Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Prominent op mijn module komt er een kenmerkend viaduct zoals onze oosterburen die zo vaak toepassen bij hun schnellfahr- of neubaustrecken. Op het wereld wijde web is hier relatief veel informatie over te vinden. Zo is keurig te zien hoe de dwarsdoorsnede van zo'n viaduct is.

Linkje naar Wikipedia

Ik ben nu aan het bedenken hoe we dit profiel een beetje aardig kunnen imiteren. De ondergrond, zeg maar de bovenkant van de T maak ik gewoon van een vlakke plaat van 9 mm mulitplex. Hij zou iets geknikt moeten zijn, maar in schaal 1:87 en het gezichtspunt t.o.v. de module zorgen er voor dat je dat nauwelijks zal zien. Ik hou die dus lekker vlak.
De rails en ballast worden opgesloten door 2 kokers waar waarschijnlijk in realiteit de bekabeling doorheen loopt. Ik gok dat dat in model een kokertje wordt van 0,5x0,5 cm, dus om dat hol te maken voor de bekabeling is onbegonnen werk. Dat wordt waarschijnlijk een mooi balsa-latje o.i.d.

Ik zit echter nog een beetje te stoeien met de overhangende randen en de koker die de draagbalk moet gaan verbeelden. Die zou je ook van balsahout kunnen maken, maar ik ben benieuwd of dat niet net zo makkelijk van styreen gemaakt kan worden. Hebben jullie tips voor bovenstaande vragen?
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Unter die Strecke
Hoi Patrick,

Er zijn ook holle profielen te koop in verschillende soorten (rond of vierkant) en lengtes.
Over 14 dagen maar eens goed rondkijken in Houten, of ik wijs je de weg...

Groeten,
Ton.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Dat zou heel fijn zijn Ton! Ik ben er de 12e bij, dus ik zou zeggen, Lead on!
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2010

offline
Re: Unter die Strecke
Het gaat om de illusie. Maak het zo simpel mogelijk ;) Maar als eerste: Maak een duidelijke tekening met de maten die juist zijn. Dan weet je de afmetingen van het geheel. En belangrijk hoe groot een bepaald onderdeel is. Je zal het aan de modelbaan-eisen moeten aanpassen, denk daarbij aan de afstand tussen de sporen hart op hart.

Citaat van: PaT op woensdag 02 december 2015, 07:36:29
Prominent op mijn module komt er een kenmerkend viaduct zoals onze oosterburen die zo vaak toepassen bij hun schnellfahr- of neubaustrecken. Op het wereld wijde web is hier relatief veel informatie over te vinden. Zo is keurig te zien hoe de dwarsdoorsnede van zo'n viaduct is.

Inderdaad:
Brueckenentwurf

Wel OBB maar met mooie maten voor je kokerprofiel: OBB Richtline Eisenbahn Bruecken en deze Die Innbruecke Entwurf Ausfuerhrung Enkele traject koker. Wel een mooi met wat maten.

Daar kan je wel wat maatvoering uit halen :)

Citaat van: PaT op woensdag 02 december 2015, 07:36:29
Ik ben nu aan het bedenken hoe we dit profiel een beetje aardig kunnen imiteren. De ondergrond, zeg maar de bovenkant van de T maak ik gewoon van een vlakke plaat van 9 mm mulitplex. Hij zou iets geknikt moeten zijn, maar in schaal 1:87 en het gezichtspunt t.o.v. de module zorgen er voor dat je dat nauwelijks zal zien. Ik hou die dus lekker vlak.

Inderdaad de bovenplaat vlak houden. Daar zie je toch niets van. De koker is het belangrijkste element van de brug. Waarschijnlijk met de pylonen.

Citaat van: PaT op woensdag 02 december 2015, 07:36:29
De rails en ballast worden opgesloten door 2 kokers waar waarschijnlijk in realiteit de bekabeling doorheen loopt. Ik gok dat dat in model een kokertje wordt van 0,5x0,5 cm, dus om dat hol te maken voor de bekabeling is onbegonnen werk.

Kan :) Het gaat om de illusie. Je kan de koker van het viaduct gebruiken om kabels door te trekken.

Citaat van: PaT op woensdag 02 december 2015, 07:36:29
Ik zit echter nog een beetje te stoeien met de overhangende randen en de koker die de draagbalk moet gaan verbeelden. Die zou je ook van balsahout kunnen maken, maar ik ben benieuwd of dat niet net zo makkelijk van styreen gemaakt kan worden.

Kijk eens in een goed gesorteerde bouwmarkt. Een profiel in diverse matieralen (hout, alu, kunststof) is wel te krijgen. Voor de koker: maak ribben met het juiste profiel / doorsnede en plak daar dun hout tegenaan. De ribben kan je gemakkelijk met een frees of zelfs eventueel laseren bij een Fablab.

Citaat van: PaT op woensdag 02 december 2015, 07:36:29
Hebben jullie tips voor bovenstaande vragen?

Nee ;)  :D zie hierboven....  :D

Groeten Ronald.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Hey Ronald,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Dat pdf'je ga ik eens rustig doornemen. Ik ben ook zeker van plan om het zo eenvoudig mogelijk te houden en de illusie vooral als uitgangspunt te nemen. Om in model de kabels echt doro de goten heen te laten lopen lijkt mij wat optimistisch. Onze modules hebben nogal wat bedrading, dus dat zal al snel vol zitten. Ik ben dus ook van plan om de bedrading door de dragende koker heen te gaan leiden. Als ik die aan de achterzijde dan ook nog eens open hou kan ik er ook nog eenvoudig bij voor onderhoud (mocht dat om de een of andere reden nodig zijn). Vervolgens worden ze via de pijlers naar de onderzijde van de bak geleid. Mooi alles uit het zicht!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mijn modulecollega's weten het al langer, maar ik ben al een tijdje op "jacht" naar de Finanzpräsentation uitvoering van de ICE-1 uit 2007 (nummer 39712). Met slechts 500 geproduceerde exemplaren komt hij niet zo heel erg vaak op Ebay voorbij. Zal je zien dat er vandaag 2 aanbiedingen aflopen... :X

Ik heb meegeboden op de meest complete set die er ook wat netter uit zag en vergezeld gaat van de originele verpakkingsbescherming (is dat een woord? ; ) ) en draagtas. Veel completer kan het dus niet. Ik heb er wel een waanzinnig aantrekkelijk aanbod voor een 10-delige TGV-POS voor moeten laten schieten. Nu maar hopen dat het dat waard was. De centjes kunnen immers maar 1 keer uitgegeven worden.

Met een beetje geluk halverwege volgende week in huis.

Nu moet ik maar eens ga doen met mijn HSL-afwijking. Alle aparte uitvoeringen van de ICE-1 zijn inmiddels binnen, alsmede het prototype van de ICE-3 (gebaseerd op een omgebouwde ICE-2). Misschien wordt het nu eens tijd om naar de normale uitvoeringen van die oude hogesnelheidstrein te gaan kijken ;)
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Alvast gefeliciteerd met je aankoop!
Zag trouwens vorige week een filmpje met de presentatie van de ICE-4.
Gaat vanaf 2017 rijden in Duitsland.


Weer eentje die je inde toekomst op je verlanglijstje kunt plaatsen ;)
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Bedankt Ton,

Ik ben er ook bijzonder blij mee! Hopelijk is de set echt zo goed als dat hij er op Ebay uit zag!

Wat betreft de ICE-4, dat filmpje had ik natuurlijk al lang gespot ;) http://forum.3rail.nl/index.php?topic=58483.0 En ja, die lijkt mij best geinig in model te hebben. Qua ontwerp grijpt het weer iets meer terug op de ICE1/2 (hij hoeft natuurlijk ook minder snel te kunnen dan de ICE-3, 250 tegen 330 km/u).
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Gefeliciteerd met deze mooie zeldzame set. B)

Gr.
René
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Dank je wel René, ben er ook erg blij mee. DHL kan mij niet snel genoeg voor de deur staan!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
An sich hè, zou een Railjet er, denk ik, ook niet op misstaan. En dat is ook een soort hogesnelheidstrein, zeker voor Alpenbegrippen (230 km/h).
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Foto's, Foto's Foto's ( eerst op DHL wachten, ik weet het !)

Mooi dat je hem te pakken hebt !
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hahahaha....rustig Alphons... rustig. ;)

Wat dat betreft is het wel jammer dat de foto's op Ebay verdwijnen als de veiling afgelopen is. Anders had ik die hier kunnen plaatsen.
Voorlopig moet de aanbieder nog bevestigen dat hij mijn centjes binnen heeft... Zou nu toch wel zo'n beetje geregeld moeten zijn.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Leuk om te horen dat je hem te pakken hebt. :thumbup:
Veel plezier er mee.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Dank je Ragoem...

Voor de nieuwsgierigen, met hulp van Frenkievee in ieder geval 1 foto weten te achterhalen



Inmiddels bericht gehad dat hij onderweg naar/met DHL is, dus met een beetje geluk woensdag of donderdag in huis
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mooie aanwinst Patrick maar kijk uit naar je eigen foto's van deze mooie trein. :) :)
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
-Patrick:
Prachtige aanschaf,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Patrick,

mooi treinstel.

Wim
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Met stroomvoerende koppeling. Staat hier nog ergens op dat het de Finanzpräsentation was?
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Ja, op de motorwagens staat "Finanzpräsentation" en dan daaronder het stuknummer, in mijn geval dus 270/500.
Daarnaast hebben de wagons het wapenschild van Zürich op de zijkant staan. Ook iets dat de gewone tussenwagens niet hebben.
Unter die Strecke - het bijzondere bezoek is gearriveerd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Unter die Strecke - het bijzondere bezoek is gearriveerd
Tatatatatatattaataaaaaaaaaaaaa! (in de stijl van "lieve Marianne" op radio 538)

De Märklin 39712 "Finanzpräsentation 2007" is binnen! En hoe!
Ik durf te betwijfelen of er perfectere versies van deze set te krijgen heb dan die ik nu in handen heb gekregen. Overduidelijk van een verzamelaar geweest met 0 meter op de teller. Zelfs het originele papier waar de doos in gewikkeld zat, zat er gewoon bij.
Ik ben echt zo blij als een klein kind, maar daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien. De plaatjes (de een wat beter dan de andere) spreken wel voor zich!





















Draagtas, beschermplastic, plexiglas sokkel, het is er allemaal!
Binnenkort wordt ze even onder spanning gezet om te achterhalen wat voor geluiden er nu in zitten.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. B)

Gr.
René
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
De foto's die ik kan zien helaas niet allemaal zijn schitterend. :) :)
Heel veel plezier met je nieuwe mooie aanwinst Patrick. :thumbup: :thumbup:
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Dank jullie wel!
Michel. Het zijn vrij grote foto's, dus wellicht duurt het laden even?
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mooie aanwinst! Veel plezier ermee.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Gefeliciteerd met je aanwinst.
Je hebt hem toch nog redelijk snel gevonden.
Veel plezier ermee.

Groeten,
Ton.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
-Patrick:
Bijzonder mooie aanwinst, zo een gelimiteerde versie moet je zuinig op zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Nogmaals dank voor de felicitaties. En inderdaad Ton, het is nog relatief snel gegaan.
Nu ik de foto's nakijk zie ik wel dat ik een wagenovergang even terug op zijn plek moet drukken ;)
Maar van alleen mooie treinen gaat de modulebak niet werken, dus inmiddels alweer verder aan het plannen.

Komend weekend wordt de afkortzaag opgehaald, waardoor ik de laatste aanpassingen aan de (tijdelijke) brug kan uitvoeren. Hij wordt ietsjes verlaagd waardoor het gelijk aan zal sluiten met de blackbox in plaats van "er op" te vallen. Ook ben ik heel benieuwd wat Ton mij gaat laten zien op de beurs in Houten qua profielen. Ik heb al wat ideeën om de pijlers en draagbalk vorm te geven, maar wellicht zie ik op de beurs nog veel handigere oplossingen. Ook ben ik mij aan het inlezen in het maken van een betonlook. Hier op het forum is daar wat over te vinden, maar ook de model-bunker-bouwers weten daar wel raad mee. Dat wordt nog best een flinke klus. Ook moet er nog een laatste flexrails gegrijsd gaan worden. Het is maar goed dat ik vanaf volgende week vrijdag dit jaar niet meer hoef te werken, anders wordt het nooit wat!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mooi treinstel Patrick!
Gefeliciteerd met je aankoop!

Citaat van: PaT op donderdag 10 december 2015, 20:47:16
Ik ben echt zo blij als een klein kind, maar daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien.
Helemaal mooi toch! Daar mag je ons best (in alle redelijkheid, dat dan weer wel :D) mee vermoeien hoor!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mmmmmooooiiii !!!!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Mooi ding!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Veel plezier met je mooie nieuwe aanwinst!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Patrick,

zeer mooi, proficiat.

groeten

Wim
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek

Hoi Patrick,

Mooi dat het je gelukt is, om deze ICE te krijgen  :thumbup:
Probeer er zo lang mogelijk blij als een kind mee te zijn  :P

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Gisteren met een groot deel van de andere 3railforum modulebouwers naar Houten geweest. Voor mij de eerste keer, maar onder de bezielende leiding van Ton alle ins and outs van deze beurs geleerd ;) .
Redelijk geinspireerd kwam ik weer thuis en vanmorgen toch nog maar even snel aan de module geknutseld. Het tijdelijke viaducht lag in eerste instantie op de blackbox bodem, maar dat was toch wat te gortig qua hellingspercentage. Vandaag dus het viaduct zowel in de lengte als  de hoogte ingekort zodat hij iets onder de bodem van de blackbox komt te liggen. Als dan het dempingsrubber onder de rails komt te liggen zou e.e.a. naadloos op elkaar aan moeten sluiten.

Tot zo ver de theorie, op de naar de praktijk! Die bleek gelukkig hetzelfde te zijn! Het viaduct sluit nu vrij netjes aan op de overige delen van de module en staat ook behoorlijk stevig. Om dat uit te testen zet je dan natuurlijk je laatste aanwinst op je zojuist gefabriceerde werk en kijkt of er geen rare dingen gebeuren. Ook dat was gelukkig niet het geval.

Het was gelijk een mooie kans om eens te kijken wat voor geluid er in die Finanzpräsentation ICE zat. Aanmelden uit de loklijst leek in eerste instantie niet te kunnen, maar gelukkig reageert hij ook onder de noemer van de technische gelijke 39711. Met de kakafonie aan geluiden van mijn Kuifje Thalys in gedachten drukte ik gespannen op de knopjes...Met onderstaand, enigszins teleurstellend, (maar eigenlijk ook wel verwacht) resultaat als gevolg:



Tjsa, het was 2007 en blijkbaar was men nog niet zo ver met sound ;)

Maar we hebben vandaag dus wel het heugelijke feit gevierd dat er een trein op "die Strecke" gereden heeft!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Ik dacht de ice voorbij te zien zoeven op je filmpje ;)
Maar nee, alleen langzaam optrekkend.
Straks in januari kan die vol gas over de baan, dus nog even geduld.
Maar toch leuk dat je module nu ook een beetje rijvaardig begint te worden.

Oh ja, we kwamen later de ice2 met gele banen ook nog tegen voor 350.
Had je er dus al drie kunnen hebben :D

Groeten,
Ton.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hahaha Ton...  Vol gas wegtrekken op 1 module met een zwaar gelimiteerde set... Iets zegt me dat dat niet goed gaat komen.

Ondertussen verder gegaan met het grijzen van de allerlaatste flexrail.  Man wat een #&@)(?% klus is dat toch.  De vreugde was dan ook groot toen hij af was...  ;) (geintje moet kunnen toch?)

Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Zo te zien kan jij al je agressie kwijt in je hobby  >:-D >:-D >:-D

Groeten,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick.

Mooie foto. :P

Gr.
René
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi René, 

Een van mijn betere :)

Ragoem,
Van die bielsjes verven word je op een gegeven moment wel wat agressief. Wat een monnikenwerk!
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Het kan ook rustgevend zijn hoor, als je maar eerst ontspant, en dan een lekker achtergrond muziekje opzet...... :-)

Iets met geluiden van het regenwoud of zo en de mist mag je erbij denken :D
Het is wat je zegt monnikenwerk maar die krijgen met het juiste geduld alles voor elkaar :thumbup:
De rails ontvetten is een pre, daar begint het vaak mee, en daarna de bielzen 1 voor 1 verven in de kleur van beton.

Het is zeker geen gemakkelijke opgave, maar als je het doel voor ogen houd kom je er wel ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hmm, van cd's met regenwoud (of nog erger, orka-geluiden) word ik alles behalve rustig Hans.
Wat nogal meespeelde met dit railtje was dat ik hem in eerste instantie niet ingecalculeerd had en dus dacht dat ik al klaar was. Helaas bleek het handiger om nog 1 flexrail te gebruiken in de module. Dus met enige tegenzin weer de verfkwast gepakt.

Ontvetten is echt een must inderdaad. Zonder loopt de verf er zo af. Ik poets de rail altijd even met St.Mark. dat ontvet als een dolle. Deze rail heb ik ook in een absolute recordtijd van iets meer dan 2 uur getransformeerd in iets wat op beton lijkt. Toch zou ik de volgende keer voor Peco rails gaan oid. Behalve het juiste betonprofiel vielen de daarbij horende puko's mij eigenlijk best mee op de module van Walter van BNLS.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Inmiddels ben ik alweer druk bezig met plannen en bedenken hoe ik mijn viaduct zo realistisch mogelijk kan opbouwen. Naast dat het licht moet blijven, wil ik het toch ook wel redelijk "life-like" proberen te krijgen. Zo ben ik de laatste dagen aan het kijken hoe ik de betonnen pijlers en ligger een beetje goed zou kunnen nabootsen.
Voor de duidelijkheid, zo zien die pijlers er in het echt uit:



Of ik ook echt dat bekistingseffect er in kan krijgen durf ik te betwijfelen, maar de structuur moet toch wel te benaderen zijn. Als je dan gaat zoeken op het grote wereldwijde web kom je tig opties tegen. Van gekleurd schuurpapier, tot de meest exotische kleurenmengsels met nat-in-nat-in-droog-in-nat technieken. Maar ik kwam ook het volgende goedje tegen klik). Volgens mij is het een soort van (hopelijk lichte) beton-cire waarmee je dus redelijk overtuigend een betonlook moet kunnen maken. Als je dat dan op een basis van styreen (want dat is lekker licht) smeert moet het wel goed komen. Kent iemand dit spul en zijn er redenen om het wel of juist niet te gebruiken?
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Hoi Patrick,

Geen ervaring met dit spul, maar is dit niet gewoon structuur pasta die daarna een betonkleurtje krijgt?
Natuurlijk is dit geschikt voor buiten, maar dat is voor jouw module toch niet noodzakelijk?
Deze pasta bootst natuurlijk ook beton na op schaal 1:1
Zou even op zoek gaan naar (recept voor) een structuurpasta die beton nabootst op H0 en die gebruiken.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Patrick,

Waarom zoek je het zo ver weg ?

Klikkie doen !
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Alphons, ken jij dit spul of heb je het wel eens in de praktijk gezien? Als ik het zo goed lees is het een 2 laags systeem. Ik ben bang dat dat te dik of te zwaar wordt.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Nee, ik ken dat spul niet, maar iemand had mij er eens op geattendeerd.
Het ziet er wel leuk uit. Soms heb je 3 lagen nodig, een primer, het spul zelf en de coating. Laag 1 stelt
niet zoveel voor, dat is net zo dun als water.

Overigens heb ik op een vorige baan beton nageaapt door hele dunne cement (eigenlijk cementwater) ergens op te smeren. Ik vond dat toen acceptabel. Zou misschien ook nog kunnen met sterk verdunde tegellijm.  Ik denk dat alles staat en valt met de uiteindelijke kleur die het wordt.
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Dat denk ik ook Alphons. Kleur, maar toch ook wel patroon (het vlekkerige zeg maar), zal het verschil maken tussen "wel aardig" en "wow".
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Kwestie van uitproberen ? 
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke - krijgt binnenkort bijzonder bezoek
Ik zit nog te dubben of ik 50 euro ga uitgeven om het even uit te proberen.... Dat spul wat ik eerder linkte kost maar 15 euro..