De kleur van ballast is van twee factoren afhankelijk. Ten eerste de type steen en ten tweede de ouderdom langs de baan. Nieuwe ballast heeft nog de oorspronkelijke kleur, oudere ballast is wat meer vervuild, waardoor de oorspronkelijke kleur verdwijnt. Afhankelijk van het soort transport (kolen en ertstreinen of alleen maar reizigers of gesloten goederenvervoer) maakt dit al verschil.
Nieuwe ballaststeen materiaal is bijvoorbeeld porfier (beige achtig van kleur), graniet of gneiss-graniet (grijsachtig, grauw), basalt (blauwachtig) of grès (kalksteenachtig, wat meer witachtig). Een land met eigen steengroeven zal in de regel dat locale materiaal gebruiken, maar een land, zoals Nederland is op import aangewezen. Daarom komen alle genoemde materialen in Nederland voor. Maar in België zie je weer vooral porfier (groeve in Quenast) of grès uit de Ardennen. In Duitsland (midden / west) is basalt voorradig, terwijl elders weer graniet gewonnen wordt.
Kortom, (kleur)keuze genoeg!
Groeten,
Roel