen gekomen! :?

Wie helpt mij (en de locs) weer op weg?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Heb geen ervaring met analoge spoor 1 locs.
Doch bij H0 loc's hielp 't om het veertje van de omschakelaar iets strakker af te stellen.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Hi AlbertJan,

Op afstand repareren is niet zo makkelijk.
Heb je gekeken (draad los, koolborstels goed), gevoeld (echt alles goed vast) en gemeten (contacten die echt contact maken)
Je weet wel meten is weten.
Zo ja en het rijdt nog steeds niet dan moeten we maar een keertje een bakkie koffie komen drinken.....

groet
Harald
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste helpers.
Het is niet dat ik denk dat er iets kapot is maar meer dat er iets is met deze locs wat ik niet weet! :?
Deze locs hebben allemaal zo'n 50 jaar in een opslag gelegen, zijn splinternieuw en hebben nooit gereden.

Nu heb ik helemaal geen ervaring met deze oude analoge locs (alleen maar met nieuwe digitale) maar het lijkt mij bijzonder vreemd dat er niet één rijdt.
Ik zal dus z.s.m. de resterende 4 testen en het resultaat hier vermelden.

Wie weet welke trafo hiervoor geadviseerd werd door Märklin?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Hoi AlbertJan, als eerste, ik heb geen Spoor 1, dus ik ben geen expert in deze.
Maar het lijkt alsof de trafo te weinig vermogen levert, die jij gebruikt geeft maar 10VA.
Heb je nog een witte 32VA trafo staan?
Probeer die eens, misschien rijd er dan wel wat.

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
hallo Albert Jan, ik heb spoor I en dit probleem nog niet tegengekomen, probeer het zeker met 30/32 watt transfo, de motoren van spoor1 verbruiken iets meer,

mvg,
Alain
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste Albert Jan,

Ik ga er van uit dat er een motor inzit die een "koperen" rotor heeft, waar koolborstels op zitten en ik kan me voorstellen dat na 50 jaar de koperen rotor wat geoxideerd is, waardoor er geen contact is.

Je kunt het checken door met het instructie boekje in je hand, de koolborstels er eens uit te halen en eens te proberen met een contact spray de rotor wat "schoon te maken".

Overigens moet je wel zeker weten dat er spanning op de koolborstels komt.., dus de schakelaar moet goed werken

Groet, Anne W
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Hi AlbertJan,

Kijk ook eens of het vet niet uitgehard is.
Meet eens of er spanning op de motor staat.
Ook bij een trafo, met te laag vermogen, moet je toch iets zien (willen) bewegen of het lampje gaat branden.

groet
Harald
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste helpers.
Hartelijk dank voor alle tips en adviezen! :thumbup:
Helaas heb ik dit allemaal al geprobeerd en getest.
De loc heeft voldoende spanning en reageert ook, de schakelwals schakelt netjes en loc rijdt een paar mm maar daarna blijft het relais van de de schakelwals bekrachtigd en de loc rijdt niet meer, verlichting blijft wel gewoon branden.

Hier ook even een foto van de BR80 en het inwendige:



Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste Arend Jan,

Als de schakelwals ingeschakeld blijft gaat er geen spanning naar de motor, dus rijdt hij niet, dus dat is 100% logisch.

Dus je moet er voor zorgen dat de schakelwals niet ingeschakeld blijft en dat doe je door de veerspanning op het veertje te verhogen door het lipje waar het veertje vooraan vast zit, naar voren te buigen, ook kun je controleren of het veertje nog wel goed is, misschien is hij slap geworden.

Groet, Anne
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
zou het kunnen Albert Jan, dat er toch een slecht contact is rond de borstels? Op een bepaald moment krijg je een slecht contact, waardoor de spanning op de baan verhoogd zodat het relais weer begint aan te trekken?
mvg,

Alain
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Misschien eens achter het schakel relais de motor direct voeden.
Kan de boel eens Inlopen.
Hij ziet er inwendig inderdaad nog als nieuw uit.

Succes AJ


Mvg,Robin
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 15 maart 2016, 20:47:21
...daarna blijft het relais van de de schakelwals bekrachtigd...

Hier zit toch het probleem? Als het schakelrelais ingeschakeld wordt zal de loc niet rijden. Simpel geval van veertje afstellen of vervangen? Is misschien na al die jaren z'n kracht verloren?
Anders zorg je met de hand dat het relais niet ingeschakeld kan worden en kijk je wat er dan gebeurt?!

Koen
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
als ik er goed over nadenk, is er geen probleem met het schakelrelais - in principe. Zoals in je start staat: dit probleem doet zich voor bij meerdere locs. Mij lijkt het euvel eerder door de trafo te worden veroorzaakt. Kun je met een multimeter meten wat er met de trafospanning gebeurt als je de lok op de rails zet?
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Beste meedenkers.
Bij één loc had Alain de goede oplossing! :thumbup:
Beide koolborstels (wel raar,beide zijn de grafiet koolborstels! 8o) waren enigszins vettig, deze eens goed schoongemaakt en ja hoor, de "koffiemolen" draait!
Weliswaar nog niet geweldig maar hij rijdt en schakelt ook prima van vooruit naar achteruit.
Dat is er alvast ééntje die later mag gaan inrijden.

Nu de andere met wat elektronica:



Hier zitten wel normale koolborstels in maar doet analoog helemaal niets.
Kan het zijn dat deze digitaal is?
Ik heb dit type nog nooit gezien en ik heb geen flauw idee wat dit voor een "decoder" is!?

Wie helpt mij op de "digitale" weg?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Dag Albert Jan, denk dat die laatste gewoon een zwaardere uitvoering is van de elektronische aansturing van de motor, betere optrek en snelheidsregeling, geen bokkesprong bij het omschakelen.
Ziet er wel niet goed uit door die oxidatie, eens controleren of je goede massa hebt,
groeten,

Alain
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Alain, dat is geen oxidatie maar een soort poeder wat op de rubber bescherming zit.
Ik zal inderdaad eens wat punten gaan meten (eerst even de multimeter opzoeken! :D) en dan hopen dat er iets te vinden is.
Wel leuk om te zien dat bij Märklin spoor 1 alles "gewoon" hetzelfde is als bij H0, alleen wat groter!
Nu ook met wat gebouwen bezig (o.a. seinhuizen) en hierin is ook het interieur op detail nagebouwd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Analoge Märklin Spoor 1 locs willen niet rijden!
Citaat van: AlbertJan op zondag 20 maart 2016, 14:54:34
Wel leuk om te zien dat bij Märklin spoor 1 alles "gewoon" hetzelfde is als bij H0, alleen wat groter!
Behalve dan de ontbrekende sleper en puko's. :o)