Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Patrick

Ik sluit me bij vorige schrijvers aan, echt top. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ziet er goed uit Patrick. :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ja en nee. Ik ben geneigd te zeggen dat ik juist de SFS op een brug over het watertje zou verwachten en een ouder, enkelsporig boemellijntje, langs de oever zou zien slingeren...
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Ik sluit me in deze aan bij Laurent: ja en nee. "Ja" als in dat ik het een leuk idee vind om het enkelspoor met de HSL te combineren. "Nee" als ik: ik zou de bocht eruit halen. Ik denk dat ik weet welk traject je probeert uit te beelden en volgens mij is dat nagenoeg 1 rechte lijn. Er zit zeker niet zo'n bocht in als die jij probeert uit te beelden. Is ook een vreemd gezicht denk ik, een hogesnelheidstrein door zo'n "scherpe" bocht.

Wellicht is het een optie om de rails recht te leggen en bijvoorbeeld het landschap wat te verdraaien? Dan hoeven de tunnelingangen ook niet recht op het spoor te staan.

Maar hé, het is mijn mening, of je je er wat van aantrekt, moet je zelf weten.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ik snap je reactie en ben het zelfs met je eens. Ik denk echter dat mijn 3D schets de boel dramatischer doet overkomen dan de bedoeling is. In de Anyrail print zie je dat de SFS al een stuk rechter is dan op mijn handgetekende schetsje.

Ik wil voor dat deel van het tracé slechts een flauwe bocht maken. Helemaal recht zou heel misschien ook nog kunnen, maar dan wordt het wel een beetje saai. Ik heb een dergelijke bocht gezien bij een collega modulebouwer en dat ziet er toch ook wel heel leuk uit.

Nogmaals, het is slechts een impressie. Als ik binnenkort echt ga bouwen komt het heus goed.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

In die flauwe bocht tussen de tunnels en in de tunnels geldt een maximumsnelheid  :P
Niks aan het handje dus en idd veel mooier dan rechte sporen !

Hoop je voltooide module op een gastendag of beurs ooit te zien....

Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Precies Tony,  zo lossen we dat op in modelspoor land ;) 
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hallo Patrick,

Leuk idee om een module te bouwen.
Je kunt er veel van leren.

Blijf je bouw met veel interesse volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Het plan was dus om dit weekend ein-de-lijk eens echt te gaan beginnen met passen en meten, draadjes solderen en weet ik al niet meer. Alle pakjes waren mooi voor het weekend binnen, dus wat kan er mis gaan?

Nou, dat je dus met je suffe kop een setje 2209 rails besteld heb (21,7 cm lang) in plaats van een setje standaard 18 cm 2200's :( Gelukkig waren de flexrails wel zoals besteld, dus daar ga ik van het weekend eens mooi mee experimenteren.

Het idee is om met name te kijken of het doorgaande spoor op de module een lichte knik moet krijgen, of dat een volledig rechte baan ook leuk genoeg oogt.
Puur vanuit het concept van een hogesnelheidslijn is een kaarsrecht traject natuurlijk veel logischer (hoewel sommigen hier dat geloof ik niet helemaal met mij eens zijn ;) ). Mijn ervaring is dat je daar pas echt wat zinnigs over kan zeggen als de rails op de module ligt. Wordt vervolgd dus.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi PaT,

leuke plannen, ik ben benieuwd.

succes

Wim
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Jammer dat je niet alle rails meteen hebt.
Hopelijk komt het ontbrekende snel binnen, dan kan je lekker verder werken.

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Ik heb een korte vraag over de containertreinen "in het eggie". Worden zulke slepen altijd uitgevoerd door 1 aanbieder (dus bijv. alleen DB, AAG of NS wagons) of worden die in de praktijk ook gecombineerd?
De reden dat ik dat vraag is dat er maar relatief weinig varianten zijn van dergelijk wagons (ik heb ze nu gezien van Tillig, Roco, Fleischman, Mehano, maar van verschillende bedrijven). Marklin komt/heeft nu ook een set, maar die zijn van de NS. In hoeverre is het realistisch om die te combineren met wagons van de AAG, DB of wellicht zelfs de ÖBB? (even los van het feit of je het zal opvallen op de baan).
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Hoi Patrick,

Je kunt met een gerust hart alles door elkaar gebruiken, is in het echie ook zo  :P

Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Dank Tony,

Ik heb wat filmpjes proberen te kijken, maar daar is echt nauwelijks op te zien van welke maatschappij de wagons zijn. Dat maakt het wel interessant, want dan kan ik dus ook "echte" Märklin wagons aan gaan schaffen t.z.t. (Hoewel ik die van Tillig ook wel heel erg mooi vind).
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Vandaag een kleine update.  Terwijl de collega bouwers zich nog grotendeels op de techniek storten,  ben ik bezig met het weatheren van de rails.  4 stukken flexrails gaan deze behandeling krijgen en ja,  dat is een monnikenwerk.  Maar op de een of andere manier ook heel rustgevend.  Dat is voor mij,  iemand die vaak niet heel lang zijn aandacht ergens bij kan houden,  heel bijzonder.

 

De eerste flexrail heeft zijn betonnen liggertjes gekregen.  Als de verf droog is kan de roest er op. Daarvoor staat een potje Humbrol klaar,  maar ook een bakje met echt roest.  Daar ga ik dus eerst nog mee experimenteren.  Ik ben van plan om dat in combinatie met verdunde boekbinderslijm plakkerig te maken.  Heeft iemand een idee of dat goed werkt?  Op de NProject website gebruiken ze voorstrijk.  Dat heb ik even niet voor handen,  dus wil ik boekbinderslijm gebruiken.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Ik heb geen ervaring met echte roest icm boekbinderslijm.
Probeer het anders eerst even op een apart stukje rails, voordat je het op de flexrails toepast.

Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Dat was ook zeker het plan Ton... Het probeerstukje ligt al klaar, nu nog de tijd vinden om er mee aan de slag te gaan...
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Vanmorgen kreeg ik hulp van mijn zoon Jens.  Jens is 8 en vond het schilderen van de dwarsliggers wel leuk.  Gemotiveerde hulp moet je nooit afslaan,  dus ging hij aan de slag met penseel en verf om de Hauptstrecke een wat moderner uiterlijk te laten krijgen.



Dit is de laatste van 4 flexrails die grijze dwarsliggers krijgen.  De volgende stap: roest aanbrengen!
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
-Patrick:
Wat leuk dat je je hobby samen met de zoon kan beleven, zo een hulp mag je nooit afslaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Een goede hulp is altijd fijn. :)

Gr.
René
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Wat een fijne hulp man, en je zoon doet het nog met enige precisie ook zeg 8o

Prachtig om als vader en zoon zo de hobby te beleven :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
 :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Leuk om het samen te doen  :thumbup:

Over een paar jaar samen de kozijnen  :D

Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
 :thumbup:
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Zie ik hier nu kinderarbeid😡
Vraag me af wanneer marklin met de tijd mee gaat en ook betonnen dwarsliggers gaat aanbieden!
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Zolang ze niet gedwongen worden mag je het onderdeel van een goede opvoeding noemen ;)

Märklin zou daar inderdaad veel vrienden mee maken bij veel tijdperk V en VI rijders.  Gisteren in Den Bosch 'echte'  betonnen dwarsligger rails zien liggen voor 2 rail en dat is toch echt wel mooier dan dit.  Helaas echt niet mooi te combineren met aftermarket puko's.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Voor wat ik zie, is een aftermarket puko van bijv. Walter Weichen in het ballastbed verwerkt en valt daardoor minder op. Erg mooi dus.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Patrick,

Echt iets voor jou...


Groeten,
Ton.
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Moet niet gekker worden. Bewegende ruitenwissers.  8o
Wat is het volgende, zwaaiende machinist?  :wink:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg

Eerst modelregen  :-(

Dan verwarmde ramen...... :P

Grtz Tony
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Of een terroristje aan boord,  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Standaard DCC decoder?
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module SFS Hannover - Würzburg
Hoi Ton,

Die had ik uiteraard al gezien, maar ik weet het niet hoor... Dan vind ik de op afstand bedienbare pantografen leuker.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Zo, eindelijk tijd voor een wat uitgebreidere update.

Als jullie wat terug bladeren zien jullie dat ik een ontwerp had bedacht en zelfs al bezig mee was om uit te werken. Maar het bleef toch rommelen en het "wow" gevoel bleef uit. Dat bleef bij mij dus een tijdje doorsudderen en na Alphons tig keer lastig gevallen te hebben met "als ik dit doe", "wat denk je van..." en weet ik al niet meer toch maar besloten om de bodem van mijn module te gaan verlagen.

Een bezoek aan Eurospoor gaf mij een mooi inzicht hoe een modulebaan het lekkerst over komt. De mannen van BNLS hebben natuurlijk al een tijdje modulebakken en daar zitten toch wel een paar juweeltjes bij. Geïnspireerd ging ik aan het schetsen. Hoe ver ga ik naar beneden?, haal ik het op een standaard modulebak?, maar ook de heel basale vraag, krijg ik hem allemaal nog wel mee in mijn auto? Vooral die laatste vraag bracht nog wel wat beperkingen mee. Ondanks dat ik een middenklasser stationwagon rij, gaan daar toch niet zo heel veel modules in.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de standaard bak van 1,2 meter lang aan weerszijden te verlengen met 30 centimeter. Ook dit vanwege het transport. 2 keer 30 centimeter gaat makkelijker mee dan 1 keer 60 cm.

Aan de slag!
Ik heb het geluk dat ik een schoonvader met een "mancave" heb, dus vorige week vrijdag vrij genomen en aan de slag! Als je dan alles zo op maat aan het zagen ben krijg je ineens heel veel respect voor Alphons, die tot op heden alle modules gebouwd heeft. Wat een !@##$% klus om alles netjes haaks te krijgen!

Eerst maar eens de kopschotten van de black boxes aanpassen zodat de bodem 15 centimeter lager komt te liggen. Bovenop ligt het oude kopschot, daaronder het nieuwe.


Na een klein meetfoutje gingen die er vlot op. In de tussentijd werd er streng toezicht gehouden door de kleinste telg van de familie.



Vervolgens aan de slag met de nieuwe kleine bodembakjes. Zonder zaagbank is echt recht zagen soms nog een uitdaging, maar dat is uiteindelijk gelukt. Vervolgens natuurlijk alles netjes voorboren.



Met als resultaat:



Twee van die bakjes, aangepaste kopschotten en nog wat klein spul; 2 middagen verder was het zo goed als klaar.

En toen naar Breda
Onze modullebakken zijn technisch gezien behoorlijk geavanceerd. We kunnen dadelijk 7 treinen tegelijk laten rijden zonder dat er een menselijke handeling voor nodig is. Als her-intreder van voor het digitale tijdperk gaat 90% van die techniek mij (nog) boven de pet. Gelukkig is in de moduleclub genoeg kennis op dat gebied aanwezig dus reden we afgelopen zondag naar Breda. Vriendelijk begroet en voorzien van een Bossche bol kwam ik bij Alphons aan. De hond des huizes vond het ook maar wat gezellig en liet dat vrolijk blijken. Ondanks dat mijn opzet was dat we met de techniek aan de slag zouden gaan hebben we toch nog even wat kleine aanpassingen gemaakt aan de modulebodems. Ik had een klein foutje gemaakt met de kopschotten dat met 4 extra gaatjes op te lossen was (pfew).

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het maken van de doorgangen (daar was ik niet meer aan toe gekomen) en hebben we een voorlopig viaduct voor de Schnellfahrstrecke in elkaar gedraaid.
Huh? een viaduct zal de oplettende lezer denken? Daar ging toch je boemellijntje overheen. Ja, ging. Ik heb het ontwerp namelijk zo aangepast dat het boemellijntje in zijn geheel verdwenen is en de hogesnelheidslijn alle aandacht mag gaan trekken. Ik ga een vallei bouwen waar de HSL overheen zoeft, terwijl er daar onder van alles gaat gebeuren. Wat precies weet ik ook nog niet. Dat komt vanzelf.

Het resultaat tot nu toe ziet er als volgt uit.









Heel wat anders dan het oorspronkelijke plan en ik ben er ontzettend blij mee. De hoogte van het viaduct is wat mij betreft precies goed en biedt nog volop ruimte voor allemaal wilde plannen. Tel daarbij op dat het onderstaande sein onderweg is en je begrijpt dat ik behoorlijk in mijn nopjes ben.



Tot zover de update, binnenkort meer.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Unter die Strecke

Mooi verslag, Patrick  :thumbup:

Heerlijk om al die foto's te bestuderen, er is echt van alles op te zien !
Hopelijk lukt het je nu helemaal, om nu datgene te maken, wat je voor ogen hebt.
Werken aan iets, waar je niet echt een goed gevoel bij hebt, is het zeker niet.
Dus; alle kans van slagen  :P

Grtz Tony
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Unter die Strecke
Leuke update met mooie nieuwe plannen. :thumbup: :thumbup:
Ik blijf jouw en de rest van de module bouwers volgen. :) :)
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2010

offline
Re: Unter die Strecke
Dat ziet er zeer goed uit, Patrick :thumbup:
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke
Je hebt er goed werk van gemaakt, Patrick.
Ziet er goed uit wat je (jullie) hebt gedaan.  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2023

offline
Re: Unter die Strecke
Tuurlijk zijn we wel met de techniek bezig geweest Patrick. Foei om de mensen zo op het verkeerde been te zetten.  >:-D

We hebben precies bepaald waar de rails moeten worden doorgezaagd voor de overgangen en waar de verschillende
railonderbrekingen voor de remmodules moeten komen en welke draden je waar aan moet sluiten om alles goed te laten functioneren.
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke

Ik probeerde dit nog even te negeren ;)
Door die (overigens prima) verdeling mag ik weer een paar avondjes met de grijze verf aan de slag :( En ik was juist zo opgelucht dat ik al die bielsjes afgerond had....


Edit Frenkievee: overbodig citaat verwijderd
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Unter die Strecke
Ja joh, je wilde zelf een grotere bak..... :D :P :D

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke

ja, ja, ja, wrijf het er maar in ;) :P

Ik ben overigens echt heel blij met de keuze de bak te verlengen. Voor jullie zal het nog niet meevallen het eindplaatje in beeld te krijgen, maar dat gaat echt he-le-maal goed komen.


Edit Frenkievee: overbodig citaat verwijderd
Re: Unter die Strecke
Lokkie
gast

Re: Unter die Strecke
Hoi Patrick,

Dat ziet er allemaal wel heel imposant uit. :thumbup:
Hoe ga je de verlenging van de achterwand en bovenkant doen :?:
Mooi sein trouwens. B)

Gr.
René
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Hoi René,

Over achterwand en dak zit ik nog een beetje te dubben. Het liefst gebruik ik natuurlijk alles wat ik al heb zoveel als mogelijk weer. De bestaande achterwand moet daarvoor 15 cm verlengd worden. Dat is nog niet zo'n probleem. De nieuwe bakjes van 30 cm zouden gewoon hun eigen achterwandje en dak kunnen krijgen. Dat is wel zo makkelijk met transport.

Wat ook nog een (rigoureuzere) optie is, is om de achterwand uit 2 delen van 90 cm lang en breed te maken. Dan kan ik echter alles wat ik heb weggooien en dat is zonde. Het zal dus wel optie 1 worden. Daar ga ik in de kerstvakantie eens over nadenken.

Wat dat sein betreft, inderdaad heel mooi. Alphons kwam er echter achter dat het nog wat moeite gaat kosten om het ook functionerend te krijgen met de pulsen die wij aanbieden. Mogelijk moet ik toch nog het schakelkastje van Viessmann erbij aanschaffen (en de seintjes waren al zo lekker voordelig) EN dan nog een tussenstukje electronica die wat vertaalwerk doet.
Re: Unter die Strecke
Lokkie
gast

Re: Unter die Strecke
Hoi Patrick,

Voor de achterwand maakt het niet zoveel uit of dat in meerdere delen is, maar de bovenkant lijkt me wel wat lastiger.
Hiervoor heb je wel een stevige constructie nodig ivm. doorhangen.

Welk type sein is het :?:
Ik wil wel kijken wat hiervoor nog nodig is om het werkend te krijgen.

Gr.
René
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Het is de Viessmann 4042.

Wat betreft het dak, het is "maar" 30 cm aan weerszijden extra. Met wat extra inslagmoeren moet dat best stevig te krijgen zijn.
Re: Unter die Strecke
Lokkie
gast

Re: Unter die Strecke
Komt helemaal goed. :thumbup:

Gr.
René
Re: Unter die Strecke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Unter die Strecke
Hoi Patrick,

ziet er goed, veel werk verzet.
en zo blijf je bezig, hé.

Wim
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2009

offline
Re: Unter die Strecke
Ziet er mooi uit.
Ben wel benieuwd naar de stukken die je moet vervoeren.
En minstens zo lastig: hoeveel extra verbindingen je hebt in je module.
Maar dat je zo meer ruimte om je thema uit te beelden hebt is duidelijk.

Succes!
Marcel
Re: Unter die Strecke
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Unter die Strecke
Marcel,  zoals op 1 van de foto's te zien is heb ik 2 extra bakjes.  Die zorgen dus voor 2 extra aansluitingen en dus 2 keer 2 moertjes extra.  Datzelfde zal gelden voor het dak en de achterwand.  Bij een wedstrijdje modules opbouwen wordt het dus spannend wie laatste wordt,  Alphons met zijn grote keerlus,  of ik ;)