Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie baan met veel speelmogelijkheid! Ik vind het ook fraai dat je er midden in staat. Goed bedacht :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bij de draaischijf komt een LEXAAN schot. Ook lekker met je kleding ergens aan blijven hangen op dit punt is een risico dat ik wil afdekken.

Vanmiddag toch nog even tijd gehad om de 'groene' helling en het uitloop spoortje definitief te maken. Onder het gebogen uitloopspoortje komen nog pijlers van grijze slagvaste elektra pijp.

Ook de 'rode' helling naar +150mm is klaar. Moet alleen nog een horizontaal stuk tussen de helling en de stations laag plaatsen maar de platen waren op.  :)

Zodra de hellingen klaar zijn, moet ze nog wel grondig nalopen en daar waar nodig optimaliseren, dan worden de zijkanten dichtgezet met triplex. Dan pas gaat het rubber er overal op.

Zit nog te dubben of we direct doorgaan met een schaduwstation af dat ik gewoon her en der opstelsporen maak in het zicht.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Allemaal zeer strak geknutseld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :offtopic:
Voor de liefhebber, ik heb de foto's en filmpjes van de vorige baan, de tweede binnen 2 jaar, nog gevonden.

Oude meuk

De eerste baan, na nog geen twee jaar weer vervangen omdat we uitgebouwd waren, met een absurde helling met een stijgingspercentage van 10% heb ik nog ergens op DVD staan. Daar staat ook een mooi filmpje op van de E194 en de E44 die een trein deze berg opsleuren. Dacht uit mijn hoofd iets van 40 cm stijgen over ca. 4m met uitsluitende R2 en R1 bogen en wat korte rechte stukken er tussen. Een testrit duurde toen ruim 3 uur en daar zijn toen geen problemen met oververhitting o.i.d. ondervonden. Maar goed je hebt het dan wel over de twee werkpaarden E44 en E194 natuurlijk.

De video van de rolbrug is een opname van de volledig geautomatiseerde rolbrug, deel één had er ook bij moeten staan maar die zie ik niet. Dan rijdt de loc van een stations spoor naar de rolbrug. Beide actie worden in gang gezet met een druk op de knop.


LET OP! De foto's en videos zijn erg 'outdated', met name de videos (bagger kwaliteit).

Snel vergeten maar weer  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb even, na het plaatsen van het laatste multiplex, een testrit uitgezet voor de 'rode' helling en kom dan op deze route met vaste wisselstanden.

Het slachtoffer wordt de 'Koploper'.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Timaximus:
Waarvoor dient dat gele doodlopende stukje spoor links onder?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Daar komt later een gat in de muur voor een schaduwstation op de zolder.

Nee hoor, grapje, al zou dat eventueel wel kunnen uiteraard.  :P

Het is een kort uitloopspoortje voor het keren van een LOC buiten de hoofdbaan om.

En ik had nog gebogen brugdelen over en vond het wel geinig die te gebruiken daarzo. Ziet er op zich wel aardig uit die bruggen over de 4 hoofdsporen eronder.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Resultaat testrit
Testvoertuig: NS Koploper.
Rondetijd: 3,5 minuut.
PVR check = 2mm speling tussen rijtuigen en draadeindjes van de 'rode' helling.
Voertuigstatus voor testrit: GOED.
Voertuigstatus na testrit: GOED.
Geconstateerde verstoring(en): Een ontsporing bij de zuidelijke wisselstraat doordat van het één na achterste rijtuig het wielstel achter opgetild werd bij de overgang van het testrubber en de tafel laag (5mm verschil op zeer kort stukje als gevolg van kort passtuk).
Oplossing verstoring(en): Opgevouwen A4-tje er onder gelegd.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ha,  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Timaximus.

Tja, wat is een test-onderzoek zonder het notuleren van de resultaten? :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
I heb even een schema gemaakt van het sporenplan met de hoofdroutes A t/m F op de hoofdbaan.

Naar aanleiding hiervan heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat West. Daar komen nog twee overloopwissels in met een vast kruis zodat de parallelle sporen tegelijk kunnen oversteken. Dat wil bijvoorbeeld zeggen eerst CD en daarna EF. De huidige kruiswissels blijven liggen zodat er altijd van elke baan naar elke baan gewisseld kan worden, bijvoorbeeld bij enkel spoor rijden.

Ik ben maar gestopt met het inkleuren van routes want dat zijn er mega veel variërend van relatief kort tot vrij lang. Komt wel. :)

Ben overigens ook aan het kijken naar een eventuele treinenloop zonder PC, dit kan met LISSY, eventueel i.c.m. andere hardware. In de IB-Switch kan ik ook een x-aantal voorkeur routes zetten. Maar hier hangt wel weer een prijskaartje aan, moet immers hardware bijkopen zoals extra LISSY modules en -zenders, en wat doe je met deze nieuwe extra hardware als je later bij een toekomstige baan wel weer met de PC gaat rijden. Maar goed, dergelijke zaken uitgebreid uitzoeken, vergelijken en afwegen hoort ook bij de hobby.  ;)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een voorbeeld van een eenvoudige baanbesturing met LISSY modules uitgezet.

Als je geen trein specifieke bewegingen hoeft te maken dan heb je geen LISSY modules nodig maar uitsluitend afrem/optrek modules. Dit is het geval in het station. Het bepalen van routes kan m.b.v. een schakelpaneeltje zoals deze al eens eerder is gemaakt in een ver verleden.

Eenvoudig schakelpaneeltje

In geval van de huidige baan layout zouden 8 LISSY modules UH68610 en 8 OPTREK/AFREM modules UH44200 extra nodig zijn. Op voorwaarde dat de baanvakken op de hoofdbaan één richtingsverkeer zijn tijdens automatisch bedrijf en dat de rolbrug en draaischijf gewoon met de hand worden bediend. Een collectie routes kan ik opslaan in de IB-Switch.



Het kan ook iets uitgebreider maar dan zijn er 16 extra LISSY modules nodig. De uitrol van LISSY kan gefaseerd uitgevoerd worden. Door eerst de hoofdbaan te automatiseren kunnen er meerdere treinen met beveiliging hun route rijden. Met behulp van drukknoppen en schakelaars kunnen dan treinen van het station naar de baan gestuurd worden en treinen van de hoofdbaan naar het station. De LISSY modules leveren dan een trein af vlak voor het station vanaf het punt voor de wisselstraat waarvan ik de knop op schakelaar heb ingedrukt. Staat die bewuste knop gewoon open (uit, 0) dan zal de trein gewoon doorrijden op de hoofdbaan volgens de normale blokbeveiliging. Het voordeel is dat ik handmatig het verkeer regel op de stations laag.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hierbij het bijbehorende seinenplan.

Ik heb uitsluitend armseinen liggen en die wil ik inzetten op de 3 hellingen, het station en de twee depots.

Op de hoofdbaan wil ik graag lichtseinen plaatsen, en dan alleen op de trajectdelen die in het zicht liggen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag, na een bezoek aan de lokale bouwmarkt, maar weer wat boogsegmenten gezaagd voor de tweede (blauwe) helling aan de zuidzijde van de baan.

De draadeinden zijn helaas op dus kon het geheel nog niet op hoogte brengen. Ik heb wel de segmenten even op hun plaats gelegd.

Het idee is om de hellingen naast elkaar te houden zodat er meerdere sporen op verschillende hoogtes naast elkaar liggen. De blauwe helling laat ik aan het einde wat doorlopen zodat het spoor daartussen als het ware in een spelonk komt te liggen.

Zodra de zijkanten van de verschillende hellingen met triplex dichtgezet zijn zal dit beter zichtbaar worden.

Ik heb ook het wissel wat moeten verplaatsen omdat ik anders niet goed uitkom op de helling.

Dit gehele gebied wordt nog dichtgezet met een plaat op balken met draadeinden zoals de rest van de stations laag. Deze verhoging stopt op 2/3 van de bocht zodat vanaf daar de 4 parallelle sporen weer zichtbaar en toegankelijk zijn. In die hoek plempen we wel wat ballast neer.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Das ook weer een flinke update, jammer dat je draadeinden op zijn.  :(
maar verder ziet er alles top uit hoor.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat zijn weer een pak vorderingen die je daar gemaakt hebt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanavond even de tweede helling (blauwe) op hoogte gezet. Wat rest is de plaat aan de voorzijde waar de helling op aansluit.

Wat volgt is testrijden, schouwen en daar waar mogelijk hellingen en spoorligging optimaliseren.

Als alle treinen naar tevredenheid over deze baan rijden gaat het rubber er op en worden bij het terugleggen van het spoor gelijk alle terugmeld kabeltjes aangesloten op de terugmeldmodules en aansluitend het LocoNet infrastructuur aangelegd onder de tafel.

Zodra alles naar behoren functioneert wordt de tafelconstructie en alles op de tafel verder afgewerkt.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag toch nog wat tijd gevonden om de stations laag af te ronden wat ruwbouw betreft.

Eindelijk, de ruwbouw van de baan is klaar. Op naar de volgende bouwfase. :)

'De hellingen lopen als een trein', of was het 'de treinen lopen soepel op de hellingen'. Het loopt allemaal prima in ieder geval, en de hellingen kunnen en worden nog gefinetuned naar 1:54 en 1:57.
 


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Tim,

das weer een leuke update van jou kant, ziet er allemaal heel verzorgd uit.  ;)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:





Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim.

Bijzonder indrukwekkend hoe strak het geheel er nu uit ziet,
maar dat kan ook gezegd worden van de bouwsnelheid! :eek:
Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal :thumbup: toch?

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Zier er allemaal pico bello uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
hoi timaximus,
dat ziet er al erg goed uit. ben benieuwd naar het vervolg, ga zo door :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben momenteel aan het proefrijden met 3 treinen en denk dat ik dit zonder beveiliging wel op kan voeren naar 4. Ik laat 2 treinen, de 'Hamburger' en de '1' (De eerste loc die ik ooit gekocht heb - BR78) via de rode helling naar het station rijden en de 'koploper' via de blauwe helling. De 'Hamburger' en de '1' rijden op grote afstand van elkaar en de 'Koploper' geeft ik handmatig de andere route door af en toe een tweetal wissels te bedienen.

En dat heeft ook zo zijn charmes, dat handmatig rijden. Dus ik weet het nog niet of ik uitsluitend met de PC ga rijden of toch maar voorlopig semi automatisch. Als ik wat basis beveiliging zou hebben met afrem modules ben ik al tevreden.

Maar goed als de infrastructuur voor het ene principe er ligt dan kan dat voor het andere ook gebruikt worden. En dan is het gewoon hoe staat je pet vandaag, PC en kijken of semi en manipuleren met knopjes drukken, al kan dat laatste ook prima met PC besturing.

Om op dit moment de hele baan met LISSY te beveiligen heb ik te weinig ontvangers en zenders in huis. Maar de 12 modules die ik heb kan ik inzetten in een specifiek stukje baan voor bijvoorbeeld rangeer en/of pendel acties met een LISSY loc. Dus gebruiken in dit project gaat wel gebeuren. De LISSY locs kunnen bijvoorbeeld de locs worden die kop moeten maken op het station.

Dus wat betreft de besturing varianten en besturing thema's zijn we nog wel ff aan het puzzelen.  :)

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De hellingen zijn inmiddels geoptimaliseerd qua stijgingspercentage en de balken zijn ingezaagd i.v.m. het PVR.

Dat inzagen duurde ff maar dat kwam door een kansloos zaagblad in de decoupeerzaag. Binnenkort maar ff wat nieuwe halen. :)

Zodra een deel van de baan goed bevonden is wordt op dat bewuste deel het rubber neergelegd en de terugmelddraden aangesloten op de spoorsecties.

In het algemeen worden de baanvakken verdeeld in 5 secties, een enkele in 3 secties. 

Daar waar mogelijk brengen we de komende tijd ook gelijk de Multiplex zijschotten aan bij de hellingen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Ziet er allemaal weer heel  :thumbup: :thumbup: :thumbup: uit
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanavond begonnen met het neerleggen van het rubber ondertapijt. Wel jammer dat ik dat niet gelijk op de kale tafeldelen heb gelegd dan stond alles nu egaal en netjes op het rubber. Maar goed het gedeelte waar ik nu aan het knoeien ben met stukjes ondertapijt zie je straks toch niks meer van. Ik heb dan ook de afsnijsels van de langere stukken en de eerdere teststukken gewoon creatief verwerkt in de sporendriehoek.

Op de mooie rechte stukken die in het zicht liggen worden de stukken ondertapijt wel zoveel mogelijk uit één stuk. Maar goed daar staan dan ook niet van die irritante palen, wie ze daar heeft neergezet mogen ze ook .... De wisselstraat bij het raam en de bogen rechts daarvan liggen elk al op een strook ondertapijt uit één stuk.

In de tweede fase wordt het station teruggelegd en voorzien van het rubber en in de derde fase worden de hellingen voorzien van het rubber en in de vierde fase het bruggen deel van de baan. De hellingen worden aan de zijkant eerst dichtgezet met dun buigzaam multiplex en het is de bedoeling dat dit ca. 5 mm boven de helling rand uitsteekt zodat het rubber er later netjes tussen valt.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Zal wel een hele verbetering kwa rijgeluiden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie vorderingen Timaximus. :thumbup: :thumbup:
Zal zeker minder rijgeluid minder maken nu.
Zelf rij ik gewoon op de houten plaat vindt het lawaai wel meevallen eigenlijk. ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als het goed is hoor ik straks de geluiden op de locs tijdens het rijden en wordt het niet meer overstemd door het rij lawaai. Het rijgeluid op zich vind ik ook niet erg hoor nu zonder rubber. Maar het klinkt straks wel een stuk mooier vermoed ik.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
het ziet er erg indrukwekkend uit, ben benieuwd naar het vervolg :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De eerste fase van het rubber avontuur is klaar en het spoor ligt weer op z'n plek. Bij het terugleggen hier en daar de ligging nog wat gefinetuned en her en der nog wat kleinere passtukjes vervangen door grotere delen.

De extra overloopwissels liggen er inmiddels ook in.

Vanavond ook even in de oude bewaarde spullen zitten graven en daarin nog wat draadjes gevonden voor de terugmeld secties. Heb de gerecyclede draden even gegroepeerd op lengte en hoop deze er morgen avond in te hebben zitten.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Das een hele oppervlakte om met rubber te bekleden, zal de herrie van het rijden wel deftig verminderen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim is het wellicht aan te raden om buisjes om de draadeinden te doen. Ik zie dat steeds vaker in draadjes voorkomen. Zelf had ik er niet aan gedacht en ja hoor pas ontspoorde er een trein en de wagon hing natuurlijk precies tegen een draadeind. Gelukkig was die niet beschadigd maar aangezien de spoed van de schroefdraad best scherp is, is dat zomaar gebeurt.

Die ondergrond onder je rails werkt prima, goede demping en als je wilt ballasten werkt het ook nog eens goed. Een ander voordeel is dat als je ooit rails weg moet halen je met een schroevendraaier eenvoudig de ballast weghaalt.

Vind je ruimte te gek en een pracht baanplan.

Groet,

Ronald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat van de elektrabuis om de draadeinden is wel een goed idee, zag het ook al bij diverse mede modelspoorders inderdaad. En als dat het wordt dan neem ik slagvaste pijp. Er worden toch al wat slagvaste pijp aangebracht als pijlers dus waarom niet om de draadeinden. Moet nog steeds enkele draadeinden iets omzetten, kan ik gelijk rekening houden met de eventuele buisdiameter.

En die slagvaste pijp is al mooi grijs.  :)

Maar goed, dezen avond de terugmeldsecties voorzien van de voedingdraden en deze per 8 paar (rood/bruin) gebundeld voor de Uhlenbrock terugmelders UH63320.

Tijdens het aanleggen van de terugmeldsecties heb ik ook gelijk de boostersectie grenzen hier wat op aangepast.

Geel = Booster 1 (Power 3)
Blauw = Booster 2 (Power 3)
Grijs = Booster 3 (Power 3)
Rood (schaduwstation, niet getekend) = Booster 4 (Power 3)




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Allen bedankt voor de feedback tot zover!  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De terugmeldmodules voor 'Boostersectie 2' zijn inmiddels geplaatst en aangesloten.

De UH63320 terugmeldmodules zijn elk separaat aangesloten op het voedingspunt van 'Booster 2'. Elke afzonderlijke spoorsectie is naast een voeding vanuit de terugmeldmodule ook voorzien van een eigen massa aansluiting.

Deze methode heb ik bij de vorige banen ook toegepast en dat functioneerde uitstekend. Wat volgt is een test voordat ik kan beginnen aan de Stationslaag.

Ik overweeg overigens om de kabelschoentjes na het testen vast te solderen aan de C-Rail.

De voeding bestaat zoals vanouds uit 7 trafo's van 70VA, waarvan 4 voor de Boosters en 2 voor de IB's, waarvan er één dienst doet als IB-control. De 7e trafo is reserve voor ... whatever.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmiddag even de terugmelders van booster sectie 2 getest met de favoriet voor deze klus, de V60. Test lekker snel met deze turbo loc.  ;)

De terugmeldnummers gelijk verwerkt in het spoorschema.

Tevens de stukken rubber ondertapijt onderling aan elkaar vastgetaped, werkt uitstekend deze combinatie van klustape en rubber ondertapijt. 

De demping is overigens fenomenaal met dit spul.

Zodra ik de kabelschoenen heb gesoldeerd kan wat mij betreft de stationslaag er weer op.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Ziet er allemaal goed uit behalve in de tweede foto van je vorige update zie bruinen gele stekkers en draadjes op hetzelfde verdeelblokje zitten en bij rood en bruin ook, geeft dat geen sluiting?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nee, dat geeft geen sluiting. Zijn oude FALLER blokken met links en rechts 10 stekkergaten, elektrisch van elkaar gescheiden.
Ik borg de stekkers wel met een C-Rail schroef uiteindelijk via de dwarsgat in de stekker. Want deze willen er wel eens uitwippen.

De vier voedingspunten van de Boosters hebben elk twee FALLER strippen, één strip (eerste) met de 16V voeding van de trafo en één strip (tweede) met de digitale voeding vanaf de Booster. De terugmelders die binnen de Boostersectie vallen sluit ik aan op de tweede strip. Op de eerste strip sluit ik later nog, niet digitale, 16V componenten aan die binnen de Boostersectie vallen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximuis,

Ziet er allemaal top uit hoor, bij een grote baan horen wat boosters  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteren de stations laag er weer opgelegd. Alle losse bladen zijn nu met elkaar gekoppeld met resten Multiplex van 10 mm dik. Ook de losse hellingdelen zijn met elkaar verbonden met reststukjes Multiplex.

Als het goed is beginnen we morgen met het dichtzetten van de hellingen aan de zuidzijde en worden de hellingen voorzien van het rubber ondertapijt. Het is de bedoeling dat het buigzame dunne Multiplex ca. 5mm boven de helling uitsteekt zodat het rubber er mooi tussen kan vallen.

De draadeinden worden uiteraard afgeslepen met de Dremel.

Het is de bedoeling dat langs de tafel nog afneembare panelen komen. Ik wil graag van het tunnelgedeelte een geluidsarme koffer maken door de panelen en het dak te bedekken met geluidsisolatie zodat het treingeluid nagenoeg wegvalt als deze er in rijdt.

Maar goed zover zijn we nog niet.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim.

Citaat van: Timaximus op vrijdag 04 maart 2016, 18:12:40
De draadeinden worden uiteraard afgeslepen met de Dremel.

Neem voldoende maatregelen om jezelf te beschermen (handschoenen + veiligheidsbril).
Maar neem ook maatregelen om het metaal-slijpsel goed op te kunnen vangen opdat het
niet overal terecht kan komen, met de eventueel vervelende gevolgen van dien!

Zelf heb ik destijds de M10-draadeinden afgezaagd met een grote ijzerzaag, daarmee kun
je lange halen maken, waarmee je rustig en gecontroleerd kan werken.
Het gaat misschien niet snel, maar het slijpsel wordt niet weggeschoten en is gemakkelijk
op te vangen met een plastic zak over het draadeind getrokken en eventueel vast gezet
met tape om het draadeind. Een magneetje vlak bij de zaagsnede verzameld het slijpsel!  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
We vangen het slijpsel op met schotten en stofzuigen het slijpsel regelmatig weg. Maar bedankt voor de Tip van de magneet, heb ergens nog een paar flinke liggen.

Vandaag na de renovatie werkzaamheden aan het huis nog wat tijd gevonden om een begin te maken met het dichtzetten van de hellingen aan de zuidzijde.

Het plaatsen van het rubber ondertapijt in de gebogen delen vergt wat aandacht en tijd en de moeren moeten nog uitgesneden worden, waarvoor ik nog een stalen buis moet prepareren.

Zelfgemaakt snijijzer zeg maar.  :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tixmaximus,


Prachtige update weer, ziet er allemaal mooi en verzorgd uit. :P :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmiddag nog wat Powerplex aangebracht om af te tekenen. Tevens de rest van de beplating (grondlaag) van de stations laag aangebracht.

Het werken met de 3.6 m dikke Powerplex bevalt goed en het laat zich eenvoudig bewerken met de Multitool. Dat geldt overigens ook voor de 5 mm Multiplex.

Inmiddels ook de eerste modificatie aangebracht in de zuidoost hoek (foto 1). De tunnel ingang loopt iets door in de stations laag t.h.v. de rolbrug. 

De 6 tunnelingangen vergen nog wat creativiteit.  :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de beschotting van de hellingen aan de zuidzijde afgerond. Tevens begonnen met het plaatsen van de tunnelingangen (frames) waarop later mogelijk nog bekleding kan komen. Welke dat dat wordt, nog geen flauw idee.

Zodra de tunnelingang bij het verdiepte hellingspoor is geplaatst wordt het gat tussen de hellingen in nog dichtgezet met gaas of een Plex-puzzelstukje.

Achter de buitenste 'blauwe' helling komt geen volledige beplating maar slechts een opstaande rand omdat daar de treinen onder door moeten rijden komend vanaf de hoofdbaan. Misschien dat we dat later nog afwerken met MDF of iets dergelijks en dan grijs schilderen.

In de loop van de week even het rubber uitknippen en op de hellingen neerleggen.   :)

Het nu nog lompe segment dat uitneembaar is wordt nog verzaagd tot een hanterbaar geheel (midden foto 2).







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 05 maart 2016, 10:25:54
- metaal-slijpsel goed op te (...) vangen opdat het niet overal terecht kan komen, (...)
- op te vangen met een plastic zak over het draadeind getrokken (...)
- magneetje vlak bij de zaagsnede verzamelt het slijpsel (...)

Owowowow, goede tips, had ik dat jaren geleden maar bedacht. Eerst staalzaag geprobeerd, na 16 stukjes   dremel genomen (de diamant blaadjes bliezen me om de oren!) Veiligheidsbril ja, handschoenen aan ja, trein opgeborgen, ja. Volgende keer zet ik de helm van mijn bosmaaier op. Ik zweer bij de dremel aanpak, maar je wil niet weten wat er allemaal fout gaat (kan gaan).
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Prachtige update's weer Tim. :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :offtopic:
Citaat van: Jan22 op dinsdag 08 maart 2016, 19:44:57
Owowowow, goede tips, had ik dat jaren geleden maar bedacht.
...
Ik zweer bij de dremel aanpak, maar je wil niet weten wat er allemaal fout gaat (kan gaan).

Berouw komt komt na de zonde Jan Willem, vandaar mijn tips :wink: (voor iedereen!)
Er kan inderdaad veel misgaan, zoals hier in 2010  :O

Groeten,

Erik.