Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch

Gestart door PaT dinsdag 10 november 2015, 08:51:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Wellicht bij enkele bekend,  maar ik liep laatst tegen de creaties van Ulrike Strauch aan.  Wonderschone bomen maakt ze van bloembinddraad.



In het filmpje zegt ze 2 dingen die ik niet helemaal goed versta.  Direct aan het begin zegt ze dat ze het geraamte met houtlijm,  nogiets,  en zand heeft bestrooid.
Daarna zegt ze rond 3:20 dat ze bij het verf - iets van paste- voegt.  Het ziet er uit als Alabastine muurvuller,  maar klopt dat?

Ook leuk, deel 1



En deel 3
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Patrick,

Aan het begin zegt ze dat ze de houtlijm heeft gekleurd. Wat ze rond 3.20 zegt kan ik ook niet verstaan, maar het lijkt inderdaad zo iets te zijn als Alabastine of gips.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Top, dankje wel Alphons
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Zonder het filmpje nu bekeken te hebben, zou het bedoelde "paste" ook het oude "hydrozell" van Faller kunnen zijn.
Dit is een materiaal bestaande uit cellulose(poeder) dat je aanlengt met water en waarmee je een modelleerpasta maakt dat een beetje lijkt op het gipsbrouwsel dat wij ook kennen.

John
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Hoi Patrick,

Ik heb Ulrike even via een PB gevraagd wat ze bij de verf mengt, ik zal binnenkort
wel een reaktie van haar krijgen.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Allemaal bedankt voor jullie hulp, ik ben benieuwd. De manier waarop ze de bomen maakt ziet er niet extreem complex uit. Je moet volgens mij vooral een goed gevoel voor verhoudingen hebben. Jammer genoeg heeft ze "Belaubung, Teil 2" (waar ze volgens mij met een Greenkeeper aan de slag zal gaan) nog niet online staan. Ik ben wel benieuwd hoe ze de bomen nu af maakt.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Hoi Partick,

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe afleveringen.  :D
Maar aan de post datums van eerste drie delen te zien, zal het wel niet zo lang meer duren (zit iedereen iedere keer ongeveer een maand tussen)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Hoi,

Het antwoord van Ulrike was er sneller als ik verwachte maar het is aangekomen,

" Ulrike Strauch
Hallo Bernard. ich nehme keinen Gips, der wird zu schnell hart. Ich nehme Innenspachtel oder Füllspachtel, auch bekannt unter Moltofill bekannt. Der bindet nicht so schnell ab und man kann ihn eine Weile bearbeiten. LG Uli ".

En Moltofill is dus inderdaad een soort Albastine.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Moltofill ===> klik
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Bernard, heel erg bedankt! Ik meende er al muurvuller in te herkennen en dat blijkt dus te kloppen! Nu de spulletjes maar eens gaan bestellen en zelf een poging wagen!
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Nu is het wachten op het begroenen van de boom.
Heb begrepen dat het met en zonder de grasmaster kan.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Hallo Patrick,
Ulrike Strauch kende ik nog niet, bedankt voor het plaatsen.
Ben benieuwd naar je creaties. Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Zou weleens willen weten wat voor draad ze gebruikt geen koperdraad blijkbaar.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Dat is toch gewoon dun bloembinddraad?
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Zoals hier getoond ===> klik
Helemaal naar beneden scrollen: Klosje zilver glansdraad.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
 @citaat
Alleen gebruikt ze een dunnere variant, namelijk 0.35mm dik

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Leerzaam en heel leuk om naar te kijken. Ik ga dit zeker ook zelf eens proberen !
Hartelijk dank voor het plaatsen

Mvg

Gijs
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Ik ga eens kijken of ik morgenmiddag langs de Harolds in Rotterdam kan, ook daar verkopen ze bloemendraad. Verf zullen ze ook wel hebben :P

Note for self: Zwart, Omber, Wit en zandkleurige verf meenemen. En misschien wat wooly achtig spul. (waar koop je dat normaal?)
Ik zie op de website van Harolds wel glasvezel. dat zou je toch ook als dragermateriaal kunnen gebruiken?
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Haal mijn bloembinddraad en wooly bij de bloemist vandaan.
En of glasvezel een goed draag materiaal is weet ik niet, zou zeggen uitproberen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Binddraad  momenteel bij kruidvat in de aanbieding

Gr Alex 0850
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Leuke filmpjes, helder en zeer duidelijk uitgelegd....
Nu hopen dat deel 2 ook snel komt....
Kruidvat gaan we eens bezoeken  :thumbup:
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Binddraad ook te koop bij de Action 1,49 voor 38 meter.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Bind draad van de Kruidvat oogt wat dik op de website. 38 meter voor 1,40 is niet erg goedkoop aangezien de "dure" Harolds (kunstenaarswinkel) 100 meter verkoopt voor 1,60. Moet die natuurlijk wel bij je in de buurt zitten, want verzenden kost 6,95.

Het lijkt mij wel hoe dunner, hoe fijner je takken. 0,35 mm is 3 "echte" centimeters. dat is nog best een aardig dikke tak. Uiteraard moet je Wooly of welk ander dragermateriaal de echt fijne twijgjes voorstellen, maar veel dikker dan 0,35 zou ik in ieder geval niet gaan.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Heren,
Als bomen bouwer ook de filmpjes bekeken en gezien hoe ze het maakte.
Voor mij geen nieuwe dingen te zien, het blauwe filtermateriaal is ook in het groen leverbaar.
Jaren terug heb ik dat ook gebruikt maar in de praktijk beviel het me niet.
Het is namelijk ook in het groen verkrijgbaar en met spuiten heb je gelijk een dekkende laag die dan niet het vervelende blauw door laat.
Nu gebruik ik mijn zelf gemaakte wildgras en strooi dit op de takken hier door krijg je een betere verdeling van het strooimateriaal wat er op komt.
Het gebruik van filtermateriaal geeft heel snel een plaatjes idee bij het in strooien als je het niet voldoende heb uit geplozen.
De stam en takken doe ik al jaren met schorspasta van Anitadecor wat ik dan op kleur breng.
Ook dit is weer zelf te maken met DAS klei verdund met water wat een papje wordt en dan kan je het op kleur brengen. Dit kan je dan op de stam en takken kwaste.
Als je het zelf wil maken doe er dan ook een eetlepel DETTOL in om schimmelvorming tegen te gaan dan kan je het langer gebruiken.
Zal later even een foto plaatsen van een boom die wordt gemaakt door cursisten als ik een workshop geef, de volgende is in Zutphen tijdens de beurs in December.
Groeten Jaap

Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Goeden Dag Jaap,

Ik zou graag ook bomen maken U schrijf: Nu gebruik ik mijn zelf gemaakte wildgras
als het mogelijk is mag ik weten waarmee U dat wildgras maakt?

Hartelijk Dank
en een fijne dag nog
groeten
willy
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Hoi allemaal,

Dat "wooly" achtige spul is fiberfill (als je dat zo schrijft) en dat koop je in een stoffenzaak.
Je kunt het op de meter krijgen en is spotgoedkoop. De dames die zelf "ehh" naaien gebruiken dit om
jasjes te watteren. Een soort vulsel tegen kou dat heel fijn uitelkaar getrokken kan worden.
Zoals Ulrike al aangeeft is het belangrijk het goedje eerst te kleuren (spuiten) en dan past te gebruiken.
Ik heb twee meter gekocht en kan voorlopig vooruit omdat het uit verschillende lagen bestaat.

Groet,

Gijs
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch

Willy,
Wildgras zijn vezels die in vergelijking met gewoongras allerlei vormen hebben waardoor je een mooi draagvlak krijg voor je strooimateriaal.
Als je namelijk het vijverfilt neem dan heb je als het ware een vlakkeplaat die je dan bestroooi met loof, hier door krijg je het idee als dat het allemaal platvormig is.
Met wildgras heb je dat niet omdat de vezels allekanten opgaan dus ook naar beneden, wat je bij het uitgeplozen vilt niet heb.
Hopende je vraag te hebben beantwoord.
Groeten jaap
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Heren,
Zoals beloofd hier een foto van de boom die ik heb gemaakt met het wildgras.
Het is de bedoeling dat je door de boom heen kan kijken en niet geheel dicht gooit met strooimat.
Nu zie je ook dat er rond om strooimateriaal zit wat een mooi geheel vormt met de takken.
Dit is dan de boom die ik de deelnemers laat maken tijdens de workshop in Zutphen er is nog plaats voor de liefhebbers die er meer van willen weten.
Voor deelname kijk op de site van Modelspoorbeurs Zutphen. KLIK HIER



Hier dan nog wat bomen die op de zelfde manier gemaakt zijn .


Groeten, Jaap

Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
-Jaap:
Prachtige bomen zeer realistisch,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Jaap, ik heb op zondag op Eurospoor kort met je staan praten en toen zag ik al dat je waar vakwerk aflevert. Het is dat Martin Welberg al dat weekend een workshop organiseert waar ik al tijden graag naar toe wil, anders was ik zeker bij je langs gekomen op de beurs.

Maar zoals zo vaak, zijn er vele wegen die naar Kralingen leiden. Mevrouw Strauch gebruikt dus wel het Wooly achtige spul en weet daar onderstaand resultaat mee te bereiken. Het is dus niet zo dat je met Wooly/Fiberfill/Wattine geen mooi resultaat kan krijgen.



Ze geeft ook heel nadrukkelijk aan in het filmpje dat je het echt goed uit elkaar moet trekken als je met een elektrostaat aan de slag gaat, anders wordt het inderdaad een rommelig en vlak geheel.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Patrick,
Begrijp me goed, je kan er heel mooie bomen mee maken maar  als beginner is dit wel bewerkelijk.
Je kan beter eerst beginnen met wat eenvoudiger materialen om een goed resultaat te krijgen.
Als je dan zie dat er zo weinig op gereageerd wordt dan denk ik wel eens waar zijn de modelbouwers.?
Het lijkt er op dat men zich de tijd niet meer gunt om iets moois te maken.
Ik zeg altijd de machinist moet lachend door mijn landschap rijden.
Groeten jaap
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
hallo Jaap,

Dank U voor de uitleg,
mooie bomen die U ermee maakt.
een fijn weekend

groeten
willy
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Jaap,  daar hadden we het juist over op Eurospoor, dat er nog maar weinig mensen zin hebben om een paar uur bezig te zijn met een boompje.  Jammer, want die kant en klare eenheidsworst doet niet echt recht aan een mooie baan.

Hier zijn inmiddels all materialen in huis.  Ik heb zo mijn twijfels over het fiberfill,  maar dat zien we tzt wel.  Nu eerst maar het bloemendraad gaan afdraaien.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Ben benieuwd naar je boom bouw zoals die duitse mevrouw dat doet.
Ik persoonlijk zou het zo doen als Jaap met wildgras maar dat is mijn keuze.
Het voordeel bij Jaap is dat hij dan een mooi pakket samenstelt dat ook voor beginners,
te doen is.
Succes met de boom bouw.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
ik heb een beetje zitten zoeken naar dat wildgras, maar bedoelen jullie nu het goedje zoals dat hier gebruikt wordt?
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Zou best kunnen,maar even een PB naar Jaap (vriend )en die stuurt het juiste spul naar je op.
Re: De Duitse bomen en scenerydame, Ulrike Strauch
Nee dat spul gebruik je voor op de modelbaan en dus niet voor bomen maar voor het landschap.
Mogelijk dat je het niet kan vinden ik heb deze benaming gekozen omduidelijk te maken dat het geen gras is.
Daar ik het zelf maak heb ik deze naam gekozen voor dit product.
Al jaren hebben vele hobbyisten het al in gebruik en hoor ik altijd tevreden mensen die er mee werken.
Je strooi het zo over de takken die je dan vooraf heb in gespoten met lijmspry, daarna schud je de boom en vang het overtollige weer op voor de volgende boom.
Hierna even inspuiten met lijm en je stooimateriaal er over uitstooien.
Zie daar dat is de truc  niet meer en niet minder.
Groeten jaap