Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Gestart door C.B. dinsdag 29 december 2015, 00:30:53

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: Jajekra op zondag 03 januari 2016, 12:09:31
Claudio,

Bedankt voor het fantastische verslag.  :thumbup:
Fijn dat je dat hier wil delen met de mede forum leden.

Bij het bekijken van je foto,s ontstond bij mij een vraag:
Welk materiaal heb je gebruikt, onder en tussen de rails.

Dank je. De basis is gewoon een kurklaagje afkomstig van een rol. Uitsnijden naargelang de wensen en het spoortraject.
Daarop wordt eerst de rails vastgedraaid met schroefjes.
De ballast is een mix van "Woodland medium" steenslag.
Als alles bevestigd is , gaan de schroefjes er terug uit en worden de respectievelijke gaatjes ervan dichtgemaakt.

Is het dit dat je wilde weten? :wink:

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio.

Citaat van: C.B. op zondag 03 januari 2016, 16:20:04
De kabelgoot in de tunnel is gemaakt van kleine strookjes hout die ik nog op overschot had.
Ik zet op de bovenkant een kleine zaagsnede met een dremelboortje , als imitatie van de boordstenen.
Daarna een verflaagje (betonkleur) en worden de verschillende strookjes met de bocht mee vastgelijmd

Bedankt voor deze tip :idea: ik heb nog van die vuurpijl-stokken, die lenen zich wel voor deze oplossing! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: C.B. op zondag 03 januari 2016, 16:28:58
Citaat van: Jajekra op zondag 03 januari 2016, 12:09:31
Claudio,

Bedankt voor het fantastische verslag.  :thumbup:
Fijn dat je dat hier wil delen met de mede forum leden.

Bij het bekijken van je foto,s ontstond bij mij een vraag:
Welk materiaal heb je gebruikt, onder en tussen de rails.



Is het dit dat je wilde weten? :wink:

Claudio,

Claudio het is me helemaal duidelijk.
Ik meende een ander materiaal te zien op je foto's


Overigens noemen we in Nederland kogelpennen ballpoints.
We veramerikaniseren hier alles   :(
In België neemt men weer veel merknamen zoals:
een Bic voor alle merken ballpoints/kogelpennen
een Clark voor een heftruck ook al is het een Toyota heftruck
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hey Jaap ,
ja ik weet het , we spreken dan wel dezelfde taal , maar er zitten toch grote verschillen in.
Met het woordje "Bic" moest ik inderdaad niet mee af komen.  :cool:

Even verder nog met het verslag van de tunnel en bovenleiding.







Nog enkele foto's van dit gedeelte (ondertussen was ik ook daar al begonnen met het plaatsen van styrodur en gaas als basis voor de
bekleding van de heuvel en bijhorende wandelweg.
Op de laatste foto is te zien dat er vele bovenleidingsmasten terug verdwenen zijn , en vervangen worden door een verbeterde exemplaar.



Vermits ik de tunnelkoker zo donker mogelijk wil (lees: zwart)  , heb ik eerst alles in dat gedeelte een zwarte verfkleur gegeven.
De bovenzijde aan het begin van de tunnelingang is ook dichtgemaakt met een plaatje dat langs onder bekleed werd
met hetzelfde "Busch tunnelmuur steentjes" (wat je natuurlijk niet kan zien hier op de foto).



Ook heb ik weer eens een bovenleidingsportiek opnieuw afgewerkt versie 2.0.



Even zien wat ik allemaal kan als sein operator.
De Hupac Schöni shuttle trein krijgt vrije doorgang in het station , terwijl SBB lok Re 4/4 II op het rechter spoor het seinbeeld FB6 "kurze Fahrt" krijgt.

Zo dat is dan weer voor wat dit gedeelte betreft.  :smile:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio,

Nu heb ik je ook hier ontdekt (je hebt inmiddels ook een P.B.). Je baanbouw volgde ik al op het MSM-forum maar hier gaat het makkelijker ;-)

Welkom; de notificatie staat aan en zal je vorderingen vanaf hier gaan volgen.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Heb weer genoten van je update, mooi strakke baanbouw, met spanten op die mannier is mijn baan ook opgebouwd.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik dacht al, waarom herken ik die naam zo. en waarom herken ik de foto's zo. Even opgezocht. Als ik daar ben sla ik bijna dagelijks daar de weg af naar capriasca. Ik rij er letterlijk langs haha :)

Wat leuk dat je precies dit stukje maakt. Het is zo mooi daar. Heel leuk om te zien! En het ziet er ook erg goed uit!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,

Even een vraagje,

Heb je ook iets van een toegangsluikje in de achterplaat gemaakt zodat je met je handen in de tunnel kan als er iets mis gaat?
Op de foto's is dit namelijk niet te zien.

Groet,

Edwin
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Dat is een indrukwekkende start hier op het forum, Claudio  :thumbup:

Ik sluit me aan bij de schare volgers  :P

Grtz Tony
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Bedankt , Henk , Jorg en Tony.

Sebas , het blijft daar inderdaad een fantastische regio "Leventina", bij mij vooral alles tussen Airolo - Faido - Bellinzona en Lugano. :cool:

Feitelijk zou het station "Bellinzona" samen met het goederenemplacement "San Paolo" , mijn modelbaanproject geweest zijn , maar achteraf (gelukkig) was dit veel te groot om na te bouwen.
Nu ben ik blij dat ik voor dit gekozen heb , ik heb in 1 kamer een doorrijstation met paradebaan (Taverne Torricella in combinatie met de brug) , in de andere kamer een goederenstation (Lugano Vedeggio) dat weliswaar nog gebouwd moet worden , en waarop naar hartenlust gerangeerd kan worden en tenslotte ook nog een voorziening van een lokdepot "Chiasso" dat ooit nog moet komen op een zijkant van deze kamer (de plaats is al voorzien  :cool:)

Edwin , dit is inderdaad niet goed zichtbaar , maar geen probleem ik kan eraan hoor.
Alleen in het eerste stukje van de tunnel zo'n 10cm (waar het volledig dicht is) kan ik er niet echt zo goed aan , maar ik heb hulpmiddelen genoeg hier , om het op te lossen moest er eens iets ontsporen. :wink:

Als ik wat verder ben met mijn updates van deze inleiding , laat ik wel zien waar ik overal kan tussen komen bij problemen.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Mooi baan ben je daar aan het maken, ziet er allemaal netjes uit.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Prachtige foto's van een mooie sfeervolle baan. :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hoi Claudio,

Leuk dat je nu ook op het 3railforum te vinden bent.

groet Martin.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ah helemal eens dat het traject van Bellinzona erg mooi is, dat geldt voor heel CH :)  Vandaar mijn keuze voor de Gotthardbaan waarbij mijn uitdaging was om juist alle bruggen en tunnels te bouwen. Dat is onmogelijk op een relatief klein oppervlak. Je bouwt mooi gedetailleerd. Aan die fase moet ik nog beginnen, ik heb eerst het landschap ruw vorm gegeven.
Het voordeel van de dubbelsporige tunnels is dat je er goed met de hand in kunt :) En die tunnels moeten donker zijn ja, dus niks mis mee om die binnenin zwart te schilderen.
Benieuwd naar het vervolg van nog maar slechts de inleiding.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
@ Peter , Michel en Martin , wederom bedankt.  :wink:
@ Henk ;
Elke modelbaanbouwer maakt zijn keuzes  :wink: , jij wilt het zo , en ik wil dat  :wink: ... niets mis mee , zolang we maar met plezier onze hobby kunnen uitvoeren. :wink:
Ik ben iemand die graag de diepere details opzoekt , het resultaat is dan ook , dat het héél lang duurt voor er iets af is. :lol:  :wink:
Jaren heb ik me kunnen "uitleven" (met vele fouten , nu nog trouwens) op een plank van 2m op een 0,5m met enkel wat rechte stukken en een paar wissels.
Sinds 2007 heb ik dan eindelijk de plaats gevonden om serieus met de hobby (en nadien ook mijn beroep als machinist) te kunnen bezig houden. :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Met deze update van de inleiding laat ik de tunnelkant even voor wat het is , en is het tijd om even de zuidkant van het station op te zoeken.





Ik heb de standaardschakelposten genomen van Sommerfeldt , wat wel afwijkt van de werkelijkheid (de echte schakelpost is iets langer)  en de redenen hiervoor is dat:
1) de schakelpost net begint in de bocht ;
2) niet genoeg plaats heb om een langere variant te plaatsen ;
3) zelfbouw ;
Maar deze schakelpost wordt achteraf wel serieus onder handen genomen en zo goed mogelijk in details verder afgewerkt.



De profielen voor de heuvels worden ook geplaatst.
Ook belangrijk : een kader voor de toegankelijkheid , op de achtergrond gemaakt om bij problemen te kunnen
ingrijpen in de verste hoeken.



Dezelfde plaats , nu met de afdekplaat op het kader.
Ook is het doodspoor (zonder bovenleiding) volledig bekleed met een combinatie van wildgras en ballaststeentjes
zoals dit daar ook in de werkelijkheid is.



Als de houten profielen bevestigd zijn , is het tijd om het gaas te plaatsen.





Ook ter voorbereiding liggen  aan de schakelpost , al wat onderdeeltjes klaar voor een zelfbouw seinbrug.  (dit gaat hier later een eigen hoofdstukje worden. :wink:)
Er zijn al 4 Integra magneten in het spoor geplaatst , en dit voor het (inrit) sein dat er al staat , en voor het (uitrit) sein op de nog te bouwen seinbrug.



En gelukkig is het grote voorbeeld voor mij ook niet ver af.
Hupac trein 40241 Antwerpen Muisbroek - Gallarate (It) die ik tot Aachen west mag doen. (deze trein rijdt verder via Basel - Gotthard - Luino)



Een kijkje in de stuurpost van onze TRAXXEN 28.



Aankomst van de 40241 te Aachen West , waar een lok van SBB Cargo deze trein overneemt.
(dit kan zijn : een Re 421 of een Re 482 of een lok 189 MRCE van SBB Cargo International)




Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Zier er weer allemaal zeer ok uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Welk gaas gebruik je om de heuvels mee te bekleden, is dat aluminium gaas van de bouwmarkt?
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
 :) Erg indrukwekkend allemaal wat je hier laat zien. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dit gaat een baan worden van een Profi. B)

Dirk-Jan
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: Jørg op woensdag 06 januari 2016, 07:29:58
-Claudio:
Welk gaas gebruik je om de heuvels mee te bekleden, is dat aluminium gaas van de bouwmarkt?
Ja, bij ons ook gekend als vliegengaas. Dit is niet te hard en geschikt om op te spannen.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Hoi Claudio !

Zo te zien, ga je zowat alle details van de werkelijkheid nabouwen  :thumbup:
Zelf doe en wil ik dat niet, maar ik vind het erg boeiend om te volgen.

Grtz Tony
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hoi Claudio,


Wel een hele uitdaging om alles natuur getrouw te willen maken en te maken, blijf je wel volgen ben benieuwd wat er nog volgt.  :thumbup:

Groeten

Peter
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,
U heeft een erg mooie baan. 8o :thumbup:
Erg mooie foto's, ook van het grootspoor. :thumbup:

Groeten,

Remco
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Via de swiss groep heb ik je baan gevonden.  Wonderbaarlijk mooie details.  En wat ik het meest bij jouw bewonder is jouw opmerkelijk geordend werken.  Altijd alles netjes. Bij mij is het gewoonlijk aan puinhoop.
Waar zit je ergens in België?  Blijf je zeker volgen, je bent een stimulerend voorbeeld.👍
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
- Claudio
Of het nu zuid of noord is bij jouw station heb jij altijd wel iets te doen, want alles is tot in de puntjes afgewerkt. 'Petje af'! :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Even wat terug antwoorden;

@ Dirk-Jan ; dank je ... ik doe mijn best , maar wacht nog even om dit als "profi" te noemen , want de scenery moet nog volop aangebracht worden , en dat is een heel andere klus. (dan wat ik tot hiertoe gedaan heb). :wink:

@ Tony ; groot gelijk heb je , je bouwt wat jezelf wilt en dat is helemaal geen probleem. :wink:
Maar bij mij , exact zoals in de werkelijk nabouwen zal wel nooit lukken , door de vele compromissen die je moet maken als bouwer , het zal eerder: "in zo ver mogelijk zijn".  :wink:

@ Peter , het is soms inderdaad een uitdaging .... :wink:

@ Dank je Gerard , Remco.

@ Paul , soms ziet het er bij mij ook niet uit , hoor .....  :lol: :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
De volgende update gaat over de 1e seinbrug die gemaakt werd 2013.
Deze bestaat uit 4 uitritseinen die aan een de bovenste portiek bevestigd zijn , in de richting van Lugano.
Hieronder het grote voorbeeld.



De seinbrug bestaat niet in model , en is dus zelfbouw.
Onderdeeltjes zijn van Sommerfeldt , de seinen zelf zijn van Microscale.



Weeral enkele weken bouwplezier ....



Voila , hier het voorlopige eindresultaat.  Uiteraard gaat er ook bovenleidingsdraad komen , maar dit is pas in een latere stadium.



Nog eens vanuit een ander foto-punt. Het uitritsein staat voor de gelegenheid open met "Fahrbegriff 2" -> beperkte snelheid van Vmax 40km/u.



idem.



De inrit langs de andere kant van de seinbrug.
De 189 088 komt van Lugano Vedeggio en rijdt het station binnen.
Het hoofdsein staat open met "Fahrbegriff 2" -> voorbijrijden aan Vmax 40km/u ; het voorsein met "Fahrbegriff 3" aankondiging van Vmax 60 km/u.
De plaats van dit inritsein komt dus niet overeen met de werkelijkheid want staat veel eerder op het enkelsporig lijntje ; de reden: te weinig ruimte , daarom doe ik het maar zo.
Ook de wisselstraat is hier anders , zo kreeg ik meer spoorlengte vrij tussen Taverne Torricella en Lugano Vedeggio , want geregeld zullen hier treinen in de wachtrij staan om het goederenstation binnen te rijden.
Zo , op enkele weken tijd , is er weer iets meer afgewerkt aan het station van Taverne Torricella.

De volgende keer wordt de verbindingsbrug tussen beide kamers besproken. :)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Paul,

Dat ziet er werkelijk waanzinnig mooi uit, het echte is zeker niet zo mooi gedaan. hier gaat mijn hoed voor af hoor, prachtig gemaakt.

Groeten

Peter
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
 ;)Hoewel Stoomfanaat en smalspoorder
ziet er veel belovend uit
petje af Groetjes IVK
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Bangelijk mooi.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
In een woord geweldig Claudio wat jij aan het maken bent, zo gedetailleerd en secuur afgewerkt. Ik heb voor het eerst vandaag pas jou draadje helemaal rustig doorgelezen en sta echt versteld van je vakwerk. :thumbup: :thumbup:

Veel succes met de verdere bouw.

Groet Herman.

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Wat een mooie foto's van je seinbrug. :thumbup: :thumbup:
Als ik de foto's opnieuw bekijk zie ik steeds weer andere mooie details. :) :) :)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Bedankt Paul , Herman en Michel.
Dit was trouwens mijn eerste ervaring met het bouwen van zo'n seinbrug.
Ondertussen heb ik ook een 2e exemplaar gemaakt , die toch weer een verbetering is ten opzichte van deze. (maar dat is voor een volgende update)

Nu ga ik het hebben over de verbinding tussen deze kamer en de andere kamer.
Namelijk de verbinding tussen Taverne Torricella en Lugano Vedeggio.

Na veel denken is het concept , een houten brug geworden.
Volgende plaatjes maken het wel duidelijk , denk ik.

Eerst moest alles nagemeten worden zodat alles in de koker kon passen en aangesloten kon worden met het station in kamer 1.

 

De houten brug onafgewerkt , en de koker die al voorzien is van zelfklevende tunnelprofielmuurtjes. (Busch)



Oef , alles past en is waterpas.

 

De brug is ondertussen geschilderd (primer + verf) en ik kan beginnen aan de ballast , ook de bovenleidingspaaltjes liggen al klaar.



Ook de nodige kabelgootjes , een reling rechts langs het linker spoor (de 2 rechtse sporen zijn de hoofdsporen naar niveau -1 van het groot 2e schaduwstation in kamer 2.



Nog eens een detail van de reling dat gewoon gemaakt is van overschot Sommerfeldt bovenleidingsdraad met een veiligheidsplaats voor de infra lui.
Dit moet bij mij niet kaarsrecht zijn , want als ik naar het grote voorbeeld kijk , dan hebben de meeste relingen ook soms hun beste tijd gehad.
Het gaat nog wel een verflaagje krijgen.

De brug is geplaatst , en daarom had ik nog graag volgende foto's laten zien als slot van deze reeks weer;



Zicht op de kokeringang kant Taverne Torricella.



Het linkse spoor is de toekomstige verbinding naar het zichtbaar goederenstation Lugano Vedeggio , en blijft op niveau +1.
De 2 rechtse sporen zijn de doorgaande hoofdsporen van en naar het nog te bouwen schaduwstation 2 , op niveau 0 in deze kamer , daarom gaan die in dalende lijn.
Ook zie je het verschil van de isolatoren van de bovenleiding : links nog op de oude manier , dat nog steeds gebruikt wordt op industrie-goederen-nevenlijnen bundels
en zo verder ...
En rechts zoals het nu meest wordt toegepast wordt op de hoofdlijnen.

Ook is de aankleding begonnen van diverse kastjes en kabelgoten naast de sporen.

De brug is hier al wat meer aangekleed , bovenleidingsdraad in het tunnelgat hangt voorlopig + ook nog wat aan lokjes gewerkt.
(bv. van een oude Roco dispo 189 SBB cargo geel / blauw heb ik nu een zwarte MRCE lok 189 met LED verlichting omgebouwd , .. en zo verder.)



Onkruid en gras ligt er bijna, bovenleidingsmasten worden geplaatst en de bovenleidingsdraad hangt in de tunnel.



Nog eens piepen in het tunnelgat.  :lol:



Het overzicht van de eerste kamer. (deze foto ken je al van mijn eerste post hier.  :wink:)

Tot de volgende update. :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Het wordt alsmaar mooier en perfect afgewerkt
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Zeer fraaie afwerking, veel suc6 en plezier met de verdere bouw van je prachtige baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
zeer fraai stuk werk! Ziet er heel realistisch uit, Claudio!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

groeten,
Roel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Dag Claudio.

Oef, da's bijzonder strak werk wat je allemaal laat zien! :cool:
De baan blijft met deze opstelling overal toch mooi bereikbaar
en je hebt een fraaie doorgang naar de tweede treinenkamer :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hey Claudio,

Ik heb je bovenleidingwerk eens bekeken en heb daarbij een vraag / opmerking: op het oog steken de panto's flink omhoog. Hoeveel mm is bij jou de afstand tussen bovenkant railstaaf (SoK) en onderkant rijdraad??

In de meeste gevallen wordt tussen 68 - 72 mm (max) aangehouden (volgens Handleiding Sommerfeldt). Bij jou lijkt het meer?
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik voeg hier niets meer aan toe, TOP!!!!

Groet Herman
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Citaat van: Has-bls op zondag 10 januari 2016, 16:17:39
opmerking: op het oog steken de panto's flink omhoog.
Er is nog geen rijdraad aanwezig...
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Heel goed de foto's nog eens bekijken Wim!
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
@ Roel , Herman : hartelijk dank , ik blijf mijn best doen om dit zo goed mogelijk te blijven doen.

@ Erik , heel belangrijk dat je inderdaad overal nog aan kunt , want als er eens iets gebeurt dan is het net steeds op de plaats die je niet wilt.
En aan die doorgang tussen beide kamers heb ik in totaal 10 maanden aan bezig geweest (seinbrug inclusief , uitleg van deze seinbrug volgt nog)

@ Henk , mijn volgende update zou nu net even over de bovenleiding gaan , maar ga je nu al van antwoord dienen.  :wink:
Compromissen maken was ook hier het geval.
Ik rij met mijn locomotieven met de smalle sleepstukken op de stroomafnemers.
Het gevolg is dat mijn paaltjes soms ook iets korter achter elkaar staan , zeker in bochten. (nu gebeurt dat bij SBB in het echt ook , heb ik gemerkt)

Sommerfeldt maakt wel fijne draad (4mm voor de rijdraad en 5mm voor de hoofddrager) , maar de afstand tussen rijdraad en bovenste hoofddrager-draad vind ik veel te klein.
Bijgevolg ook de afdaling tussen rijdraad en hoofddrager naar het midden toe tussen 2 palen , wordt dan te steil voor het oog. (als je begrijpt wat ik bedoel tenminste  :wink: )
Daardoor worden ook de draagarmen naargelang gehangen zodat ik dat fenomeen zo weinig mogelijk heb, en is trouwens de afstand tussen rail en rijdraad bij mij tussen 70 en 74 mm.

Maar de volgende update zal een beetje over dit gaan.  :wink:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik volg je helemaal Claudio!

Wil best eens afreizen naar Nijlen om eens nader kennis te maken en van idee te wisselen. Ben inmiddels op diverse plekken al bekend in België en zover is het tenslotte nu ook weer niet.

Dus laat maar eens weten: je hebt mijn private-mail ;-).
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Prachtige foto's van een heel hoog kwijlgehalte Claudio. ;) ;)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hallo Claudio,

Dank voor het delen van je voortgang.
Als Swiss liefhebber mooie bron voor inspiratie.

Overigens ik vind dat je ook mooie foto´s maakt, met een professioneel zwart randje.


Succes met vervolg,

Groet,
Erik
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
@ Henk , komt in orde (ergens) het is even nogal superdruk hier.  :wink:

@ Michel , dank u , foto's nemen doe ik ook eens graag als ik niet op de zolder echt bezig ben. :wink:

@ Erik , bedankt voor het compliment , en dat zwart randje doet het wel , inderdaad.  :wink:
     Wordt gedaan door een zeer simpele versie van Fotoshop.

Zoals hierboven al werd geschreven ga ik het nu even over de bovenleiding hebben.
Ik dacht eerst om de bovenleidingsdraden als laatst te doen , maar ik had er zo zin in om er toch aan te beginnen , en zodoende was ik
hiermee dan ook gestart. (het is alleen opletten achteraf , dat je geen rijdraden plooit ... )

Ik ben eerst begonnen aan de tunnelingang , daar ligt ook een wissel naar het station toe , wat genoeg is om te kunnen experimenteren.
Want ik rij met de smalle sleepstukken op de stroomafnemers , volgens SBB voorschriften , daardoor moet de rijdraad echt juist hangen.
Dit werkje nam voor dit kleine gedeelte een volle namiddag in beslag.
Vooral het heen en weer rijden met de locomotieven nam de meeste tijd in het beslag. (zorgen dat de stroomafnemer niet haakt in de rijdraad)

Ook laat ik nog op het laatst , 2 foto's zien van vorig jaar van de voorbereidingen van de uitneembare plaat in de rechterhoek , dit is aan de heuvels langs zuidelijke kant.



De eerste bovenleidingsdraadjes zijn definitief bevestigd aan de bovenleidingspaaltjes zoals het in de werkelijkheid ook wordt toegepast.
En uiteraard is alles in functie van de zeer smalle sleepstukken van de stroomafnemers op de locomotieven, zoals voorgeschreven bij de Zwitserse spoorwegen.
Daarom staan de paaltjes ook vrij kort op elkaar , maar ook de foto bedriegt wel een beetje , want deze is met een lichte tele genomen.



Nog eens een zij aanzicht van de bovenleiding.
Voor drie paaltjes juist te voorzien van bovenleidingsdraad in combinatie met de span-ophanging , rekent maar een halve dag.



Hier zie je beter het verloop van de bovenleidingsdraadjes en ook dat de stroomafnemers "mooi tegen de draad staan".
Ook zijn de bovenleidingsdraadjes al voor zien van een eerste (fijn) verflaagje.



Krokodillenklemmetjes helpen ook om iets tegen te houden.
Hier zie je een sectiescheiding van de rijdraad op een wisselverbinding.
Dit is aan de andere zijde van het station.



Ter hoogte van het doodspoor is ook eindelijk de bovenleiding af , er zijn nieuwe paaltjes gekomen en dit in combinatie van een spaninrichting.
Ook van belang , borden bij het spoor , in dit geval dus een geel waarschuwingsbord "halt voor voertuigen met opgelaten stroomafnemers".
Ja , de bovenleidingsdraad moet ook nog een extra verflaagje krijgen omdat alles niet gedekt is.

Ondertussen is de noordelijke kant helemaal voorzien van rijdraad , maar zijn er nog geen foto's van , dat is voor een volgende keer.
Dan nu even over de uitneembare plaat.





Ik had vorig jaar ook aan de afneembare "plaat" gewerkt aan de zuidelijke heuvels in de hoek.
Hierop is de basis gemaakt voor de openbare weg richting station , en de aansluiting van de parking een niveau lager.



Zo zag het daarvoor nog uit in de rechter bovenhoek.



Zo is het nu , ik moest ook veel werken met styrodur in plaats van gaas , omdat ik niet genoeg plaats meer had voor de handelingen om het gaas vast te bevestigen , en dit door het schuine dak.
Gelukkig past , of sluit alles liever mooi aan de rest van de treintafel , zodat het gips later hier ook aangebracht kan worden.

Ook de bovenleidingspaaltjes die je hier ziet , gaan allemaal terug opnieuw geplaatst worden door nieuwe en verbeterde exemplaren.

Het volgend berichtje hier , zal gaan over de bouw van de 2e seinbrug op de verbinding tussen beide kamers , en ook de afwerking van deze verbinding
wordt dan een beetje beschreven.
Tot dan.  :smile:

Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Hier kan ik maar één ding over zeggen : chapeau  :thumbup: :thumbup:

Groeten,
Roel
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

Het is nog steeds smulfactor 79, Claudio  :thumbup:

Ook mooi, dat je op een relatief kleine ruimte toch het effect van de wijdheid van een grote baan maakt.

Grtz Tony
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
-Claudio:
Weer zeer knap uitgevoerd allemaal,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Claudio,

Het is lekker wakker worden met jouw schitterende foto's van je rustgevende baan. :thumbup: :thumbup:
Enne zeg geen u tegen mij hoor. ;)
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gottardo : Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Ik volg je met bewondering Claudio: de bovenleidingpaaltjes in de bogen staan zoals ze horen te staan!

Hoe krapper de boog, hoe korter de afstand tussen de palen. Netjes afgewerkt tot nu toe ;-)  Maar jouw afwerking staat immers ook borg voor kwaliteit  :thumbup: