Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

1126 "Lombardijen"

Gestart door Acido zondag 31 december 2006, 00:00:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
1126 "Lombardijen"






Dit is niet echt een bespreking van een model, al mag het dat wel worden natuurlijk.

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wie deze uitvoering nog meer heeft. Hij is in 1986 in een éénmalige serie van slechts 126 stuks geproduceerd ter gelegenheid van de 10e beursdag van de Rotterdamse Modelspoorruilbeurs.

De 1126 is op 15 oktober 1985 gedoopt door de Rotterdamse wethouder H. van der Pols, te Rotterdam Lombardijen. Lang heeft de loc er niet van kunnen genieten, want al op 22 oktober ging de 1126 vervroegd buiten dienst, als eerste van de serie 1100.
(bron: Koppeling 997, 25 okt 1985)


De locomotieven zijn genummerd (dit is nummer 038) en geleverd met een certifikaat. Basis is de Märklin 3324 (dan wel Hamo 8324). Die van mij is destijds omgebouwd naar Digitaal.

Ik ga er natuurlijk van uit dat op dit forum het neusje van de zalm van Nederlands georiënteerde Märklinrijders vertoeft :mrgreen:, dus ik ben benieuwd of er 1126-bezitters zijn en zo ja, welke serienummers hun locs hebben.

En ja... ik weet dat er een stukje van de achterste stroomafnemer ontbreekt. ;-)
Weet trouwens iemand of hier de stroomafnemers van 37241 (NS 1144) op passen? Of is de dakconstructie veranderd, zoals ik ontdekte toen ik de stroomafnemers van mijn 3326 (NS 1631) probeerde te vervangen...?
Re: 1126 "Lombardijen"
Leuke loc en leuke foto's.

Groeten,
Davy
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
erg leuk!
Ik wist niet dat deze modellen bestonden dus je hebt me weer een dienst gedaan vandaag!:wink:
Bedankt!

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
Blausee-Mitholz
gast

Re: 1126 "Lombardijen"
Märklin erkent het model niet, je vind hem dan ook niet in de Koll (bij mijn weten).

Mvg, Johan.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Heey Antal,

Zoals te lezen is deze in een eenmalige serie van 126 stuks in 1986 uitgebracht. Deze loc kom je niet vaak tegen. Dus is het niet raar dat jij niet van het bestaan van deze loc af wist.
Maar is zeker een heel mooi speciaal model :).

Marcel
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hey Marcel,

Dus als ik het model tegenkom op de beurs en hem koop heb ik toch wel een heel gewild model?

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
@ Johan: Hij staat wel op http://www.nsinmodel.com, mét foto. Daar staat er bij: "Koll 85702", dus misschien staat-ie er toch wel in? Kun je dat trouwens ergens raadplegen op internet?

Anyway, ze zijn dus niet door Märklin zo uitgeleverd, hè. Ze zijn door een zaak in ik geloof Sliedrecht van deze opschriften voorzien.

@ Antal: aangezien zelfs hier nog niemand geroepen heeft dat-ie er ook eentje heeft, en er maar 126 gemaakt zijn (20 jaar geleden ook nog), mag je aannemen dat-ie wel een leuke prijs doet. Zelf heb ik geen idee... nooit afgevraagd eigenlijk want die van mij is toch niet te koop :-P
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hey Acido,

Jammer lijkt me een erg leuk locje om te hebben. :D
Ach ik dnek dat ik hem niet snel nu koop.
Heb zoveel wat ik wil dus die komt op de secundaire plek te staan.

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Je ziet de stikkers wel duidelijk zitten...

Maar het is een mooi model, Waarom staat er Lombardijen op de zijkant?

Groetjes,

Robbert
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hallo Jongens,

nog zeldzamer dan de 1126 Lombardijen is de 1143 die rondrijdt op mijn treinbaan, op de volgende foto is het achterste deel van het nummer nog net te zien.

Van voor naar achter 1143, 1139, 1101, 1117, 1186 Beneluxloc



met vriendelijke groet,

Walter
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Robbert op maandag 01 januari 2007, 22:03:33
Je ziet de stikkers wel duidelijk zitten...

Maar het is een mooi model, Waarom staat er Lombardijen op de zijkant?
Heey,

Moet je goed lezen wat er in het allereerste stukje staat !!
De 1126 is op 15 oktober 1985 gedoopt door de Rotterdamse wethouder H. van der Pols, te Rotterdam Lombardijen.

Lijkt mij duidelijk genoeg of niet ;).

Marcel
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
CiteerJe ziet de stikkers wel duidelijk zitten...

Het zijn geen stickers, het is een vlakje grijze verf over het oude nummer 1139 heen, waarop het nummer 1126 gedrukt is. Maar ik ben het met je eens dat het goed te zien is (al hangt dat ook van de lichtval af)
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Heey,

Ik zie de foto's niet meer. Ligt dat alleen aan mij??
Groetjes,

Marcel
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Ik zie ze nog.

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Jah,.. dat ligt aan jou. Misschien ff je ogen open doen en bovenaan de pagina kijken  :P :lol:.
Overigens ken ik dit model ook niet. Wel leuk dat je zo steeds weer unieke NL treinen tegenkomt op een forum.

Groeten,
Herman
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Er gebeuren wat rare dingen op internet op het moment... een uurtje geleden kon ik ineens niet meer bij dit forum en op dit moment kan ik Google (!) niet openen. En dat is heel zeldzaam... Ergens zit een storing in ieder geval.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Ik heb ook een storing ik kan ook google net niet openen.
Ook sites met filmpjes erop en links van deze forum niet.
Landelijke storing vrees ik.

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Geen problemen hier. Niet met google, niet met één site. Misschien gewoon een storing bij een ADSL provider? Nah,.. laten we maar weer back2topic gaan.  :)

Groeten,
Herman
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Mister1736 op maandag 01 januari 2007, 22:20:39
Citaat van: Robbert op maandag 01 januari 2007, 22:03:33
Je ziet de stikkers wel duidelijk zitten...

Maar het is een mooi model, Waarom staat er Lombardijen op de zijkant?
Heey,

Moet je goed lezen wat er in het allereerste stukje staat !!
De 1126 is op 15 oktober 1985 gedoopt door de Rotterdamse wethouder H. van der Pols, te Rotterdam Lombardijen.

Ja dat snap ik maar is er nog een reden waarop die gedoopt is?

Groetjes,

Robbert
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citeeris er nog een reden waarop die gedoopt is?

Volgens De Koppeling (personeelsblad NS) "omdat de Rotterdamse Modelspoorruilbeurs wel iets zag in een minder onpersoonlijk afscheid".

De 1126 was namelijk de eerste 1100 die regulier (dus vanwege ouderdom) buiten dienst ging. De aanleiding was dus de start van de buitendienststelling van de serie.



Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Het model, ter gelegenheid van de 10e beursdag van diezelfde ruilbeurs, kon je kopen op de beursdag of bij "'t Oude Station" in Sliedrecht. Die beurs werd overigens gegeven in het Wijkcentrum Lombardijen, vandaar de naam van de loc.

De prijs was ?195,= (Gulden!) voor Märklin analoog of 2-rail gelijkstroom. De Digital-versie en de Trix Express versie kostten ?265,=. Voor ?165,= kon je 'm krijgen als "vitrinemodel", maar ik heb geen idee wat dat technisch inhoudt en waarom-ie 30 gulden goedkoper was..
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
@Acido,
Misschien had het vitrinemodel wel geen motor. Dat scheelt in de kosten en in de vitrine hoeven ze toch niet te rijden.

Groeten,
Herman
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Herman,

Zou je bij Märklin dan gewoon locomotieven zonder motor kunnen bestellen?? Dat zou de manier zijn om (goedkoop) aan dummy locs te komen :-)
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Misschien wel met dit doel. Ik doe ook maar een gok en hoopte stiekum op een oohjah reactie van jou kant. ;) Overigens is dat wel iets wat ik de fabrikanten van sommige modellen kan aanbevelen. Dummymodellen. Verbaast me echt dat Fleischman de Plan V en Piko hun hondekop ook niet in dummy verkopen. Maar dat is volledig offtopic.

Groeten,
Herman
Re: 1126 "Lombardijen"
Naast de NS 1126 lombardijen is een zelfde speciale NS1100 geproduceerd met het nummer 1114 hierbij is er geen naam op de loc.
Ik bezit beide NS 1100 loc's.

Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 01 januari 2007, 21:11:49
Märklin erkent het model niet, je vind hem dan ook niet in de Koll (bij mijn weten).

Mvg, Johan.

Hij staat in de Koll Spezial Katalog onder 3324 / 85702, inderdaad een eenmalige oploage van 126 stuks. De dagwaarde staat helaas NIET vermeld (-).
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Acido op maandag 01 januari 2007, 21:21:26
Daar staat er bij: "Koll 85702", dus misschien staat-ie er toch wel in? Kun je dat trouwens ergens raadplegen op internet?

Ik denk dat er dan nog maar weinig Koll's verkocht werden :mrgreen:
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Sascha, dank voor de research... Op internet kom ik inderdaad alleen sites tegen waar je 'm kunt kopen... het boek dus :-P

@Tweety: Van een 3324 uitgedost als NS 1114 heb ik nog nooit gehoord... heb je er een foto van met verhaaltje erbij? En misschien kan Sascha die ook even opzoeken in de Koll...
Re: 1126 "Lombardijen"
De NS 1114 staat in de Koll als nr.85701. De versie die ik heb is HAMO.

de omschrijving in Koll (spezial katalog) beschrijft dat deze lok net als de NS 1126 is bewerkt door schippers en in hetzefde jaar uitgebacht.
Oplage zou 25 stuks zijn.

Ik heb wel een foto, als je e-mailadres geeft kan ik hem mailen. Ik heb nog geen homepage.

Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Mijn email adres staat in mijn profiel. Mail maar, dan zet ik 'm wel op mijn server.

Wie is Schippers? Is dat de eigenaar van 't Oude Station in Sliedrecht of zo?

Martijn
Re: 1126 "Lombardijen"
Blausee-Mitholz
gast

Re: 1126 "Lombardijen"
Schippers is een handelaar en staat nog altijd op de beurs te Houten.

Mvg, Johan.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Okay... en doet hij vaker van dit soort omnummeracties? Of waren de 1126 en 1114 de enige?

En: @ wissels, komt de 1143 soms ook bij Schippers vandaan?

Martijn
Re: 1126 "Lombardijen"
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hallo Martijn,

nee, maar hij is volgens mij wel door Schippers omgebouwd naar digitaal, maar dat was al voor dat ik eigenaar werd van deze unieke lok, maar ik weet zeker dat Schippers hem niet hernummerd heeft,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Nou Walter,

je maakt me wel vreselijk nieuwsgierig... hoe komt deze unieke 1143 aan haar nummer? Knap staaltje huisvlijt wellicht?

Martijn
Re: 1126 "Lombardijen"
Hierbij de een foto van het zusje van de NS 1126 de NS1114

Re: 1126 "Lombardijen"
En nu staat er 1 op marktplaats te koop

Ik zag hem bij toeval en moest meteen aan deze topic denken
Re: 1126 "Lombardijen"
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Er staat nu een 1126 op Marktplaats.

Klik hier om de advertentie te zien.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
CiteerWie hem nog kan bemachtigen hebbe geluk.

CiteerEr staat nu een 1126 op Marktplaats.

Verzamelaars, grijp Uw kans! :mrgreen:

Ik hoef 'm niet ;-)
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Heey,

De Advertentie staat er nog steeds maar nu voor 188 Euro.
Ikzelf vind hem te duur en ga hem ook niet kopen.
Heb al twee 1100'en.

Groetjes Antal.
Re: 1126 "Lombardijen"
verzameldirk
gast

Re: 1126 "Lombardijen"
waarom is een lok goegekeurd door Märklin als hij in
de Koll staat ?

grote flauwe kul, ik heb voor mijn spoor Z verzameling ook
Koll maar die gaat maar tot 1997.
Nu heb ik een digitale (CD) catalogus van de heer Illegems
uit België.
Verder is er ook nog een mikado catalogus geweest.
Koll is een op grote schaal verkochte catalogus, maar de
prijzen kloppen vaak voor geen meter.

Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: joostboudewijns op zondag 30 december 2007, 00:36:32
leuke loc alleen dat lombardeijen :lol:

:?:
Als je niks zinnigs te melden hebt, meld dan niks.
En het is "Lombardijen" en niet "lombardeijen".
Re: 1126 "Lombardijen"
Andreas
gast

Re: 1126 "Lombardijen"
Dag Martijn,

Ik zag dat je in de eerste post vroeg of de stroomafnemers van de 37241 op de 3324 pasten. Ik heb het even uitgeprobeerd met mijn 1117 (3424) en 1139 en het antwoord daarop is nee, ze passen niet, Art. 662450 (de stroomafnemer van de 37241 en 3424) mist een gedeelte van de opbouw van de pantograaf (o.a. isolatoren) dat op het dak is meegegoten, de oudere 3324 heeft dat niet, daar zit alles voor de pantograaf vast aan de pantograafstoel. Als alternatief heb je nog wel Art. nr. SF933 van Sommerfeldt.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hoi Andreas,

Ik heb onlangs een 1139 gekocht via Marktplaats, die door de vorige eigenaar was uitgerust met pantografen van het nieuwe model. Deze pantografen hebben vier isolatoren op de hoeken van de voet, die aan de onderkant kleine pinnetjes hebben die in het dak worden geprikt. De vorige eigenaar had daartoe gaatjes in het dak geboord. Bovendien had hij een soort verloopstukje tussen de schroef en de kap geplaatst, om de voet op de juiste hoogte te krijgen.

Het is me gelukt om deze stroomafnemers over te zetten op de 1126. Omdat ik niet wilde boren in de kap, heb ik de pinnetjes verwijderd. Met alleen de schroef plus verloopje, en de isolatoren (min of meer) rustend op het dak, zit-ie stevig genoeg :-)



Overigens weet ik niet wat het catalogusnummer van deze stroomafnemer is.

Martijn
Re: 1126 "Lombardijen"
Andreas
gast

Re: 1126 "Lombardijen"
Als ik de foto zo zie lijkt dat wel heel erg op de Sommerfeldt-pantograaf.
Re: 1126 "Lombardijen"
Mooie plaatjes van die 1126 (en andere). Ik rij niet nederlands maar dit heb ik wel altijd één van de mooiere loc's gevonden. Al is het alléén al vanwege de rijke historie,.....kleur...botsneus.......
Willem-Jan
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Andreas op zondag 30 december 2007, 17:48:03
Als ik de foto zo zie lijkt dat wel heel erg op de Sommerfeldt-pantograaf.

Als dat verloopstukje bij de stroomafnemer geleverd wordt (het is een kunststof busje in dezelfde kleur grijs als de kap) dan is zo'n Sommerfeldt pantograaf vrij eenvoudig te plaatsen op een 1100. Heeft Sommerfeldt die stroomafnemer ooit in een versie speciaal voor de Märklin 3324 uitgebracht?
Re: 1126 "Lombardijen"
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Citaat van: Acido op zondag 30 december 2007, 18:20:54Heeft Sommerfeldt die stroomafnemer ooit in een versie speciaal voor de Märklin 3324 uitgebracht?

Neen.
Re: 1126 "Lombardijen"
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hallo,

Ik zag dat hier eerder werd gevraagd wie er nog meer in het bezit is van de 1126 "Lombardijen". Hier is nog zo'n gelukkige bezitter! :D

Er is inderdaad heel weinig informatie over deze locomotief. Ongeveer 15 jaar geleden zag ik hem op een beurs. Aangezien ik direct door had dat het wel bijzonder moest zijn heb ik hem maar meegenomen. In mijn zoektocht ben ik bij Fijenoordse Meesters terecht gekomen. Ook zij wisten niets van het bestaan van deze loc af. Gelukkig na wat speurwerk zijn er foto's boven gekomen van het voorbeeld. zie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Locomotieven.htm ongeveer halverwege deze pagina staat een foto van mijn model en van het origineel.

Mvg,
Postduif.
Re: 1126 "Lombardijen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hallo Postduif,

Welkom bij de club ;-)

Als je dit topic doorleest vind je verspreid in de berichten denk ik wel alle relevante info over de 1126 Lombardijen en het model ervan :-)

Martijn
Re: 1126 "Lombardijen"
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: 1126 "Lombardijen"
Hallo Martijn,

Bedankt voor je verwelkoming.
Gelukkig weet ik inmiddels al het een en ander over de 1126.
Door middel van de verwijzing naar de site van de fijenoordse meesters probeer ik dat met jullie te delen.

Ik vind het inderdaad wel erg leuk om hier te zien dat er nog meer zijn die dit model in bezit hebben.

Mvg,
Postduif.