Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Magnetische stroomvoerende koppeling

Gestart door Annemia zaterdag 21 november 2015, 14:24:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Magnetische stroomvoerende koppeling
Bij de "buren" kwam ik een link tegen naar een magnetische stroomvoerende koppeling. De prijs viel me niet tegen en als je er meerdere besteld vallen de verzendkosten ook wel mee. Het lijken me prima dingen.
Stroomvoerende koppeling
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ik heb gisteren 6 setjes besteld voor een specifieke toepassing n.a.v. de tip van Henk.

Met groet,
Ben.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ik heb net de laatste 5 besteld. Ben benieuw wanneer ze weer voorraad hebben.
Ze stonden ook op eBay, ? 25,90 per paar!!
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Voorraad is inderdaad weer aangevuld zag ik.  :)
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Verzenden naar NL kost ? 10,--, hoewel de website eerst ? 12,-- aangaf en betalen met Paypal kost ? 2,-- extra
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Verzendkosten zijn afhankelijk van het bestelde bedrag. Bij meer dan 50 euro wordt het een tientje. Boven 100 euro kost verzenden nog 4 euro.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
werkt dit wel met de puko's
het lijkt mij dat de koppelingen veelte laag liggen
en dan komen ze toch bij de wissels tegen de puko's
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Als ik ze binnen heb, ga ik het uitproberen maar als ik kijk naar de "handel" die onder een normale koppeling hangt verwacht ik geen probleem.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Mijn bestelling is vanuit Malta inmiddels aangekomen in midden Italië. Als dat maar goed gaat? :( :D
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Mijn koppelingen zijn keurig aangekomen.
Ik heb er één even aan een Roco wagen vastgemaakt en gekeken naar de vrije ruimte onder de koppeling. Het lijkt me geen enkel probleem op te leveren. Als ik er meer (en aan de goede wagens) gemonteerd heb, zal ik hier wel een foto plaatsen.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ben ook benieuwd naar het resultaat...

Geert
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Heren,

Is er al nieuws van dit experimentele front?

Mvg,
William
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Nee, helaas nog niet. Ik zit te wachten op de onderdeeltjes die in de Marklin 4165 NS personenwagens moeten. Misschien zaterdag in Houten?
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ik ben ook wel benieuwd.
De Tams 2 polige stroomvoerende koppelingen werken niet echt goed bij meer dan 4 rijtuigen.
Dus ik vind deze oplossing erg interessant.

Als ze bevallen kunnen we misschien een groepsaankoop doen.
Kunnen we toch weer op de bezorgkosten besparen.

Groeten Sander
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ik wil er nog wat gaan bestellen. Zijn er nog mensen die mee willen doen. Verzendkosten vanaf Malta zijn ? 12,-- terwijl het binnen NL gewoon in een envelop kan met één of meer postzegels.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Zijn er nog mensen die op mijn bestelling mee willen liften?
Die gaat vrijdag a.s. de deur uit.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ik lees dit draadje voor het eerst. Sinds ik 6 roco rijtuigen heb en een aantal Sachsen Modelle, interesseert het onderwerp me plotseling. Stroomvoerende koppelingen, al dan niet magnetisch.

Hoe gaat het, en zitten puko's of wisselovergangen in de weg of gaan ze daar veilig overheen?
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Interessant; ik ga dit draadje volgen.

Henk
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Citaat van: Jan22 op zaterdag 21 mei 2016, 21:53:11
Hoe gaat het, en zitten puko's of wisselovergangen in de weg of gaan ze daar veilig overheen?
Daar heb ik tot nu toe niets van gemerkt. Ik heb een baan met C-rails.
Wel moet je in de gaten houden dat het niet echt "kortgekoppeld" is.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Interessant, ik ga dit namaken met een 3D printer.
Magneetjes zijn hier al, maar nooit gedacht dat ze geschikt zouden zijn als elektrische koppeling zelf, de elektrische weerstand van zo'n magneetjes ~ koper, terwijl ze gerust een redelijke massa kunnen trekken.

Dylan
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Citaat van: Annemia op zondag 22 mei 2016, 17:13:42
Citaat van: Jan22 op zaterdag 21 mei 2016, 21:53:11
Hoe gaat het, en zitten puko's of wisselovergangen in de weg of gaan ze daar veilig overheen?
Daar heb ik tot nu toe niets van gemerkt. Ik heb een baan met C-rails.
Wel moet je in de gaten houden dat het niet echt "kortgekoppeld" is.

Vreemd. Bij mij koppelen de modellen (Artitec DDM en LSM ICR) met de Almrosekoppelingen keurig kort.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Citaat van: Annemia op zondag 22 mei 2016, 17:13:42
Wel moet je in de gaten houden dat het niet echt "kortgekoppeld" is.
Deze opmerking is eigenlijk onjuist. Ik heb ze onder Märklin 4164/65 en 4264/65 ICR wagens zitten. De 4164/65 heb ik dus aan moeten passen om er een NEM koppeling op te kunnen zetten. Daardoor is het niet mogelijk om ze kort te koppelen. De 4264/65 wagens hebben standaard een NEM-schacht en die koppelen dus wel keurig kort. Het ligt dus niet aan de magnetische koppelingen. Daar is de lengte van de koppeling vanaf de NEM-schacht 7,52 mm.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Dan begrijp ik hem weer Winus. Het ligt aan de rijtuigen, niet aan de koppelingen.

Ooit had ik ook zo'n combinatie van oudere en nieuwere Märklin ICR rijtuigen. De oudere 4165/66 had ik kleine Symoba mechanieken gegeven en die koppelden daarna korter dan nieuwere rijtuigen met mechaniek van Märklin zelf.  :)
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Citaat van: minitreintje op zondag 22 mei 2016, 17:38:33
namaken
Denk je dat dit concurrerend kan?

zie b.v. https://www.supermagnete.nl/supermagneten-sterke-neodymium-magneten
(een site met veel achtergrond info)
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Euhm zeker, prototype is al getekend. Maar is eerder een DIY projectje om goedkope stroomvoerende koppelingen te bouwen niet om er winst op te maken.

Dylan
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Winst zocht ik niet naar. Maar iets wat voor 12,5 verkocht wordt,moet inkoop goedkoper zijn, en voor de maker dus nog goedkoper zijn dan dat ... En dit AKA-model ziet er ook al heel erg 3D-printerig uit.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Prototype werkt maar de trekkracht van de magneetjes is te zwak om een sleep te trekken.
Misschien combinatie connectors + magneetjes?

Dylan
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Als je bij supermagnete.de gaat kijken, dan vind je een begrippenlijst. Als je op die woorden klikt, krijg je uitleg. Uitleg over soorten magneten (vormen en materialen), over trekrichting, en over trekgewicht.

Bij http://www.magnete.de/wissenswertes.html tref je dat ook aan, maar technischer uitgelegd.
Bij https://www.supermagnete.de/dut/data_table.php staat een technisch schema; die gegevens staan ook los (verspreid) per magneettype genoemd.

aardigste toepassingen voor magneten
een trein die klimt m.b.v. magneten: https://www.supermagnete.de/Magnetanwendungen/Eisenbahn-mit-Kletterhilfe
een trein die onderste boven rijdt: https://www.supermagnete.de/Magnetanwendungen/Eisenbahn-auf-dem-Kopf
ombouw van AC naar DC: https://www.supermagnete.de/Magnetanwendungen/Lokumbau
gebruik van ringmagneten en servo's: https://www.supermagnete.de/Magnetanwendungen/Federung-fuer-Modellzug

Deze site staat bomvol grappige tips. En hoewel ik trein koppelingen daar niet ben tegen gekomen, is het een goede site om uit te zoeken hoe klein een magneet mag zijn, om toch nog voldoende trekkracht te genereren.
Het is even testen om te weten of je beide koppelingen een of twee magneten moeten hebben, om het geheel te kunnen trekken. Ik ben wel benieuwd.

Overigens, op https://www.supermagnete.be/Toepassingen-van-magneten/Gebruiksdoel/Modelbouw
staan dezelfde tips in het Vlaams vertaald.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
De AKA koppelingen hebben twee magneten die tevens de stroom doorvoeren.
Re: Magnetische stroomvoerende koppeling
Ja, ik heb zulke kleine magneetjes alleen zijn ze niet sterk genoeg (N52 volgens de Chinezen, ik betijwfel dat een beetje...)
Andere kwaliteit is veel te duur. Ik heb nu 1.27mm PCB stekker besteld (zo'n stekker die zitten op die 21 polige decoders) die gaan de job wel doen :)

Dylan