Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm

Gestart door 100%erik zondag 24 januari 2016, 13:43:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Beste forumleden,

Wie oh Wie weet een leverancier welke ac wielen kan maken/leveren?
Ik heb ze van L.S models al een eeuwigheid in bestelling staan bij een winkelier, ze worden maar niet geleverd!
Ik ben in het bezit van wagensets 32150 van de BLG en deze rijden niet op marklin rails, of je moet houden van ontsporingen  :)
Dus wie weet raad?
10,4 millimeter is overal leverbaar maar ik zoek dus 10,2 mm (diameter)
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Weet niet of je deze firma kent.
Je zou een email kunnen sturen naar deze firma of zij kunnen leveren,

http://www.modellbahn-radsatz.de/

En prijs is ook Freundlich,  :D

Gr. Jan
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Zit bij hun iig niet standaard ertussen, die 10.2 mm...
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
maar misschien hebben ze een oplossing.................
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Erik,

Maakt dat 0.1 mm op de straal dan zo'n verschil? Denk dat je dat optisch niet ziet.....

Mvg,

Luc
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Zou er 10,4mm onder zetten. Die 0,2mm merk je amper. Meet wel even je aslengte op. Die is even belangrijk.

Verder ook uitstekende ervaring met de link van Jan. Met de '3-rail' leden van onze club hebben we letterlijk enkele 1000'en van deze assen besteld.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Hoeveel heb je er nodig Erik,

Ik heb er hier nog een paar liggen splinternieuw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Luc, het maakt helaas verschil die 0,2 mm het komt zeer precies anders loopt het wiel tegen de wagenbodem aan.
Bedankt voor het meedenken
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Citaat van: Wijbe op zondag 24 januari 2016, 15:55:01
Zou er 10,4mm onder zetten. Die 0,2mm merk je amper. Meet wel even je aslengte op. Die is even belangrijk.

Verder ook uitstekende ervaring met de link van Jan. Met de '3-rail' leden van onze club hebben we letterlijk enkele 1000'en van deze assen besteld.
Die 0,2 mm is echt teveel, het wiel loopt dan tegen de onderzijde van de wagen aan.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Het is niet het wiel wat aanloopt maar de hoge flens. Ik zou de 2rail wielen lekker laten zitten maar wel op 14mm zetten, daarmee los je de ontsporingen op.

Met groet,
Ben.

Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Maar hoe zet je wielen nu op precies 14 mm? Dat lees ik zo vaak, maar geen idee hoe jullie dat allemaal doen...
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
De wielen dichter op elkaar persen. Dit kan met de hand. Speciaal gereedschap maakt het een stuk makkelijker.

Roy (Van dit forum) heeft ooit een aantal 'wielenpers' gemaakt waarmee je de wielen dichter op elkaar kan persen, of de tegengestelde richting. Ik heb er al vaak gebruik van gemaakt.

Toch blijf ik de assen wisselen voor 3-rail i.v.m. detectie. Past het kwa flens niet zul je een slag kleiner moeten.

Filmpje die ik op jouwbuis vond:



Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Hoi Wijbe,

Zijn er ook nog andere leveranciers van een dergelijk apparaatje? Ik herinner me ook vaag dat Roy die had, maar was alleen op bestelling geloof ik... Zal hem eens contacteren.

Dank voor het delen!

Groeten,
William
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Kijk maar even hier: https://www.fohrmann.com/modellbau-spezialwerkzeug.html

Probleem met het wielenpersje uit de film is dat je alleen 2rail wielen naar elkaar toe kunt persen maar niet van elkaar af. De sleuf is te klein om de wielisolatie te laten passen.

Met groet,
Ben.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Jeetje, ? 159 is nogal...

Evengoed bedankt Ben!
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Citaat van: 100%erik op zondag 24 januari 2016, 22:24:12
Die 0,2 mm is echt teveel, het wiel loopt dan tegen de onderzijde van de wagen aan.
Had ik ook met wisselstroomwielstellen onder een old-timer restauratierijtuig van Fleischmann.
Kleinere wielen of tussenringen, was niet de oplossing omdat dan de bufferhoogte niet meer klopte.
Zoveel van de wagenbodem afgefreesd, dat de wielen voldoende bewegingsruimte hadden.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Volgens de eigen website van LS models zijn er diverse wielensets van 10,2 mm leverbaar

http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Cadres_General_N/production.php?lang=N&compagnie=PD

Waarom neem je geen contact met LS models zelf op of een van de treinenwinkels in België, bijvoorbeeld Van Biervliet ?

Cees
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Hallo Kees,

Ja ik heb al wel 10 keer contact opgenomen met ls models, maar ze reageren niet ! :( :( :(
Ik weet niet waarom ze niet reageren (ik doe het in het Engels) een eerder probleem van mij met een model werd zeer snel en gratis opgelost :)
Ook heb ik mijn leverancier waar ik ze in bestelling heb staan
(modeltreinexpres) al een aantal keren gemaild of ze even navraag kunnen doen omtrent mijn bestelling maar ook zij antwoorden helaas ook niet.

Ik weet met de merken als L.S Models moet je engelengeduld zien op te brengen helaas..
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Misschien een keer dan (ouderwets) de telefoon pakken en een belletje naar LS eraan wagen...
En misschien eens in je spam map kijken, want lijkt me sterk dat ze niet reageren. Van MTE krijg ik iig altijd een mailtje terug als ik wat te vragen heb.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Citaat van: 100%erik op maandag 25 januari 2016, 16:12:14
Hallo Kees,

Ook heb ik mijn leverancier waar ik ze in bestelling heb staan
(modeltreinexpres) al een aantal keren gemaild of ze even navraag kunnen doen omtrent mijn bestelling maar ook zij antwoorden helaas ook niet.

Ik weet met de merken als L.S Models moet je engelengeduld zien op te brengen helaas..

Wim Moerman van Modeltreinexpress vertelde me vorige week op de beurs in Houten nog dat hij al heel lang wisselstroomassen in bestelling heeft staan bij LSM, maar dat ze nog niet geleverd worden.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Beste,
Goed opletten met de 3 rail wielen van LS.
Ik heb ze ooit besteld en geleverd gekregen voor de Beneluxwagons.
Met de originele 2 rail wielen waggelde de wagons over de kruiswissels.
Met de LS 3 rail wielen ook. De assen waren niet geisoleerd en op de juiste breedte
maar de wielflenzen waren veel te laag, gewoon 2 rail flenzen. Niet te gebruiken dus en
ze zijn dan ook terug gestuurd.
Het rare is dat LS voor de loks wel 3 rail wielen heeft met een hogere (juiste) flenshoogte.
Ik heb LS al verschillende keren daar vragen en opmerkingen over gemaakt maar tot hiertoe zonder
succes.
Mvg
Olivier 77
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Gevonden! Fohrmann 90823, voor zowel vergroten als verkleinen van de afstand tussen de flensen. Klaar voor ?29,90 excl. verzendkosten.

https://www.fohrmann.com/radsatz-richtgerat.html
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Zoek je deze ?
http://link.marktplaats.nl/m1023510071
Vr groet marcns
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Ja dat zijn ze inderdaad.
Bedankt voor je bericht.
Heb de wielen reeds in de door mij gewenste aantallen besteld en zeer snel
ontvangen bij hunerbein in aken!
Ze zijn er dus wel........maar blijkbaar hebben sommige winkeliers problemen
met het verkrijgen ervan.
Wat ook geweldig is dat het een nieuw type wiel is die veel beter op de
A.C baan rijdt!

Groet,

Hendrik (100%erik)
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Beste Hendrik,

Als ik het goed lees heb jij LS wielen besteld voor AC.
En blijkbaar hebben dezen nu wel de juiste flenshoogte ?
Graag bevestiging hiervoor aub.
Ik heb vroeger nml. slechte ervaringen gehad met AC wielen van LS.

Mvg

Olivier 77
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Om je wielen op de juiste maat te zetten, heb ik een tijd geleden bij onderstaande link een "spurmasslehre" gekocht :
http://www.bernd-tauert.de/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=73.

Werkte bij mij prima.
m.vr.gr.
Siebe
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Ik heb nog wel het (door Roy gebruikte) originele artikel om zelf een wielenpers te maken.
Ik mag het alleen niet op het forum zetten, dus effe vragen (en een geldig emailadres sturen)

grv Huub
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Die is niet meer leverbaar  :(.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Citaat van: Olivier77 op maandag 25 januari 2016, 21:41:30
maar de wielflenzen waren veel te laag, gewoon 2 rail flenzen. Niet te gebruiken dus

Kan iemand uitleggen waarom een te kleine flenshoogte leidt tot waggelgedrag op Marklin-wissels?
Zelf heb ik uitsluitend gemodificeerde standaard k-wissels en slanke k-wissels (en peco, roco en piko wissels).

De enige kritische wissels zijn standaard K-wissels; die hebben net als C-wissels en M-wissels een "massavoerende letter A", en geen spanning op de twee binnenste spoorstaven.  Bij te lage flenzen hebben wielen geen contact met de massa via de letter "A". Maar daarom gaan de wielen  nog niet waggelen.

(Vanwege mijn 2+3 rail hobby zijn standaardwissels aangepast door de binnenste spoorstaven stroomvoerend te maken, en de letter "A" te isoleren).

De enige waggel-oorzaak in samenhang met flenshoogte die ik kan bedenken, is het puntstuk (hartstuk) zelf, maar gezien heb ik het nooit. En dat terwijl enkele SM-wagons RP25 wielen hebben (of althans de diameter daarvan, 9 mm, bij radsatze.de alleen te vinden onder RP25).

Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Beste Jan,

Bij een te lage flenshoogte zakt het wiel weg in de puntstukken van de wissels/engelse wissels.
Hierdoor waggelt de wagon/lok.

Mvg

Olivier 77
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 25 januari 2016, 13:14:11
Jeetje, ? 159 is nogal...
Ja dat is het zeker.
Ik heb er zelf een gemaakt met spullen uit de afvalbak.


Op een gegeven moment had ik behoefte aan een pers om de trein wielen op de juiste afstand te zetten.
Nu schijnen daar kant en klare apparaten voor in de handel te zijn, maar als rechtgeaarde hobbyist wilde ik niet iets gaan kopen dat ik misschien maar één of tweemal gebruik.
Dus ben ik de afvalton in gedoken en heb daar een stukje aluminium U profiel van 40mm uit gevist, een knop en een draadeind van 8mm


Eerst de gaten in de benen van de Ubalk geboord zodat die op één lijn liggen.


Het kleine gat wordt een sleuf naar boven zodat een as met wiel goed gepositioneerd kan worden.
In het grote gat lijm ik een slagmoer, waarvan ik de punten heb platgemaakt.


In het einde van de bout wordt een klein centergaatje geboord.
Ik heb met een 2mm boortje ongeveer 1mm diep een gaatje gemaakt.


De pers in actie.


Ook het terugdrukken van een te ver op de as geperst wiel kan makkelijk.

Ik was benieuwd of het werkte zoals ik bedacht had, dus er liggen er op de foto's hier en daar nog wat vijl spanen.
Maar het werkt perfect, gewoon gemaakt van afval.

Piet wordt nog eens milieubewust.........ja ja!

grt Piet.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Ik heb een van de laatste wielpersjes van Roy. Hij bood die jaren geleden aan op dit forum.
Maar daar heb jij nu niets aan, want zo vaak ben ik niet in Zutphen e.o. (nou ja 4x per jaar, afgelopen weekend dus) om hem een seizoentje uit te lenen.

Citaat van: Olivier77 op zondag 22 mei 2016, 21:16:13
Bij een te lage flenshoogte zakt het wiel weg in de puntstukken van de wissels/engelse wissels.

Aha, een wiel hoort op de wielband te rijden op de spoorstaaf, en niet op de flens.
De functie van de flens is te zorgen dat de wielband altijd op de spoorstaaf blijft rusten
(zo niet dan volgt ontsporing).

Als je gelijk hebt, dan zijn die puntstukken verkeerd geconstrueerd, want te breed.
Maar dat zijn ze niet. Althans niet bij slanke wissels.

Mijn Te 2/2, met wielafstand van 14.4 en met een normale flenshoogte , gaat op een Marklin wissel in rechte stand rechtdoor zonder te ontsporen, of bij afslaande stand midden over het puntstuk de Marklin standaardwissel uit, omdat hij eerst de strijkregel raakt, daar overheen klimt (en soms letterlijk door snijdt), en daardoor ontspoort.

Dat zelfde heb ik met een Liliput wagon gehad; de wielstellen van alle 7 wagons hadden dezelfde wielafstand, op een as na. Die ontspoorde iedere keer op een Marklin standaardwissel (in afslaande stand). Die wissel heb ik uitgebouwd, en vervangen door een slank wissel. Nooit meer problemen gehad. Nu waren dat toevallig wagons zonder een te lage flens. Bij alle slanke wissels heb ik de strijkregel vervangen door een langere (tip van HAG forum).

Zakken 2-rail wielen met te lage flens altijd weg in het puntstuk, of gebeurt dat alleen bij wielen met een te smalle wielband (de beruchte Amerikanen)? Je schrijft Benelux van LS, die ook dus. Maar is dat wielbandbreedte of flenshoogte?

Hoe dan ook, ik heb sinds kort Sachsenmodelle en Roco wagons met 2-rail wielen met een kleinere diameter. Ik ga maar weer eens meten, en testen dan. Ik had nog niets gemerkt, maar heb er ook nog niet veel mee gereden.
Re: HELP !!! Wie oh wie levert er nog meer L.S models wielen ac ?? 10,2mm
Het is de bedoeling dat in het puntstuk van Märklin wissels de wielen op de flenzen rijden. Zo wordt de onderbreking in de spoorstaafkop overbrugd. Wielen met kleinere flenzen zakken dus even weg bij het passeren hiervan.

Ook bij het 1:1 trambedrijf wordt dit principe toegepast. Bij 1:1 spoor echter weer niet.