@ Henk , komt in orde (ergens) het is even nogal superdruk hier.
@ Michel , dank u , foto's nemen doe ik ook eens graag als ik niet op de zolder echt bezig ben.
@ Erik , bedankt voor het compliment , en dat zwart randje doet het wel , inderdaad.
Wordt gedaan door een zeer simpele versie van Fotoshop.
Zoals hierboven al werd geschreven ga ik het nu even over de bovenleiding hebben.
Ik dacht eerst om de bovenleidingsdraden als laatst te doen , maar ik had er zo zin in om er toch aan te beginnen , en zodoende was ik
hiermee dan ook gestart. (het is alleen opletten achteraf , dat je geen rijdraden plooit ... )
Ik ben eerst begonnen aan de tunnelingang , daar ligt ook een wissel naar het station toe , wat genoeg is om te kunnen experimenteren.
Want ik rij met de smalle sleepstukken op de stroomafnemers , volgens SBB voorschriften , daardoor moet de rijdraad echt juist hangen.
Dit werkje nam voor dit kleine gedeelte een volle namiddag in beslag.
Vooral het heen en weer rijden met de locomotieven nam de meeste tijd in het beslag. (zorgen dat de stroomafnemer niet haakt in de rijdraad)
Ook laat ik nog op het laatst , 2 foto's zien van vorig jaar van de voorbereidingen van de uitneembare plaat in de rechterhoek , dit is aan de heuvels langs zuidelijke kant.
De eerste bovenleidingsdraadjes zijn definitief bevestigd aan de bovenleidingspaaltjes zoals het in de werkelijkheid ook wordt toegepast.
En uiteraard is alles in functie van de zeer smalle sleepstukken van de stroomafnemers op de locomotieven, zoals voorgeschreven bij de Zwitserse spoorwegen.
Daarom staan de paaltjes ook vrij kort op elkaar , maar ook de foto bedriegt wel een beetje , want deze is met een lichte tele genomen.
Nog eens een zij aanzicht van de bovenleiding.
Voor drie paaltjes juist te voorzien van bovenleidingsdraad in combinatie met de span-ophanging , rekent maar een halve dag.
Hier zie je beter het verloop van de bovenleidingsdraadjes en ook dat de stroomafnemers "mooi tegen de draad staan".
Ook zijn de bovenleidingsdraadjes al voor zien van een eerste (fijn) verflaagje.
Krokodillenklemmetjes helpen ook om iets tegen te houden.
Hier zie je een sectiescheiding van de rijdraad op een wisselverbinding.
Dit is aan de andere zijde van het station.
Ter hoogte van het doodspoor is ook eindelijk de bovenleiding af , er zijn nieuwe paaltjes gekomen en dit in combinatie van een spaninrichting.
Ook van belang , borden bij het spoor , in dit geval dus een geel waarschuwingsbord "halt voor voertuigen met opgelaten stroomafnemers".
Ja , de bovenleidingsdraad moet ook nog een extra verflaagje krijgen omdat alles niet gedekt is.
Ondertussen is de noordelijke kant helemaal voorzien van rijdraad , maar zijn er nog geen foto's van , dat is voor een volgende keer.
Dan nu even over de uitneembare plaat.
Ik had vorig jaar ook aan de afneembare "plaat" gewerkt aan de zuidelijke heuvels in de hoek.
Hierop is de basis gemaakt voor de openbare weg richting station , en de aansluiting van de parking een niveau lager.
Zo zag het daarvoor nog uit in de rechter bovenhoek.
Zo is het nu , ik moest ook veel werken met styrodur in plaats van gaas , omdat ik niet genoeg plaats meer had voor de handelingen om het gaas vast te bevestigen , en dit door het schuine dak.
Gelukkig past , of sluit alles liever mooi aan de rest van de treintafel , zodat het gips later hier ook aangebracht kan worden.
Ook de bovenleidingspaaltjes die je hier ziet , gaan allemaal terug opnieuw geplaatst worden door nieuwe en verbeterde exemplaren.
Het volgend berichtje hier , zal gaan over de bouw van de 2e seinbrug op de verbinding tussen beide kamers , en ook de afwerking van deze verbinding
wordt dan een beetje beschreven.
Tot dan.