Ik heb een van de laatste wielpersjes van Roy. Hij bood die jaren geleden aan op dit forum.
Maar daar heb jij nu niets aan, want zo vaak ben ik niet in Zutphen e.o. (nou ja 4x per jaar, afgelopen weekend dus) om hem een seizoentje uit te lenen.
Citaat van: Olivier77 op zondag 22 mei 2016, 21:16:13
Bij een te lage flenshoogte zakt het wiel weg in de puntstukken van de wissels/engelse wissels.
Aha, een wiel hoort op de wielband te rijden op de spoorstaaf, en niet op de flens.
De functie van de flens is te zorgen dat de wielband altijd op de spoorstaaf blijft rusten
(zo niet dan volgt ontsporing).
Als je gelijk hebt, dan zijn die puntstukken verkeerd geconstrueerd, want te breed.
Maar dat zijn ze niet. Althans niet bij slanke wissels.
Mijn Te 2/2, met wielafstand van 14.4 en met een normale flenshoogte , gaat op een Marklin wissel in rechte stand rechtdoor zonder te ontsporen, of bij afslaande stand midden over het puntstuk de Marklin standaardwissel uit, omdat hij eerst de strijkregel raakt, daar overheen klimt (en soms letterlijk door snijdt), en daardoor ontspoort.
Dat zelfde heb ik met een Liliput wagon gehad; de wielstellen van alle 7 wagons hadden dezelfde wielafstand, op een as na. Die ontspoorde iedere keer op een Marklin standaardwissel (in afslaande stand). Die wissel heb ik uitgebouwd, en vervangen door een slank wissel. Nooit meer problemen gehad. Nu waren dat toevallig wagons zonder een te lage flens. Bij alle slanke wissels heb ik de strijkregel vervangen door een langere (tip van HAG forum).
Zakken 2-rail wielen met te lage flens altijd weg in het puntstuk, of gebeurt dat alleen bij wielen met een te smalle wielband (de beruchte Amerikanen)? Je schrijft Benelux van LS, die ook dus. Maar is dat wielbandbreedte of flenshoogte?
Hoe dan ook, ik heb sinds kort Sachsenmodelle en Roco wagons met 2-rail wielen met een kleinere diameter. Ik ga maar weer eens meten, en testen dan. Ik had nog niets gemerkt, maar heb er ook nog niet veel mee gereden.