Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

4e bijeenkomst Modulebaan 17 oktober 2015

Gestart door fonzo999 maandag 05 oktober 2015, 12:25:43

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
4e bijeenkomst Modulebaan 17 oktober 2015
Aan alle belangstellenden :

Op zaterdag 17 oktober komen de modulebaan jongens weer bij elkaar.
Helaas zijn niet alle modules er ( vanwege de herfstvakantie ) maar 5 modules en 2 keerlussen zijn er wel,
dus 12,6 meter modules !

We rijden die dag niet alleen :

a.    de remmodules worden (voor zover nodig) gemonteerd en getest
b.    de beveiliging wordt getest
c.    de modules moeten naadloos op elkaar aansluiten en worden daar waar nodig passend gemaakt.
d.    de blauwe tussenpanelen worden op maat gemaakt en bevestigd.
e.    de dag/nacht verlichting wordt gemonteerd.

Voor iedereen die eens een kijkje wil komen nemen, jullie zijn van harte welkom :

17 oktober as. van 10.00 tot 16.00 uur

Clubhuis TTV Belcrum
Kadijkje 7
4816 AG  Breda

Uiteraard doe we hier weer verslag van de vorderingen en plannen.
Re: 4e bijeenkomst
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst
Hoewel ik er zelf helaas niet bij kan zijn is het echt een aanrader om, als je toch een beetje in de buurt ben, langs te wippen op deze rijdag. Naast de bevlogen en reuze gezellige modulebouwers is het ook heel leuk om over de achterliggende techniek eens een babbeltje te maken.

Dus aan een ieder, komt dat zien!
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Kan alleen in de ochtend erbij zijn heren, want in de middag staat er een bezichtiging van een nieuw appartement op de planning ;)

Had eigenlijk al plaats moeten vinden, maar helaas werd de afspraak verzet naar aankomend weekend :?

Helaas het is niet anders in deze, maar mocht ik een bod neer kunnen leggen voor dat appartement, dan neemt de kans op ruimte voor de hobby ook toe :thumbup:

Zal dus maar kort aanwezig zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi,

De modules zijn weer ingeladen.
Wij zijn er helemaal klaar voor. :)

Gr.
René
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Succes met opbouwen en veel plezier gewenst, heren !

Gaat vast lukken, denk ik zo  ;)

Grtz Tony
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hier enkele foto's van de opbouw.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Helaas kan ik er deze keer niet bij zijn op de rijdag, de dag bij Peter is behoorlijk uitgelopen getuige de tijd, en het gaat me met de afspraak die weer verzet is niet lukken om de ochtend te reserveren.

Moet dus verstek laten gaan, maar ik hoop dat de dag gezellig en opbouwend mag verlopen :thumbup:

En natuurlijk in de mail iets van het verslag te kunnen lezen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Wij hadden vandaag een primeur B) :



Verdere foto's volgen nog. :)

Gr.
René
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
-René:
Wat een prachtig zicht, wit steekt mooi af tegen de achtergrond,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi dat jullie de primeur hadden, maar was dat niet de bedoeling op de gastendag,  >:-D >:-D >:-D
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Leuk !  :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Schitterend die 3railforum lok.  #want.  Ik moet geloof ik maar even met Sascha gaan babbelen op de gastendag

Maar het belangrijkste,  hoe ging het opbouwen,  werkte alle remmodules en is de lichtshow van René al bevestigd op de andere bakken???
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
 :thumbup: :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Ziet er mooi uit!
En primeur is vaak goed.  :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Nog een paar:

























Gr.
René
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
-René:
Stop met ons te pesten,  >:-D >:-D >:-D
We kunnen het bijna niet meer verdragen, de stress slaat langs alle kanten toe, nog zo van die mooie plaatjes en de helft van het forum moet in therapie naar de psycholoog,  >:-D >:-D >:-D
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
En als toetje :P :



Gr.
René
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Snik, snik, zo mooi :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-(
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Toetje maakte het helemaal áf  :thumbup:

Geslaagde dag, zo te zien  :P

Grtz Tony
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi René (en de rest),

Ziet er allemaal goed uit. :thumbup: :thumbup:
Hopelijk ben ik de volgende keer er weer bij.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi René,

Mooie foto's en ook nog een leuk filmpje.
Het was ook erg gezellig gisteren.

Groeten,
Ton.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
En wat voor toetje!  Mooi!
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
 :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Ook een paar foto's van mij:


BR 64, die door een eigenwijze remmodule stil stond


Sascha kwam in de middag nog heel even langs met de kersverse 3railforum Taurus :)


De blauwe briesser reed ook nog een paar rondjes


2 Diesel 2'en.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
-Dave:
Dank voor het plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
 :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Tenslotte ook nog maar een verslagje van wat er allemaal is gebeurd :

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we 2 volle dagen (zaterdag en zondag) zouden werken aan de complete modulebaan.
Helaas ging dat niet door. De ruimte waar we gebruik van maken was plotseling op zondag bezet.
Daardoor zijn we uitgeweken naar (deels) de vrijdagavond en zaterdag. Vrijdag om reeds gedeeltelijk op te bouwen en
zaterdag om te klussen.
Natuurlijk kunnen we niet van iedereen verwachten dat ze helemaal naar Breda komen voor een uurtje hobbyen; Ton, Wim en Alphons hebben hun modules gebracht en gedeeltelijk opgebouwd.
Helaas kon Patrick er niet bij zijn vanwege vakantie en haakten Ragoem en Hans op het laatste moment af.

Zaterdagmorgen 8.00 uur was iedereen present en na een bakkie koffie zijn we begonnen.
Het opbouwen wordt al routine. In dat opzicht is alles zo goed op elkaar afgestemd dat we binnen 1,5 uur de hele zaak hebben staan.

Daarna is René begonnen met het inbouwen van de dag-/nachtverlichting. Wim heeft een eigen verlichting, dus bij de verder aanwezige modules is dit gebeurd. Er zijn nu 4 modules mee uitgerust. Natuurlijk ging dit niet zonder slag of stoot en er sneuvelde een printje ( daar kwam rook uit, oorzaak was waarschijnlijk een defecte voeding ). Maar allez, als alles in 1 keer goed gaat is het ook niet spannend.

Vervolgens zijn we begonnen aan het uitgebreid testen van de remmodules. Wat blijkt bij de huidige baanlengte en het rijden van 2 treinen levert een MS 2 waarschijnlijk niet voldoende vermogen/spanning meer om de remmodules vlekkeloos te laten schakelen. Direct schakelen met een trafo op vol vermogen levert wel het gewenste effect.
Daar moet dus een oplossing voor komen. Er zijn er uiteraard diverse en in de komende week zal dit worden uitgevogeld en geïmplementeerd.

Toen werden we blij verrast met de komst van Sacha en de 3-rail Loc, waarvan hier uitgebreid foto's te vinden zijn. Uiteraard waren we heel verrast dat de modulebaan de primeur kreeg. De loc ziet er overigens heel imposant uit.

Na het maken van de nodige werkafspraken (o.a. die van een andere ruimte ) hebben we de gezellige dag afgesloten.
Volgende keer hopen we helemaal compleet te zijn !

LS    We worden wel heel erg lang. Als iedereen er is zijn we 16 meter lang en dat geeft problemen met het vinden van
        huisvesting. Daarom de vraag : is er iemand die zo enthousiast is om mee te doen en die bereid is om een hoekmodule
        van 90 graden te bouwen. 180 graden mag ook ! De bouwformaten zijn bespreekbaar.
        Zin :  neem even contact met ons op !
        Wat krijg je ervoor ?  Een heleboel gezellige modelspoordagen en een enthousiast team. Hik je aan tegen alle
        schakelingen etc ? Geen nood een hoekmodule kan ook zonder  beveiliging.

Tot slot nog een paar foto's  :


Bismarckstrasse bij dag.

[/UR
Bismarckstrasse bij nacht


Nederlands/Duits grensgebied bij dag


Nederlands/Duits grensgebied bij nacht ( let op de smokkelwaar !)


Kloster Lybenort bij dag met geestelijk vader !


Kloster Lybenort bij nacht. Vader abt slaapt !
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
-Alphons:
Dank voor het uitgebreide verslag van de 4e moduledag.
Er worden blijkbaar al deftige vorderingen gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Als ik het verslag zo lees, denk ik dat het helemaal goed zit met jullie  :thumbup:

Grtz Tony
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi,

Ik vond het ook een hele toffe dag.
Bedankt iedereen die aanwezig was of op bezoek is gekomen.

Langzaam maar zeker komt onze modulebaan klaar.
Gelukkig hebben we een zeer sterk technisch team.

groeten

Wim
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hierbij nog enkele foto's van een geweldige dag.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Helaas moest ik afhaken voor een bezichtiging en als ik daar een bod op kan leggen is het nog een kwestie van tijd eer mijn modules gereed komen, want heb er een mooie ruimte voor dan ;)

Als de modules zover zijn kan ik ze stallen in de berging, maar ik moet nog eerst met de bank een afspraak regelen, immers dat bod moet wel overwogen komen.
Maar ruimte die heb ik er wel voor nodig, en als dat betekent verhuizen.....dan doe ik dat ook :important:

Ben blij dat er toch wat dingen zijn gebeurd zoals de primeur en zoals het ontdekken van de gebreken van de remmodules.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Citaat van: Lokkie op zaterdag 17 oktober 2015, 22:50:04
En als toetje :P :



Gr.
René
Een loc met 3 panto´s is ook uniek   >:-D (Of zie ik dubbel aan één kant ;) ).
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi Wouter, gelukkig weet wikipedia het antwoord!

Die ES 64 U2 wurde ursprünglich als Universallok für die Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB) entwickelt und wird dort als Baureihe 1016 (reine 15-kV-Version) und 1116 (2-System-Version mit 15 kV und 25 kV für internationalen Verkehr nach Ungarn) geführt. Sie stellt die zweite Generation der EuroSprinter-Familie dar und basiert auf den Lokomotiven der Baureihe 152 und der Baureihe 120 der Deutschen Bahn AG. Die Zweisystembauart für 15 kV- und 25 kV-Bahnstromsysteme ist traktions- und sicherungstechnisch für Deutschland, Österreich und Ungarn ausgerüstet und zugelassen, seit Mai 2002 ist zudem ihr Einsatz in der Schweiz erlaubt. Durch die vorhandene Technik ist sie ebenso für die Wechselstromstrecken in Tschechien und der Slowakei geeignet. Die Maschinen der Serie ES 64 U2 sind wendezugfähig ausgeführt und ab Werk mit zwei Einholm-Stromabnehmern ausgerüstet. Ausnahme sind die ersten 25 Lokomotiven der Reihe 1116, die mit drei Stromabnehmern ausgeliefert wurden. Der dritte Stromabnehmer wurde nach kurzer Zeit demontiert, da die Ungarischen Staatsbahnen ihre Fahrleitung geometrisch anpasste und er dadurch überflüssig wurde. Seit der Railjet-Einführung und den damit verbundenen Fahrten in die Schweiz wurde jedoch wieder ein dritter (schmaler) Stromabnehmer auf die betroffenen Lokomotiven 1116.201 bis 1116.223 montiert.

De eerste 25 locomotieven van de bouwserie 1116 hadden dus inderdaad 3 pantografen!
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Leuk verslag mooie foto's een prachtig filmpje was een geslaagde dag.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn hopelijk de volgende keer wel. :)
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Nooit geweten. Bedankt voor de opheldering!   ;)
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Citaat van: frank-103 op maandag 19 oktober 2015, 23:49:22
Hoi Wouter, gelukkig weet wikipedia het antwoord!

........
Seit der Railjet-Einführung und den damit verbundenen Fahrten in die Schweiz wurde jedoch wieder ein dritter (schmaler) Stromabnehmer auf die betroffenen Lokomotiven 1116.201 bis 1116.223 montiert.

De eerste 25 locomotieven van de bouwserie 1116 hadden dus inderdaad 3 pantografen!

En dus ook 23 loks special voor de Railjet en die hebben ze nu nog.  ;)

Overigens niet elke Railjet heeft de derde pantograaf.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Bart heeft de lok het nummer 1116 001 gegeven. Vast niet per ongeluk!  ;)
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Citaat van: fonzo999 op maandag 19 oktober 2015, 09:58:13
LS    We worden wel heel erg lang. Als iedereen er is zijn we 16 meter lang en dat geeft problemen met het vinden van
        huisvesting. Daarom de vraag : is er iemand die zo enthousiast is om mee te doen en die bereid is om een hoekmodule
        van 90 graden te bouwen. 180 graden mag ook ! De bouwformaten zijn bespreekbaar.
        Zin :  neem even contact met ons op !
        Wat krijg je ervoor ?  Een heleboel gezellige modelspoordagen en een enthousiast team. Hik je aan tegen alle
        schakelingen etc ? Geen nood een hoekmodule kan ook zonder  beveiliging.

Zijn er al ideeën over hoe een dergelijke hoekmodule eruit zou moeten zien? Ik heb wel zitten kijken op Eurospoor en heb wel wat ideeën, maar zo creatief met hout ben ik ook weer niet...

Edit Frenkievee: citaat gerepareerd
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hallo Leanderbahn027,

Leuk dat je eventueel belangstelling hebt.

Als je leuke ideeën hebt over aankleding, scenery ed. en deze op een module wil realiseren, is dat natuurlijk altijd welkom.
Creativiteit met hout is niet noodzakelijk; de benodigde houten onderdelen kunnen voor je gebouwd worden.

Momenteel zijn er 2 hoekmodules puur qua hout in aanbouw. Misschien leuk als jij die ( of 1 ) wilt aankleden ?




Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi Alphons,

Pin me nog nergens op vast op dit moment: gezinsuitbreiding en de bouw van een huis in 1:1 kosten ook de nodige tijd ;-). Kun je wellicht al vertellen hoe de hoekmodules zijn opgebouwd? Ik heb op Eurospoor gezien dat men:

- Zeer ruime boogstralen gebruikt, opgebouwd uit meerdere delen;
- Krappe boogstralen gebruikt, opgebouwd uit 1 deel;
- Bogen maakt met daartussen een recht stukje om op die plaats te delen;
- Etc.

Welke keuze er gemaakt is, is natuurlijk ook bepalend voor de grootte van de modules. Worden er ook blackboxen gebruikt en zo ja, is dit aan het begin en einde van de boog, of ook er tussenin? In dat laatste geval ben je natuurlijk weer nèt iets flexibeler in de opbouw (maar hoe vaak zou je een hoek van bijv. 45° willen maken?).

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi William,

ik heb hoekmodules ontworpen, die zowel links als rechtsdraaiend kennen gebruikt worden.
De hoek is 90°, en als sporen is de binnenbocht R2 en de buitenbocht flex-rails.

Aan het begin en einde van de module is een black box, die gewoon aansluit aan de andere black boxen.
Maar de hoek heeft een breedte van 42,5 cm in plaats van 60 cm van een gewone module.

Zodra ik er foto's van heb zal ik ze plaatsen en wordt alles misschien duidelijker.

groeten

Wim

ps: even de graden rechtgezet (aangepast)
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi,

hierbij een foto van een ontwerp van een hoekmodule.
De echte hoekmodule zal afgerond worden.

Wim
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi Wim,

Bedankt voor je toelichting. Maar, bedoel je 45° (zoals geschreven) of 90° (zoals de foto laat zien)?

Met vriendelijke groet,
william
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
90 graden zou dat moeten zijn :)

We denken ook nog aan 45 graden bochtjes om zo de modules wat zigzaggend neer te kunnen zetten.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Hoi Patrick,

Bedankt voor de toelichting. Wel een vraag: waarom voor zo'n krappe boog gaan als R2? Wanneer je R4 en R5 neemt, zit je wat railafstand betreft goed voor een 90° boog. Ook kun je veel mooier de bocht om. Nadeel: formaat van de module is dan wel aanzienlijk voor een complete boog.

Wanneer je dan voor 45° gaat, is het volgens mij nog wel te overzien:



Probeer even mee te denken, wellicht niet het juiste topic hiervoor?

Met vriendelijke groet,
William

Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Het meedenken wordt gewaardeerd.

We hebben als uitgangspunt voor de modules minimaal R2 genomen. Groter mag altijd, maar zoals je zegt, dan wordt je module ook groter. Waar we zelf al tegen aan gelopen waren is het puntje transport. De modules moeten ook nog mee in je auto. Als je net als Alphons een bestelwagen heb is dat niet een heel groot probleem, maar voor de gemiddelde gezinsauto is dat een wat grotere uitdaging. 60x60x120 lijkt niet zoveel, maar het vult je auto toch behoorlijk!

Mocht je de ruimte hebben om een of twee hoekmodules te maken met een R4 of 5, dan is dat natuurlijk fantastisch, graag zelf.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Is het nou de bedoeling dat de bocht van 90 graden, vanuit de kijker gezien, naar voren draait, of juist naar achter? Ergo, ga je de kijker opsluiten of de bediening?
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Het is de bedoeling dat de 90 gradenbocht van Wim tweezijdig toegepast kan worden. Dus zowel inwendige als uitwendige bocht. Daarmee bereiken we wat flexibiliteit voor de opstelling van de modules.
Re: 4e bijeenkomst Modulebaan
Ook nog een voordeel van met een bocht te werken is de stabiliteit van de hele constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup: