Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Ik bedoel eigenlijk met uitproberen gewoon cementwater of dunne tegellijm.
Dat koop je in kleine pakjes in de bouwmarkt
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Heb vanmiddag even tijd gehad om hier over na te denken en het volgende bedacht om uit te proberen.
Je wilde het toch gaan maken van styreen dus waarom niet met licht schuren hier op de structuur aan brengen en daarna met de goede kleur(en) grijs het geheel schilderen.
Zoals al eerder aan gegeven denk ik ook dat de kleur het belangrijkste is. De structuur is ook van belang maar denk ik minder zolang hij maar niet te grof is.
Beton is ook vaak glad maar er zitten kleur variaties in.

Groeten,
Ragoem
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Wat ik ga doen met het beton is het volgende. (met dank aan Martin Welberg die "toevallig" net bezig was met een betonnen wandje).

De ondergrond, ik ga voor styreen omdat mij dat iets minder kwetsbaar lijkt dan bijvoorbeeld karton, gaat eerst een primer krijgen, dan een grijze betonverflaag en vervolgens zal ik met een wash het gewenste effect moeten zien te bereiken. Ik heb bij Martin gezien hoe hij met die techniek op karton een erg mooi, maar voor mij een iets te oud, resultaat heeft weten te bereiken.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke
Klinkt goed, ben benieuwd naar het resultaat.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Vandaag had ik weer wat ruimte om aan de module te sleutelen. Door het verlengen van de standaard bak met 2 keer 30 cm moet dus ook de achterwand en het dak aangepast worden. Op zich niet zo'n heel spannende klus, maar het moet wel gebeuren!

Dus aan de slag met de cirkelzaag.


Ik had geluk, want de twee nieuwe achterpanelen waren al gezaagd door mijn schoonvader. Hier hoefden dus enkel nog de opstaande randjes op.


Doordat ik de bodem ook nog eens 15 cm heb verlaagd moest ook de bestaande achterwand verlengd worden. Ook dat klusje kon vandaag van het lijstje gestreept worden. Voor de duidelijkheid, de lijmklemmetjes zijn enkel om de platen even goed tegen elkaar te houden zodat de gaten voor de inslagmoeren netjes op de juiste plaats afgetekend konden worden.


Eenmaal thuis gekomen ben je toch nieuwsgierig of het allemaal wel past. Doordat ik de boutjes in de werkplaats had laten liggen kon ik het maar houtje-touwtje aan elkaar vast schroeven, maar ondanks dat lijkt het er op dat e.e.a. prima past.


Ik probeer op korte termijn ook het dak af te ronden, zodat we weer met een complete module aan de slag kunnen. En dan komt toch echt het moment dat ik al een flinke tijd aan het uitstellen ben...aan de slag met de elektronica.
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Hoi Patrick,

Dat is toch wel een hele flinke module nu. B)
Ach, die paar draadjes aansluiten op de nieuwe printplaat moet toch wel lukken denk ik. :)

Gr.
René
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Op mijn module zit nog geen enkel draadje René, dus het zijn er iets meer dan "een enkel draadje" ;)

Mijn vrouw begon ook al te mopperen dat ze het zo groot vond...
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Patrick,

je bak ziet er echt wel gigantisch uit.
Succes nog.

groeten

Wim
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Hoi Patrick,

Een mooie lengte is het nu geworden.
Daar kan een ice of et-403 lekker overheen razen!

Groeten,
Ton.
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!

Bijna klaar voor de inrichting, Patrick  :thumbup:

Zulke bakken moet je ook niet in de huiskamer neerzetten, zeker niet, als je er niet onder kunt stofzuigen  O:-D

Grtz en de beste wensen nog, Tony
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Tony,  het zal bij jou niet anders zijn,  maar geen enkele modelspoor activiteit wordt langer dan een paar uurtjes gewaardeerd in de woonkamer ;)

Eens kijken of we vandaag aan de twee dakplaatjes toekomen.  En dan inderdaad rap verder met de aankleding!
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!

Ben al blij, wanneer ik een loc in de vitrine mag zetten hier, Patrick  :-)

Knutsel ze !

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de achterwand is weer compleet!
Afgelopen weekend heb ik de laatste paneeltjes op de module kunnen afronden zodat we weer 1 module hebben. Alles bij elkaar is het best een indrukwekkende bak geworden qua lengte. Eigenlijk zelfs iets te indrukwekkend, want hij was zelfs een paar cm te lang voor mijn werktafel. Dat moest dus ook nog opgelost worden.



En passant kreeg de module ook nog een kleine druktest. De directie zelf kwam hiervoor langs. Joris Driepinter kwam en zag dat het goed was


Vervolgens wilde ik even provisorisch wat rails er op leggen. Kwam ik tot mijn grote schrik er achter dat 3 geweatherde flexrails ineens foetsie waren. Dikke paniek, want daar zat uren werk in. Gelukkig is er voor dat soort momenten nog mijn vrouw. Die heeft het geheugen van een olifant en na wat overpeinzingen kwam de bergplaats van de flexrails weer boven borrelen...pfew!





Op de foto staat de door PietG op fantastische wijze omgebouwde NS1212 (3055) die nu met een Lokpilot V4.0M4 en geheel kloppende verlichting zijn rondjes mag maken

Volgende stap is de rails voorlopig vast leggen met wat schroefjes, op maat maken en dan voorzien van de nodige bedrading.
En passant zal er ook nog even naar de oorspronkelijke moduledelen gekeken moeten worden. In dat stuk beginnen wat inslagmoeren en schroeven een eigen leven te leiden.
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Hoi Patrick, dat is alvast een prachtig gezicht zo, indrukwekkend groot.  :arrow: :thumbup:
Maar goed dat de eigenlijke hoogte buiten bereik ligt van Joris D  :-)
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
-Patrick:
Dat gaat goed komen met die lengte om een ICE in zijn geheel te laten zien, hoe lang is jouw module, 2x de lengte van een andere?
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
@Cees, aan de ene kant inderdaad goed dat Joris D er normaliter niet bij zou kunnen, aan de andere kant denk ik dat hij de poten ook wel heel interessant vindt als die er onder zouden staan. En of ik nu zo blij word van een kereltje van 75 cm hoog die aan de poten zichzelf probeert op te trekken... :)

@Jørg
Anderhalf keer, ik heb er 2 stukjes van 30 centimeter tussen gezet. Samen met de standaard module van 1,2 meter is het zichtbare gedeelte nu 1,8 meter. Samen met de blackbox delen dus een flinke lengte van 2,4 meter. Eigenlijk wilde ik nog langer, aangezien een beetje realistische ICE/TGV qua lengte de 2,5 meter aan tikt, maar dan moet ik eerst een Mercedes Vito o.i.d. als dagelijks vervoer gaan aanschaffen. Nou ben ik behoorlijk enthousiast over de modules, maar dat gaat mij toch net iets te ver ;)

Zojuist ook styreenplaten van 1 meter lang weten te bemachtigen! Daarmee kunnen we het viaduct eens mooi gaan vormgeven!
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Hoi Patrick,

ziet er groot uit.
Gelukkig zakt het dak niet door, misschien moet je Joris Driepinter er eens op zetten. ;-)

Goed bezig

Wim
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Hmm, dat lijkt mij geen goed plan Wim. Joris (die eigenlijk Lars heet) weegt toch alweer bijna 10 kilo. Het dak zit best stevig in elkaar, maar of hij dat overleeft durf ik te betwijfelen.
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Hoi Patrick,

Die foto met Little Lars erop is er een om in te lijsten  :thumbup:

Mocht je de gaten van de inslagmoeren wat kleiner willen, dan kun je een papje van fijn zaagsel met houtlijm maken en dat in de rand van het gat smeren. Wordt keihard. Eventueel het gat een beetje ruw opschuren voor nog betere hechting en houvast.
Geleerd van een oude meubelmaker  :P

Succes verder weer !

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Hey Tony, dat is nog eens een mooie tip. Ik denk dat ik die wel zal moeten gaan gebruiken. Ik zag dat 1 inslagmoer ondertussen meer los dan vast zat  :-(
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Omdat we a.s. zaterdag weer met de modules bijeen komen en ik toch wel heel graag zo ver als mogelijk wilde zijn ben ik dit weekend eens begonnen met de bedrading en het verdelen van de railsen.

Eerst maar eens netjes de rails neerleggen om te zien hoe de flexrailsen verdeeld moeten worden.



Met een simpel malletje en onnoemelijk vaak nameten uiteindelijk toch een goede verdeling gekregen. De rails lagen behoorlijk strak in de module. Ik moet nog een kunstje bedenken om flexrails echt 100% recht te krijgen, maar dat is van latere zorg.

Vervolgens was het tijd om de zaag er in te zetten. Mijn module bak bestaat uit 5 in plaats van 3 delen, dus er mocht flink gedremeld worden.


Ja, die afbeelding staat op zijn kop... domme foto-host laat me dat niet aanpassen :(

En dan ben je een klein half uurtje verder en heb je allemaal stukjes rails op je baan liggen! Ergens gaat er dan toch een gedachte door je hoofd, als ik dit verkeerd heb gedaan heb ik enorm veel werk om zeep geholpen ;)



En toen kwam het moment waar ik enorm tegen op gekeken had. Ik heb een "ernstig" hiaat in mijn opvoeding en opleiding, ik heb namelijk nooit gesoldeerd. Uiteraard heb ik zoveel als mogelijk filmpjes en tips opgezocht, maar als je dan zelf aan de slag moet, gaat het toch net even anders. En dan komt de kracht van de moduleclub om de hoek! 2 PM'tjes en hoppa, je hebt duidelijk wat je fout doet en vervolgens vlogen de draden er op! Het voelt toch een beetje als een persoonlijke overwinning, ookal zal het voor de meesten van jullie niets voorstellen. Inmiddels zitten er al flink wat draden aan en begint het al een lekkere draden spaghetti te worden. Als ze er allemaal aan hangen volgen er meer foto's.
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Mooi dat het solderen gelukt is, Patrick  :thumbup:

Mij hebben ze het bij de opleiding proberen te leren, maar ik bak er bijna nooit wat van  ;)
Moet er toch iets per se gesoldeerd, dan doet mijn vriend dat  :D

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - de module is weer compleet!
Ik ga ook zeker niet beweren dat ik topwerk afgeleverd heb Tony :)

Ben al lang blij dat die ellendige draadjes vast zitten. Als die elektronica werkt kan ik tenminste aan het leuke gedeelte van de moduleopbouw beginnen, de scenery!
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Hoi Patrick,

Komend weekend zal ik het soldeerwerk wel even beoordelen B)
Zal vast wel goed komen, het eerste begin is gemaakt.
Hoe vaker je het doet, hoe beter het je af gaat.

Groeten,
Ton.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Ha Patrick,


'Leuk' om te lezen dat t voor jou ook n overwinning is gebleken ;)
De eerste stappen zijn t rotst, duurde bij mij ook even voordat ik met dat rare ding durfde te werken :P
Succes met de bouw verder!
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
René gaf me de tip om de massadraden vast te zetten op de raillassen en dat gaat inderdaad prima.  Helaas zitten er 2 stukjes tussen die geen raillas hebben en wat ik ook doe,  ik krijg die draden niet fatsoenlijk vast op de railstaven.  Wat is nou de grote truuk om ook op de railstaven de draden vast te zetten zonder de rest weg te branden?
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout

Mijn vriend slijpt eerst een "kaal" plekje op de rails en soldeert dan, Patrick.
Hopelijk kun je er wat mee  ;)

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Helaas Tony, of ik slijp niet goed, of dat truukje heeft bij mij simpelweg nog niet gewerkt. Het zal het eerste wel zijn ;)
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
-Patrick:
Ik heb ook K-rails en ik steek de draad van 0.20 mm tussen de railstaaf en de bedding.
De draad eerst vertinnen en dan kan je de draad er tussen duwen en met een heel klein schroevendraaiertje de opening eerst een beetje groter maken.
Ik begin met een stukje draad te strippen van 3 cm en dan ga ik van de binnenzijde van de sporen naar buiten rond de biels en dan terug naar binnen en dan terug naar buiten zodat de draad op twee plaatsen maakt met de onderzijde van de rail.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Patrick,

Troost je, de spoorstaven van k-rails laten zich slecht solderen.
Ik heb er speciaal soldeer voor gekocht na de tip van een forumlid, maar alleen daarmee gaat het ook niet.

Ik krab inderdaad een plekje "bloot' op de spoorstaaf. Dat doe ik gewoon met een priem met scherpe punt.
Daarna, en dan krijg ik weer een hoop commentaar, smeer ik het plekje in met S39 voor RVS.
De draad vertinnen en hop, dan lukt het zomaar.

De plek waar de S39 daarna wel goed afspoelen en drogen, anders wil het nog wel eens verkeerd uitpakken.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Patrick,

en als je een extra zaagsnede maakt in je rail en daar een railas steekt?
Oogt niet zo mooi, maar is wel een oplossing.

groet

Wim
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Ik lees het al. Ik neem zaterdag het soldeerstation wel mee. :)
Als iemand dan zo aardig wil zijn de speciale soldeer en flux mee te nemen, dan kunnen we dat stukje ook afronden.

moduleteam powerrrrrrrrr!
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Morgen, zaterdag 23 januari komt de moduleclub weer bijeen. Dit wordt een echte sleuteldag, zeker voor mijn module. Voor degene die geïntresseerd zijn om eens een kijkje te komen nemen in Raamsdonkveer, stuur even een PB naar 1 van de moduleclub leden voor het adres. Je ben van harte welkom. Met een beetje geluk worden in de middag wat modules aan elkaar gekoppeld en kan de boel gaan draaien.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Hoi Patrick,

Je bent goed bezig! Ik moest van de week nog aan je module denken, na een autorit vanuit Midden-Limburg via Frankfurt en Nurnberg naar Burghausen (en terug). De ICE's flitsten een paar keer voorbij, toch wel gaaf. Ik blijf je volgen, hier is er momenteel 0 tijd voor echte bouwdingen, dus het ideeën van de bochtmodules staan hier niet bovenaan de prioriteitenlijst (na het gezin en werk is het namelijk slapen...).

Groeten, ook aan Lars,
William
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Hoi William,

Het blijft een apart gezicht, zo'n voorbij zoevende witte flits als je zelf al in Nederland hoogst illegale snelheden op je teller heb staan.
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, kinderen, drukke baan en dan ook nog eens teveel ideeën om allemaal snel uit te voeren.

Dat is gelukkig helemaal niet erg. Ik ben na de laatste klusdag begonnen met mijn inhaalsprintje op de overige mannen. Door echt een dag met zo'n module bezig te zijn merk je welke dingen prioriteit moeten krijgen. Dat is in mijn geval als de sodemieter de definitieve kolommen onder de rijbaan maken. Ik heb daar nu even tijdelijk wat lompe strookjes zitten, maar je merkt dat je in alles beperkt wordt doordat die uitlijning niet goed is, niet stabiel is en je dus bijvoorbeeld niet je bekabeling netjes weg kan gaan werken.

De inwendige constructie van de kolommen/pijlers ga ik maken door een H-vormige constructie te maken van multiplex. Daar komt dan uiteindelijk een stukje styreen omheen voor de afwerking. Als de pijlers stabiel staan kan de rails vastgezet gaan worden. Ik heb de rails op 3 mm celrubber gelegd (goede tip van Harald!). Niet alleen demp je het geluid (niet echt een issue bij een module), maar je kan ook je bedrading heel eenvoudig in het rubber verzinken. Laagje ballast er over heen en je ziet er he-le-maal niets van.

Als dat vast zit kan de bedrading aan de onderzijde verder vastgezet worden. Ik heb gisteren tijdens de klusdag goed naar de module van Wim staan kijken. Dat zorgde voor de nodige opheldering voor mij. Ook met Alphons nog flink van gedachten gewisseld hoe we de koppelingen tussen de verschillende modulestukjes het beste kunnen uitvoeren. Ook dat gaat helemaal goed komen.

Wat ook nog wel leuk was om te vermelden is dat ik 2 railsjes had waar echt aan de railstaaf zelf gesoldeerd moest worden. We zijn met 3 man bezig geweest, hebben verschillende "chemische" toevoegingen gebruikt en toch wilde die draden maar niet hechten. Uiteindelijk, we hadden al slinkse alternatieven bedacht met zijn allen, hechtte "ineens" 1 draad wel. Als er 1 wil, dan moet nummer 2 natuurlijk ook kunnen. Met nog meer krassen, slijpen (stilletjes vloeken) wilde nummer 2 ineens ook! Hoofdstuk afgesloten, niets meer aan doen! ;)

Helaas ben ik gisteren zo druk bezig geweest met mijn module dat ik eigenlijk vergeten ben wat foto's te maken van de voortgang. Misschien dat de andere leden wat plaatjes van mijn noeste arbeid hebben geschoten?

Je leert en doet nog eens wat als je van modeltreinen houdt :)
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Hoi Patrick,

Als het goed is heb ik met Wim's toestel een foto gemaakt van jouw noeste arbeid ;)

Volgende keer neem ik mijn eigen toestel mee, dan weten we zeker dat jouw arbeid niet ontkomt aan de openbaarheid :D

Je gaat als een wilde tekeer hoorde en zagen wij, maar het is geen wedstrijdje om je bak als eerste af te hebben, juist op je gemak eraan werken zal je meer overzicht geven.
Anders ga je dingen vergeten, dus neem je tijd ervoor, ook al zit je in een druk gezinsleven ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Hans,  het is zeker geen wedstrijd,  maar het zou wel fijn zijn als bij de volgende klusdag de boel technisch af is.  Dan kan hij in ieder geval mee opgesteld worden.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Patrick, begrijp wat je bedoeld maar denk maar zo: Hans, Marcel en ik zijn nog niet zo ver als jij ;-)

Groeten,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Heel begrijpelijk Patrick dat je daar naar toe werkt, en je deed goed je best daarop :thumbup:

Soms zit het dan tegen, en gelukkig was er die dag genoeg hulp in de buurt, om je verder te kunnen helpen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Patrick,

ik heb wel het idee, dat je zaterdag wat bent opgeschoten.
Hopelijk heeft mijn module voor de nodige inspiratie gezorgd.

Ik moet wel bekennen dat ik altijd ga afkijken bij René.

groeten

Wim
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Dat heeft het zeker Wim. En dat jij "afkijkt" bij René lijkt mij niet meer dan logisch.
Dokter Elektro heeft echt de meest fantastische schakelingen onder dat bakje zitten.

Vanavond gaat de module in "werkopstelling" en zullen we eens gaan kijken of we wat kunnen fabrieken m.b.t. de pijlers.
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Alphons vroeg ons vandaag of we misschien een opzetje konden maken zodat geïnteresseerden een beetje een idee kunnen krijgen waar we mee bezig zijn. Uiteraard willen we dat wel!

In heel grove lijnen heb ik een opzet gemaakt voor Unter die Strecke. Anyrail laat mij niet heel gedetailleerd werken en zo heb ik het grote gele vlak niet verder ingevuld. Dat moet een stukje boerderij worden met misschien wat mais of graanvelden oid.

Maar om een idee te krijgen..... voila

Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - aan de slag met de Dremel en de soldeerbout

Hoi Patrick,

Daar ga je een mooie dieptewerking mee krijgen  :thumbup:
Kun je als een schilderij opbouwen  ;)

Grtz Tony

Re: Module "Unter die Strecke"
Mooi Patrick, lekker ruim opgezet.
suc6,
Marcel
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ja Marcel, daar was die 2 keer 30 cm dus goed voor ;)

Het klinkt misschien wat voorbarig, maar ik ben alvast aan het snuffelen naar de achtergronden leveranciers. Volgens mij ga ik bij Jowi uitkomen. Dat wordt denk ik een gevalletje "R20" met nog wat extra 'Himmel" er boven. Heeft iemand ervaring met deze achtergronden?

Ik zie op de site van Jowi dat alles ook te customizen is. Dat hoeft in mijn geval volgens mij niet. Achtergrond R20 is 20 cm te lang, dus aan weerszijden 10 cm er af en het komt wel goed (ben ik gelijk van die weg aan de rechterzijde af). Dan de hemel wel wat langer, zodat deze om het hoekje kunnen op de zijwanden van de blackboxen.

Werkt dat inderdaad zo simpel of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik zat net een fotoverslag van MiWuLa te lezen en wat blijkt, de Duitsers hebben al een viaduct op een schnellfahrstrecke nagemaakt.








(alle foto's van Chimera)

Leuk om eens te zien hoe een ander tegen hetzelfde onderwerp aankijkt.
Zelf wil ik er iets meer detail in aanbrengen. Op een module kijk je toch van veel dichterbij dan in zo'n enorme hal.

Ik ben aan het puzzelen hoe ik de pijlers het beste kan gaan maken. Het idee is nu om ze gewoon uit een blokje hout te zagen/beitelen/whatever. Ze hoeven maar een kleine 15 cm hoog te worden en verlopend van 6 x 5 onderaan naar 5 x 4 cm breed aan de bovenzijde. Daarmee overdrijf ik de hellingshoek wat, maar 1:80 (wat ze in het echt zijn) ga je nauwelijks zien op de modelbaan.
Afhankelijk hoe mooi ik dat dan weer geweatherd krijg zal ik bepalen of daar dan nog een laagje styreen overheen geplakt moet worden.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Dat word een dagje Hamburg om hem goed in het echt te bekijken  :D

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Je zou ook de pijlers kunnen laseren of 3D-printen bij Marcel ;) :D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik vraag mij af of een 3D geprint pijlertje voldoende sterk is Dave. En dan vooral hoe zich dat op de lange duur houdt.
Ik zal het morgen wel even vragen aan Marcel.

Tnx voor de tip
Re: Module "Unter die Strecke"
Haha,
technisch is veel mogelijk

Citaat van: Davio op zaterdag 13 februari 2016, 13:30:52
Je zou ook de pijlers kunnen laseren of 3D-printen bij Marcel ;) :D

Laseren is het eenvoudigst: "simpel" tekeningetje van de afzonderlijke delen in Solid Works kan zo gelaserd worden uit populierentriplex 4 mm. ==> zondag eventueel even overleggen.
3D-printen is een ander verhaal door de maximale grootte EN de lange duur van het proces.

Leuk om te kijken of het mogelijk is (binnen reële grenzen)

Succes,
Marcel