Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen

Gestart door Leeeke zaterdag 25 juli 2015, 23:15:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Inderdaad prachtig, ben benieuwd !

Tot straks !

Geert
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Barry

Vandaag jullie mooie demobaantje kunnen bewonderen en in actie zien, zeer strak en leuke wisseling van loc's,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Iedereen bedankt voor alle positieve reacties vandaag!!!!
Het was een zeer geslaagde dag, super georganiseerd door de heren en dames van HIP  :thumbup:
Ook de beide lezingen van Xander waren zeer verhelderend.... Ik stond er versteld van dat ik toch bij de "oudgedienden" hoorde.... Zo oud ben ik nog niet hoor  :D
Demobaan had veel bekijks, zeker de moeite van het bouwen waard. Nu de puntjes nog op de i zetten....
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Ik was onder de indruk van de demo baan.. Alleen heb ik een vraag, kan ik een pdf krijgen de het schema wat jullie hebben gemaakt van de CC-Schnitte opstelling. Ik heb de hardcopy meegenomen naar huis, maar deze is wel enigszins verweerd geraakt, zo opgevouwen in de broekzak 😉

Verder heb ik leders al mijn lof geuit over deze fantastisch georganiseerde dag.. Was echt top en leuk om de banen hier eens van dichtbij te bekijken.

Groeten,
Robert
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Hoi Robert,

Leuk dat je ook met de CC-Schnitte gaat rijden!!!
Voor alle mensen die er belangstelling voor hebben hieronder de links naar de pdf's welke op mijn webspace staan. Lukt dit niet stuur dan ff een PB met daarin je e-mail adres.
Blokschema zonder Booster
Blokschema met Booster

Informatie over de CC-Schnitte inclusief prijzen kun je vinden op de website van Thorsten Mumm
CAN Website

Als je Thorsten een mailtje stuurt dat je een startset wilt bestellen (let op, er zijn er verschillende!) dan krijg je een mailtje retour met de kosten en naar welk bankrekeningnummer je dit over moet maken. Thorsten stuurt je spullen op zodra hij het geld ontvangen heeft. Meestal duurt dit een paar dagen.
Let op!! Bestel wel een startset! Een kabel met een 10 polige DIN is erg moeilijk te vinden.

Voor wat betreft bezetmelders zijn er 2 mogelijkheden, de HSI-S88 USB (met verloopprint naar S88N) of de Loconet Startset verkrijgbaar via RoSoft.
Wij hebben beide de HSI, echter met de Loconet functioneerd heb ook. Ik heb een startset liggen, maar nog geen tijd gehad om dit te testen. De HSI geeft soms problemen met verbinden met iTrain, in dat geval moet je 2x verbinden. Dit is een bekend probleem en dit ligt bij LDT. Zodra ik de Loconet set aan de praat heb post ik hier wel een beschrijving hoe en wat.

Wisseldecoders en bezetmelders (S88N ivm storingen) zijn van elk merk te gebruiken. Wij gebruiken eigenbouw wisseldecoders en bezetmelders van Rosoft
Mocht je specifieke vragen hebben kun je ze altijd posten of Barry of mij een PBtje sturen.

Succes!!
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Leo,

Dank voor de bestanden..en bovenal dank voor de uitleg van vanochtend, ook Barry, die mij smiddags nog even met raad en daad terzijde stond.
Ik ga me nu langzaam richten op de aanschaf. Het is voor mij een project wat ik over een paar jaar ga uitsmeren. Daarom heb ik vanmiddag al besloten bij i-train volgend jaar in te stappen als versie 4 uitkomt. Tot die tijd ga ik me richten op het aanschaffen van meer rails en nu ook de CC-Schnitte. Ik houd deze thread bij mijn favorieten en zal indien nodig niet schromen om jullie te vragen om raad. Nogmaals dank, en het is herfst dus ik zal het forum ook weer eens afstoffen in mijn favorieten..

Groeten en nogmaals dank..
Robert..
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Robert, leuk dat we je enthousiast hebben kunnen maken en dat we in de toekomst weer een cc-schnitte rijder erbij hebben. Mocht je idd vragen hebben dan weet je ons te vinden :thumbup:.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Leo en Barry,

Jullie baan heeft mij geïnspireerd.. Ik ga zelf eerst een zelfde baan maken om het systeem onder de knie te krijgen.
Mijn baanplan, wat ik wil gaan bouwen is compact maar heeft wel veel blokken en om verassingen uit te sluiten, ga ik dit najaar eerst zelf een zelfde baan als die jullie maken en zelf ondervinden hoe het systeem werkt. Daarna breken we de testbaan weer af en gaan we het toepassen op "mijn baanplan". Tenslotte als je een racefiets koopt, ga je ook niet meteen de Tour de France rijden.

Ik zal af en toe hier mijn vorderingen laten zien maar meestentijds zal dat gebeuren op mijn speciale Facebookpagina van "Modelbaan Hintergarten".

Groeten,
Robert

Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Hoi Robert,
Met een testbaan beginnen is heel verstandig. Eerst een ovaaltje met een uitwijkspoor, dan eventueel een 2e ovaal zodat je alles goed kan testen. Als je dat onder de knie hebt kun je alles wel aan....
Ik ga binnenkort de Loconet adapter testen met de S88. De vorderingen zal ik hier weer melden.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Hoi Robert,

Om met een testbaan te beginnen (kan iets minder uitgebreid dan die van ons :D) zal zeker het advies van velen zijn.
Mocht er dan iets niet lukken dan is het beter te overzien dan bij gelijk een grote baan. Ook ik dacht na mijn testbaan al veel te weten, maar dat bleek achteraf tegen te vallen haha.

Nogmaals, mocht je vragen hebben dan horen we het wel. Laat ff weten als de eerste vordering openbaar gemaakt worden, dan kan ik een kijkje nemen. :thumbup:
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 26-9 demodag
Zodra ik met het hoofd der financiën eens ben over het budget, dan komen die vorderingen vanzelf.
Er wacht mij mogelijk nog een gratificatie, daarmee kan ik mooi en CC-Schnitte en iTrain aanschaffen..

Daarvoor heb ik dan en besturing en software.. Normaal heb je daar alleen een ECOS of een Central Station voor.. :D :D

Ik houd jullie op de hoogte, het zij hier, het zij ergens op één van de facebookpagina's of groepen..

Groeten,
Robert
HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Hoi allemaal,
Na de demodag lag de boel ff stil. We hebben echter niet stil gezeten.
Mede dankzij iTom wat fouten uit de baan gehaald, en mijn "centrale" maar weer eens onder de baan geschroefd, middels een vergelijkbare contrastekker als op de baan. Dat rijdt dus weer....
We hadden echter nog meer plannen..... We zijn beide nogal van de noviteiten en kwamen beide met het idee om een Raspberry Pi te gaan gebruiken voor de modelbaanbesturing met iTrain.
Ik hoor sommige denken..... Raspdinges Pi..... What the f*** is dat nou weer
Dit is een Raspberry Pi, oftewel RPI

Een hele kleine computer zonder harde schijf, voeding en andere zaken, maar met een micro SD kaartje en 1GB geheugen. Draait onder Linux en kost zonder accessoires ongeveer ?35,- Er waren al eerder mensen die zo'n ding daarvoor gebruikt hadden, maar nooit in combinatie met de CC-schnitte en HSI.
Barry had hem als eerste.... Aan de slag.... ITrain was geen probleem..... Na installatie van de juiste driver de CC-schnitte ook niet meer..... Toen kwam Barry met de melding..... Het werkt niet :( De RPI kan maar 1 USB driver aan
Vandaag kreeg ik het setje binnen. Toch ook proberen.... Ik ben best handig met pc, maar Linux dus echt helemaal niet..... Toch iTrain aan de praat, en ook de drivers van de CC-schnitte geinstalleerd

Barry kreeg de HSI-88 niet aan de praat.... Dat is echter een van de verschillen in onze opbouw.... Ik heb een HSI-88 (serieel), Barry een HSI-88 USB.... Mijn HSI gebruikt dezelfde driver als de CC-schnitte, voor de ftdi chipset, een serieel USB converter welke ik hiervoor aangeschaft heb...
Voor Barry zijn HSI is er echter geen Linux driver, deze is heel anders van opbouw  :-(
Na installatie alles aangesloten en opgestart, en het werkte in 1x (nou ja, bijna)... Omdat ik geen centrale heb regelt iTrain de mfx adressen..... Die locs reden dus niet in 1x.... De rest echter wel!!!
In een uur of 4 een volledig werkende "pc"... Mijn "nieuwe" iTrain PC is nu al 1,5 dag updates aan het draaien.....
Nog wat leuks.... Op het iTrain forum werd beweerd dat iTrain als Client op de RPI niet kon..... Jawel hoor....
Dit is de laptop, 1 client....

En dit is het setje.... De monitor (HDMI) is de pi

Werkt als een trein  :D
Nu andersom nog proberen..... Maar dat werkt ook..... Nu heb je dus (met de pro uitvoering van iTrain) geen dure videokaarten meer nodig voor een 2e beeldscherm of een grote TV..... Je hangt er een PI achter en klaar is Kees.
In februari staan we sowieso 3 dagen met de demobaan in Houten op de stand van HIP, als het aan ons ligt met de RPI
Misschien in december ook nog, maar dit loopt nog.....
Wil je meer info mbt de RPI stuur dan ff een PB naar Barry of ondergetekende.....
Wordt vervolgt  :thumbup:
Groetjes, Barry en Leo
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Zeg houden jullie eens op... Ben ik net overtuigd dat ik met CC-Schnitte aan de gang ga, komen jullie weer met een Raspberri Pi aan zetten.. Leuk en interessant.. Daar zie ik ook wel iets in, maar eerst eind van de maand maar eens CC-Schnitte aanschaffen, iTrain en dan eerst daarmee aan het stoeien.

Wel weer een leuke uitdaging erbij..

Top!!
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Robert, we zijn gewoon bang dat we ons gaan vervelen whahaha
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Het kan ook niet anders dat het werkt. De Pi is tenslotte een pc waar je een os op kan zetten. Het is zelfs mogelijk om er Windows 10 op te zetten. Wel de code versie weliswaar maar het is Windows. 
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Voor mij alleen jammer dat mijn HSI-88-USB niet op de pi werkt. Ik denk eraan om de HSI88 te verkopen en loconet van rosoft aan te schaffen. Dus mochten er mensen zijn de een z.g.a.n. hsi88 zoeken.......? ;-)
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Wat is exact het probleem? Ik heb wel al wat Linux ervaringen opgedaan over de 5-6 jaar dat ik volledig ben overgestapt op Linux.

groeten Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
We vermoeden de driver. De HSI-88 USB heeft een controller aan boord, geen ftdi chipset. LDT voorziet geen driver voor Linux. Wat interne electronica betreft zou Barry ff moeten kijken wat voor chips er zitten....
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Hoop ik vandaag antwoord op te kunnen geven. Weet alleen niet hoe ik daar achter kom?? 8o
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Dekseltje/kapje eraf (gaat heel gemakkelijk als het goe is)en de types van de grote ic's noteren....
Eventueel ook kijken waar de USB naar toe loopt
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Ik zou zeggen, kijk eerst eens wat voor soort chip het is...
Dan kan je waarschijnlijk wel de driver ervoor vinden...

Of wel open je de HSI-USB of je runt het volgende commando in de terminal:

lsusb

Krijg je een list van alle usb devices. Die 2 getallen dat op het einde staan is de fabrikant ID en device ID -> handig om te weten te komen wat voor soort het is.
Soms geeft de naam die er naast staat gewoon de naam weer van de chip als het een USB->Serial is.

Wil je berichten van de kernel over de HSI-USB weten run dan:

dmesg | grep -i tty

dmesg | grep -i usb

tty zal iets weergeven als de HSI-USB als Serial port wordt weergegeven.
usb zal iets weergeven als de HSI-USB als USB device wordt weergegeven.


TIP: Run de commands met en zonder de HSI-USB ingeplugd dan is het makkelijker deze terug te vinden.

Als het kan, post je terminal output eens? Of stuur dit via PB...

groeten,
Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Dank voor de info, zal dit morgen eens doen.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Ook bij mij werkt iTrain nu als client en server. Afbeelding 1 is mijn iMac en 2 is de Raspberry.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
HSI88-USB ook?

Zo ja, kan je de oplossing dan eens posten? Is misschien handig voor andere die dit ook willen maken.

groeten Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Ik heb vandaag m'n rosoft bestelling binnen gekregen (bedankt Wim!!!) met een S88 loconet set...
Morgen eens met Loconet als S88 converter gaan proberen ter vervanging van de HSI....
Moet ook werken op de RPI, is dezelfde driver....
Wordt vervolgt....
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Hoi Dylen

Dit zijn de gegevens op de volgnede commandos's:

lsusb:
Bus 001 Device 007: ID 046d:c05a Logitech, Inc. M90/M100 Optical Mouse
Bus 001 Device 008: ID 05ac:0221 Apple, Inc. Aluminum Keyboard (ISO)
Bus 001 Device 006: ID 05ac:1006 Apple, Inc. Hub in Aluminum Keyboard
Bus 001 Device 005: ID 0bda:8178 Realtek Semiconductor Corp. RTL8192CU 802.11n WLAN Adapter
Bus 001 Device 010: ID 1bbf:0064 
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

dmesg | grep -i tty:
[    0.000000] Kernel command line: dma.dmachans=0x7f35 bcm2708_fb.fbwidth=1280 bcm2708_fb.fbheight=1024 bcm2709.boardrev=0xa01041 bcm2709.serial=0xae55205a smsc95xx.macaddr=B8:27:EB:55:20:5A bcm2708_fb.fbswap=1 bcm2709.disk_led_gpio=47 bcm2709.disk_led_active_low=0 sdhci-bcm2708.emmc_clock_freq=250000000 vc_mem.mem_base=0x3dc00000 vc_mem.mem_size=0x3f000000  dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
[    0.002089] console [tty1] enabled
[    0.196267] 3f201000.uart: ttyAMA0 at MMIO 0x3f201000 (irq = 83, base_baud = 0) is a PL011 rev2
[    0.697885] console [ttyAMA0] enabled
[    3.528649] systemd[1]: Expecting device dev-ttyAMA0.device...
[    4.117147] systemd[1]: Starting system-serial\x2dgetty.slice.
[    4.208012] systemd[1]: Created slice system-serial\x2dgetty.slice.

dmesg | grep -i usb: (gedeelte ervan)
[  646.456987] usb 1-1.2: Product: DiCoStation HSI-88-USB
[  646.457004] usb 1-1.2: Manufacturer: Littfinski Daten Technik


kan er nog maar weinig wijs uit?!?!
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2014 : Raspberry Pi
Deze wordt herkend als een USB device en ik denk dat de ID 1bbf:0064 is.

Maar deze is wel een speciale en komt niet voor in de lijst van gekende USB ID's door Linux...
Je kan wel dit proberen:
https://blog.mypapit.net/2008/05/how-to-use-usb-serial-port-converter-in-ubuntu.html

groeten Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update Raspberry Pi
Ik vermoed dat Barry al een besluit genomen heeft....  :D
Vanmiddag een positieve test afgerond met Loconet op de RPI  :D :thumbup:
Binnenkort een wat uitgebreider verslag....
Maar het werkt prima.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lekker bezig Leo!!

idd en ik ga mijn HSI-88-USB te koop zetten en schaf ook loconet aan. Geen zin om moeite te doen om de juiste drivers te zoeken.
Loconet werkt met alle besturingssystemen, dus windows,Osx en Linux. Aangezien ikzelf hoofdzakelijk met Osx werkt geeft ook de doorslag!
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Ja is misschien een goed idee...
HSI-USB is niet beschikbaar op Mac zelfs (toch niet door LDT ondersteund).

groeten Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
vind het nog steeds schandalig dat er producten zijn die alleen maar door windows ondersteund worden.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Ik begrijp u :)
Nochtans heb ik nog maar weinig producten gezien die enkel Windows zijn... Behalve deze HSI-USB en zowat ALLE commerciële CAD pakketten van de 'grote' jongens.
Ooit zal men het leren :)

Groeten,
Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Gisteren hebben Leo en ik de demobaan weer eens getest, want er zaten o.a. nog wat foutjes in iTrain die met hulp van iTom opgelost zijn :thumbup:.
We hebben de boel via de Raspberry zo'n 2 uur laten rijden en dat zonder problemen.
Ook mijn centrale had ik op de plaat gemonteerd en deze werkt nu ook op de demobaan :). Inmiddels heb ik mijn HSI-88-USB verkocht want deze werkt niet op de Raspberry Pi.
Hiervoor in de plaats is Loconet van rosoft gekomen en ook deze hebben we getest. (dus de laptop kan de kliko in Leo) :D :P

Vandaag heb ik mijn Raspberry eens aangeslingerd en hierop aangesloten de CC-Schnitte en mijn nieuwe Loconet en dat werkte direct. Alleen om mijn eigen baan aan te sturen met de RPI zal ook mijn OC32 voor de wissels (servo's) moeten werken, dit had ik nog niet geprobeerd op de RPI. Voor mijn OC32 gebruik ik een RS485 usb verbinding dus dat was achteraf een juiste keuze geweest :D. Na het inpluggen van de OC32 in de RPI, in iTrain op verbinden geklikt en wat denk je...?? Ik had direct verbinding, dus voor de OC32 geen drivers nodig.
Tot volle tevredenheid hebben de treinen bijna 2 uur zonder problemen rondgereden :thumbup:. I'm Happy!!

Als mijn Loconet die nog los hangt ook op de plaat hangt zal ik nog eens een extra RPI bestellen die dan definitief op de plaat gemonteerd wordt. Dit scheelt dan weer ruimte want dan kan de PC naar een andere plek. Misschien kan de PC zelfs helemaal weg of als client gebruikt worden, omdat Leo en ik nog op een VGA print wachten die besteld zijn. Deze print is voor een tweede scherm op de RPI, maar dit is nog een andere uitdaging... 8).

Bij deze zijn we dus weer een stapje verder.


Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
 :thumbup:
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Dat zijn weer mooie ontwikkelingen Barry, goed bezig..👍🏻
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Top! Normaal werkt die VGA print zonder problemen maar de processor en RAM zal wel wat harder moeten werken gewoon :)
Want die VGA print is eigenlijk een gewone verbinding tussen de GPIO en de VGA connector, er zit geen grafische chip in. De Raspberry Pi moet de signalen zelf genereren.
Maar zo te zien moet de processor niet hard werken met Itrain (15%).

groeten Dylan
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Hoi Dylan,
iTrain vraagt idd beperkte capaciteit van de RPI.
Weet jij of een dubbel scherm zoals bij Windows mogelijk is?
Heb op de diverse forums gelezen dat dit (nog) niet kon....
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
We gaan het vanzelf zien of het gaat werken. Verder heb ik wel voor de zekerheid alle chips op de PI van koelribben voorzien. Heb ook nog een ventilator speciaal voor de PI liggen, allen heb ik de behuizing gesloopt :-(.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Welk OS heb je op de Pi draaien?
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Wij hebben Raspbian draaien.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Ah Ok. Ik zal er ook eens mee gaan stoeien icm een Ecos.

Gr Dennis
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Als je een RPI wilt installeren, download dan Noobs. Effe googelen er is genoeg te vinden.

Ik heb vandaag mijn Vga print binnen, alleen nu nog effe tijd zien te vinden.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Ik heb m'n Pi nu ingericht als Kodi mediaplayer vanaf een Debian installatie.
Alleen staat daar veel meuk op en wil ik m opnieuw inrichten. Komt goed.

Groetjes Dennis
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Ik heb op een 16Gb kaartje KODI, Raspbian en nog een OS (die eraf kan) opstaan. Tijdens het opstarten kan ik kiezen wat ik wil opstarten. Deze installatie is gedaan met Noobs wat ook het makkelijkste werkt.
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Hoi Barry
Tijd vinden? Je had toch vakantie?  :-)

Dennis, op Ecos zou het ook moeten werken. Ik ben met een handleiding bezig voor de complete installatie.
Volgende week vrijdag ga ik bij Henk (Has-Bls) aan de gang met de RPI en de Eco's.
Henk wad vorige week gelijk verkocht :D
Heb de tip van Dylan gekregen eerst iTrain te installeren en daarna ecos aan te sluiten via netwerk (moet fit nu wel of niet met een Crosskabel?)
Vervolgens ecos netwerk aan met fixed ip en dan via browser op RPI surfen naar de Eco's.
Als dit goed werkt kun je alles instellen in iTrain.

Ik hou je op de hoogte, en wellicht tot zondag!
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Barry, toch succes met het uitproberen van de VGA adapter. Heb hem ook besteld maar nog niet binnen.
Tot zondag!!!
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Heb even tussendoor zitten proberen, maar dit gaat nog een hele kluif worden. Ben zover dat ik nu helemaal geen beeld meer heb haha. Maar goed dat ik eerst een backup gemaakt heb :-)
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Deze handeling heb ik geprobeerd en dat gaat fout bij stap 4 en 5. Heb dan helemaal geen beeld meer :?
Re: HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 16-10-2015 : Raspberry Pi
Dat zou normaal perfect moeten werken ...
Typfoutje kan wel fataal zijn bij zoiets, maar activeer SSH en log in via Linux/Mac terminal of via Putty op Windows.

groeten,
Dylan